Θέματα έχει δημιουργήσει η υπόθεση του δυστυχήματος ανοιχτά των Αδάνων, εκεί όπου ένα ελληνικό τάνκερ, χτύπησε και βύθισε ένα τουρκικό καΐκι.
Έτσι, το όλο θέμα έχει εξελιχθεί σε ένα διπλωματικό θρίλερ, για γερά νεύρα, που σίγουρα θα απασχολήσει πολύ και τις επόμενες μέρες.
Το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών έχει απλώσει ασπίδα προστασίας τόσο πάνω από το ελληνικό πλοίο όσο και τον καπετάνιο με το πλήρωμα.
Αιτία, το γεγονός ότι βάσει διεθνών συνθηκών η Τουρκία δεν έχει δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας για το δυστύχημα, πολλώ δε μάλλον να ανέβει σε αυτό, επειδή είναι ελληνικό, σε διεθνή χωρικά ύδατα. Κάτι που έχει βγάλει εκτός εαυτού την Sahil Guvenlik, την τουρκική ακτοφυλακή, σύμφωνα με το enikos.gr.
Διεθνείς Συνθήκες Ναυτιλίας
Το δυστύχημα σημειώθηκε ανοιχτά των Αδάνων, περίπου 8,5 ναυτικά μίλια από τον κόλπο της Μυρσίνας. Το συγκεκριμένο σημείο είναι Διεθνή Χωρικά Ύδατα. Δικαίωμα SAR (Search And Rescue – Επιχείρηση Έρευνας και Διάσωσης) είχε η Τουρκία, όπως και έγινε. Μέχρι εκεί όμως…
Σύμφωνα με τις Διεθνείς Συνθήκες και ειδικότερα της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, εάν ένα ατύχημα λάβει χώρα σε διεθνή χωρικά ύδατα, το δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας έχει η χώρα στους νόμους της οποίας υπάγεται το πλοίο αφού θεωρείται εθνικό έδαφος. Σε ότι αφορά τον καπετάνιο, δικαίωμα έρευνας έχει η χώρα της οποίας είναι υπήκοος ή έχει υψωμένη σημαία το πλοίο.
Εν προκειμένω, δικαίωμα προανάκρισης για το ελληνικό τάνκερ έχουν οι ελληνικές Αρχές, δηλαδή το Λιμενικό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Άγκυρα: Εντός τουρκικής υφαλοκρηπίδας το Oruc Reis – Μαξιμαλιστικές οι θέσεις της Ελλάδας
Οι… μπουνταλάδες
Οι Τούρκοι λιμενικοί το γνώριζαν πολύ καλά αυτό και προσπάθησαν με… γαλιφιές να πιάσουν στον ύπνο τον Έλληνα καπετάνιο και τα μέλη του πληρώματος θεωρώντας ότι έχουν να κάνουν με… μπουνταλάδες.
Έτσι, ανέβηκε κλιμάκιο λιμενικών στο ελληνικό τάνκερ ζητώντας ευγενικά από τον καπετάνιο να μετακινήσει το πλοίο περίπου 2,5 μίλια βορειότερα. Ο λόγος ήταν για εισέλθει σε τουρκικά χωρικά ύδατα κι έτσι να έχουν το δικαίωμα σύλληψης και βεβαίως όλης της προανακριτικής διαδικασίας για τον σχηματισμό δικογραφίας.
Ο Έλληνας καπετάνιος ψύχραιμος, ήταν γνώστης των δικαιωμάτων του και δεν «τσίμπησε» στην τουρκική παγίδα.
Όταν οι Τούρκοι είδαν πώς δεν έπιαναν τα κόλπα τους ισχυρίστηκαν ότι λόγω μέτρων για τον κορονοϊό θα φέρουν συνεργείο απολύμανσης ώστε εν συνεχεία να ανέβει ο εισαγγελέας. Προσπάθησαν μάλιστα να τον θέσουν σε περιορισμό στην γέφυρα. Κι εκεί ο Έλληνας καπετάνιος έκανε την κίνηση – ΜΑΤ. Ειδοποίησε το υπουργείο Ναυτιλίας.
Ήδη, στο υπουργείο και το Λιμενικό, από την πρώτη στιγμή που έλαβαν σήμα για την πρόσκρουση του ελληνικού τάνκερ με τουρκικό ψαροκάραβο είχαν μπει σε κατάσταση συναγερμού έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Ο ίδιος ο υπουργός ζήτησε από την νομική υπηρεσία να είναι έτοιμη για κάθε ενέργεια.
Στο τηλεφώνημα του καπετάνιου, οι υπηρεσίες του υπουργείου και του Λιμενικού κινήθηκαν ταχύτατα. Επικοινώνησαν με το υπουργείο Εξωτερικών το οποίο με την μεριά του προχώρησε σε όλες τις διαδικασίες για την αποστολή ρηματικής διακοίνωσης στην Τουρκία να σταματήσει άμεσα τις παράνομες ενέργειες στο ελληνικό τάνκερ.
Πηγή: Pentapostagma.gr