ENGINE POWER

30 χρόνια μετά: Ένας αυστραλιανός θρύλος MotoGP ξεκινά

Ο Mick Doohan σκέφτεται τον πρώτο από τους πέντε παγκόσμιους τίτλους του στα 500cc
30 χρόνια μετά: Ένας αυστραλιανός θρύλος MotoGP ξεκινά

Η επιστροφή του MotoGP στο Grand Prix της Αυστραλίας το 2024 έρχεται στο πλαίσιο μιας σημαντικής επετείου για έναν θρυλικό δρομέα από τη χώρα.

Μεγάλο μέρος από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, τη δεκαετία του 1980 και τις αρχές της δεκαετίας του 1990 στους αγώνες μοτοσικλετών grand prix ήταν μια χρυσή εποχή του MotoGP για τους Αμερικανούς αναβάτες.

Μεταξύ 1978 και 1993, αναβάτες από τις ΗΠΑ κέρδισαν όλους τους παγκόσμιους τίτλους των 500cc εκτός από τρεις. Ο Μάρκο Λουτσινέλι και ο Φράνκο Ουντσίνι της Ιταλίας διέκοψαν αυτή τη διαδρομή το 1981 και το 1982, ενώ ο Γουέιν Γκάρντνερ έδωσε στην Αυστραλία τον πρώτο της τίτλο πρώτης κατηγορίας το 1987.

Αλλά η σεζόν του 1994 σηματοδότησε μια πραγματική καμπή στην αμερικανική ασφυξία στην κορυφαία κατηγορία, καθώς ο Mick Doohan κέρδισε τον πρώτο από τους πέντε διαδοχικούς παγκόσμιους τίτλους στα 500cc.

Ο Αυστραλός άσος έκανε το ντεμπούτο του το 1989 με τη Honda και κατάφερε ένα πρώτο βάθρο καριέρας στο γερμανικό GP εκείνης της χρονιάς MotoGP. Το 1990, ο Doohan κέρδισε την πρώτη του νίκη στο GP της Ουγγαρίας στο δρόμο προς την τρίτη θέση στην κατάταξη.

Το επόμενο έτος, ο Doohan έγινε μια σημαντική απειλή για τον τίτλο καθώς κέρδισε τρεις φορές και τερμάτισε στο βάθρο σε όλα εκτός από το GP της Ολλανδίας. Δεν ήταν αρκετά για να ανατρέψουμε τον Wayne Rainey της Yamaha, με τον Doohan να τερματίζει δεύτερος στη βαθμολογία αλλά μόλις εννέα βαθμούς πίσω από τον Αμερικανό.

Η σεζόν του 1992, λοιπόν, φαινόταν έτοιμη να είναι η χρονιά του ξεσπάσματος για τον Doohan. Κέρδισε τους τέσσερις πρώτους αγώνες της εκστρατείας και ήταν δεύτερος στο Mugello και τη Barcelona. Επέστρεψε στο πρώτο σκαλί του βάθρου στο γερμανικό GP και κράτησε σημαντικό προβάδισμα στη βαθμολογία.

Όμως, ένα ατύχημα στο GP της Ολλανδίας την επόμενη φορά έξω τον άφησε με έναν σοβαρό τραυματισμό στο πόδι, η σοβαρότητα του οποίου παραλίγο να οδηγήσει σε ακρωτηριασμό. Έχασε τέσσερις γύρους καθώς ανέκαμψε και επέστρεψε για τους δύο τελευταίους αγώνες, αν και πολύ κάτω από τη φυσική του κατάσταση και δεν μπόρεσε να σταματήσει τον Rainey να κερδίσει ένα τρίτο στέμμα 500cc.

Οι συνέπειες του τραυματισμού ταλαιπώρησαν τον Doohan το 1993 καθώς σημείωσε μόλις μία νίκη στο GP του Σαν Μαρίνο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε ο Doohan αυτή τη στιγμή ήταν η περιορισμένη κίνηση του δεξιού του ποδιού, με τη Honda να αναπτύσσει ένα πίσω φρένο που λειτουργεί με τον αντίχειρα για να το χρησιμοποιήσει.

Στις αρχές του 1994, ο Doohan ήταν σε πολύ καλύτερη θέση σωματικά και ήταν απόλυτα κυρίαρχος. Κέρδισε εννέα φορές και τερμάτισε κάθε αγώνα στο βάθρο, εξασφαλίζοντάς του το πρώτο του παγκόσμιο πρωτάθλημα 500cc με τρεις γύρους να απομένουν στο GP της Τσεχίας εκείνης της χρονιάς MotoGP. Ο πλησιέστερος αμφισβητίας του, ο Luca Cadalora, ήταν 143 πόντους διαφορά.

