Μαρία Ζαχάροβα: Δεν υπάρχει εναλλακτική για την Συνθήκη του Μοντρέ
Μαρία Ζαχάροβα: Δεν υπάρχει εναλλακτική για την Συνθήκη του Μοντρέ, δήλωσε η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών.Μαρία Ζαχάροβα: Δεν υπάρχει εναλλακτική για την Συνθήκη του Μοντρέ, δήλωσε η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών.
«Η Συνθήκη του Μοντρέ είναι το κλειδί για ασφάλεια/σταθερότητα στη Μαύρη θάλασσα, ειδικά σε σχέση με ναυσιπλοΐα πολεμικών πλοίων», τόνισε η Μαρία Ζαχάροβα.
«Δεν βλέπουμε εναλλακτικές για το διεθνές νομικό καθεστώς, το οποίο καθιερώθηκε στη βάση της Συνθήκης», σημείωσε, με την δήλωση της εκπροσώπου να αναπαράγεται από την ρωσική πρεσβεία στην Αθήνα.
Η Σύμβαση του Μοντρέ ή Συμβαση για το καθεστώς των Στενών (Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits),(τουρκικά: Montrö Boğazlar Sözleşmesi) είναι σύμβαση η οποία αφορά στο καθεστώς των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Η συμφωνία, η οποία υπογράφηκε το 1936, παραχωρεί τον έλεγχο των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων στην Τουρκία και ρυθμίζει την στρατιωτική δραστηριότητα στην περιοχή. Η σύμβαση παραχωρεί στη Τουρκία τον πλήρη έλεγχο των Στενών και εγγυάται την ελεύθερη ναυσιπλοΐα από τα μη στρατιωτικά πλοία σε καιρό ειρήνης. Οι όροι της σύμβασης αποτέλεσαν πηγή διαμάχης για χρόνια, κυρίως όσον αφορά τη διέλευση πολεμικών σκαφών της Σοβιετικής Ένωσης από τα Στενά στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Υπογράφηκε στις 20 Ιουλίου 1936 στην ελβετική πόλη Μοντρέ. Τέθηκε σε ισχύ στις 9 Νοεμβρίου, 1936 και καταχωρήθηκε στην Κοινωνία των Εθνών στις 11 Δεκεμβρίου 1936. Eξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα, με ορισμένες τροποποιήσεις.
Τα συμβαλλόμενα Μέρη της συνθήκης (Συμβαλλόμενα Μέρη: Κράτη Μαύρης Θάλασσας : Βουλγαρία, Ρουμανία, Σοβιετική Ένωση, Τουρκία, Αυστραλία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Αγγλία, Γιουγκοσλαβία) αναγνωρίζουν και επιβεβαιώνουν την αρχή της ελεύθερης διέλευσης και ναυσιπλοΐας δια θαλάσσης στα Στενά: «εν καιρώ ειρήνης, τα εμπορικά πλοία θα απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά, με τη μέρα και τη νύχτα, κάτω από οποιαδήποτε σημαία με οποιοδήποτε είδος φορτίου.
Η σύμβαση δίνει στην Τουρκία τον πλήρη έλεγχο των Στενών και εγγυάται την ελεύθερη ναυσιπλοΐα από τα μη στρατιωτικά πλοία σε καιρό ειρήνης. Επιτρέπει στην Τουρκία την στρατιωτικοποίηση των Στενών.
Επιτρέπει τη διέλευση πολεμικών πλοίων των παρευξείνιων χωρών με ειδοποίηση μιας εβδομάδας και υπό κάποιους όρους εκτοπίσματος, μεγέθους, οπλισμού. Περιορίζει σημαντικά το πέρασμα των πολεμικών πλοίων που δεν ανήκουν σε κράτη της Μαύρης Θάλασσας (προειδοποίηση διέλευσης, όριο εκτοπίσματος πλοίων, περιορισμός οπλισμού, μη διέλευση αεροπλανοφόρων κλπ).
Εκπρόσωπος ΥΠΕΞ🇷🇺 Μαρία Ζαχάροβα: Η Συνθήκη του Μοτρέ είναι το κλειδί για ασφάλεια/σταθερότητα στη Μαύρη θάλασσα, ειδικά σε σχέση με ναυσιπλοΐα πολεμικών πλοίων. Δεν βλέπουμε εναλλακτικές για το διεθνές νομικό καθεστώς, το οποίο καθιερώθηκε στη βάση της Συνθήκης. pic.twitter.com/NsNzcDUNs0
— Rus Embassy, Greece (@RFEmbassyGr) April 13, 2021
Το Κανάλι της Κωνσταντινούπολης σημαίνει το τέλος της Συνθήκης του Μοντρέ για ελεύθερη διέλευση των πλοίων από τα στενά του Βοσπόρου;
Αυτό διερωτώνται πολλοί εντός και εκτός Τουρκίας (σ.σ. και ειδικά οι Αμερικάνοι) προσπαθώντας να εξηγήσουν την πρεμούρα του Ερντογάν για να ολοκληρωθεί τάχιστα το έργο της δημιουργίας του Καναλιού της Κωνσταντινούπολης.
Το κόστος για το «Channel Istanbul» αναμένεται να φτάσει τα 15 δισ. δολάρια ενώ προσδοκάται να φέρει έσοδα 1 δισ. δολαρίων τον χρόνο από τα τέλη των πλοίων που θα επιλέγουν το Κανάλι.
Όμως η Συνθήκη του Μοντρέ του 1936 κάνει λόγο για ελεύθερη διέλευση των πλοίων από τα στενά (σ.σ. Βόσπορος και Δαρδανέλια).
Το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί να επιλέξει ένα πλοίο να πληρώσει εισιτήριο για την διέλευσή του από το Κανάλι της Κωνσταντινούπολης όταν μπορεί να περάσει δωρεάν από τον Βόσπορο;
Μήπως η Τουρκία θέλει να επιβάλει τέλη στην διέλευση των στενών γενικά;
Η Τουρκία για να κάνει αλλαγές στην Συνθήκη του Μοντρέ πρέπει να ειδοποιήσει τους ενδιαφερόμενους πριν το 2021 και να συμφωνήσουν στις αλλαγές αυτές οι επτά από τις δέκα χώρες που ήταν συμβαλλόμενα μέρη στην Συνθήκη. Πρόκειται για τις Τουρκία, Ρωσία, ΗΠΑ, Βρετανία, Αυστραλία, Ιαπωνία, πρώην Γιουγκοσλαβία και Ελλάδα.
Ακόμα και στην Τουρκία υπάρχουν φωνές που διερωτώνται γιατί τέτοια βιασύνη αναφορικά με το συγκεκριμένο έργο. Ειδικά μάλιστα, όπως λένε, όταν υπάρχουν μελέτες στην Τουρκία που αναφέρουν πως το Κανάλι της Κωνσταντινούπολης μπορεί να βλάψει δραστικά το δίκτυο ύδρευσης της Πόλης.
Διαβάστε επίσης:
Φρεγάτες: Οι Γάλλοι έβγαλαν πάνοπλη την Jean Bart για επίδειξη στους Έλληνες ναυάρχους
Ελληνοτουρκικά: Ο Καναδάς τσακίζει την Άγκυρα – Της κόβει όλες τις στρατιωτικές προμήθειες
Τούρκοι: Οι Έλληνες και οι Ισραηλινοί θα διαλύσουν τους S-400
Μαρία Ζαχάροβα: Δεν υπάρχει εναλλακτική για την Συνθήκη του Μοντρέ