Φρεγάτες: Αν ήσασταν ο Μητσοτάκης ποιες θα διαλέγατε;
Στην τελική ευθεία μπαίνει το θέμα της επιλογής των νέων ελληνικών φρεγατών. Το Sportime κάνει μια συνολική σύγκριση των πλοίων, σε πεδία που δεν έχουν δει αρκετά το φως της δημοσιότητας.
Ας δούμε κάποια από τα… κρυφά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των προτάσεων που έχει στα χέρια του το Πολεμικό Ναυτικό.
Το Sea Fire 500 έχει εμβέλεια 500 χλμ για αεροσκάφη μεγάλου μεγέθους
Μία γαλλική FDI-HN μπορεί να ελέγχει μια περιοχή που εκτίνεται από τον Μαρμαρά μέχρι το Καστελόριζο με τις δυνατότητες του ραντάρ Sea Fire 500 που διαθέτει.
Μπορεί οι γαλλικές φρεγάτες να ξεκίνησαν ως το απόλυτο φαβορί όμως η «ακαμψία» των Γάλλων σε θέματα οπλισμού και χρηματοδότησης οδήγησαν την Ελλάδα στην αναζήτηση και άλλων λύσεων.
Η πρώην Belharra και νυν FDI-HN παραμένει μέσα στις αρχικές επιλογές των Ελλήνων ναυάρχων και πως μπορεί να μην είναι όταν το γαλλικό πλοίο έχει να επιδείξει το ραντάρ Sea Fire 500 και τους Aster 30 (σ.σ. και τους Aster 15) που διαθέτει.
Η FDI-HN των 32 κελιών έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει 32 βλήματα τα οποία σε συνδυασμό με το ραντάρ Sea Fire 500 δίνουν απίστευτες δυνατότητες στις γαλλικές φρεγάτες.
Ένα γαλλικό πλοίο ελέγχει τα πάντα στα τουρκικά παράλια
Το ραντάρ Sea Fire 500 μπορεί να δίνει πλήρη εικόνα σε μία ελληνική FDI-HN που βρίσκεται στη Νάξο για το τι συμβαίνει στον αέρα από τον Μαρμαρά μέχρι το Καστελόριζο.
Το Sea Fire 500 έχει εμβέλεια 500 χλμ για αεροσκάφη μεγάλου μεγέθους, για στόχους επιφανείας η εμβέλεια φτάνει τα 80+ χλμ ενώ μπορεί να ιχνηλατεί 800 στόχους ταυτόχρονα, δηλαδή μία FDI-HN μπορεί να δίνει πληροφορίες για όλα τα τουρκικά μαχητικά και drones μαζί.
Να θυμίσουμε πως η νέα, βελτιωμένη γαλλική πρόταση αφορά στην αγορά δύο φρεγατών τύπου FDI-HN (σ.σ. πρώην Belharra) από την Αθήνα με πλήρη εξοπλισμό (σ.σ. σε σύνολο τεσσάρων), καθώς και τους Scalp MdCN με ακτίνα δράσης έως και 1.500 χιλιόμετρα, αν η Αθήνα το θελήσει.
Λείπουν τα ECM από τις FDI
Αυτό που λείπει από την γαλλική πρόταση των FDI HN είναι η έλλειψη Ηλεκτρονικών Αντιμέτρων (ECM).
Μία ενδεχόμενη σύρραξη της Ελλάδας και της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο είναι σίγουρο πως θα φέρει στο πεδίο την εντατική χρήση εξελιγμένων τεχνολογιών ECM από την Τουρκία.
Οι ναύαρχοι, το τελευταίο που θέλουν να δουν είναι το… καμάρι του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού να μην μπορεί να αντιδράσει στην όποια τουρκική προκλητική ενέργεια.
Αυτό που σχεδόν… χάλασε τους ναυάρχους είναι πως η Γαλλία προτείνει στην Ελλάδα φρεγάτες χωρίς ECM την ώρα που η ίδια η Γαλλία χρησιμοποιεί στα πολεμικά της πλοία ECM.
Oι Γάλλοι δικαιολόγησαν την έλλειψη ECM στο ότι αντίστοιχη δράση μπορεί να επιδείξει και το ραντάρ SeaFire 500 που διαθέτουν τα πλοία.
Σε όλα τα παραπάνω να προσθέσουμε πως η γαλλική ενδιάμεση λύση που βασίζεται στις φρεγάτες Jean Bart και Latouche-Tréville θεωρείται ανεπαρκής, δεδομένου ότι τα πλοία αυτά δεν διαθέτουν επαρκή εξοπλισμό.
