EXTRATIME

Πόσο κόστισε η ταινία Παπαφλέσσας που έφερε το ελληνικό σινεμά κοντά στις προδιαγραφές του Χόλιγουντ

Το «Παπαφλέσσας» του 1971 έφερε το ελληνικό σινεμά κοντά στις προδιαγραφές του Χόλιγουντ
Πόσο κόστισε η ταινία Παπαφλέσσας που έφερε το ελληνικό σινεμά κοντά στις προδιαγραφές του Χόλιγουντ

Ήταν η εποχή που ο ελληνικός κινηματογράφος επιχείρησε να κοιτάξει κατάματα το Χόλιγουντ, έστω και για λίγο. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, σε μια Ελλάδα ακόμη πληγωμένη από πολιτικές εντάσεις, μια ταινία ετοιμαζόταν να φέρει στις οθόνες όχι μόνο την επική μορφή του Παπαφλέσσα, αλλά και μια παραγωγή με κολοσσιαία –για τα ελληνικά δεδομένα– κόστη, τεχνικές απαιτήσεις και φιλοδοξίες. Η ταινία «Παπαφλέσσας», που έκανε πρεμιέρα το 1971 με πρωταγωνιστή τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, κόστισε 12 εκατομμύρια δραχμές, ποσό εξωφρενικό για την εποχή, καθιστώντας την μία από τις ακριβότερες παραγωγές στην ιστορία του ελληνικού σινεμά.

Ο αριθμός αυτός δεν ήταν τυχαίος. Το σχέδιο δεν ήταν απλώς να ειπωθεί η ιστορία ενός ήρωα, αλλά να αναβιώσει ολόκληρη η εποχή της Ελληνικής Επανάστασης με τρόπο εντυπωσιακό, σχεδόν κινηματογραφικά επαναστατικό. Η ταινία περιλάμβανε σκηνές μαχών με εκατοντάδες κομπάρσους, εκτεταμένα γυρίσματα σε εξωτερικούς χώρους, ιστορικά κοστούμια ραμμένα με ακρίβεια και επιμέλεια, μουσική επένδυση που θύμιζε μεγαλεπήβολες παραγωγές του εξωτερικού και τεράστια συμμετοχή τεχνικών, σκηνογράφων, καλλιτεχνών και στρατιωτών. Στρατιωτών, κυριολεκτικά – αφού για τις ανάγκες των σκηνών μάχης επιστρατεύτηκαν μονάδες νεοσυλλέκτων, προσφέροντας την απαραίτητη μαζικότητα σε εικόνες που έπρεπε να αναπαραστήσουν συγκρούσεις με τον στρατό του Ιμπραήμ Πασά.

Η παραγωγή ήταν συμπαραγωγή του Τζέιμς Πάρις και της Φίνος Φιλμ. Ο Τζέιμς Πάρις, ήδη γνωστός για τις εμπορικές του επιτυχίες, διέβλεπε στην ταινία μια ευκαιρία για ένα νέο είδος ελληνικού κινηματογράφου: το επικό σινεμά. Από την άλλη, η Φίνος Φιλμ, πρωτοπόρος στις τεχνικές δυνατότητες και την καλλιτεχνική επιμέλεια της εποχής, διέθετε τα μέσα και το όραμα για να στηρίξει μια τέτοια υπερπαραγωγή. Ήταν η πρώτη –και από τις λίγες– φορές που στην Ελλάδα επιχειρήθηκε ένα φιλμ τέτοιας κλίμακας χωρίς την παραμικρή διεθνή χρηματοδότηση.

Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, σε μία από τις πιο εμβληματικές ερμηνείες της καριέρας του, βρισκόταν στο απόγειο της δόξας του. Με την ταινία αυτή έδωσε το πρόσωπό του σε μία ιστορική μορφή, μετατρέποντας τον Παπαφλέσσα από εικονογραφημένη φιγούρα σχολικού βιβλίου σε ζωντανό κινηματογραφικό ήρωα. Την ίδια στιγμή, στο πλευρό του στάθηκαν ηθοποιοί πρώτης γραμμής, όπως ο Αλέκος Αλεξανδράκης, η Κάτια Δανδουλάκη και ο Άγγελος Αντωνόπουλος, σε μία διανομή που θα ζήλευε και μία διεθνής παραγωγή εποχής.

