ΝΙΚΟΣ ΜΠΟΥΡΛΑΚΗΣ

Συνοικία το Όνειρο: Ο Μίκης Θεοδωράκης έντυσε μουσικά το μεγαλύτερο κινηματογραφικό αριστούργημα (Vid+Pics)

Ο Μίκης Θεοδωράκης με τη μουσική του εξέφρασε όσο κανένας άλλος την αγάπη, τον πόνο, την ελπίδα, τη φτώχεια και την ελευθερία
Συνοικία το Όνειρο: Ο Μίκης Θεοδωράκης έντυσε μουσικά το μεγαλύτερο κινηματογραφικό αριστούργημα (Vid+Pics)

Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει την μουσική επιμέλεια στην (κατά πολλούς) κορυφαία ταινία του ελληνικού κινηματογράφου. Την «Συνοικία το Όνειρο».

Και ο αξέχαστος Μίκης  δεν ήταν ο μόνος «μεγάλος» σε αυτό το έργο. Ο Αλέκος Αλεξανδράκης είχε την σκηνοθεσία και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μαζί με την τότε σύζυγό του, την Αλίκη Γεωργούλη. Ο Μάνος Κατράκης είχε επίσης πρώτο ρόλο… Και μαζί του η Σαπφώ Νοταρά (σε μια ΜΟΝΑΔΙΚΗ ερμηνεία), η Ηλέκτρα Καλαμίδου (ξεχάστε την «Ρωρώ» από την ταινία «μια Ιταλίδα από την Κυψέλη), η Αλέκα Παϊζη (η γυναίκα που ήθελε να φύγει από τα μικρά κι ανήλιαγα στενά) και άλλοι…

Και φυσικά ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, με την ανατριχιαστική φωνή του… Να τραγουδάει στην (φημισμένη επί σειρά ετών στα Πετράλωνα του Δεδιώτη) ταβέρνα το «βρέχει στη φτωχογειτονιά». Και ο Αλεξανδράκης να χορεύει, ο κόσμος να παρακολουθεί.

Δείτε τι εννοούμε

Μια ταινία αριστούργημα, που περιγράφει την φτωχογειτονιά της Αθήνας, τον Ασύρματο στα Πετράλωνα. Με τις παράγκες στους πρόποδες του Φιλοπάππου τη μία επάνω στην άλλη. Με τις συνθήκες διαβίωσης και υγιεινής να αγνοούνται. Με τη φτώχεια να κυριαρχεί… Αλλά και με την ελπίδα ότι θα καταφέρουν να ξεφύγουν.

Ένας άρτι αποφυλακισμένος νέος, ο Ρίκος (Αλέκος Αλεξανδράκης), προσπαθεί να βγάλει χρήματα με κόλπα διάφορα.

Την ίδια στιγμή η αγαπημένη του, η Στέφη (Αλίκη Γεωργούλη),  βγαίνει ραντεβού με ένα πλουσιόπαιδο με την ελπίδα ότι θα ξεφύγει από την ανέχεια. «Βαρέθηκα τη βρωμιά σας» λέει κάποια στιγμή ενώ την κουτσομπολεύουν οι ηλικιωμένες της γειτονιάς.

Ο πατέρας της, ο «Νεκροφόρας» (Μάνος Κατράκης), προσπαθεί να συνεισφέρει στα οικονομικά της οικογένειας. Η μητέρα της (Ηλέκτρα Καλαμίδου) ξενοπλένει στη σκάφη. Μαζί της είναι και η γιαγιά της (από τη μητέρα της, Σαπφώ Νοταρά) που βοηθά στις πλύσεις. Ο τυφλός πατέρας του «Νεκροφόρα» δε μπορεί να δουλέψει. Η Νοταρά τον λέει διαρκώς «αχαϊρευτο και ανίκανο για δουλειά» και όταν ο Κατράκης επισημαίνει ότι «είναι τυφλός» εκείνη απαντά (σε μια συγκλονιστική στιγμή): «Να πάει να ζητιανέψει»!

