ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Μπορούν να εκσυγχρονιστούν τα ελληνικά Mirage σε Mirage 2000D RMV;

Τα ελληνικά Mirage πλησιάζουν το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής.
Μπορούν να εκσυγχρονιστούν τα ελληνικά Mirage σε Mirage 2000D RMV;

Η δυνατότητα εκσυγχρονισμού των ελληνικών Mirage 2000 στο πρότυπο Mirage 2000D RMV (Rénovation Mi-Vie, αναβάθμιση μέσης ζωής) είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα που εξαρτάται από τεχνικούς, οικονομικούς και επιχειρησιακούς παράγοντες. Ακολουθεί μια σύντομη και σαφής ανάλυση:

Τα ελληνικά Mirage 2000 ανήκουν στις εκδόσεις Mirage 2000EG (μονοθέσια) και Mirage 2000BG (διθέσια), με 10 από αυτά αναβαθμισμένα στο πρότυπο Mirage 2000-5 Mk2 το 2004. Αυτά είναι μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων, με έμφαση στην αεροπορική υπεροχή και δευτερευόντως σε αποστολές κρούσης.

Το Mirage 2000D, από το οποίο προέρχεται το RMV, είναι μια εξειδικευμένη έκδοση κρούσης εδάφους, βασισμένη στο διθέσιο Mirage 2000N (πυρηνική κρούση), με διαφορετικά ηλεκτρονικά, ραντάρ (Antilope 5 για πτήσεις χαμηλού ύψους), και συστήματα όπλων.

Η αναβάθμιση RMV περιλαμβάνει νέα αεροηλεκτρονικά, ψηφιακό πιλοτήριο, πυροβόλο 30mm (CC422), βόμβες GBU-48/50, πυραύλους MICA IR, και pod TALIOS για στοχοποίηση.

Τα ελληνικά Mirage έχουν διαφορετική διαμόρφωση (π.χ. ραντάρ RDY για το 2000-5 Mk2), που δεν είναι συμβατή με το Antilope 5 ή τα συστήματα εδάφους του 2000D. Η μετατροπή θα απαιτούσε ριζική αναδιαμόρφωση της ατράκτου, καλωδίωσης, και συστημάτων, κάτι που είναι τεχνικά εφικτό αλλά εξαιρετικά πολύπλοκο και δαπανηρό.

Τα ελληνικά Mirage είναι παλαιότερα (παραδόσεις από το 1988), με φθαρμένες ατράκτους λόγω χρήσης. Η αναβάθμιση RMV απαιτεί αεροσκάφη σε καλή δομική κατάσταση, όπως επιλέχθηκαν τα γαλλικά 2000D.

Η ένταξη συστημάτων, όπως το TALIOS ή το 30mm πυροβόλο, θα απαιτούσε νέες δοκιμές πιστοποίησης, καθώς τα ελληνικά Mirage δεν έχουν τέτοια υποδομή.

Η διαφορετική αποστολή (αεροπορική υπεροχή vs κρούση εδάφους) σημαίνει ότι η μετατροπή θα άλλαζε τον επιχειρησιακό ρόλο των αεροσκαφών, κάτι που ίσως δεν ευθυγραμμίζεται με τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το πρόγραμμα RMV για 50 γαλλικά Mirage 2000D κόστισε περίπου 532,5 εκατ. ευρώ (10,65 εκατ. ευρώ ανά αεροσκάφος).

Για τα ελληνικά Mirage, το κόστος θα ήταν υψηλότερο λόγω της ανάγκης για εκτεταμένες τροποποιήσεις (νέα ραντάρ, καλωδιώσεις, δομικές ενισχύσεις). Σε σύγκριση, η προηγούμενη αναβάθμιση των 10 Mirage 2000 στο 2000-5 Mk2 κόστισε 260 εκατ. ευρώ για επτά χρόνια υποστήριξης.

Η απόκτηση νέων μαχητικών (π.χ. Rafale, που η Ελλάδα ήδη προμηθεύεται) ή η αναβάθμιση άλλων υπαρχόντων αεροσκαφών (π.χ. F-16 σε Viper) μπορεί να είναι πιο αποδοτική.

Τα ελληνικά Mirage πλησιάζουν το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής (~2030, ανάλογα με τη συντήρηση). Η αναβάθμιση σε RMV θα παράτεινε τη χρήση τους έως το 2035, αλλά το κόστος ίσως δεν δικαιολογεί τα λίγα επιπλέον χρόνια, ειδικά με την είσοδο των Rafale και την προοπτική των F-35.

Τα ελληνικά Mirage 2000-5 Mk2 χρησιμοποιούνται κυρίως για αεράμυνα και αποστολές αναχαίτισης, με πυραύλους MICA και SCALP-EG για περιορισμένες αποστολές κρούσης. Η μετατροπή σε 2000D RMV θα τα μετέτρεπε σε εξειδικευμένα αεροσκάφη κρούσης εδάφους, κάτι που δεν είναι πρωταρχική ανάγκη, καθώς οι ρόλοι κρούσης καλύπτονται από τα F-16 και τα Rafale.

Η Ελλάδα επενδύει ήδη σε σύγχρονα μαχητικά (24 Rafale, πιθανά F-35), που προσφέρουν ανώτερες δυνατότητες πολλαπλών ρόλων, μειώνοντας την ανάγκη για αναβάθμιση παλαιότερων αεροσκαφών.