Παρά τη φιλόδοξη φύση της και την ποιοτική εκτέλεση, η ταινία δεν γλίτωσε την αμφιλεγόμενη υποδοχή. Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μέρος του κοινού –ο περιβόητος «εξώστης»– την αντιμετώπισε με χλευασμό, προκαλώντας την έντονη αντίδραση του Παπαμιχαήλ, ο οποίος χαρακτήρισε την οχλαγωγία ντροπιαστική. Παρά τα αρχικά αυτά επεισόδια, η ταινία απέσπασε βραβεία για Σκηνοθεσία και Παραγωγή, ενώ η δουλειά του σκηνογράφου και ενδυματολόγου Διονύση Φωτόπουλου τιμήθηκε με ειδική διάκριση.

Ο οικονομικός αντίκτυπος της ταινίας ήταν επίσης αξιοσημείωτος. Κατά την κινηματογραφική σεζόν 1971-1972, η ταινία κατέλαβε τη δέκατη θέση σε εισιτήρια, με σχεδόν 300.000 θεατές. Αυτό μπορεί να μη θεωρείται σήμερα αστρονομικό νούμερο, αλλά για μια εποχή χωρίς τηλεοπτική προώθηση, χωρίς πλατφόρμες και χωρίς διεθνή διανομή, ήταν μία σαφής ένδειξη επιτυχίας. Επιπλέον, η ταινία κυκλοφόρησε και σε μορφή DVD δεκαετίες αργότερα, κάτι που την κράτησε στη συλλογική μνήμη και ανέδειξε τη διαχρονικότητά της.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Είπαν ότι θα κάνουν ψηφιακό τον Big Ben και ο κόσμος τους πίστεψε

Είπαν ότι θα κάνουν ψηφιακό τον Big Ben και ο κόσμος τους πίστεψε

Το BBC είπε ότι ο Big Ben θα γίνει ψηφιακός και ο κόσμος το πίστεψε

ExtraTime
ExtraTime: Ο κακός στην Ποκαχόντας είχε πραγματικά ένα άσχημο τέλος

Ο κακός στην Ποκαχόντας είχε πραγματικά ένα άσχημο τέλος

Ο αληθινός John Ratcliffe είχε ένα τέλος που δεν θα το έδειχνε ποτέ η Disney. Γδάρσιμο, φωτιά και εκδίκηση

ExtraTime
ExtraTime: Πρέπει να είσαι έξυπνος για να παίζεις σκάκι ή σιγά το πράγμα;

Πρέπει να είσαι έξυπνος για να παίζεις σκάκι ή σιγά το πράγμα;

Όσοι παίζουν σκάκι δεν είναι πάντα πιο έξυπνοι. Είναι απλώς πιο εξασκημένοι.

ExtraTime
ExtraTime: Τι βλέπει στο όνειρό της η Χάρις Αλεξίου

Τι βλέπει στο όνειρό της η Χάρις Αλεξίου

Μια ιδιαίτερη αποκάλυψη σε μια ακόμη απολαυστική συνέντευξή της

ExtraTime
ExtraTime: Πρωταπριλιά έφυγε ο αμυντικός που ήταν μπροστά από την εποχή του

Πρωταπριλιά έφυγε ο αμυντικός που ήταν μπροστά από την εποχή του

Και σαν τεχνικός κινήθηκε αναλόγως. Κρίμα που έφυγε νωρίς.

ExtraTime
Κοινωνία: Ο Φλωρίδης «ψαλιδίζει» το νόμο για τους γκέι γάμους, αλλά δεν τον αποσύρουν – Στοπ στην απόκτηση παιδιού από ομοφυλόφιλους άνδρες μέσω παρένθετης μητέρας

Ο Φλωρίδης «ψαλιδίζει» το νόμο για τους γκέι γάμους, αλλά δεν τον αποσύρουν – Στοπ στην απόκτηση παιδιού από ομοφυλόφιλους άνδρες μέσω παρένθετης μητέρας

Μήνυμα με αποδέκτη τον... Τραμπ - Πανικόβλητη η κυβέρνηση από τη δημοσκοπική κατρακύλα, βάζει κάποια ελάχιστα όρια στο νόμο - έκτρωμα

Κοινωνία
Κοινωνία: Νέα Υόρκη: Το συγκινητικό «Άγημα-57» που παρέλασε για το έγκλημα στα Τέμπη και «θάφτηκε» από τα ελληνικά ΜΜΕ

Νέα Υόρκη: Το συγκινητικό «Άγημα-57» που παρέλασε για το έγκλημα στα Τέμπη και «θάφτηκε» από τα ελληνικά ΜΜΕ

Στα πλαίσια της εθνικής παρέλασης, διάβασαν τα ονόματα των 57 θυμάτων μπροστά στους επισήμους - Διαβάστηκαν τα λόγια της Μαρίας Καρυστιανού

