ENGINE POWER

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Έσπασε όλα τα προγνωστικά και ρεκόρ o MAX

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Η μεγαλύτερη ανατροπή από τότε που ξεκίνησε η κυριαρχία. Πάλεψε για την pole και έκανε το θαύμα.

formoula-1-imola-sena-ferstapen-espase-ola-ta-prognostika-ke-rekor-o-max
formoula-1-imola-sena-ferstapen-espase-ola-ta-prognostika-ke-rekor-o-max
Συντάκτης: Μιχάλης Κοντιζάς Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Ο Μαξ Φερστάπεν απολαμβάνει μια «ιδιαίτερη» μέρα καθώς κατακτά το ρεκόρ pole του Ayrton Senna

Του Philip Duncan, ανταποκριτή της PA F1, Imola

Ο Max Verstappen είπε ότι ήταν «ιδιαίτερο» να ταιριάξουμε το ρεκόρ του Ayrton Senna των οκτώ διαδοχικών pole positions για το Grand Prix της Emilia Romagna της Κυριακής.

Στο χώρο της Imola που κόστισε τη ζωή του Senna πριν από 30 χρόνια, ο Verstappen απέκρουσε την πρόκληση της McLaren να ισοφαρίσει με τον σπουδαίο Βραζιλιάνο.

Ο Oscar Piastri κατέλαβε δεύτερος –μόλις 0,074 δευτερόλεπτα πίσω από τον Verstappen– με τον Lando Norris, ο οποίος έσπασε το νικηφόρο παπί του αγώνα στο Μαϊάμι πριν από δεκαπενθήμερο, μόλις 0,091 sec μακριά.

Ωστόσο, ο Piastri τιμωρήθηκε αργότερα με τρεις θέσεις grid επειδή εμπόδισε τον Kevin Magnussen του Haas στο Q1 και έπεσε στην πέμπτη θέση, προωθώντας τον Norris στην πρώτη σειρά του grid.

Ο Charles Leclerc και ο Carlos Sainz προκρίθηκαν στην τέταρτη και πέμπτη θέση αντίστοιχα για τη Ferrari στην έδρα της ιταλικής ομάδας, αλλά θα ξεκινήσουν τρίτοι και τέταρτοι ως αποτέλεσμα της ποινής του Piastri, με τον George Russell έκτο – μισό δευτερόλεπτο πίσω – και δύο θέσεις μπροστά από τη Mercedes. ο συμπαίκτης του Λιούις Χάμιλτον.

Το σερί ενός γύρου του Senna ξεκίνησε για τη McLaren στη Jerez το 1988 και τελείωσε στο Phoenix την επόμενη σεζόν.

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Αλλά στον αγώνα που σηματοδοτεί την επέτειο των τριών δεκαετιών από τον θάνατό του εδώ, ο Verstappen σημείωσε έναν τρομερό ρυθμό για να μπει στα βιβλία της ιστορίας.

«Είναι πολύ ιδιαίτερο», είπε ο Verstappen ισοφαρίζοντας το κατόρθωμα του Senna. «Έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε που πέθανε σε αυτή την πίστα, οπότε είμαι πολύ, πολύ χαρούμενος που είμαι pole εδώ.

«Κατά κάποιο τρόπο, είναι μια ωραία ανάμνηση για αυτόν. Ήταν ένας απίστευτος οδηγός της Formula 1, ειδικά στις κατατακτήριες. Είναι μια μεγάλη μέρα για μένα και μια μεγάλη μέρα για την ομάδα».

Ο Verstappen προχώρησε στις τελικές προκριματικές σειρές με ένα λεπτό περιθώριο 0,073 δευτερολέπτων έναντι του Norris, αλλά έκανε όλα τα εμπόδια για να αυξήσει το πλεονέκτημά του και να γίνει μόνο ο δεύτερος οδηγός – μετά τον μεγάλο αντίπαλο του Senna Alain Prost το 1993 – που ξεκίνησε μια σεζόν με επτά κοντάρια από επτά αγώνες.

