Για Κωνσταντινούπολη και από εκεί προς τη Μαύρη Θάλασσα, κατευθύνεται το τουρκικό γεωτρύπανο Κανουνί (Kanuni), που την περασμένη Τετάρτη απέπλευσε από το λιμάνι της πόλης Τασουτζού στον κόλπο της Μερσίνας στη Ν.Α. Τουρκία.
Τις τελευταίες ώρες το Kanuni, πλέει σε διεθνή ύδατα στο Αιγαίο Πέλαγος, κινούμενο Ν.Δ. της Ρόδου, της Κω και της Καλύμνου, ενώ στις 01:00 πμ βρισκόταν ανάμεσα στη Λέρο και τη νησίδα Λέβιθα και στις 06.00 έπλεε ανάμεσα σε Μύκονο και Ικαρία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ελληνοτουρκικά: Πώς ο Ερντογάν στρατικοποίησε την εξωτερική πολιτική της Τουρκίας
Αντί για Ανατολική Μεσόγειο Μαύρη Θάλασσα
Το γεωτρύπανο, δεν συνοδεύεται από πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, ενώ παρακολουθείται διακριτικά από πλοία του ελληνικού στόλου.
Ανησυχία σε Αίγυπτο για τις κινήσεις Ερντογάν κατά της Ελλάδας- Ενεργοποίησε υπερ-ραντάρ ο Σίσι
Πριν από ένα μήνα ο Tούρκος υπουργός Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ, είχε γνωστοποιήσει την αποστολή του Κανουνί στη Μαύρη Θάλασσα, προκειμένου να λειτουργήσει υποστηρικτικά στις εργασίες του πλωτού γεωτρύπανου Φατίχ, που ήδη βρίσκεται στην περιοχή, που υπολογίζεται πως υπάρχουν κοιτάσματα 320 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του, τα «στοιχεία υποδεικνύουν πως θα βρεθεί περισσότερο φυσικό αέριο καθώς οι γεωτρήσεις συνεχίζονται βαθύτερα κάτω από τον βυθό». Λόγω τεχνικών δυνατοτήτων η δραστηριότητα του Κανουνί στην Μαύρη Θάλασσα κρίνεται αναγκαία, στην προσπάθεια της τουρκικής κυβέρνησης να έχει γρηγορότερα απτά αποτελέσματα από τις γεωτρήσεις.
Το Σάββατο μάλιστα ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, θα μεταβεί στο Φατίχ, όπου με μία νέα φιέστα, θ’ ανακοινώσει νέες πληροφορίες για κοιτάσματα που φέρονται να έχουν βρεθεί στη Μαύρη Θάλασσα.
Να σημειωθεί πως τον περασμένο Μάϊο ο Ντονμέζ είχε ανακοινώσει πως έως τον Σεπτέμβριο το Κανούνι, θα ξεκινούσε γεωτρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και στη θαλάσσια περιοχή του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Κάτι βέβαια που δεν συνέβη.
«Κορωνίδα» των πλωτών γεωτρύπανων της Τουρκίας
Το Κανουνί είναι το τρίτο πλωτό γεωτρύπανο που απέκτησε την περασμένο Μάρτιο η Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίου (ΤΡΑΟ), μετά από δημοπρασία στη Βρετανία, έναντι 37,5 εκ. δολαρίων. Η προηγούμενη ονομασία του γεωτρητικού σκάφους ήταν Sertao και χρησιμοποιούνταν έως το 2015 από την Petrobras, κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βραζιλίας.
Η αρχική αξία του πλωτού γεωτρύπανου υπολογίζονταν στα 120 εκατ. δολάρια. Ωστόσο, το σκάφος είχε παραμείνει επί δυο σχεδόν χρόνια στο Port Talbot της Ουαλίας, χωρίς να έχει βρει αγοραστή και οι υπεύθυνοι θέλησαν να το βγάλουν σε δημοπρασία για να το … ξεφορτωθούν, μ’ αποτέλεσμα η Τουρκία να τ’ αγοράσει σε τιμή ευκαιρίας.
Το Κανουνί έχει μήκος 227 μέτρα, πλάτος 42 και βύθισμα 12 μέτρων, μπορεί να φτάσει μέχρι τα 11.400 μέτρα βάθος και να τρυπήσει σε 3.000 μέτρα, την ώρα που η αντίστοιχη ικανότητα των Φατίχ και Γιαβούζ είναι περίπου 12.000 μέτρα.
Τα πλωτά γεωτρύπανα αποκτήθηκαν από την Τουρκία τα τελευταία χρόνια, μετά την άρνηση διεθνών εταιρειών να συμμετάσχουν στις παράνομες δραστηριότητες στην κυπριακή ΑΟΖ. Αποτελούν «αιχμή του δόρατος» της νέο-οθωμανικής θεωρίας της «Γαλάζιας Πατρίδας» που με αυθαίρετο και πειρατικό τρόπο, επιχειρεί να οικειοποιηθεί θαλάσσιες περιοχές δικαιοδοσίας της Ελλάδας και της Κύπρου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι τυχαίες και οι ονομασίες που επέλεξαν για τα πλοία αυτά, επισημαίνοντας τον στόχο ν’ αναβιώσουν λίγη από τη δόξα του οθωμανικού παρελθόντος καταπατώντας κάθε έννοια του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας.
Συνεχίζεις τις «βόλτες» το Oruc Reis
Το Oruc Reis συνεχίζει πλέει αυτή την ώρα με ανοικτό πομπό, εντός της παράνομης Navtex που είχε εκδώσει η Άγκυρα, με αποτέλεσμα να είναι ανιχνεύσιμο το στίγμα του από το σύστημα AIS (Αυτόματο Σύστημα Αναγνωρίσεως).
Το Oruc Reis, έχει δίπλα του τα δύο συνοδευτικά πλοία, το Ataman και το Cengiz Han, αλλά και ένα μικρό τουρκικό στολίσκο, ο οποίος αποτελείται από φρεγάτες και κορβέτες, που παρακολουθείται 24 ώρες από τον ελληνικό στόλο. Άλλωστε οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας παραμένουν αυτές τις ημέρες σε πλήρη επιφυλακή και επαγρύπνηση.
Το τελευταίο στίγμα του τουρκικού ερευνητικού, στις 03:46, έδειχνε το πλοίο στα 33 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά του Καστελόριζου.