Άγιος Ιωάννης : Ξεκρεμάστε από τα προσκυνητάρια τις εικόνες του Αγίου! Τον κατηγορείς ή τον ευλαβείσαι τελικά;
Δημιουργεί ένα δίλημμα στο «σήμερα» ο βίος που είχε ο Άγιος Ιωάννης. Οι λάθος συλλογισμοί αποτελούν τον κανόνα και όχι την εξαίρεση.Άγιος Ιωάννης : Τον κατηγορείς ή τον ευλαβείσαι τελικά; Πέρασε η εορταστική περίοδος. Σαν ακροβάτες σε τεντωμένο σχοινί κρατήσαμε ισορροπία. Ματς-μουτς δώσαμε τα φιλάκια μας στο χείλος. Ήρθε η μετάνοια στο κορμί και το μυαλό μας ή το χείλος που ασπαστήκαμε είναι το χείλος του γκρεμού που βρισκόμαστε;
Ένας μεγάλος άντρας και μεγάλος άγιος, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, του οποίου η χάρη τιμάται με το καλημέρα του 2025 έρχεται να μας βάλει στη σειρά και να μπουν τα πράγματα στην θέση τους. Στο είδος των ανθρώπων, γυναίκα είναι η μεγαλύτερη αγία όλων των αιώνων, η Παναγιά μας. Ακολουθεί ο Πρόδρομος που σύμφωνα με τον λόγο Του Χριστού, είναι ο μεγαλύτερος άντρας που γεννήθηκε από γυναίκα.
Μεγάλη μερίδα ανθρώπων της σημερινής κοινωνίας, είτε πιστών είτε άπιστων, θα κατέκρινε τον Ιωάννη αν ζούσε την εποχή εκείνη. Πέρασαν 20 αιώνες από τότε. Τον έχουμε βάλει στο εικονοστάσι. Τον θεωρούμε μεγάλο άγιο. Κανένας δεν λέει φανερά κάτι εναντίον του. Και όμως είμαστε ανακόλουθοι σε αυτό που υποτίθεται ότι προσκυνούμε φιλώντας το εικόνισμα του.
Και δεύτερον, κατακρίνουμε τον Άγιο Ιωάννη στο πρόσωπο ανθρώπων που ζουν με πρότυπο εκείνον. Στο πρόσωπο όσων θέλουν να αφιερωθούν στον Θεό, θέλουν να μην κάνουν συμβιβασμούς, θέλουν να μην είναι δειλοί, θέλουν να λένε ολόκληρη την αλήθεια προς όλες τις κατευθύνσεις. Ας δούμε παρακάτω από την ζωή του Ιωάννη πως θα συκοφαντούσαν σήμερα αδελφοί και ψευδάδελφοι, τους επαναστάτες αγωνιστές και μάρτυρες.
Άγιος Ιωάννης : Λάθος, λάθος και… λάθος
Ο Ιωάννης μεγάλωσε μέσα στην έρημο. Θα πουν κάποιοι: o άνθρωπος είναι κοινωνικό oν. Θα έπρεπε να μείνει μέσα στον κόσμο να αγωνιστεί. Λάθος. Καλώς πήγε στην έρημο. Εκεί είχε απερίσπαστη την ψυχή του από τον κόσμο να προσεύχεται και να στρέφεται όλο του το είναι γύρω από Τον Θεό.
Ο Ιωάννης δεν έτρωγε και δεν έπινε. Θα πουν κάποιοι: o Θεός έφτιαξε τα αγαθά για να τα τρώμε και να τον ευχαριστούμε. Άλλωστε, η τόσο αυστηρή νηστεία μπορεί να φθείρει την σωματική υγεία. Λάθος. Ο Ιωάννης είχε χάρισμα νηστείας. Έκανε θυσία με μεγάλη εγκράτεια για την αγάπη του προς Τον Θεό.
