EXTRATIME

Ο Ελληνικός μύθος που έγινε η πρώτη όπερα που γράφτηκε ποτέ αλλά δεν ξέρουμε τη μουσική της

Η Δάφνη, βασισμένη στον ελληνικό μύθο και γραμμένη από τον Τζάκοπο Πέρι το 1597, ήταν η πρώτη όπερα της ιστορίας
Ο Ελληνικός μύθος που έγινε η πρώτη όπερα που γράφτηκε ποτέ αλλά δεν ξέρουμε τη μουσική της

Μέσα σε ένα αριστοκρατικό παλάτι της Φλωρεντίας, λίγο πριν το γύρισμα του 17ου αιώνα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά κάτι εντελώς καινούριο. Ήταν θεατρικό, αλλά δεν ήταν απλό θέατρο. Ήταν μουσικό, αλλά δεν ήταν ούτε λειτουργία ούτε λαϊκό τραγούδι. Ήταν η πρώτη όπερα στην ιστορία της Δύσης: η Δάφνη του Τζάκοπο Πέρι. Το κοινό δεν μπορούσε ακόμα να αντιληφθεί τι είχε μπροστά του, αλλά κάτι νέο γεννιόταν εκείνο το βράδυ. Ένα καλλιτεχνικό είδος που θα κυβερνούσε τις σκηνές της Ευρώπης για τους επόμενους τρεις αιώνες ξεκινούσε από την αφήγηση ενός ελληνικού μύθου.

Η επιλογή του θέματος μόνο τυχαία δεν ήταν. Η ιστορία της νύμφης Δάφνης και του θεού Απόλλωνα, όπως τη διηγήθηκε ο Οβίδιος στις Μεταμορφώσεις, ήταν γεμάτη δράμα, πόθο, άρνηση και μεταμόρφωση. Η νύμφη που προτιμά να γίνει δέντρο για να γλιτώσει τον έρωτα ενός θεού ήταν μια ιδανική πρώτη ύλη για το νέο μουσικό θέατρο που οραματίζονταν οι ανθρωπιστές της Αναγέννησης. Ο λιμπρετίστας Οτάβιο Ρινουτσίνι πήρε την ιστορία και τη διασκεύασε σε έξι σκηνές και έναν πρόλογο. Ο Πέρι, μαζί με τον συνθέτη και προστάτη του Τζάκοπο Κόρσι, έγραψε τη μουσική. Ή έτσι νομίζουμε.

Το μεγάλο μυστήριο γύρω από τη Δάφνη είναι ότι δεν ξέρουμε πώς ακούστηκε. Η παρτιτούρα έχει σχεδόν ολοκληρωτικά χαθεί. Έχουν σωθεί μόνο μερικά αποσπάσματα, ελάχιστες νότες που δεν αρκούν για να ξαναζωντανέψουν τη μουσική εκείνης της πρώτης όπερας. Ξέρουμε πώς στήθηκε, ξέρουμε ποιος ήταν παρών, ξέρουμε τι ήθελαν να πετύχουν οι δημιουργοί της, αλλά δεν μπορούμε να την ακούσουμε. Είναι σαν να έχει σωθεί η πρώτη ταινία στην ιστορία χωρίς την εικόνα της.

Η Δάφνη παρουσιάστηκε σε στενό κύκλο, στο παλάτι του Κόρσι, με παρόντες ευγενείς, καλλιτέχνες, λόγιους. Ανάμεσά τους ήταν και μέλη της ισχυρής οικογένειας των Μεδίκων, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη στήριξη των τεχνών. Ο Πέρι, εκπαιδευμένος μουσικός, δεν ήθελε να γράψει μια σειρά από τραγούδια. Ήθελε να δημιουργήσει ένα νέο είδος όπου ο λόγος και η μουσική συνυπάρχουν ισότιμα. Έτσι γεννήθηκε το stile rappresentativo, δηλαδή το αντιπροσωπευτικό ύφος, όπου η μελωδία δεν καταπνίγει το κείμενο, αλλά το υπογραμμίζει.

Η όπερα αυτή δεν έμεινε απομονωμένη. Αντιθέτως, επηρέασε ολόκληρη τη μετέπειτα πορεία της μουσικής. Ο Ρινουτσίνι διασκεύασε το λιμπρέτο για άλλες παραγωγές, όπως αυτή του Μάρκο ντα Γκαλιάνο το 1608, ενώ μια παραλλαγή της έγινε η βάση για την πρώτη γερμανική όπερα από τον Χάινριχ Σουτς. Η ιστορία της Δάφνης έγινε τόσο δημοφιλής, ώστε το μοτίβο της εμφανίζεται σε εκατοντάδες όπερες μέχρι και τον 19ο αιώνα. Πολλοί θεωρούν πως η απώλεια της παρτιτούρας της πρώτης Δάφνης δεν ήταν μόνο μουσική απώλεια, αλλά πολιτισμικό ρήγμα: χάσαμε τη στιγμή που ο δυτικός κόσμος αποφάσισε να τραγουδήσει την τραγωδία με δομή και ρυθμό.

