#TheLastDance: Πώς δημιουργήθηκε
#TheLastDance: Το ντοκιμαντέρ αποτελεί βασικό θέμα της αθλητικής συζήτησης παγκοσμίως και έχει εντυπωσιάσει τους πάντες. Πώς όμως δημιουργήθηκε και πότε; Το ESPN κατέγραψε το παρασκήνιο για τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ. Το πότε και το πώς πείστηκε ο Μάικλ Τζόρνταν να πει το “ναι” για την χρησιμοποίηση όλου αυτού του υλικού που υπήρχε ανεκμετάλλευτο σε αποθήκες...#TheLastDance: Το ντοκιμαντέρ αποτελεί βασικό θέμα της αθλητικής συζήτησης παγκοσμίως και έχει εντυπωσιάσει τους πάντες. Πώς όμως δημιουργήθηκε και πότε;
Το ESPN κατέγραψε το παρασκήνιο για τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ. Το πότε και το πώς πείστηκε ο Μάικλ Τζόρνταν να πει το “ναι” για την χρησιμοποίηση όλου αυτού του υλικού που υπήρχε ανεκμετάλλευτο σε αποθήκες για τόσα πολλά χρόνια.
Η ΙΔΕΑ
Ο Άνταμ Σίλβερ αποτελεί τα τελευταία χρόνια τον Κομισάριο του ΝΒΑ, τον πιο ισχυρό παράγοντα του κορυφαίου πρωταθλήματος του πλανήτη, αυτόν που αποφασίζει για όλα. Την εποχή που εξελισσόταν η τελευταία χρονιά του MJ στο Σικάγο, ο Άνταμ Σίλβερ αποτελούσε τον επικεφαλής του ΝΒΑ Entertainment. Τότε ήταν που άρχισε να δουλεύεται η δυνατότητα μίας τόσο μεγάλης παραγωγής, στα ενδότερα των “Ταύρων”.
“Τότε, όπως και τώρα, ο Μάικλ Τζόρνταν ήταν ένας από τους πιο διάσημους ανθρώπους στον πλανήτη. Κι υπήρχαν φήμες ότι αυτή θα ήταν η τελευταία του σεζόν” αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο παραγωγός του NBA Entertainment, Άντι Τόμπσον (θείος του Κλέι Τόμπσον των Γκόλντεν Στέιτ Γουόριορς) δεν είχε φτάσει τόσο μακριά, όταν παρουσίασε στους προϊσταμένους του, τον Άνταμ Σίλβερ και τον Γκρεγκ Γίνικ την ιδέα του. “Θυμάμαι ότι σκεφτόμουν “πωωω, αυτός ο τύπος θα αποσυρθεί. Κι εμείς δεν έχουμε κάνει ποτέ ένα ντοκιμαντέρ για μια ολόκληρη χρονιά του πιθανότατα κορυφαίου στην ιστορία του αθλήματος”.
Είχε όμως ένα πολύ σημαντικό “συν” σε όλο αυτό. Είχε εξαιρετική σχέση με τον Μάικλ Τζόρνταν κι ήταν υπεύθυνος για πολλά βίντεο, που τον αφορούσαν στο πέρασμα των ετών. Τίποτα όμως δεν ήταν τόσο σπουδαίο όσο αυτό. Ξεκίνησε λοιπόν, ρωτώντας τον ιδιοκτήτη των Σικάγο Μπουλς, Τζέρι Ρέινσντορφ, για την πιθανότητα να μπει το ESPN στα αποδυτήρια της ομάδας, να την ακολουθήσει και να καταγράψει όλα όσα γίνονται.
Εκείνος, ήταν θετικός. Υπό έναν όρο: αν συμφωνούσαν ο Φιλ Τζάκσον και ο Μάικλ Τζόρνταν.
Inline Image
Όσοι είδαν τα δύο πρώτα επεισόδια του “The Last Dance” θα παρατήρησαν πως στα πρώτα πλάνα φαίνεται ο Άνταμ Σίλβερ να συζητάει με τον Φιλ Τζάκσον, στο ξενοδοχείο που έμεινε η αποστολή στο Παρίσι, πριν από το φιλικό με τον Ολυμπιακό. “Ο Φιλ ήταν εξαιρετικός, κατάλαβε αμέσως τι θέλαμε”. Για να πειστεί όμως ο Μάικλ Τζόρνταν δεν ήταν τόσο απλό.