Ο Ιωάννης δεν παντρεύτηκε. Θα πουν κάποιοι: η σχέση άνδρα και γυναίκας εικονίζει την σχέση Θεού και ανθρωπότητας, την σχέση Νυμφίου Χριστού και Νύμφης Εκκλησίας. Άλλωστε αν δεν υπήρχε αυτή η σχέση πως θα γινόταν το αυξάνεσθε και γίνετε πολλοί; Λάθος.
Ο Ιωάννης ακολούθησε πάλι από την αγάπη του προς Τον Θεό, ανώτερο δρόμο, τον δρόμο της παρθενίας, ο οποίος δρόμος είναι θυσία ισχυρών σαρκικών ηδονών και ισόβιο μαρτύριο.
Ο Ιωάννης εγκατέλειψε την έρημο και άρχισε να κηρύττει χωρίς άδεια από την εκκλησιαστική αρχή της εποχής. Θα πουν κάποιοι: αφού έφυγε στην έρημο και ο σκοπός του έγινε η προσευχή, γιατί τώρα θέλει να ζήσει στον κόσμο και να κάνει κήρυγμα και βάπτισμα; Έχει υπερηφάνεια και την ιδέα ότι θα σώσει τον κόσμο; Σωτήρας είναι μόνο ο Θεός. Έπειτα, αφού αποφάσισε να κηρύξει, γιατί αγνόησε την θρησκευτική αρχή της εποχής εκείνης και δεν πήγε να πάρει άδεια; Θα έπρεπε να κάνει ταπείνωση και υπακοή και ας του έλεγε ο αρχιερέας Καϊάφας ότι δεν επιτρέπεται να μιλάς για Τον Χριστό.
Λάθος συλλογισμός και αυτός. Ο Ιωάννης ξεκίνησε να κηρύττει μετάνοια διότι το κήρυγμα είναι το σπουδαιότερο έργο της εκκλησίας. Η μεγαλύτερη ιεραποστολή. Είναι η πρωταρχική πνευματική ανάγκη. Χωρίς το κήρυγμα δεν υπάρχει ζωντανός χριστιανισμός, δεν υπάρχουν συνειδητοί χριστιανοί με λατρεία προς Τον Κύριο. Άλλωστε κήρυγμα έκαναν οι Προφήτες, κήρυγμα οι Απόστολοι, κήρυγμα ο Ναζωραίος τα τρία χρόνια της δράσης Του. Ο Ιωάννης δεν πήρε άδεια και δεν υπέβαλλε τα σέβη του στον Καϊάφα, γιατί απλά δεν χρειάζεται ευλογία για να κάνει το καλό. Το ίδιο απάντησαν και οι Απόστολοι στους Αρχιερείς όταν απαγορεύτηκε να μιλούν για Τον Χριστό και πήγαν αγνοώντας τους στο κέντρο του Ναού και κήρυτταν, λέγοντας δεν σας ακούμε.
Ο Ιωάννης είπε όποιος έχει δύο χιτώνες να δίνει τον ένα. Θα πουν μερικοί: το παρακάνει. Υπερβολικός. Τι δηλαδή; Αν έχεις δύο σπίτια, να δώσεις το ένα; Αν έχεις δύο καράβια, να δώσεις το ένα; Αν έχεις εκατομμύρια, να δώσεις τα μισά; Είναι αψυχολόγητος. Μη παιδαγωγικός. Λάθος. Εδώ δε χρειάζεται και πολύ εξήγηση. Δεν θα υπήρχε υλική φτώχεια σε όλο τον πλανήτη εάν συνέβαινε αυτό. Υπάρχει όμως φτώχεια ελεημοσύνης. Ο τσιγγούνης και αχόρταγος άνθρωπος φροντίζει αφειδώς για τις καταθέσεις του στην τράπεζα έως την ώρα που θα μπει δύο μέτρα κάτω από την γη.