Η Πολεμική Αεροπορία επικεντρώνεται στην ενίσχυση της αποτροπής έναντι της Τουρκίας, με έμφαση σε αεροπορική υπεροχή και ευελιξία. Η διατήρηση των Mirage στην τρέχουσα μορφή ή η σταδιακή απόσυρσή τους υπέρ νέων αεροσκαφών θεωρείται πιο λογική επιλογή.

Διαβάστε περισσότερα για τα εξοπλιστικά στο geostratigika.gr

Διονύσης Αντωνέλλος

Δημοσιογράφος με εμπειρία σε blogging, ραδιόφωνο και τηλεόραση. Γράφω και μιλάω για όσα με απασχολούν καθημερινά και τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά. Πιστεύω στις ιστορίες που κάνουν τον άνθρωπο καλύτερο.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελληνοτουρκικά: Βγάζουν τα ισραηλινά υποβρύχια στην Ανατολική Μεσόγειο – Μπορούν να εκτοξεύσουν πυρηνικούς πυραύλους

Βγάζουν τα ισραηλινά υποβρύχια στην Ανατολική Μεσόγειο – Μπορούν να εκτοξεύσουν πυρηνικούς πυραύλους

Ο οπλισμός τους περιλαμβάνει τέσσερις τορπιλοσωλήνες 650 χιλιοστών, γεγονός που έχει οδηγήσει σε εικασίες για δυνατότητα εκτόξευσης πυραύλων με πυρηνικές κεφαλές.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Ελληνοτουρκικά: Φρεγάτα και υποβρύχιο από την Ελλάδα, κορβέτα και υποβρύχιο από το Ισραήλ μόνιμα στην Ανατολική Μεσόγειο

Ελληνοτουρκικά: Φρεγάτα και υποβρύχιο από την Ελλάδα, κορβέτα και υποβρύχιο από το Ισραήλ μόνιμα στην Ανατολική Μεσόγειο

Σχέδια για κοινή ελληνοϊσραηλινή ναυτική παρουσία με φρεγάτα υποβρύχια και κορβέτα στην Ανατολική Μεσόγειο στο πλαίσιο συνεργασίας ταχείας αντίδρασης.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Σχέδιο για ελληνοϊσραηλινή δύναμη ταχείας αντίδρασης

Σχέδιο για ελληνοϊσραηλινή δύναμη ταχείας αντίδρασης

Σενάρια για κοινή ταξιαρχία Ελλάδας Ισραήλ, με τη συμμετοχή της Κύπρου και βάσεις σε Ρόδο ή Κάρπαθο για προστασία κρίσιμων υποδομών.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Rafale «Make in India»: Ινδική συμμετοχή στο ραντάρ RBE2

Rafale «Make in India»: Ινδική συμμετοχή στο ραντάρ RBE2

Ινδική εταιρεία μπαίνει στην εφοδιαστική αλυσίδα του ραντάρ RBE2 AESA των Rafale. Συμφωνία Thales και SFO Technologies.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Τουρκικά αντιτορπιλικά: Άχρηστα στο Αιγαίο τα ετοιμάζει για την Ανατολική Μεσόγειο

Τουρκικά αντιτορπιλικά: Άχρηστα στο Αιγαίο τα ετοιμάζει για την Ανατολική Μεσόγειο

Η Ελλάδα δεν διαθέτει πλοία αυτού του μεγέθους ενώ ο πυρήνας της ελληνικής αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής θα είναι οι τέσσερις ελληνικές Belharra.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Η Ελλάδα καταθέτει νέα αμυντική λίστα στο SAFE για 787 εκατ. ευρώ – Θα φτιάχνει και πυρομαχικά μεγάλου διαμετρήματος

Η Ελλάδα καταθέτει νέα αμυντική λίστα στο SAFE για 787 εκατ. ευρώ – Θα φτιάχνει και πυρομαχικά μεγάλου διαμετρήματος

Η τελική απόφαση για τη χρηματοδότηση των ελληνικών προτάσεων αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Φρεγάτες: Έκανε λάθος η Ελλάδα που πλήρωσε τις 4 FDI ενώ μπορούσε να πάρει τις FREMM μέσω SAFE;

Φρεγάτες: Έκανε λάθος η Ελλάδα που πλήρωσε τις 4 FDI ενώ μπορούσε να πάρει τις FREMM μέσω SAFE;

Mήπως λοιπόν η Ελλάδα βιάστηκε να επιλέξει τις γαλλικές FDI και θα μπορούσε να πάρει τις νέες FREMM (οι 2+2 από την Ιταλία θα είναι μεταχειρισμένες);

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Τουρκία: Πάνω από 200 γεωτρήσεις για πετρέλαιο – Ψάχνει σαν… τρελή για κοιτάσματα

Τουρκία: Πάνω από 200 γεωτρήσεις για πετρέλαιο – Ψάχνει σαν… τρελή για κοιτάσματα

Η Άγκυρα τονίζει πως η τρέχουσα παραγωγή πετρελαίου, ύψους 180.000 βαρελιών την ημέρα, καλύπτει της ανάγκες καυσίμων για επτά εκατ. οχήματα.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Ζηλεύουν οι Τούρκοι τα μπλόκα των αγροτών στην Ελλάδα – Έχουμε πολλά να μάθουμε λένε

Ζηλεύουν οι Τούρκοι τα μπλόκα των αγροτών στην Ελλάδα – Έχουμε πολλά να μάθουμε λένε

Με το καθεστώς Ερντογάν να κυνηγά κάθε αντίθετη φωνή, η συζήτηση για τις κινητοποιήσεις στην Ελλάδα βγάζει στην επιφάνεια ένα πρόβλημα που «σιγοκαίει» στην τουρκική κοινωνία.

Ελληνοτουρκικά