“Δεν υπήρχαν διαπραγματεύσεις πάντως. Αυτό που είπα είναι ότι θα υπάρξουν σκληρές διαπραγματεύσεις ως ένα σημείο, αλλά δεν χρειάζεται να το κάνουμε τώρα. Γιατί πρώτο και κυριότερο είναι να καταγράψουμε το υλικό” αναφέρει ο Άνταμ Σίλβερ, ο οποίος έκανε μια κίνηση που ενδεχομένως να αποτελούσε το… ματ στην όλη υπόθεση. Έδωσε στον Μάικλ Τζόρνταν τη δυνατότητα να έχει τον έλεγχο για όλο αυτό. Τι σημαίνει αυτό; Ουδείς εκ των δύο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το υλικό χωρίς την άδεια του άλλου. Κάτι που κατέστησε σαφές αμέσως, εξηγώντας του ότι ούτε οι παραγωγοί του ESPN θα έχουν πρόσβαση σε αυτό. Αυτό θα συμβεί μόνο όταν εκείνος, ο Μάικλ Τζόρνταν, θα έδινε τη συγκατάθεσή του.
“Στη χειρότερη περίπτωση; Θα έχεις το σπουδαιότερο σετ ταινιών που έχει δημιουργηθεί ποτέ, για τα παιδιά σουτ” του είχε πει ο Άνταμ Σίλβερ προκειμένου να τον πείσει να πει κι αυτός το “ναι” για το περίφημο all access στα αποδυτήρια, την καθημερινότητα και τις δραστηριότητες των Σικάγο Μπουλς.
ΠΟΛΛΟΙ ΗΘΕΛΑΝ ΔΙΧΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Στο πέρασμα των ετών, υπήρξαν πολλοί που ενδιαφέρθηκαν για να ασχοληθούν με το ντοκιμαντέρ και να δουλέψουν πάνω στο ιστορικό υλικό που είχαν καταγράψει οι κάμερες του ESPN. Από τον Σπάικ Λι μέχρι τον… Ντάνι Ντε Βίτο, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αναζητούσαν έναν τρόπο, μια επαφή, προκειμένου να πάρουν στα χέρια τους το υλικό και να μεγαλουργήσουν, στο όνομα του Μάικλ Τζόρνταν. Σύμφωνα με τον επί σειράς ετών συνεργάτη του, Κέρτις Πολ, όμως ουδείς κατάφερε να συναντηθεί αυτοπροσώπως με τον “Air” για να συζητηθεί αυτό το ενδεχόμενο. Όπερ και σημαίνει πως το υλικό παρέμενε ανεκμετάλλευτο για χρόνια.
Ο Κόνορ Σελ, ένα νεαρό στέλεχος ανάπτυξης του ESPN το 2006, όταν του μπήκε στο μυαλό η ιδέα για να αξιοποιηθεί όλο αυτό το περιεχόμενο και να δοθεί στη δημοσιότητα. Κι όταν έτυχε να συζητάει με τον Μπιλ Σίμονς το 2009 για πιθανές παραγωγές για το “30 for 30” τότε ήταν που όλο αυτό μπήκε -για τα καλά- στο μυαλό του.