«Πριν από 30 χρόνια ήταν πολύς καιρός για μένα», είπε ο Doohan στο motogp.com για το 1994 πριν από το GP της Αυστραλίας αυτό το Σαββατοκύριακο στο Phillip Island.

«Ειλικρινά, τα αγωνιστικά μου χρόνια φαίνονται σαν μια ζωή πριν – όπως ήταν, για να είμαι ειλικρινής. Αλλά έχω τόσες όμορφες αναμνήσεις.

«Μου άρεσε να αγωνίζομαι, απόλαυσα τη δέσμευση για δουλειά, ό,τι άλλο συνόδευε. Δεν μπορώ να πιστέψω πόσο γρήγορα έγινε από το 1994, το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Αλλά χαίρομαι που συνεχίζουν να γυρίζουν. Τίποτα από την άλλη πλευρά, μου λένε.

«Το να συνειδητοποιήσω ότι ήταν κατά κάποιον τρόπο ανακούφιση, γιατί ήμουν κοντά μερικά χρόνια.

«Τότε είχα κάποιους τραυματισμούς και είχα κάποια τεχνικά προβλήματα. Έτσι, υπήρξαν μερικές φορές επιλαχών. Έτσι, η κατάκτηση του πρωταθλήματος ήταν ανακούφιση νούμερο ένα.

«Αλλά τότε ήξερα ότι η δουλειά είχε ξεκινήσει γιατί δεν ήθελα να κερδίσω μόνο ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα. Ήθελα να κάνω ό,τι καλύτερο μπορούσα ενώ οδηγούσα συνεχώς».

Ο Doohan φρόντισε να μην είναι καθόλου εκπληκτικός το 1995. Τον πρώτο χρόνο της εμβληματικής συνεργασίας για τον τίτλο της Honda με τη Repsol – η οποία θα λήξει στο τέλος αυτής της σεζόν – κέρδισε επτά φορές για να κερδίσει το στέμμα με 33 βαθμούς.

Ακολούθησε ένας τρίτος τίτλος το 1996, με τον Doohan να κερδίζει τον συμπαίκτη του στη Honda, Alex Criville με 64 πόντους. Η εκστρατεία του 1997 αποδείχθηκε η πιο κυρίαρχη του Doohan, με τον Αυστραλό να σημειώσει 12 νίκες σε αγώνες – 10 από τις οποίες έρχονται η μία μετά την άλλη από το ιταλικό GP στο GP της Καταλονίας. Κέρδισε το πρωτάθλημα με 143 πόντους έναντι του Tadayuki Okada.

Ο Doohan δεν έφτασε στα ίδια ύψη το 1998, αλλά οκτώ νίκες του κέρδισαν το πέμπτο και τελευταίο παγκόσμιο πρωτάθλημα 500cc με 52 βαθμούς από τον Max Biaggi. Η υπεράσπιση του στέμματος του έφτασε στο τέλος του στον τρίτο γύρο της σεζόν του 1999, όταν ένα ατύχημα στη Χερέθ τον άφησε με πολλαπλούς τραυματισμούς – συμπεριλαμβανομένου ενός άλλου σοβαρού σπασίματος στο πόδι – και τελικά τον ανάγκασε να αποσυρθεί.

Το όνομα Doohan συνεχίζει να αγωνίζεται στα υψηλότερα επίπεδα του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού, με τον γιο του Τζακ να κερδίζει μια διαδρομή πλήρους απασχόλησης στη Formula 1 με την Alpine για τη σεζόν 2025.

«Ειλικρινά, δεν σκέφτομαι τα χρόνια», καταλήγει ο Doohan.  

«Μόνο όταν κάποιος μου ανέφερε κάτι νωρίτερα μέσα στη χρονιά και έκανα μια άλλη εκδήλωση νωρίτερα μέσα στη χρονιά με τον γιο μου σε ένα μονοθέσιο της Formula 1 [το συνειδητοποίησα].

«Δεν κάθομαι εκεί και σκέφτομαι αυτό που συνέβη πριν από πολλά, πολλά χρόνια. Λοιπόν, αυτό που έγινε χθες, δεν κοιτάω πίσω. Κοιτάζω πίσω μόνο για εμπειρία και μαθαίνω από λάθη». 

Δες  όλη την επικαιρότητα της μηχανοκίνησης στο Engine Power

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Formula 1: Ο Χάμιλτον είναι εδώ και δείχνει ικανός να ανεβάσει τη Ferrari ξανά ψηλά!

Ο Χάμιλτον είναι εδώ και δείχνει ικανός να ανεβάσει τη Ferrari ξανά ψηλά!