Ο Verstappen έχει κερδίσει τέσσερις από τους έξι γύρους μέχρι στιγμής, αλλά ο εντυπωσιακός ρυθμός της McLaren υποδηλώνει ότι δεν θα τα έχει με τον δικό του τρόπο στον αγώνα των 63 γύρων της Κυριακής.

Ο Ολλανδός οδηγός δυσκολεύτηκε με την αναβαθμισμένη Red Bull του καθ’ όλη τη διάρκεια της προπόνησης, αλλά μπόρεσε να το γυρίσει για τη μεγάλη περίσταση.

“Ξέρω ότι ο Max δεν είχε τα πιο ομαλά Σαββατοκύριακα, αλλά αν κάποιος αμφέβαλλε ότι αυτός ή η Red Bull δεν θα επέστρεφε στους προκριματικούς, είναι λίγο ανόητος”, είπε ο Norris.

«Περίμενα να επιστρέψουν στο σωστό δρόμο. Είναι ενοχλητικό να τον χάσουμε ξανά, αλλά είμαστε κοντά. Αν μπορούμε να τους κρατήσουμε σταθερούς και να έχουμε μια απόδοση όπως κάναμε στο Μαϊάμι, τότε φυσικά μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι».

Στη Mercedes, η σειρά αναβαθμίσεων που παρουσιάστηκαν εδώ δεν τους έφερε πιο κοντά στο μπροστινό μέρος, με τον Hamilton οκτώ δέκατα πίσω.

Ο Fernando Alonso θα ξεκινήσει τελευταίος μετά από μια ασυνήθιστα δύσκολη μέρα. Οι κατατακτήριες φάνηκαν αμφίβολες αφού έπεσε εκτός τελικής προπόνησης και υπέστη σημαντική ζημιά στο πίσω μέρος της μηχανής του.

Αλλά παρόλο που το αυτοκίνητό του συναρμολογήθηκε ξανά εγκαίρως για να πάρει μέρος, ο Ισπανός έχασε τις πιθανότητές του αφού έτρεξε μέσα από το χαλίκι στον καυτό γύρο του για να τον αφήσει στο πίσω μέρος του γηπέδου.

Μόνο ο Logan Sargeant θα παραταχθεί πίσω από τον Alonso αφού ο καλύτερος χρόνος του οδηγού Williams διαγράφηκε λόγω υπέρβασης ορίων πίστας. Ο συμπαίκτης του Verstappen, Sergio Perez, ο οποίος όπως και ο Alonso χτύπησε στον τοίχο στην πράξη, δεν κατάφερε να περάσει από το Q2, προκρίνοντας την 11η θέση.

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Ο Χέλμουτ Μάρκο χάνει το στοίχημα: Ο Μαξ Φερστάπεν ισοφαρίζει το ρεκόρ του Σένα

Ο pole setter ονομάζεται ξανά Max Verstappen: Πώς η Red Bull πέτυχε το μικρό θαύμα στην Imola και τι ρόλο έπαιξε ο Nico Hülkenberg στο pole

Και πάλι, ο μέγιστος παράγοντας. Ή μήπως ήταν περισσότερο ένας παράγοντας Hülkenberg; Ή μήπως ένας συνδυασμός και των δύο; Το γεγονός είναι: Με ένα γιγάντιο βήμα ισορροπίας, το slipstream του Nico Hülkenberg και την έξτρα κατηγορία του Max Verstappen , ένα ρεκόρ σημείωσε ο Ayrton Senna.

Ο Verstappen πήρε την όγδοη pole position του στη σειρά στο Imola . Ο Senna το πέτυχε μεταξύ Jerez 1988 και Phoenix 1989. Στην πραγματικότητα όλα μιλούσαν εναντίον της Red Bull . Ακόμα και ο Χέλμουτ Μάρκο πόνταρε εναντίον του Βερστάπεν – και έχασε. Και ο ίδιος ο Verstappen παραδέχεται ότι θα ήταν ευχαριστημένος με ένα αποτέλεσμα στο top 5 ακόμη και πριν από την πρόκριση.