Η ελληνική μυθολογία είχε πάντα θέση στην Αναγέννηση, αλλά εδώ έγινε κάτι πιο βαθύ. Δεν χρησιμοποιήθηκε μόνο ως έμπνευση, αλλά ως θεμέλιο για τη γέννηση μιας νέας τέχνης. Ο Απόλλων, θεός της μουσικής, του φωτός και της ποίησης, κυνηγά τη Δάφνη, νύμφη της φύσης και της αγνότητας. Η σύγκρουση αυτή δεν είναι μόνο ερωτική αλλά και συμβολική. Το νέο μουσικό θέατρο παλεύει να προσεγγίσει την ομορφιά, την αρμονία και τη φύση της ίδιας της τέχνης. Και στην Δάφνη, αυτή η αναζήτηση γίνεται δράμα.

Η Δάφνη του Τζάκοπο Πέρι δεν είναι απλώς η πρώτη όπερα. Είναι το πρώτο απόπειρα της ανθρωπότητας να δώσει φωνή στους μύθους της μέσα από μουσική αφήγηση. Και αυτό το έκανε μέσω ενός ελληνικού μύθου. Το γεγονός ότι δεν ξέρουμε πώς ακούστηκε, την καθιστά ακόμα πιο μυστηριώδη. Ένα φάντασμα της τέχνης που περιμένει τη στιγμή του να ξαναγεννηθεί, όχι από τις νότες, αλλά από τη μνήμη και τη φαντασία.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Αυτό είναι το μοναδικό σόλο τραγούδι της Αλίκης Βουγιουκλάκη που δεν έχει σχέση με ταινία ή θέατρο

Αυτό είναι το μοναδικό σόλο τραγούδι της Αλίκης Βουγιουκλάκη που δεν έχει σχέση με ταινία ή θέατρο

Το μοναδικό τραγούδι της Αλίκης Βουγιουκλάκη που δεν συνδέεται με κινηματογράφο ή θέατρο γράφτηκε από τον Μάνο Χατζηδάκι και είναι μια μικρή χαμένη περιπέτεια του 1959.

ExtraTime
ExtraTime: Είναι λάθος να λέμε τη λευκή σοκολάτα σοκολάτα;

Είναι λάθος να λέμε τη λευκή σοκολάτα σοκολάτα;

Η λευκή σοκολάτα δεν περιέχει κακαόμαζα, άρα δεν είναι αληθινή σοκολάτα;

ExtraTime
ExtraTime: Τa Lidl παλιά λεγόντουσαν Μαύρη Αγορά, δε μπορούσαν να ονομαστούν Lidl αλλά τη λύση έδωσε ένας ζωγράφος

Τa Lidl παλιά λεγόντουσαν Μαύρη Αγορά, δε μπορούσαν να ονομαστούν Lidl αλλά τη λύση έδωσε ένας ζωγράφος

Το όνομα “Lidl” δεν ήταν η πρώτη επιλογή

ExtraTime
ExtraTime: Η πολιτεία της Αμερικής που έχει λιγότερο πληθυσμό από τη Θεσσαλονίκη

Η πολιτεία της Αμερικής που έχει λιγότερο πληθυσμό από τη Θεσσαλονίκη

Το Ουαϊόμινγκ έχει λιγότερους κατοίκους από το ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, αν και είναι μεγαλύτερο από την Ελλάδα σε έκταση.

ExtraTime
ExtraTime: Τι σημαίνει Γιαβρούμ;

Τι σημαίνει Γιαβρούμ;

Η λέξη «γιαβρούμ» κρύβει μέσα της τρυφερότητα, μνήμες και μια ιστορία κοινής ζωής ανάμεσα σε δύο λαούς

ExtraTime
ExtraTime: Έκανε κοπάνα από το σχολείο για να πάει σε διαγωνισμό ταλέντων και την πέτυχε ένας καθηγητής της στο δρόμο

Έκανε κοπάνα από το σχολείο για να πάει σε διαγωνισμό ταλέντων και την πέτυχε ένας καθηγητής της στο δρόμο

Η Καίτη Χωματά έκανε σκασιαρχείο για να κυνηγήσει το όνειρό της, αλλά τη συνάντησε ένας καθηγητής στον δρόμο

ExtraTime
ExtraTime: Τι θα γίνει αν ένα δεξαμενόπλοιο συγκρουστεί με τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου;

Τι θα γίνει αν ένα δεξαμενόπλοιο συγκρουστεί με τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου;

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έχει σχεδιαστεί για να αντέχει ακόμα και στη σύγκρουση με δεξαμενόπλοιο;