Στο δεύτερο μόλις αγώνα της σεζόν ο Λούις Χάμιλτον μοιάζει να μπορεί να οδηγήσει τη Ferrari στην κορυφή.

Formula 1
Engine Power: Ο Agostini βλέπει τον Marquez ως απειλή για το ρεκόρ του

Ο Agostini βλέπει τον Marquez ως απειλή για το ρεκόρ του

Ο πιο επιτυχημένος αναβάτης του Grand Prix παραδέχεται ότι αισθάνεται την απειλή του Marc Marquez να κρέμεται πάνω από το ρεκόρ νίκης του στο MotoGP.

Engine Power
Engine Power: Ο Adrien Fourmaux μιλά για τη νέα του απόσυρση: «Δεν είναι το ράλι μας»

Ο Adrien Fourmaux μιλά για τη νέα του απόσυρση: «Δεν είναι το ράλι μας»

Μετά την Πέμπτη, ο Adrien Fourmaux αναγκάστηκε να αποσυρθεί ξανά στην Κένυα, αυτή τη φορά λόγω αναστολής.

Engine Power
Engine Power: Το αρχικό πλέγμα για το κινεζικό Grand Prix Sprint 2025

Το αρχικό πλέγμα για το κινεζικό Grand Prix Sprint 2025

Δείτε το προσωρινό πλέγμα εκκίνησης για τον Αγώνα Σπριντ Κινεζικού Grand Prix 2025, με την πρώτη pole position του Lewis Hamilton με τη Ferrari.

Engine Power
Engine Power: Η Katie Price μπήκε στο μονοθέσιο της F1 σε ασταθή φωτογράφιση και εργάστηκε ως grid girl του Έντι Τζόρνταν

Η Katie Price μπήκε στο μονοθέσιο της F1 σε ασταθή φωτογράφιση και εργάστηκε ως grid girl του Έντι Τζόρνταν

Η Katie Price ήταν κάποτε μέλος του Eddie Jordan Racing και παρέσυρε ένα από τα μονοθέσια της F1 της ομάδας σε μια πολύ αγωνιστική φωτογράφιση κοριτσιών με πρώην μοντέλα

Engine Power
Engine Power: Έντι Τζόρνταν αιτία θανάτου: Από τι πέθανε το ιστορικό αφεντικό της ομάδας F1 και ανακάλυψε τον Μίκαελ Σουμάχερ;

Έντι Τζόρνταν αιτία θανάτου: Από τι πέθανε το ιστορικό αφεντικό της ομάδας F1 και ανακάλυψε τον Μίκαελ Σουμάχερ;

Ο ανακάλυψης του Michael Schumacher, πρώην ιδιοκτήτης ομάδας και νυν μάνατζερ, από φιλία, του Adrian Newey, θρηνεί την F1 στην Κίνα

Engine Power
Engine Power: Οι διάσημοι που έσπευσαν να φωτογραφηθούν με το αγωνιστικό μονοθέσιο της McLaren

Οι διάσημοι που έσπευσαν να φωτογραφηθούν με το αγωνιστικό μονοθέσιο της McLaren

Κοσμοσυρροή για το MCL39 που βρέθηκε σε OPAP Arena και Σύνταγμα

Engine Power
Engine Power: Πρώτη ματιά στο πρώτο ηλεκτρικό μίνι υπεραυτοκίνητο στον κόσμο που αναμένεται να ξεπουληθεί πριν ο κόσμος δει το εσωτερικό

Πρώτη ματιά στο πρώτο ηλεκτρικό μίνι υπεραυτοκίνητο στον κόσμο που αναμένεται να ξεπουληθεί πριν ο κόσμος δει το εσωτερικό

Το Renault 5 είναι ένα από τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητα χάτσμπακ που κατασκευάστηκαν ποτέ.το 5 Turbo ήταν η έκδοση ράλι – και ήταν πολύ αγαπητό. Η Renault το αναζωογόνησε, παράγοντας ένα πλήρως ηλεκτρικό μίνι υπεραυτοκίνητο τέρας

Engine Power
Engine Power: 1961 Cadillac νεκροφόρα φορτηγό τέρας με 14 θέσεις προς πώληση στην Πενσυλβάνια για $100.000

1961 Cadillac νεκροφόρα φορτηγό τέρας με 14 θέσεις προς πώληση στην Πενσυλβάνια για $100.000

Ένα φορτηγό τέρας νεκροφόρα Cadillac πωλείται στο Facebook Marketplace Η νεκροφόρα του 1961 βρίσκεται τώρα πάνω από ένα σασί φορτηγού τέρας Η κίνηση του φορτηγού νεκροφόρα είναι ένας κινητήρας Chevrolet V8

Engine Power
Engine Power: Το αρχικό grid για το MotoGP GP της Αργεντινής

Το αρχικό grid για το MotoGP GP της Αργεντινής

Ανακαλύψτε το αρχικό πλέγμα για το Grand Prix της Αργεντινής, τον δεύτερο γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος MotoGP 2025.