“Αυτό το αρχείο βρίσκεται εκεί και περιμένει, ίσως το αρχείο που θέλουν όλοι να δουν και να απολαύσουν. Κανείς όμως δεν είχε καταφέρει να δέσει όλα τα κομμάτια και να το κάνει όλο αυτό να δουλέψει”. Μέχρι που…
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΤΟ ΧΡΙΣΜΑ
Ο άνθρωπος που ενδεχομένως άλλαξε την ιστορία είναι ο Μάικ Τόλιν, ένας παραγωγός του ESPN που επίσης γνώριζε για ό,τι έγινε στα παρασκήνια του 1997/98 και την πρόσβαση που υπήρχε στα ενδότερα των Σικάγο Μπουλς. Μέχρι που το 2016 είχε την τέλεια ιδέα. Αφορμή αποτέλεσε ένα ντοκιμαντέρ οκτώ επεισοδίων για τον OJ Simpson που προβλήθηκε από το Netflix. Σκέφτηκε τότε πως από την στιγμή που κάτι τέτοιο τράβηξε τόση προσοχή και μπόρεσε να “απλωθεί” σε τόσο μεγάλο εύρος, όλα θα ήταν πιθανά. Γιατί όταν μιλάμε για το περιεχόμενο μιας ολόκληρης σεζόν των Σικάγο Μπουλς, είναι ξεκάθαρο πως δεν μπορούσαν όλα τα γεγονόταν να χωρέσουν σε ένα ντοκιμαντέρ που θα κρατούσε μία ή δύο ώρες. Δεν έφταναν.
Inline Image
Ο Μάικ Τόλιν, λοιπόν, έμελλε να είναι αυτός που πήρε το χρίσμα. Ο εκλεκτός. Ένας άνθρωπος που ήταν μέσα στη βιομηχανία του θεάματος και της παραγωγής ντοκιμαντέρ από το 1970. Έριξε λοιπόν την ιδέα στους κατάλληλους ανθρώπους: “Θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε το υλικό για να κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ έξι ή οκτώ επεισοδίων. Έτσι, θα μπορούμε να δούμε ανάγλυφα τους χαρακτήρες και να δώσουμε σε όλους την ευκαιρία να πουν την ιστορία, με τέτοιον τρόπο που δεν έχει ειπωθεί ποτέ ξανά”.
Στους μήνες που ακολούθησαν οι συζητήσεις συνεχίστηκαν, με τον Μάικ Τόλιν να δημιουργεί ένα πλήρες πλάνο παρουσίασης σχετικά με το τι σκέφτεται και το πώς όλο αυτό το υλικό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί.
ΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΠΟΥ ΕΚΡΙΝΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ
Μετά από… αγώνες, κατάφερε να κλείσει ένα ραντεβού με τον Μάικλ Τζόρνταν τον Ιούνιο του 2016. “Προετοιμαζόταν για το NBA Draft και βρισκόταν στη Σάρλοτ (ήταν έκτοτε ιδιοκτήτης της ομάδας). Οι συνεργάτες του ήξεραν ότι μισούσε τα ραντεβού, οπότε μου πρότειναν να πάω μαζί τους για φαγητό”. Εν μέσω τόσων συζητήσεων και συναντήσεων για το ΝΒΑ Draft, θα μπορούσε να… χωθεί στο πρόγραμμα του Μάικλ Τζόρνταν σχεδόν στη ζούλα.
Δεν είχε πολλές επιλογές, ούτε άλλη ευκαιρία. Πέταξε για τη Σάρλοτ.
Το πρωί που έγιναν όλα, άνοιξε την τηλεόρασή του και είδε την παρέλαση των Κλίβελαντ Καβαλίερς, μετά την κατάκτηση του τίτλου σε βάρος των Γκόλντεν Στέιτ Γουόριορς. “Είναι αστείο πώς το σύμπαν συνωμοτεί καμιά φορά και έχει… χιούμορ” σκέφτηκε. Πήγε λοιπόν στο γραφείο του Μάικλ Τζόρνταν στο γήπεδο των Σάρλοτ Χόρνετς, ευελπιστώντας πως θα μπορούσε να μιλήσει για λίγο μαζί του και να του δείξει την παρουσίαση που είχε ετοιμάσει για να τον πείσει. Όπως κι έγινε.
“Στην πρώτη σελίδα ήταν ένα γράμμα που του είχα γράψει, όπου έλεγε: “Αγαπητέ Μάικλ, κάθε μέρα παιδιά έρχονται στο γραφείο μου, φορώντας τα παπούτσια σου, ενώ δεν σε έχουν δει ποτέ να παίζεις. Ήρθε η ώρα”.