Φρεγάτες: To μυστικό πλεονέκτημα των αμερικανικών HF2 που τις κρατά στην λίστα
To μυστικό πλεονέκτημα των αμερικανικών HF2 που τις κρατά στην λίστα του Πολεμικού Ναυτικού σε σχέση με τον ανώτερο ανταγωνισμό.
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και «μυστικό πλεονέκτημα» αφού δεν ακούγονται πολλά γι αυτό.
Όμως είναι γεγονός πως τα αμερικανικά πλοία έχουν τα φανερά πλεονεκτήματά τους (σ.σ. βασικό ότι είναι… αμερικανικά) και τα πιο… άγνωστα.
Ποια είναι αυτά;
Τα HF2 σε γενικές γραμμές θεωρούνται επαρκώς εξοπλισμένα.
Διαθέτουν 11 κελιά για έως τέσσερα αντιαεροπορικά βλήματα έκαστο. Επίσης ο οπλισμός των HF2 περιλαμβάνει RAM εγγύς προστασίας με 21 πυραύλους, οκτώ εκτοξευτές αντιπλοϊκών NSM και πυροβόλο Strales 76mm (σ.σ. δεν διαθέτουν Sonar γάστρας και τορπίλες σε σχέση με τον ανταγωνισμό).
Ένα βασικό πλεονέκτημα των αμερικανικών φρεγατών είναι ότι έχουν σχεδιαστεί με βάση τις αρχές κυβερνο-άμυνας.
Η HF2 είναι ίσως το καλύτερα εξοπλισμένο πλοίο σε δυνατότητες κυβερνο-άμυνας.
Το συγκεκριμένο γεγονός δεν περνά απαρατήρητο από τους Έλληνες ναυάρχους, αφού η Τουρκία έχει κάνει άλματα στον συγκεκριμένο τομέα, έχοντας αναπτύξει ισχυρά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου στις χερσαίες, της αεροπορικές και τις ναυτικές της δυνάμεις.
Όταν οι Τούρκοι χάκαραν τους Γάλλους
Να θυμίσουμε πως πέρσι το καλοκαίρι, ανοιχτά της Λιβύης, οι Τούρκοι παρενόχλησαν με ηλεκτρονικές παρεμβολές την γαλλική φρεγάτα Courbet.
Μάλιστα, οι Γάλλοι ζήτησαν την βοήθεια ελληνικών πολεμικών πλοίων για να μπορέσει η Courbet να προσανατολιστεί.
Δυνατά οι ιταλικές FREMM
Αν μιλάμε μεμονωμένα μόνο για τα πλοία, ίσως το καλύτερο διαθέσιμο πλοίο στις προτάσεις που έχει στα χέρια της η Αθήνα είναι το ιταλικό Bergamini/FREMM.
Το κόστος, η πιθανή αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα πλοία του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και μια αξιόλογη ενδιάμεση λύση (σ.σ. δεν είναι σαφές), θα έκαναν την επιλογή του πλοίου της Bergamini πολλαπλασιαστή της στρατιωτικής ισχύος του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Όμως οι FREMM δεν θα έλεγε κανείς ότι προσφέρουν την απαιτούμενη ομοιογένεια στον ελληνικό Στόλο.
Οι Ιταλοί δίνουν άμεσα δύο FREMM
Κερδίζουν έδαφος οι FREMM την ώρα που οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί εμφανίζονταν ως το απόλυτο φαβορί.
Η αρχική προσέγγιση ήταν να παραχωρηθούν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, ως πλοία ενδιάμεσης λύσης, μόνο οι παλαιότερες αλλά προσφάτως εκσυγχρονισμένες, ιταλικές φρεγάτες κλάσης Maestrale.
Όμως οι Ιταλοί, βλέποντας ως ξεφεύγει ο ανταγωνισμός, με τους Γάλλους και τους Ολλανδούς και σε δεύτερο πλάνο με τους Αμερικανούς, αποφάσισαν (σ.σ. δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα ακόμα), την παροχή στην Ελλάδα δύο FREMM, έως να κατασκευαστούν οι νέες ελληνικές φρεγάτες.
Να σημειωθεί πως καμία από τις υπάρχουσες προτάσεις δεν δίνει πλοία με τις δυνατότητες των FREMM τόσο γρήγορα, όσο η Ιταλία. Kαι οι Έλληνες ναύαρχοι ξέρουν πως είναι επικίνδυνο να μένει η Ελλάδα χωρίς σύγχρονα πλοία στο άμεσο μέλλον.
Δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς πως το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό εδώ και πολλά χρόνια (σ.σ. τουλάχιστον από το 2006) ενδιαφέρεται για τις FREMM.
Να σημειωθεί πως στην πρόταση αυτή μιλάμε για τέσσερις FREMM για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, τις οποίες θα αγοράσει με την λογική του 2+2 (+2). Δηλαδή θα παραλάβει δύο FREMM που υπηρετούν ήδη στο ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό, άμεσα αξιοποιήσιμες από την Ελλάδα και μετά άλλες δύο καινούργιες, συν αν το επιθυμεί τα Maestrale ως πλοία ενδιάμεσης λύσης.
Φρεγάτες: Ολλανδικές και Βρετανικές προσφέρουν ομοιογένεια στο Πολεμικό Ναυτικό
Ολλανδικές και Βρετανικές προσφέρουν ομοιογένεια στο Πολεμικό Ναυτικό και τον ελληνικό Στόλο.
Η Ελλάδα εξετάζει το σύνολο των επιλογών της (σ.σ. και καλά κάνει), τόσο στο πεδίο των κύριων προτάσεων, όσο και τις προτάσεις για πλοία ενδιάμεσης λύσης που προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι.
Η αλήθεια είναι πως οι προτάσεις για τα πλοία ενδιάμεσης λύσης, αν και τα συγκεκριμένα πλοία θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην ελληνική απόφαση, δεν έχουν πλήρως αναπτυθεί προς την Αθήνα.
Γνωρίζουμε πολύ λιγότερα για τα πλοία ενδιάμεσης λύσης που δίνουν οι ενδιαφερόμενες πλευρές απ ό, τι για τις κύριες φρεγάτες, αλλά πιθανώς οι καλύτερες διαθέσιμες επιλογές να είναι είτε οι ολλανδικές Karel Doorman ή οι Type 23 από το βρετανικό Royal Navy.
Εάν το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θέλει έναν ομοιογενή στόλο, φαίνεται ότι οι καλύτερες επιλογές είναι οι προτάσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας.
Τα Type 23 θα μπορούσαν να αφορούν σε πλοία ενδιάμεσης λύσης και τα SIGMA 11515HN τις νέες φρεγάτες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού αφού υπάρχει δυνατότητα συνεργασίας των δύο πλοίων.
Φρεγάτες: Η μυστήρια πρόταση των Γερμανών – Πώς αλλάζει το παιχνίδι
Η μυστήρια πρόταση των Γερμανών για τις MEKO A200 από την ThyssenKrupp Marine Systems.
Πρόκειται για ένα πλοίο με ευέλικτο σχεδιασμό, για το οποίο η γερμανική πλευρά δεν έχει παράσχει σχετικά σημαντικές πληροφορίες.
Είναι δύσκολο να βαθμολογηθεί, όμως οι MEKO A200 που χρησιμοποιούνται ήδη υπολείπονται όσον αφορά τον εξοπλισμό ραντάρ και τους πυραύλους σε σύγκριση με τα κορυφαία πλοία του ανταγωνισμού.
Η γερμανική MEKO A200 εξακολουθεί να αποτελεί αναμφισβήτητα ένα πλοίο με μεγαλύτερη ευελιξία και δυνατότητες ανάπτυξης από την HF2 (αν και στερείται ορισμένα από τα χαρακτηριστικά αιχμής που διαθέτει το HF2).
Όμως η A200 μπορεί αναμφισβήτητα να προσαρμοστεί ώστε να γίνει οτιδήποτε θέλει ο πελάτης, αλλά με το αντίστοιχο τίμημα.
Oι γερμανικές MEKO Α 200 έχουν πολλές παραλλαγές, μία εξ αυτών είναι αυτή με συνδυασμό Αegis και βλήματα SM 2.
Να τονιστεί ότι σε πολλούς στις Βρυξέλλες (σ.σ. και ειδικά στην Γερμανία) κακοφαίνεται η επένδυση ενός τόσο μεγάλου ποσού εκτός Ευρώπης.
Η γερμανική πρόταση θα μπορούσε να αφορά και στην μεγαλύτερη Α 300, η οποία λόγω της ανάγκης παρουσίας της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο δεν αφήνει αδιάφορη την Αθήνα.
Επίσης αν το Βερολίνο θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και το σοβαρότατο δέλεαρ της ναυπήγησης δυο ακόμα υποβρυχίων Type 214, τότε σίγουρα, αλλάζει το παιχνίδι.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί πως οι Ολλανδοί, με την δυναμική είσοδό τους με τις Sigma, έχουν προκαλέσει πονοκέφαλο ειδικά στους Γερμανούς, τα πλοία των οποίων «χτυπούν» κατά κύρια βάση στον ανταγωνισμό.