«Ήταν έκπληξη, σχεδόν δεν πιστεύαμε πλέον σε αυτήν την pole position», παραδέχεται ο σύμβουλος μηχανοκίνητου αθλητισμού της Red Bull στο Sky . “Αλλά οι αλλαγές που κάναμε σήμερα μας έφεραν πιο κοντά βήμα-βήμα. Και φυσικά ο απίστευτος γύρος από τον Max, ο οποίος βελτιώθηκε τόσο πολύ χωρίς να κάνει λάθη.”

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Οι ευχαριστίες πηγαίνουν επίσης σε μια ασυνήθιστη κατεύθυνση: “Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε τον [Nico] Hülkenberg, ο οποίος μας έδωσε μια ωραία ολίσθηση στον τομέα 1, που μας έφερε δύο δέκατα στο Piastri. Και αυτός ήταν τελικά ο αποφασιστικός παράγοντας για τον Max ικανός να κερδίσει την pole position».

Τι δεν μπορούσε να φανεί στην τηλεόραση: Λίγο πριν την έναρξη του γύρου του, ο Verstappen άφησε τον Nico Hülkenberg να περάσει, ο οποίος ήταν ήδη στον γρήγορο γύρο του. Έπειτα άρπαξε το slipstream του Haas και άφησε τον εαυτό του να τραβήξει σε όλο το σπίτι ευθεία. Ο Hülkenberg οδήγησε στο πλάι μπροστά από τη ζώνη πέδησης. Σύμφωνα με την τηλεμετρία, αυτό του έδωσε 0,142 δευτερόλεπτα.

Ωστόσο, και ο Verstappen το παραδέχεται επίσης, η βοήθεια ήταν κάπως πολύ καλή: Χάρη στο slipstream, ο Ολλανδός πλησίασε το σικάνι Tamburello τόσο γρήγορα που έχασε ελαφρώς την κορυφή της στροφής 2 (είσοδος αριστερά του Tamburello).

Αυτό αφαιρεί το ρυθμό για ολόκληρο το chicane. Έπρεπε λοιπόν να «σηκώσει» το αυτοκίνητο στη στροφή 3 (δεξιόχειρας) γιατί η γωνία δεν ήταν πλέον σωστή. «Έχασα λίγο τη στροφή 2», παραδέχεται. «Κέρδισα κάτι κατευθείαν, αλλά έχασα ξανά στη στροφή 2».

“Σε γενικές γραμμές, νομίζω ότι με βοήθησε λίγο. Όταν έχεις δύσκολα Σαββατοκύριακα όπως αυτό, πρέπει να εκμεταλλευτείς τέτοιες ευκαιρίες. Ήμασταν και οι δύο πολύ κολλητοί φίλοι εκεί έξω σήμερα.” Τα δεδομένα τον αποδεικνύουν ότι έχει δίκιο: Στο Tamburello έχασε 0,062 δευτερόλεπτα σε σύγκριση με τον πρώτο του γύρο Q3 και συνολικά ήταν 0,066 δευτερόλεπτα ταχύτερος στον πρώτο τομέα.

Ο Hülkenberg είπε: “Ο Max και εγώ βοηθήσαμε ο ένας τον άλλον μερικές φορές σε αυτές τις κατατακτήριες, με βοήθησε μερικές φορές στο Q2 και του ανταπέδωσα τη χάρη εδώ.” Με έναν ειρωνικό τόνο προσθέτει: «Λοιπόν, ναι, μερικές φορές χρειάζεστε μόνο λίγη υποστήριξη».

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Η μεγαλύτερη ανατροπή από τότε που ξεκίνησε η κυριαρχία

Το γεγονός ότι ο Max Verstappen πάλευε για την pole ήταν από μόνο του ένα θαύμα. Ο Χέλμουτ Μάρκο ανακάλυψε από πρώτο χέρι ότι δεν είναι καλή ιδέα να ποντάρετε εναντίον του προστατευόμενου σας.

