EXTRATIME

Ήταν οι Αρχαίοι Έλληνες ξανθοί με γαλάζια μάτια;

Η εικόνα του ξανθού, γαλανόφθαλμου αρχαίου Έλληνα
Ήταν οι Αρχαίοι Έλληνες ξανθοί με γαλάζια μάτια;

Όταν φαντάζεσαι έναν αρχαίο Έλληνα, τι σου έρχεται στο μυαλό; Ίσως ένας γυμνασμένος άντρας με λευκό ιμάτιο, χρυσαφένια μαλλιά που ανεμίζουν στον ήλιο και μάτια σαν το Αιγαίο. Μια εικόνα βγαλμένη από πίνακες της Αναγέννησης ή από ταινίες με ημίθεους και περικεφαλαίες. Μόνο που αυτή η εικόνα δεν είναι ελληνική. Είναι ευρωπαϊκή. Είναι κατασκευή. Και απέχει πολύ από την πραγματικότητα που ζούσε στους δρόμους της αρχαίας Αθήνας, της Σπάρτης ή της Μυτιλήνης.

Οι Αρχαίοι Έλληνες δεν ήταν καρικατούρες μαρμάρου. Ήταν άνθρωποι από σάρκα και οστά, που κουβαλούσαν στο DNA τους χιλιάδες χρόνια επιμειξιών, μετακινήσεων, εμπόρων, ναυτικών, εποίκων και προσφύγων. Αν άνοιγες μια αγορά στην κλασική εποχή, δεν θα έβλεπες έναν λαό γεμάτο ξανθούς Απόλλωνες. Θα έβλεπες ηλιοκαμένα πρόσωπα, μαύρα μαλλιά, σκούρα μάτια, και φωνές που ανακατεύονταν με τη μυρωδιά του λαδιού και των σύκων. Θα έβλεπες Μεσόγειο.

Κι όμως, κάτι συνέβη στην πορεία της ιστορίας που θόλωσε αυτή την εικόνα. Οι καλλιτέχνες της Δύσης, από την εποχή της Αναγέννησης και μετά, έψαχναν στους αρχαίους Έλληνες όχι μόνο έμπνευση, αλλά και αντανάκλαση του εαυτού τους. Ζωγράφισαν θεότητες με ροδαλά μάγουλα, Αφροδίτες με ξανθές μπούκλες και στρατηλάτες με ανοιχτά μάτια. Κι έτσι γεννήθηκε ένας μύθος: ο μύθος του λευκού, ξανθού, γαλανόφθαλμου Έλληνα που τάχα ήταν πρόγονος του σύγχρονου ευρωπαϊκού ιδεώδους. Μόνο που οι Έλληνες – τότε και τώρα – δεν υπήρξαν ποτέ έτσι.

Ο Όμηρος γράφει για τον Αχιλλέα ως ξανθό. Ναι. Αλλά όχι γιατί ήταν όντως. Γιατί η ξανθότητα σήμαινε κάτι άλλο τότε – το φως, το θεϊκό, το ξεχωριστό. Ήταν ένας συμβολισμός, όπως και η Αθηνά με τα “γλαυκά” μάτια, που περισσότερο παραπέμπουν στη σοφία της κουκουβάγιας παρά στο μπλε του ουρανού. Στην πραγματικότητα, η ξανθότητα ήταν τόσο σπάνια στον αρχαίο κόσμο, που θεωρούνταν εξωτική, ακόμα και ύποπτη. Ήταν χαρακτηριστικό βόρειων λαών – Θρακών, Σκυθών, Κελτών – όχι των Ελλήνων.

Η γενετική ήρθε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Ανάλυση DNA από Μυκηναίους και Μινωίτες έδειξε ότι το γενετικό τους αποτύπωμα μοιάζει πάρα πολύ με αυτό των σημερινών Ελλήνων. Κυριαρχούν τα σκούρα χαρακτηριστικά, τα σκούρα μάτια, το σκούρο δέρμα. Ναι, υπήρχαν και άνθρωποι με πιο ανοιχτά χαρακτηριστικά – όπως υπάρχουν και σήμερα – αλλά ήταν μειοψηφία. Και κανείς δεν τους φανταζόταν ως πρότυπο ελληνικότητας.

Το αστείο είναι ότι ενώ οι ίδιοι οι Αρχαίοι Έλληνες αποδέχονταν αυτή την ποικιλία, η νεότερη Ευρώπη ήταν εκείνη που ήθελε να τους βάλει σε καλούπια. Στην προσπάθειά της να τους “κλέψει”, τους ξαναζωγράφισε στο δικό της χρώμα. Και αυτή η εικόνα κόλλησε, έμεινε, ταξίδεψε σε σχολικά βιβλία, αφίσες μουσείων και τουριστικά ημερολόγια.