Μπορείτε εδώ να ακούσετε όλη τη μουσική ένδυση της υπέροχης ταινίας. Υπογραφή: Μίκης Θεοδωράκης

Ο Ρίκος θα σκαρφιστεί μια δουλειά, αλλά θα ξοδέψει τα συγκεντρωμένα χρήματα πριν καταφέρει να τη βάλει σε εφαρμογή. Ως αποτέλεσμα ένας από τους «συνεταίρους» του (Αλέκος Πέτσος) ο οποίος είχε πάρει το βραχιόλι της γυναίκας του για ενέχυρο,  θα αυτοκτονήσει, αφήνοντας στη μοίρα της τη σύζυγό του, την Ελένη (Αλέκα Παΐζη). Το βραχιόλι το προόριζαν για να πάρουν ένα σπίτι ψηλά, φεύγοντας από τα μικρά και ανήλιαγα στενά…

Μαυροντυμένες οι γυναίκες μεταφέρουν το δραματικό νέο στην Ελένη που αποκαλύπτει ότι περιμένει παιδί…

Ο Ρίκος και η αγαπημένοι του, που κατάλαβε ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος με τον οποίο έβγαινε δεν την είχε για σοβαρά, ηττημένοι και απογοητευμένοι εξαιτίας των προσδοκιών που δεν ευοδώθηκαν ποτέ, θα αναγκαστούν να συμβιβαστούν με την ωμή πραγματικότητα.

Και στην κορυφή του Φιλοπάππου τρέχουν ανάμεσα στους χαρταετούς… Που φανερώνουν την ελπίδα.

Φυσικά τη μουσική έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης και τραγούδησε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Το «Βρέχει στη φτωχογειτονιά» σε στίχους του ποιητή Τάσου Λειβαδίτη και μουσική Μίκη Θεοδωράκη, έγινε «ύμνος» της φτωχολογιάς και αποτελεί μια από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού.

Βεβαίως η ταινία αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα.

Οι δημιουργοί της, Αλεξανδράκης και Γεωργούλη, επηρεασμένοι από τις πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις της περιόδου του 1960, ήθελαν να προβάλουν την ελληνική πραγματικότητα του ανένταχτου και περιθωριοποιημένου επαρχιώτη Έλληνα. Που μετά τον Eμφύλιο και την οικονομική καταστροφή επιβιώνει με δυσχέρειες. Και ελπίζει στα όνειρα και στο «γύρισμα της τύχης» για ένα καλύτερο μέλλον. Πολλοί από τους ηθοποιούς είχαν βιώσει προσωπικά αυτή την πραγματικότητα, κάτι που ενίσχυσε τις ερμηνείες τους.

Η ταινία αντιμετώπισε πολλά προβλήματα με την εξουσία της εποχής τόσο κατά τα γυρίσματα όσο και όταν άρχισε να προβάλλεται. Αρχικά απαγορεύθηκε η προβολή της από την υπηρεσιακή κυβέρνηση Κωνσταντίνου Δόβα καθώς εκείνα τα χρόνια η κυβέρνηση Καραμανλή προσπαθούσε να ανορθώσει την ελληνική οικονομία και να κάνει ελκυστική τη χώρα στους ξένους τουρίστες και επενδυτές και η ταινία εμπόδιζε το έργο της. Οι σκηνές φτώχειας και εξαθλίωσης που περιείχε κινδύνευαν να τους αποθαρρύνουν.  Ύστερα όμως από διαμαρτυρίες του τύπου επιτράπηκε η προβολή μιας λογοκριμένης εκδοχής της και μόνο στα αστικά κέντρα.