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί στη Eurovision δεν έχουμε 9 βαθμούς και 11 και πάμε μετά το 8 στο 10 και στο 12;

Γιατί στη Eurovision δεν έχουμε 9 βαθμούς και 11 και πάμε μετά το 8 στο 10 και στο 12;

Από το 8 πάμε στο 10 και μετά στο 12. Γιατί λείπουν το 9 και το 11 από τη βαθμολογία της Eurovision;

ExtraTime
ExtraTime: Τι συμπτώματα είχε ο Στήβεν Χόκινγκ στα 21 του και κατάλαβε πως κάτι δεν πάει καλά με την υγεία του;

Τι συμπτώματα είχε ο Στήβεν Χόκινγκ στα 21 του και κατάλαβε πως κάτι δεν πάει καλά με την υγεία του;

Όταν ο Στίβεν Χόκινγκ ήταν 21 ετών, τα πρώτα συμπτώματα της ασθένειας που θα άλλαζε τη ζωή του άρχισαν να εμφανίζονται

ExtraTime
ExtraTime: Η καλύτερη ελληνική ταινία που δείχνει τι σημαίνει το μικρόβιο της πολιτικής

Η καλύτερη ελληνική ταινία που δείχνει τι σημαίνει το μικρόβιο της πολιτικής

Μια ματιά στην ταινία "Θανασάκης ο Πολιτευόμενος" του 1954, που σατιρίζει με χιούμορ και κριτική διάθεση τις πολιτικές φιλοδοξίες και τις επιπτώσεις τους στην οικογένεια και την κοινωνία.

ExtraTime
ExtraTime: 26 Μαρτίου έφευγε ο λαϊκός δημιουργός των μεγάλων επιτυχιών

26 Μαρτίου έφευγε ο λαϊκός δημιουργός των μεγάλων επιτυχιών

«Τόσο πολύ μέτραγε το όνομά του στο χώρο του τραγουδιού»

ExtraTime
ExtraTime: Πρίν πόσα χρόνια έβγαλε η Άννα Βίσση το Δώδεκα;

Πρίν πόσα χρόνια έβγαλε η Άννα Βίσση το Δώδεκα;

μοιάζει σαν να γράφτηκε χθες. Το «Δώδεκα» της Άννας Βίσση είναι από εκείνα τα τραγούδια που δεν παλιώνουν ποτέ.

ExtraTime
ExtraTime: Ήταν οι Αρχαίοι Έλληνες ξανθοί με γαλάζια μάτια;

Ήταν οι Αρχαίοι Έλληνες ξανθοί με γαλάζια μάτια;

Η εικόνα του ξανθού, γαλανόφθαλμου αρχαίου Έλληνα

ExtraTime
ExtraTime: Τα σκυλιά άλλαξαν σιγά σιγά τα μάτια τους και πλέον μοιάζουν με ανθρώπινο βρέφος, δεν ήταν έτσι παλιά

Τα σκυλιά άλλαξαν σιγά σιγά τα μάτια τους και πλέον μοιάζουν με ανθρώπινο βρέφος, δεν ήταν έτσι παλιά

Τα σκυλιά δεν είχαν πάντα αυτό το βλέμμα

ExtraTime
ExtraTime: Πώς καταλαβαίνουν ότι κατεβάζεις παράνομα ταινίες και σου σκάει μήνυση;

Πώς καταλαβαίνουν ότι κατεβάζεις παράνομα ταινίες και σου σκάει μήνυση;

Δεν είναι θεωρία συνωμοσίας. Είναι νομικό κόλπο με IP διευθύνσεις, honeypots και εταιρείες

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί αν κοπείς με χαρτί πονάει πιο πολύ από το να κοπείς με μαχαίρι;

Γιατί αν κοπείς με χαρτί πονάει πιο πολύ από το να κοπείς με μαχαίρι;

Δεν έχει αίμα, αλλά σε κάνει να αναπηδήσεις

ExtraTime
Featured: Πως λειτουργούσε το όπλο καρδιακής προσβολής που έφτιαξε η CIA

Πως λειτουργούσε το όπλο καρδιακής προσβολής που έφτιαξε η CIA

Το όπλο καρδιακής προσβολής της CIA παρουσιάστηκε το 1975 σε δημόσια ακρόαση

Featured
ExtraTime: Οι πυροσβέστες έσωσαν τα γουρουνάκια από τη φωτιά και μετά από λίγους μήνες τους έκαναν δώρο λουκάνικα από τα γουρουνάκια αυτά

Οι πυροσβέστες έσωσαν τα γουρουνάκια από τη φωτιά και μετά από λίγους μήνες τους έκαναν δώρο λουκάνικα από τα γουρουνάκια αυτά

Η αληθινή ιστορία που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις

ExtraTime