Φρεγάτες: Και όμως υπάρχει μία λεπτομέρεια σε δύο πλοία που λίγοι αναφέρουν
Και όμως υπάρχει μία λεπτομέρεια στις προτάσεις αναφορικά με τα νέα πλοία του Πολεμικού Ναυτικου της χώρας την οποία λίγοι αναφέρουν.
Τα πλοία που έχουν προταθεί στην Ελλάδα, άλλα σε μεγάλο και άλλα σε μικρότερο βαθμό εξυπηρετούν τα θέλω των Ελλήνων ναυάρχων.
Αν η Ελλάδα ζητά άμυνα περιοχής μπορεί να την επιτύχει με τις Bergamini/FREMM, FDI-HN, SIGMA 11515HN και την AH140. Αν ζητά ανθυποβρυχιακό πόλεμο τότε FREMM/Bergamini, SIGMA 11515HN, HF2 και πιθανώς MEKO A200 είναι οι επιλογές.
Εάν το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θέλει επιθέσεις εδάφους η FDI-HN, η SIGMA 11515HN και το αναβαθμισμένο AH140 είναι οι σαφείς επιλογές (αν και η Bergamini θα μπορούσε να εκπληρώσει σαφώς και αυτόν τον ρόλο, με επιπλέον κόστος).
Υπάρχει όμως μία λεπτομέρεια αναφορικά με τα πλοία που προτείνονται στην Ελλάδα.
Οι MEKO and οι SIGMA έρχονται στην Ελλάδα ως εξαγωγικά πλοία, δηλαδή η Γερμανία και η Ολλανδία δεν υιοθετούν τα συγκεκριμένα μοντέλα για το δικό τους Πολεμικό Ναυτικό.
Την ίδια ώρα τα σχέδια των HF2 (LCS), FDI, FREMM/Bergamini και AH140 έχουν όλα πλήρως υιοθετηθεί από τα Πολεμικά τους Ναυτικά.
Φρεγάτες: Τούμπα όλα – Η Μεγάλη Βρετανία δίνει δωρεάν δύο Type 23 με 64 κελιά
Τούμπα όλα τα φέρνει στην λίστα των ναυάρχων η Μεγάλη Βρετανία, με το Λονδίνο να δίνει δωρεάν δύο Type 23 με 64 κελιά ως πλοία ενδιάμεσης λύσης.
Η Βρετανία θα αποσύρει τις φρεγάτες της (σ.σ. μία έχει ήδη αποσυρθεί) και θα τις δωρίσει στο ελληνικό ναυτικό.
Οι Type 23 των 4.200 τόνων χρησιμοποιούν σύστημα προώθησης αεριοστροβίλων και χρησίμευαν ως συνοδευτικά πλοία.
Σύμφωνα με εσωτερική αποκάλυψη του βρετανικού ναυτικού, τα όπλα και οι αισθητήρες των Type 23 που έχουν αποσυρθεί (μία ήδη και μία σε λίγο) έχουν αποσυναρμολογηθεί εκ των προτέρων και ενδέχεται να εγκατασταθούν στις μελλοντικές φρεγάτες τύπου 26 του βρετανικού ναυτικού.
Οι δύο 23 με Type διαθέτουν κάθετους εκτοξευτές 32 κελιών η κάθε μία και αν και πρόκειται για μεταχειρισμένες φρεγάτες «θα ενισχύσουν σημαντικά τη συνολική δύναμη του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού».
Ο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα βρεθεί ξαφνικά με κατακόρυφους εκτοξευτές 64 μονάδων (32 +32), οι οποίοι μπορούν να εκτοξεύσουν κάθετα τον πύραυλο μικρής εμβέλειας «Sea Wolf», με μέγιστη ταχύτητα πτήσης 3 Mach, μέγιστο ύψος 3.000 μέτρα και μέγιστη εμβέλεια 10 χιλιομέτρων, γεγονός που βελτιώνει τις συνολικές δυνατότητες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού σε αντιαεροπορική άμυνα.
Πάντως σοβαρό μειονέκτημα των Type-23 είναι ότι δεν διαθέτουν συστήματα για άμυνα περιοχής.
Ακολουθεί η ψηφοφορία
Διαβάστε επίσης:
Ισραήλ: Η Rafael βάζει τους Naval Spike NLOS σε πλοία
Φρεγάτες: Στις ισραηλινές κορβέτες Sa’ar το κύριο βάρος της άμυνας περιοχής;