Η αλήθεια, όμως, παραμένει στο αίμα. Οι Έλληνες της αρχαιότητας έμοιαζαν περισσότερο με έναν ψαρά στη Νάξο ή μια γιαγιά στην Καλαμάτα, παρά με έναν Βίκινγκ που βγήκε από τη Λακωνία. Και αυτή η αλήθεια δεν μειώνει το μεγαλείο τους. Το ενισχύει. Γιατί η σοφία, η τέχνη, η φιλοσοφία και η πολιτική τους άνθισε στον ήλιο της Μεσογείου. Με μελαχρινά κεφάλια που σκέφτονταν, όχι μόνο κουβαλούσαν στεφάνια ελιάς.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Θυμάσαι που η Καίτη Γαρμπή έβγαλε ένα ολόκληρο δίσκο στα Ιταλικά;

Θυμάσαι που η Καίτη Γαρμπή έβγαλε ένα ολόκληρο δίσκο στα Ιταλικά;

Το 2013, η Καίτη Γαρμπή κυκλοφόρησε στην Ιταλία έναν ολόκληρο δίσκο στα ιταλικά, με τίτλο Buona Vita.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί τη μύτη μας παλιά την έλεγαν Τρίγωνο του Θανάτου;

Γιατί τη μύτη μας παλιά την έλεγαν Τρίγωνο του Θανάτου;

Το πιο επικίνδυνο σημείο του προσώπου σου είναι η μύτη

ExtraTime
ExtraTime: Τους κρέμασαν όχι γιατί ήταν ληστές, αλλά γιατί ήταν πιο γοητευτικοί από τους άντρες της πόλης

Τους κρέμασαν όχι γιατί ήταν ληστές, αλλά γιατί ήταν πιο γοητευτικοί από τους άντρες της πόλης

Δεν τους σκότωσε ο νόμος, τους σκότωσε η ζήλια. Οι αδελφοί Ράγκλς λιντσαρίστηκαν όχι για τα εγκλήματά τους, αλλά για τη γοητεία τους.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν ήξεραν ποιος ήταν. Δεν ήξεραν πώς πέθανε. Δεν ήξεραν αν ήταν κατάσκοπος. Μέχρι που βρήκαν μια τρίχα στην προτομή του.

Δεν ήξεραν ποιος ήταν. Δεν ήξεραν πώς πέθανε. Δεν ήξεραν αν ήταν κατάσκοπος. Μέχρι που βρήκαν μια τρίχα στην προτομή του.

Το 1948 βρέθηκε νεκρός σε μια παραλία της Αυστραλίας χωρίς ταυτότητα και με ένα ποίημα στην τσέπη.

ExtraTime
ExtraTime: Της δηλητηρίασαν το σκυλί επειδή ήταν μιγάδα. Τους απάντησε με 19 Νο1 τραγούδια.

Της δηλητηρίασαν το σκυλί επειδή ήταν μιγάδα. Τους απάντησε με 19 Νο1 τραγούδια.

Της δηλητηρίασαν το σκυλί όταν ήταν παιδί επειδή ήταν μιγάδα. Έγινε η γυναίκα με τα περισσότερα Νο1 στην ιστορία του Billboard.

ExtraTime
Κοινωνία: Άφαντα 250.000 σπίτια – Γιατί δεν βρίσκεις πια σπίτι ούτε για αγορά ούτε για ενοικίαση

Άφαντα 250.000 σπίτια – Γιατί δεν βρίσκεις πια σπίτι ούτε για αγορά ούτε για ενοικίαση

Η στεγαστική κρίση στην Ελλάδα λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις, με τεράστιο έλλειμμα σε κατοικίες και τιμές που ξεφεύγουν. Τι δείχνουν τα νούμερα.

Κοινωνία
ExtraTime: Έμεινε δύο χρόνια μόνη στον πάγο και έτρωγε αλεπούδες, για να πάρει το παιδί της από το ορφανοτροφείο

Έμεινε δύο χρόνια μόνη στον πάγο και έτρωγε αλεπούδες, για να πάρει το παιδί της από το ορφανοτροφείο

Η Άντα Μπλάκτζακ πήγε στην παγωμένη Σιβηρία για να μαζέψει λεφτά για τον άρρωστο γιο της.

ExtraTime
ExtraTime: Τι συμβαίνει με τους πίνακες του Βαν Γκογκ και χαλάει το κίτρινο;

Τι συμβαίνει με τους πίνακες του Βαν Γκογκ και χαλάει το κίτρινο;

Το έντονο κίτρινο που έκανε τους πίνακες του Βαν Γκογκ να λάμπουν, σήμερα χάνεται.

ExtraTime
ExtraTime: Έστελνε γράμματα με κώδικες, σκότωνε ζευγάρια και οδηγούς ταξί και είπε πως τους μαζεύει για δούλους στον άλλο κόσμο

Έστελνε γράμματα με κώδικες, σκότωνε ζευγάρια και οδηγούς ταξί και είπε πως τους μαζεύει για δούλους στον άλλο κόσμο

Ο διασημότερος ανεξιχνίαστος serial killer της Αμερικής άφηνε κώδικες, απειλές και αίμα.

ExtraTime