Engine Power
Engine Power: Η νέα Mercedes CLA 2026 είναι εδώ με εξαιρετική γκάμα και κάτι που η Mercedes-Benz δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ στο παρελθόν

Η νέα Mercedes CLA 2026 είναι εδώ με εξαιρετική γκάμα και κάτι που η Mercedes-Benz δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ στο παρελθόν

Αυτή είναι η νέα Mercedes CLA, είναι ηλεκτρικό, αλλά υπάρχει και υβριδικό. Σύντομα αναμένεται και μοντέλο AMG

Engine Power
Engine Power: Η Ducati μπλοκάρει το αίτημα της ανταγωνίστριας Aprilia για δοκιμή εντός της σεζόν του Jorge Martin

Η Ducati μπλοκάρει το αίτημα της ανταγωνίστριας Aprilia για δοκιμή εντός της σεζόν του Jorge Martin

Στον μάνατζερ της Ducati αρέσει η ιδέα να αφήσει έναν τραυματισμένο αναβάτη να δοκιμάσει τη φυσική του κατάσταση στην κανονική του μοτοσυκλέτα - αλλά όχι φέτος, ούτε στον Martin.

Engine Power
Engine Power: Επιστρέφει το αξεπέραστο 25th Motor Festival στο MEC Παιανίας – East Meets Wonder

Επιστρέφει το αξεπέραστο 25th Motor Festival στο MEC Παιανίας – East Meets Wonder

Είσαι έτοιμος να ζήσεις ένα υπερθέαμα που θα σε αφήσει άφωνο; Το 25ο Motor Festival έρχεται με αδρεναλίνη στο κόκκινο, shows που σπάνε τα όρια και special guests που θα κάνουν τη διαφορά!

Engine Power
Engine Power: Ferrari πίσω στη Μελβούρνη: «Παλέψαμε» παραδέχεται ο Charles Leclerc

Ferrari πίσω στη Μελβούρνη: «Παλέψαμε» παραδέχεται ο Charles Leclerc

Μόλις 7οι και 8οι στα προκριματικά για το Grand Prix της Αυστραλίας, οι Ferrari απείχαν αρκετά από ό,τι αναμενόταν από αυτές στις κατατακτήριες. Για τον Charles Leclerc, αυτό δεν είναι πραγματικά έκπληξη.

Engine Power
Engine Power: Το αρχικό πλέγμα για το Grand Prix της Αυστραλίας 2025

Το αρχικό πλέγμα για το Grand Prix της Αυστραλίας 2025

Ανακαλύψτε το αρχικό πλέγμα για το Grand Prix της Αυστραλίας 2025, τον πρώτο γύρο της σεζόν της Formula 1.

Engine Power
Engine Power: Στη McLaren, ο Norris και ο Piastri είναι «ελεύθεροι να παλέψουν» για τη νίκη

Στη McLaren, ο Norris και ο Piastri είναι «ελεύθεροι να παλέψουν» για τη νίκη

Και οι δύο οδηγοί της McLaren, Όσκαρ Πιάστρι και Λάντο Νόρις, που και οι δύο ξεκίνησαν στην πρώτη σειρά στο GP της Αυστραλίας, έχουν λάβει άδεια να πολεμήσουν για τη νίκη στην πίστα. Αρκεί να μένεις καθαρός...

Engine Power
Engine Power: Θυσία το 2025 προς όφελος του 2026; Το δίλημμα της Aston Martin

Θυσία το 2025 προς όφελος του 2026; Το δίλημμα της Aston Martin

Η βρετανική ομάδα αντιμετωπίζει μια δύσκολη επιλογή: να προσπαθήσει να αναπτύξει το μονοθέσιό της το 2025 ή να θυσιάσει τη χρονιά για να επικεντρωθεί στο 2026, τον κύριο στόχο του Lawrence Stroll. Με την άφιξη του Adrian Newey, η Aston Martin είναι οπλισμένη μέχρι τα δόντια για να ολοκληρώσει με επιτυχία τη ρυθμιστική μετάβαση.

Engine Power
Engine Power: Ο Liam Lawson σε μπελάδες στην Αυστραλία: “Πολλή δουλειά να κάνεις”

Ο Liam Lawson σε μπελάδες στην Αυστραλία: “Πολλή δουλειά να κάνεις”

Το πρώτο Σαββατοκύριακο του Liam Lawson στη Red Bull δεν είναι καλό μετά από μια δύσκολη Παρασκευή στη Μελβούρνη.

Engine Power