Ο λόγος του Ιωάννη δεν ήταν σαν ποτιστική βροχούλα…
Ο Ιωάννης φώναζε δυνατά και έβγαζε κραυγές για τον Χριστό. Έκρινε, αποδοκίμαζε και απειλούσε τον κόσμο. Θα πουν μερικοί: o άνθρωπος Του Θεού, πρέπει να είναι ταπεινός. Να μιλάει ήσυχα, ήρεμα, γλυκά. Τα λόγια του να είναι σαν την ποτιστική βροχούλα που θα ευεργετήσει το χωράφι να καρποφορήσει. Να μην γίνεται χείμαρρος που ο λόγος θα πέφτει σαν καταρράκτης και θα δημιουργεί πλημμύρες και καταστροφές. Ο Ιωάννης έκανε το αντίθετο. Ήταν ένα πρόσωπο που έβγαζε κραυγές. Φώναζε δυνατά. Χαλούσε τον κόσμο με τις φωνές του. Μιλούσε νευρικά. Τραχύς και «αγροίκος». Εκνευριζόταν και εκνεύριζε τον κόσμο που άκουγε το κήρυγμα και πήγαινε για το βάπτισμα.
Στη συνέχεια θα υπάρξει σφοδρή κατηγορία. Θα πουν μερικοί: Iωάννη ποιος είσαι εσύ που κρίνεις τον κόσμο; Ο κόσμος δε χρειάζεται εισαγγελέα. Η κρίση είναι Του Θεού. Έβλεπε ο Ιωάννης τους Φαρισαίους που πήγαιναν στο κήρυγμα και το βάπτισμα, και τους εκτόξευε ύβρεις. Τους αποκαλούσε φίδια φαρμακερά και ότι τους γέννησαν οχιές. Τους απειλούσε και τους έλεγε, ποιος σας γέλασε και σας είπε ότι θα ξεφύγετε από την οργή Του Θεού; Οι άνθρωποι είναι εικόνες Του Θεού. Θα έπρεπε να συγκινηθεί που έβλεπε τους Φαρισαίους. Να τους φιλοτιμήσει. Να τους επαινέσει.
Έπειτα η κατηγορία θα γίνει ακόμη σφοδρότερη. Ο Ιωάννης ήλεγχε τον Ηρώδη. Έναν άρχοντα. Θα πουν μερικοί: ήταν άμυαλος, τρελός, άφρων. Είχε έλλειψη συνέσεως. Ο Ηρώδης ήταν πολύ σκληρός βασιλιάς. Την εποχή εκείνη έκοβαν κεφάλια οι βασιλιάδες. Ο Ηρώδης διέπραττε το αμάρτημα της μοιχείας αφού συζούσε παρανόμως με την γυναίκα του αδερφού του, του Φιλίππου. Ο Ιωάννης τους ήλεγχε και τους φώναζε, δεν επιτρέπεται αυτό που κάνετε. Και δεν το είπε μια φορά να σταματήσει επιτέλους. Το έλεγε και το ξαναέλεγε. Δεν επιτρέπεται… δεν επιτρέπεται.
To κήρυγμά του ήταν καταδρομικό, αναχαιτιστικό, βομβαρδιστικό
Θα έπρεπε να σκεφτεί ότι άνθρωποι είναι και αυτοί, αδυναμίες έχουν. Τα σεξουαλικά πάθη είναι ισχυρά, να τους ελεήσει ο Θεός. Να δει με συμπάθεια την παράνομη συμβίωση των αρχόντων και να διαχειριστεί την αμαρτία διπλωματικά, δίγλωσσα. Το αποτέλεσμα ήταν να ερεθίσει τον Ηρώδη, να τον ρίξει στην φυλακή και στο τέλος να του κόψει και το κεφάλι. Λάθος και αυτοί οι συλλογισμοί. Ο Ιωάννης δεν έβριζε. Η ζωή και η δράση του, ήταν υποδειγματική. Το κήρυγμα του ήταν αυστηρό, δυνατό, καταδρομικό, αναχαιτιστικό, βομβαρδιστικό και φώναζε δυνατά, διότι ζούσε έντονα τις μεγάλες αλήθειες της πίστεως και ήθελε να τις τονίσει. Πονούσε για το κατάντημα της ανθρωπότητας. Δεν κατέκρινε και δεν έβριζε τον κόσμο. Ήλεγχε ασεβείς. Όταν έχεις μπροστά σου αμαρτωλό άνθρωπο με συναίσθηση θα μιλήσεις με πολύ ήπιο τρόπο. Όταν όμως έχεις μπροστά σου Θεομπαίχτες σαν τους Φαρισαίους θα μιλήσεις πολύ αυστηρά.