«Νομίζω ότι δεν το περιμέναμε όλοι πια», λέει η 81χρονη. «Είπαμε πριν, «αυτή τη φορά χρειαζόμαστε έναν μαγικό γύρο από εσάς». Ο μηχανικός του αγώνα τον παρακίνησε ακόμη περισσότερο λέγοντας ότι υπήρχε ένα στοίχημα ενάντια στην pole position, το παραδέχομαι.

Κάθε άλλο παρά εύκολο ήταν για τον παγκόσμιο πρωταθλητή αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς η Red Bull δεν κατάφερε να βρει ισορροπία σε όλες τις προπονήσεις . «Περάσαμε όλες τις παραλλαγές», είπε ο Μάρκο. “Πρώτα υποστροφή, μετά υπερστροφή, μετά πάλι υποστροφή και φτάνοντας στον πάτο. Τελικά στην τρίτη προπόνηση ήταν απλώς υπερστροφή.”

Ένα επιπλέον πτερύγιο και «μερικά άλλα μικρά κόλπα» έλυσαν τελικά το πρόβλημα. “Πήγαινε βήμα βήμα. Πάντα ήταν οριακό, ήταν πάντα εκατοστές, δέκατα που κερδίζονταν, αλλά πήγαινε στη σωστή κατεύθυνση”.

Ο Βερστάπεν νιώθει μεγάλη ικανοποίηση: «Στο τέλος μείναμε όλοι μαζί, όλοι σκέφτηκαν τι μπορούσαν να κάνουν, ακόμα και στο σπίτι στη βάση, και στο τέλος τα καταφέραμε».

“Είναι απλά υπέροχο συναίσθημα όταν έχεις ένα δύσκολο Σαββατοκύριακο και μετά τα καταφέρνεις ακόμα στις κατατακτήριες. Φυσικά ελπίζω να μην συμβαίνει πολύ συχνά, αλλά αυτή τη στιγμή είμαι χαρούμενος που αλλάξαμε τα πράγματα”.

Το πόσο μεγάλη ήταν αυτή η ανατροπή φαίνεται από το γεγονός ότι ο Verstappen δεν μπορεί να θυμηθεί κάτι αντίστοιχο: “Σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια, αυτό είναι σίγουρα ένα από τα καλύτερα. Δεν είχαμε την αίσθηση ότι ήμασταν τόσο πίσω σε ένα Σίγουρα, ήμασταν πολύ πίσω στη Σιγκαπούρη, αλλά αυτό ίσχυε όλο το Σαββατοκύριακο».

“Πρέπει να έχουν περάσει τουλάχιστον πέντε ή έξι χρόνια από τότε που κάναμε ένα Σαββατοκύριακο σαν αυτό. Δεν μπορώ να θυμηθώ κάποια στιγμή που να είχαμε αλλάξει τα πράγματα έτσι πριν.”

Ακόμη και στη Suzuka και στο Μαϊάμι, ο Verstappen δεν ήταν ευχαριστημένος με το μονοθέσιο πριν από την πρόκριση. Είναι γενικό πρόβλημα με το Red Bull RB20 ότι το στήσιμο είναι δύσκολο; Ο Verstappen λέει όχι: “Το λέω όλο το χρόνο, είναι πραγματικά πιο εύκολο από πέρυσι.”

“Οι δυσκολίες στους προηγούμενους αγώνες δεν ήταν τόσο μεγάλες όσο εδώ. Υπήρχαν μερικά μικρά πράγματα που δεν λειτουργούσαν σωστά. Εδώ ήμασταν εντελώς έξω από το παράθυρο. Είναι ακόμα ένα πολύ δυνατό αυτοκίνητο στο οποίο αισθάνομαι “Αισθάνομαι πολύ άνετος, αλλά κατά κάποιο τρόπο τα πράγματα δεν λειτούργησαν καλά αυτό το Σαββατοκύριακο, ελπίζω να μάθουμε πολλά.