Λόγω των υψηλών χρεών του, ο Αλεξανδράκης πούλησε τα δικαιώματα της ταινίας στους αδελφούς Κουρουνιώτη

Σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ και στον δημοσιογράφο Άρη Σκιαδόπουλο το 1996, ο Αλεξανδράκης δήλωσε:

«Την πλήρωσα πάρα πολύ οικονομικά αυτή την ταινία… Ό,τι είχα μαζέψει από τις ταινίες που έκανα τα ‘βαλα για να κάνω αυτή την ταινία, γιατί ήθελα να πω αυτά τα πράγματα… Τελικά έγινε αυτή η ταινία, και ύστερα από καιρό που δεν την επιτρέπανε να παιχτεί την επιτρέψανε πετσοκομμένη».

Η ταινία απέσπασε το Βραβείο φωτογραφίας και το βραβείο Β’ ανδρικού ρόλου στo Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1961.

Δείτε το αριστούργημα… Και νιώστε με τη μουσική που μας χάρισε ο Μίκης Θεοδωράκης

 

#Tags για το άρθρο με τίτλο «Συνοικία το Όνειρο: Ο Μίκης Θεοδωράκης έντυσε μουσικά το μεγαλύτερο κινηματογραφικό αριστούργημα (Vid+Pics)».
Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Ολυμπιακός στην πρίζα πριν τα PlayOffs

Ο Ολυμπιακός στην πρίζα πριν τα PlayOffs

Η τελευταία αγωνιστική δίνει την πρωτιά στον Ολυμπιακό σε περίπτωση νίκης κάτι που τον διατηρεί σε εγρήγορση ενόψει των πολύ κρίσιμων που ακολουθούν. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Αποσυμβολίζοντας τη δήλωση Αταμάν ότι έχει πρόταση από τον Παναθηναϊκό

Αποσυμβολίζοντας τη δήλωση Αταμάν ότι έχει πρόταση από τον Παναθηναϊκό

Ξεκάθαρα, λοιπόν, ο Παναθηναϊκός έχει στραφεί στον Εργκίν Αταμάν για τη θέση του προπονητή τη νέα αγωνιστική περίοδο. Τι σημαίνει αυτό και που «κολλάει» ο Βιλντόζα. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο αγαπημένος Μπάνε του ΠΑΟΚ και η φανέλα με το 7

Ο αγαπημένος Μπάνε του ΠΑΟΚ και η φανέλα με το 7

Ο μεγάλος Μπάνε Πρέλεβιτς, ο επεισοδιακός ερχομός του στον ΠΑΟΚ όπου έγραψε τις πιο χρυσές σελίδες της καριέρας του και φυσικά το χρέος απέναντι στην ιστορία. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Παναθηναϊκός πάλεψε αλλά αυτό δεν πρέπει να ικανοποιεί

Ο Παναθηναϊκός πάλεψε αλλά αυτό δεν πρέπει να ικανοποιεί

Εντάξει, να αποδεχτούμε ότι ο Παναθηναϊκός έχει βελτιωθεί αλλά αυτό δε σημαίνει ότι μια ήττα αντιμετωπίζεται θετικά. Εστω κι αν υπάρχουν πολλές και σοβαρές δικαιολογίες. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Γουόκαπ έκρινε το ντέρμπι του ΣΕΦ

Ο Γουόκαπ έκρινε το ντέρμπι του ΣΕΦ

Η απίθανη εμφάνιση του Αμερικανού και στις δύο πλευρές του γηπέδου, ο τρομερός Μπλακ αλλά και τα 19/82 τρίποντα των Πειραιωτών μετά τα 19/30 με Μπάγερν

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Ολυμπιακός κατέκτησε ακόμα ένα μικρό στόχο

Ο Ολυμπιακός κατέκτησε ακόμα ένα μικρό στόχο

Πρώτα τα PlayOffs, μετά το πλεονέκτημα έδρας. Απομένει η πρόκριση στο Final-4 που περνά από το ΣΕΦ πλέον όπως και να μάθει τον αντίπαλο. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Παναθηναϊκός και ο Παπαγιάννης πρέπει να έχουν κοινό δρόμο

Ο Παναθηναϊκός και ο Παπαγιάννης πρέπει να έχουν κοινό δρόμο

Τα πράγματα είναι απλά: Ο Παναθηναϊκός δεν έχει πολυτέλεια να χάσει έναν παίκτη στην ηλικία και τα προσόντα του Παπαγιάννη. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Η ΑΕΚ έχει ανηφόρα αλλά και λογική