Ο Μάικλ Τζόρνταν άνοιξε το ντοσιέ που του έδωσε, γύρισε τις σελίδες και στάθηκε στο σημείο που αναφερόταν στο βιογραφικό του Μάικ Τόλιν. Σε όλα όσα είχε ετοιμάσει και δουλέψει στο πέρασμα των ετών. Από το “Coach Carter” μέχρι το “Iverson”. Τότε του απευθύνει τον λόγο.
“Εσύ το έκανες αυτό;”. Ο Μάικ Τόλιν δεν απάντησε, για να του ξαναγίνει η ίδια ερώτηση. “Εσύ το έκανες αυτό;”. Με τη… δεύτερη, κι αφού φοβήθηκε πως εν τέλει μπορεί μια τόσο μικρή λεπτομέρεια να του χαλάσει τη δουλειά, απάντησε καταφατικά. Ήταν η στιγμή που πείστηκε ο Μάικλ Τζόρνταν.
“Έβγαλε τα γυαλιά του και μου είπε: “Το έχω δει τρεις φορές αυτό το ντοκιμαντέρ, για τον Άλεν Άιβερσον. Με έκανε να κλάψω. Τον αγαπώ αυτόν τον τύπο”.
Σηκώθηκε από την καρέκλα του γραφείου του, κατευθύνθηκε προς το μέρος του, του έδωσε το χέρι του και είπε “ας το κάνουμε”!
Ήταν η στιγμή της δικαίωσης για όλους. Από τον Άνταμ Σίλβερ που είχε μια σπουδαία ιδέα το 1997, μέχρι τον Μάικ Τόλιν που πάλεψε τόσο για να πάρει το πολυπόθητο “ναι” από τον “Αir”. Ήταν η στιγμή που ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για να απολαύσει όλος ο πλανήτης το “The Last Dance” και να ζήσει από μέσα μια υπέροχη σεζόν, που κρίθηκε με το “The Shot” στη Γιούτα.
Κάπως έτσι, την τελευταία διετία ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, Τζέισον Χέιρ, δούλευε νυχθημερόν για να μετατρέψει ένα τεράστιο υλικό σε… ένα ντοκιμαντέρ δέκα επεισοδίων. Κι αν ο Μάικλ Τζόρνταν ξανασκεφτόταν το ενδεχόμενο να πήρε την σωστή απόφαση όταν έδωσε το χέρι του στον Μάικ Τόλιν, όλα έχουν να κάνουν με το γεγονός πως ουδέποτε ήθελε να λογίζεται ως κάτι… παρελθοντικό.
Ο ΜΑΪΚΛ ΤΖΟΡΝΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΡΟΝ
“Ο Μάικλ δεν θέλει να γίνει άγαλμα, δεν θέλει να να τον κοιτάζουν σαν κάτι που έγινε παλιά” παραδέχεται ο Τζέισον Χέιρ. Γι αυτό κι εκείνος αντιλήφθηκε πλήρως τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δουλέψει για να δημιουργήσει το ιδανικό αποτέλεσμα.
Είναι χαρακτηριστικές οι ατάκες που ανέφερε η κόρη του Μάικλ Τζόρνταν, Τζασμίν, όταν γεννούσε. Τον ρώτησε πως θέλει να τον αποκαλούν πλέον. Το “παππούς” έμοιαζε ως το πιο φυσιολογικό. Εκείνος απάντησε: “Πες στο παιδί σου να με φωνάζει Μάικλ”. Δείγμα του ότι ήθελε να νιώθει πως είναι… παρόν κι όχι παρελθόν. Για όλους.
Μπορεί να μην είχε τη δυνατότητα να ελέγξει τον χρόνο και να περιορίσει την επίδρασή του σε αυτόν.
Μπορούσε όμως να ελέξγει το πώς θα ειπωθεί η ιστορία. Κι αντί να γίνει αναφορά σε έναν εκ των κορυφαίων παικτών όλων των εποχών, εκείνος ήθελε να επισημανθεί η πορεία μιας εκ των κορυφαίων ομάδων όλων των εποχών. Με εκείνον απλά σε πρωταγωνιστικό ρόλο.