Δεν θέλει να κατηγορήσει το πρόβλημα ούτε στις ενημερώσεις: “Απλώς κάνουν τη δουλειά τους. Είχαμε άλλα προβλήματα εκτός από τις ενημερώσεις”. Προκειμένου να αποκτήσετε ουσιαστικές γνώσεις σχετικά με τις ενημερώσεις, χρειάζονται αρκετά αγωνιστικά Σαββατοκύριακα, προσθέτει. Ωστόσο, ο επερχόμενος αγώνας στο Μονακό δεν είναι απαραίτητα μέτρο.

Στο τέλος ήταν μάλλον ο μέγιστος παράγοντας, ανεξήγητα να βγάζεις περισσότερα από το αυτοκίνητο απ’ ό,τι στην πραγματικότητα. Από αυτή την άποψη, η ισοφάριση του ρεκόρ του Senna ήταν ίσως η σωστή για αυτήν την κατάσταση.

«Ο τελευταίος γύρος ήταν φυσικά all-in με πλήρη ρίσκο», είπε ο 26χρονος. “Το έβλεπες στην τελευταία γωνία, όπου είχα λίγο χρόνο. Απλώς προσπάθησα να βγάλω τα πάντα από το πακέτο.” Η μικρή ολίσθηση στην αρχή του Rivazza II τελικά δεν άλλαξε τίποτα για το pole.

Η McLaren παραμένει ένας κίνδυνος

Φόρμουλα 1 Ίμολα Σένα Φερστάπεν: Όμως, σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ότι όλα είναι κανονικά αυτό το δύσκολο Σαββατοκύριακο για τη Red Bull. Αντίθετα: Η McLaren φαινόταν πολύ δυνατή στις μεγάλες διαδρομές , και δεν είναι σίγουρο ότι οι αλλαγές που λειτούργησαν στις κατατακτήριες θα κάνουν ένα παρόμοιο θαύμα στον αγώνα.

“Παλέψαμε, αλλά η πρόκριση είναι πρόκριση. Ο αγώνας μπορεί να φαίνεται εντελώς διαφορετικός”, τονίζει. Ειδικά επειδή του λείπει η εμπειρία: “Δεν νιώθω πραγματικά προετοιμασμένος. Χθες ήταν τρομερό σε μεγάλες και μικρές διαδρομές, σήμερα το πρωί δοκιμάσαμε ένα μακρινό τρέξιμο, αλλά κάναμε μόνο δύο γύρους γιατί δεν ένιωθα καλά”.

“Με την καλύτερη ισορροπία θα πρέπει να γίνει καλύτερο, αλλά δεν ξέρω πώς φαίνεται απέναντι στη McLaren. Έδειξαν πολύ δυνατοί στα long run χθες.”

Και ο Μάρκο δεν περιμένει άλλη νίκη του Verstappen: “Όχι, είμαστε πολύ μακριά από αυτό. Δεν ξέρουμε ακόμα πώς θα είναι η φθορά των ελαστικών στο τέλος. Θα είναι μία ή δύο στάσεις; Εμείς Δεν ήταν έτσι ούτε στα μακροπρόθεσμα “Καλό. Ο Τσέκο [Πέρεθ] ήταν καλός, ο Μαξ όχι και τόσο.”

Από την άλλη πλευρά, ο Verstappen έχει πλέον μια ευνοϊκή «θέση πίστας» επειδή η προσπέραση είναι πρακτικά απαγορευμένη στην Imola. Και η ηγετική θέση βοηθά και στη διαχείριση των ελαστικών, όπως τονίζει ο Μάρκο: «Αν μπορεί να απομακρυνθεί από μπροστά, είναι πολύ πιο εύκολο, μπορεί να βαδίσει, έχει ελεύθερες μετακινήσεις και η φθορά των ελαστικών είναι σημαντικά χαμηλότερη». Αλλά αυτό δεν αποτελεί εγγύηση νίκης.

Δες πρώτος όλη την επικαιρότητα της μηχανοκίνησης στο Engine Power

Exit mobile version