Η ΑΕΚ έχει ανηφόρα αλλά και λογική

Η νίκη επί του Παναθηναϊκού και η συνολική φετινή πορεία δείχνουν ότι η «Ένωση» έχει επιστρέψει στο δρόμο της λογικής. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Παναθηναϊκός βρίσκεται σε αδιέξοδο με δική του ευθύνη

Ο Παναθηναϊκός βρίσκεται σε αδιέξοδο με δική του ευθύνη

Όταν κανείς δεν ασχολείται με το παρόν αλλά όλη η επικοινωνιακή πολιτική αφορά στο μέλλον τότε πραγματικά τι περιμένει κανείς απ' αυτή την ομάδα; Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Ολυμπιακός ακόμα ορίζει το μέλλον του κι αυτό το κατέκτησε

Ο Ολυμπιακός ακόμα ορίζει το μέλλον του κι αυτό το κατέκτησε

Απέναντι σε μια ομάδα που έπαιζε «τελικό» ο Ολυμπιακός απορρυθμίστηκε, ηττήθηκε φυσιολογικά και καθαρά κι επιστρέφει στο ΣΕΦ ώστε να διεκδικήσει τον επόμενο στόχο! Με νίκη την Τετάρτη (29/3) επί της Βιλερμπάν ο Ολυμπιακός θα εξασφαλίσει το πλεονέκτημα έδρας αφού όσες μαθηματικές πράξεις κι αν κάνουμε, όσα ακραία σενάρια κι αν επιστρατεύσουμε αποκλείεται να πέσει...

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Παναθηναϊκός είναι σε μεταγραφική και όχι σε αγωνιστική περίοδο

Ο Παναθηναϊκός είναι σε μεταγραφική και όχι σε αγωνιστική περίοδο

Το τελευταίο διάστημα ο Παναθηναϊκός (με δική του κατεύθυνση) βρίσκεται στο επίκεντρο με βάση την ομάδα της σεζόν 2023-2024. Κατά πόσο είναι σωστό αυτό; Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Ολυμπιακός έχει τη ψυχολογία σε αυτούς τους αγώνες

Ο Ολυμπιακός έχει τη ψυχολογία σε αυτούς τους αγώνες

Προφανώς και δεν υπάρχει «αδιάφορο» ντέρμπι ακόμα κι αν έχει εξασφαλιστεί η πρωτιά, το αβαντάζ ενώ ακολουθούν πολύ σημαντικές αναμετρήσεις για τον Ολυμπιακό. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Παναθηναϊκός θυμίζει ομάδα Σεπτεμβρίου

Ο Παναθηναϊκός θυμίζει ομάδα Σεπτεμβρίου

Στον Παναθηναϊκό είναι βασικό να ασχοληθεί με αυτά που περνούν από το χέρι τους και μπορούν να αλλάξουν την ώρα που θα διεκδικηθεί ο τίτλος από μια ομάδα που αποτελεί αδιαφιλονίκητο φαβορί. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Παναθηναϊκός προσπαθεί να γίνει ομάδα, όσο μπορεί

Ο Παναθηναϊκός προσπαθεί να γίνει ομάδα, όσο μπορεί

Ο Παναθηναϊκός είχε μια εικόνα κανονικής ομάδας στην Γαλλία, έστω κι αν τώρα είναι πολύ αργά για μεγάλες τομές. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης
Νίκος Μπουρλάκης: Ο Ολυμπιακός βαδίζει με σιγουριά και ασφάλεια

Ο Ολυμπιακός βαδίζει με σιγουριά και ασφάλεια

Το Κάουνας είναι ο στόχος του Ολυμπιακού. Αναχώρησε με σκοπό να επιστρέψει και να νικήσει ξανά. Γράφει ο Νίκος Μπουρλάκης

Νίκος Μπουρλάκης