Ο Ιωάννης έλεγχε σφοδρά τους άρχοντες και δεν ήταν τρελός. Δεν ζύγισε τα πράγματα μπροστά στο προσωπικό συμφέρον και ακόμα πιο ηρωικά δεν είπε μέσα του αν μου κόψουν το κεφάλι θα χαθεί το έργο της εκκλησίας. Ποιος άλλος θα μπορούσε να κάνει μεγαλύτερο έργο από τον Ιωάννη; Ποιος είναι μεγαλύτερος από τον Ιωάννη; Ο Ιωάννης δεν έκανε ανυπακοή στην εκκλησιαστική αρχή της εποχής. Το ευαγγέλιο κάνει λόγο περί υπακοής στους ηγουμένους, δηλαδή στους πνευματικούς ηγέτες, αλλά τους ξεχωρίζει. Αναφέρει σε ποιους, και λέει ξεκάθαρα υπακοή σε αυτούς που αγρυπνούν για τις ψυχές του λαού. Ο αρχιερέας Καϊάφας βρισκόταν σε ύπνο βαθύ και πρόδωσε μαζί με τους πολιτικούς άρχοντες της εποχής εκείνης τον Βασιλέα των βασιλευόντων και Κύριο των κυριευόντων, Το αρνίον, τον Ιησού Χριστό, του οποίου η δόξα Του έμεινε στους απέραντους αιώνες.
Η υπακοή του Ιωάννη ήταν τέτοια που ο ίδιος ο Χριστός, ενθουσιασμένος από το πλάσμα του, έλεγε στα πλήθη που συνέρρεαν στον Ιορδάνη: τι βγήκατε στην έρημο να δείτε;
Κανένα καλάμι που το σαλεύει ο άνεμος; Τι ήρθατε να δείτε; Κανέναν άνθρωπο με μεταξωτά ρούχα; Ναι είναι προφήτης. Από όλους τους άνδρες που γέννησαν οι γυναίκες είναι ο μεγαλύτερος. Το είπε ο Χριστός που είναι καρδιογνώστης. Ο Ιωάννης δεν ήταν καλάμι. Ήταν βράχος πίστεως άσειστος.
Το κήρυγμα σήμερα θεωρείτε ασυδοσία. Το να μιλάς ζωντανά και να διεκδικείς σφοδρώς τα δικαιώματα Κυρίου Παντοκράτορος θεωρείτε έγκλημα. Συνηθίσαμε σε ανθρώπους να κάνουν τεμενάδες. Ευχαριστώ. Μα… παρακαλώ. Επανάσταση με τη χάρη του Θεού και να μην υποχωρούμε ούτε ένα χιλιοστόμετρο.
