Η προπαγάνδα μπορεί να είναι αηδιαστική (τις περισσότερες φορές) στη βάση της αλλά πρέπει ν’ αναγνωρίσουμε ότι είναι τέχνη.
Και γι’ αυτό η προπαγάνδα πάντα ήταν χρήσιμη. Διότι την έκαναν οι κατάλληλοι άνθρωποι, που βρίσκονταν στην κατάλληλη θέση και μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την περίσταση και να ανταποκριθούν όπως ακριβώς τους ζητούσαν.
Ουσιαστικά η προπαγάνδα δεν είναι τίποτα περισσότερο ή λιγότερο απ’ αυτό που είχε πει ο «μετρ» του είδους, Γιόσεφ Γκέμπελς: «Είναι σαν την τέχνη. Δε χρειάζεται να σέβεσαι την αλήθεια».
Και είχε δίκιο αυτός ο φρικτός άνθρωπος που ούτως ή άλλως δε σεβόταν όχι μόνο την αλήθεια αλλά ούτε την ανθρώπινη υπόσταση. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα ψέμα γίνεται αλήθεια όταν το επαναλαμβάνεις πολλές φορές.
Θέλω να καταλήξω ότι την προπαγάνδα μπορούν να την κάνουν με επιτυχία (ανεξαρτήτως ηθικής) οι άνθρωποι που διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια. Για ικανότητες μιλάμε.
Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, η «τέχνη» αυτή δεν είναι τίποτα περισσότερο από στεγνή κομματική «υπηρεσία», σε βαθμό δουλικότητας άρα απόλυτης γελοιότητας χωρίς όμως να έχεις τα απαραίτητα προσόντα. Αρκεί να είσαι πρόθυμος να πεις/γράψεις/διαδόσεις το οτιδήποτε σου ζητηθεί.
Δεν προκαλεί εντύπωση αφού πάει ασορτί με τη γενικότερη νοοτροπία.
Θα μπορούσαμε να θυμηθούμε χιλιάδες (χωρίς υπερβολή) παραδείγματα από «πρόθυμους και χρήσιμους ηλίθιους» που ζηλεύουν τον Γκέμπελς αλλά δε μπορούν να τον μιμηθούν. Λογικό. Εκείνος ήταν ένα απάνθρωπο τομάρι αλλά είχε ευφυΐα. Οι επίδοξοι μιμητές του είναι ένα θλιβερό σαρκίο εντελώς κενό.
Φανταστείτε ότι η προπαγάνδα τους άγγιξε ακόμα και την έξοδο του Πάσχα που ήταν η μεγαλύτερη των τελευταίων ετών.
Και δώστου «πυροβολισμούς» από αναρτήσεις του στυλ: «Δεν έχετε λεφτά, είναι ακριβά τα καύσιμα αλλά φουλάρατε για να φύγετε από την Αθήνα».
Με λίγα λόγια; Είτε έχετε λεφτά και τους (μας) το κρύβετε, είτε σας αξίζει μια ανάλγητη κυβέρνηση σαν αυτή που έχετε.
Και πάντα ο απλός πολίτης στη μέση αυτής της ανόητης και απάνθρωπης ρητορικής.
Είναι προφανές ότι για να στηρίξεις μια τέτοια επιχειρηματολογία, θα χρησιμοποιήσεις δήθεν τεκμήρια (όπως τα παραπάνω στα εισαγωγικά) που τελικά θα αποδείξουν ότι έχεις τόση σχέση με την κοινωνία και τον άνθρωπο, όση έχει και μια μπανάνα με το διάστημα.
Κατ’ αρχήν ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ που πήγε ο κόσμος. Πήγαν στα χωριά τους; Πήγαν με 1-2-3 οικογένειες μαζί για να φιλοξενήσουν;
Δεύτερον, μετά από δύο χρόνια απομόνωσης λόγω covid το να αντιμετωπίζεις ως έγκλημα την «έξοδο» σε καθιστά απόλυτα απάνθρωπο. Δηλαδή τι έπρεπε να γίνει ακριβώς; Να μείνουμε όλοι μέσα και να κλαίμε τη μοίρα μας για τα ακριβά καύσιμα, τους φουσκωμένους λογαριασμούς, την ανεργία και δεν ξέρω εγώ τι;
Σε κάθε περίπτωση το να χρησιμοποιείς την έξοδο του Πάσχα ως τεκμήριο ευμάρειας της κοινωνίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από ακόμα μια απόδειξη αναλγησίας.
Υπάρχουν κι άλλα που θα μπορούσα να πω. Πχ ότι ο κόσμος είχε πάρει το επίδομα του Πάσχα το αργότερο ως τις 20/4 άρα υπολόγισε ότι σε περίπου 10-12 μέρες θα πληρωνόταν το μισθό του.
Αλλά αυτό περιμένω να το καταλάβουν οι άνθρωποι εκείνοι που λειτουργούν μετρώντας ένα προς ένα τα ευρώ για να βγάλουν τα έξοδα του μήνα.
Όχι τα σκοτεινά υπόγεια, οι «μονταζιέρες», οι πρόθυμοι και χαρούμενοι δούλοι, οι συνειδητά γλείφτες και τα ανεπάγγελτα κομματόσκυλα.