Κοινωνία
ExtraTime: Ήξερες οτι το παπάκι του email υπήρχε πολύ πριν το internet; Το χρησιμοποιούσαν στον Μεσαίωνα για κάτι τελείως διαφορετικό

Ήξερες οτι το παπάκι του email υπήρχε πολύ πριν το internet; Το χρησιμοποιούσαν στον Μεσαίωνα για κάτι τελείως διαφορετικό

Δεν το επινόησε το ίντερνετ. Το παπάκι @ υπήρχε ήδη από τον Μεσαίωνα,

ExtraTime
Κοινωνία: Αδιάκοπα εσωκομματικά «μαχαιρώματα» στη ΝΔ: O δυσαρεστημένος Καιρίδης «χτύπησε» Άδωνι και Μητσοτάκη

Αδιάκοπα εσωκομματικά «μαχαιρώματα» στη ΝΔ: O δυσαρεστημένος Καιρίδης «χτύπησε» Άδωνι και Μητσοτάκη

Ο Δημήτρης Καιρίδης πέταξε «μπηχτή» για αυξήσεις στους υγειονομικούς, τους οποίους έχει ξεχασμένους ο Άδωνις και ο Μητσοτάκης

Κοινωνία
Κοινωνία: Νυχτερινό Ρεύμα: Αλλάζει η ώρα – Αυτό είναι το θερινό ωράριο!

Νυχτερινό Ρεύμα: Αλλάζει η ώρα – Αυτό είναι το θερινό ωράριο!

Αλλαγή ωρών όσον αφορά τον νυχτερινό ρεύμα!

Κοινωνία
ExtraTime: Πώς είναι να έχεις πολύ ψηλό IQ;

Πώς είναι να έχεις πολύ ψηλό IQ;

Το υψηλό IQ δεν είναι μόνο εξυπνάδα

ExtraTime
ExtraTime: Μπορώ να φτιάξω Coca-Cola στο σπίτι μου;

Μπορώ να φτιάξω Coca-Cola στο σπίτι μου;

Η Coca-Cola φτιάχνεται μόνο σε εργοστάσια ή μήπως όχι;

ExtraTime
ExtraTime: Κάνει να πιούμε γάλα μετά από κοτόπουλο;

Κάνει να πιούμε γάλα μετά από κοτόπουλο;

Υπάρχει πραγματικός λόγος να μην πίνεις γάλα μετά από κοτόπουλο ή είναι άλλος ένας διατροφικός μύθος χωρίς βάση;

ExtraTime
ExtraTime: Τελικά πόσες έιναι οι χώρες του κόσμου και σε ποιο νούμερο είναι η Ελλάδα;

Τελικά πόσες έιναι οι χώρες του κόσμου και σε ποιο νούμερο είναι η Ελλάδα;

η γεωγραφική και πολιτισμική της βαρύτητα την κρατά πολύ πιο ψηλά από τους αριθμούς.

ExtraTime
ExtraTime: Το καπέλο που έφτιαξαν για να προστατεύουν τις γυναίκες από τον ήλιο αλλά τελικά έγινε μόδα

Το καπέλο που έφτιαξαν για να προστατεύουν τις γυναίκες από τον ήλιο αλλά τελικά έγινε μόδα

Στην αρχή προστάτευε από τον ήλιο. Μετά έκρυβε πρόσωπα, βλέμματα και προσωπικότητες

ExtraTime
ExtraTime: Τον έψαχναν 8 χρόνια, αλλά ζούσε κρυμμένος μέσα στο ίδιο του το σπίτι – Όταν βγήκε στο δρόμο, κανείς δεν τον αναγνώρισε

Τον έψαχναν 8 χρόνια, αλλά ζούσε κρυμμένος μέσα στο ίδιο του το σπίτι – Όταν βγήκε στο δρόμο, κανείς δεν τον αναγνώρισε

Ένα παιδί αγνοούμενο επί 8 χρόνια βρέθηκε να ζει στο σπίτι του.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί υπάρχουν ακόμα video club;

Γιατί υπάρχουν ακόμα video club;

Τα video club μπορεί να μοιάζουν ξεπερασμένα, αλλά για κάποιους παραμένουν ο μοναδικός τρόπος να δουν ταινίες.

ExtraTime
ExtraTime: Πως τα μηνύματα από το 112 στοχεύουν σε συγκεκριμένες περιοχές και γιατί μερικές φορές γίνεται λάθος;

Πως τα μηνύματα από το 112 στοχεύουν σε συγκεκριμένες περιοχές και γιατί μερικές φορές γίνεται λάθος;

Το 112 χρησιμοποιεί ειδική τεχνολογία για να ειδοποιεί συγκεκριμένες περιοχές.

ExtraTime