Η εκκλησία δεν είναι τσιφλίκι κανενός. Μα πόσο ανισόρροποι είναι σήμερα πολλοί άνθρωποι; Βγάζει διαταγή ο άρχοντας, σφραγίζει τις εκκλησίες και σου λέει μην κοινωνάς. Θα κολλήσεις ιό. Και εμείς τι πρέπει να κάνουμε; Να κολλάμε μπρίκια; Διερωτάται κανείς στην σημερινή εποχή, πως να γίνει επανάσταση και αγώνας με τέτοια μυαλά, εκ των οποίων πολλά μυαλά έχουν πάρει και πτυχία. Υποτίθεται είναι άνθρωποι με σπουδές και υψηλό πνευματικό επίπεδο. Πίστη και επιστήμη. Δύο έννοιες που συμβαδίζουν και δεν μπλέκονται. Η επιστήμη που ανακαλύπτει σε βάθος το θαυμαστό σύμπαν με άπειρες σκοπιμότητες που τίποτα δεν μπορεί να είναι αδέσποτο και τυχαίο. Μελετά τον κόσμο, που σημαίνει κόσμημα, σημαίνει στολίδι. Υπάρχει αρμόνια και σχέδιο. Αυτό μελετά η επιστήμη.
Ο Θεός…
Και η πίστη, σε οδηγεί στο λογικό συμπέρασμα ότι υπάρχει σχεδιαστής Θεός, που δεν είναι ύλη, είναι έξω από την ύλη, είναι πάνω από την ύλη, δεν έχει σχήμα, δεν έχει χρώμα, δεν έχει χρόνο κατασκευής. Ο Θεός, είναι Παντοδύναμος, είναι Πάνσοφος, είναι Άναρχος, είναι Άπειρος. Το κτίσμα, δηλαδή το σύμπαν έχει ύλη, έχει ενέργεια και έχει χρόνο. Εάν ήταν άπειρος ο χρόνος της ύλης δεν θα υπήρχε παρελθόν. Εφόσον η ύλη, σε οποιαδήποτε μορφή της έχει παρελθόν δεν είναι άπειρη. Κάποτε δημιουργήθηκε. Το πως, ερευνά η επιστήμη και όσο μελετά, ανακαλύπτουμε το μεγαλείο του Δημιουργού και Σχεδιαστή.
Σήμερα βρίσκονται σε μεγάλη κατάπτωση τα θεολογικά πράγματα γιατί λείπει το προφητικό και ελεγκτικό κήρυγμα. Δικαιώματα και δικαιωματιστές παντού. Καθήκον και συναίσθηση που σε κάνει να διαφέρεις από τα ζώα δεν υπάρχει. Οι πολλοί συμβιβάζονται, διότι υπάρχει καλοπέραση, δειλία και καμία όρεξη αυτοκριτικής. Η πώρωση και η σκληρότητα της αμαρτίας, έχει φέρει την αμετανοησία και δικαιολογεί την ανωμαλία, την βία και την διαστροφή. Καιροσκόποι και σκοταδιστές άνθρωποι, οι οποίοι νομίζουν ότι υπηρετούν την εξέλιξη της κοινωνίας και αισθάνονται μάλιστα και πολύ ευαισθητοποιημένοι, είναι αυτοί που χωρίζουν φασιστικά τους ανθρώπους σε προχωρημένους και μη.
Με το έτσι θέλω της καταστροφικής τους μανίας, γκρεμίζουν από τις ψυχές μας τα κάστρα των θυσιών των προγόνων μας. Η καλύτερη απάντηση σε όλους τους ταλιμπάν «προόδου» της νέας τάξης πραγμάτων, βρίσκεται πάντα σε βίους ηρωικών ανθρώπων σαν τον Ιωάννη. Η μελέτη του βίου, Αγίων μαρτύρων και ηρώων, γεννά τις προϋποθέσεις να λύσει ο άνθρωπος, οποιοδήποτε μυστήριο. Ευχόμαστε να έρθει μέσα στην ελληνική κοινωνία μεταβολή. Να έρθει μετάνοια. Να έρθει αλλαγή. Να έρθει αναγέννηση, να εξυψωθεί η Εκκλησία και μαζί της να εξυψωθεί το ελληνικό έθνος για να θαυματουργήσει πάλι.