Η συνέντευξη που παραχώρησε ο Bernie Ecclestone, πρώηνεπικεφαλής της FOM και ιδιοκτήτης της για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου για το ζήτημα του GPΣιγκαπούρης του 2008.
Τότε, ο Βρετανός είχε αναφέρει πως τόσο η FIA όσο και η Formula 1 γνώριζαν μέσα στο 2008 για το «στήσιμο» του αγώνα από τη Renault, με τον Flavio Briatore να ζητά από τον Nelson Piquet Jr. να χτυπήσει στον τοίχο για να βγει το Αυτοκίνητο Ασφαλείας στο κατάλληλο σημείο ώστε να επωφεληθεί ο Fernando Alonso και να κερδίσει τον αγώνα.
Όλα αυτά ήρθαν στο φως της δημοσιότητας έναν χρόνο αργότερα με την ομολογία του Piquet Jr., όταν πια είχαν επικυρωθεί τα αποτελέσματα της σεζόν του 2008, με τον Lewis Hamilton να έχει στεφθεί για πρώτη φορά πρωταθλητής.
Ο Felipe Massa, όμως, που σε εκείνον τον αγώνα είχε και το περίφημο συμβάν με την αντλία καυσίμου που κόλλησε στο μονοθέσιό του, κυνηγά το θέμα δικαστικά, ζητώντας από τη FIA να ακυρώσει τον αγώνα, γεγονός που θα τον έβρισκε πρωταθλητή αντί του Hamilton, και να αποζημιωθεί χρηματικά για την ηθική βλάβη που υποστηρίζει πως υπέστη.
- Η νέα εφαρμογή ταξί που τα σπάει… Taxi.gr με τρία κλικ, έχεις ταξί!
- Γιατί η υδροβολή πλοίων αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο στη συντήρηση; Ποιοι οι κίνδυνοι στο περιβάλλον;
- Motor Festival : Έκθεση αυτοκινήτου και Test Drive στο MEC Παιανίας
- Motor Festival: Έκθεση μοτοσυκλέτας και Test Ride στο MEC Παιανίας
Formula 1 Crashgate: Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη L’Equipe ο Jean Todt, που ανέβηκε στο αξίωμα του προέδρου της FIA μήνες μετά τα συμβάντα του 2008, τόνισε πως δε γνώριζε για τίποτα από όλα αυτά όταν ανέλαβε τον ρόλο του στην Ομοσπονδία:
«Αυτή η υπόθεση είναι ιδιαίτερη. Υπήρξε απάτη που μάθαμε ότι έγινε αργότερα. Σύμφωνα με τον κανονισμό της FIA, όλα τα αποτελέσματα πρέπει να επικυρωθούν ως τις 31 Δεκεμβρίου, και δεν μπορούν να αλλάξουν μετά.
«Στην υπόθεση της Σιγκαπούρης, τα δεδομένα έγιναν γνωστά έναν χρόνο, και οι κυρώσεις που επέβαλε η FIA πριν την άφιξή μου σε αυτήν ακυρώθηκαν από το Δικαστήριο του Παρισιού.»
Παρόλα αυτά, ο Γάλλος τάσσεται υπέρ του Felipe Massa, με τον οποίον συνεργάστηκε άλλωστε από το 2005 ως και το 2008 στη Ferrari, και θεωρεί πως θα έπρεπε να έχει ακυρωθεί το αποτέλεσμα στη Marina Bay εγκαίρως:
«Σύμφωνα με τον Bernie Ecclestone, ο προκάτοχός μου, ο Max Mosley, και ο Charlie Whiting ήξεραν τι είχε γίνει εξ αρχής.
«Όταν ήμουν πρόεδρος της FIA, δεν με ενημέρωσε κανείς για όλα αυτά. Αν είχε αποκαλυφθεί ότι η Ομοσπονδία ήξερε πριν τις 31 Δεκεμβρίου, θα μπορούσε να αλλάξει τα πράγματα.
«Δυστυχώς, κι ο Charlie κι ο Max έχουν φύγει από τη ζωή. Εκ των υστερών, θα έπρεπε να τους είχαμε ζητήσει να ακυρωθεί το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου αγώνα.»
Formula 1 Crashgate: To… βρόμικο 2008 ή πώς να «στήσετε» έναν αγώνα F1
Αν πιστεύετε ότι μόνον στο ποδόσφαιρο στήνονται παιχνίδια, μάλλον δεν ξέρετε την ιστορία του Flavio Briatore στο πρώτο Grand Prix της Σιγκαπούρης.
Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου 2008.
Οι προβολείς στη Σιγκαπούρη είχαν ανάψει για να φωτίσουν τον πρώτο νυκτερινό αγώνα στην ιστορία της Formula 1. Τα τηλεοπτικά δίκτυα σε όλο τον κόσμο είχαν στρέψει τις κάμερες στο γεγονός της χρονιάς και όχι μόνον, τουλάχιστον σε ό,τι αφορούσε στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Δεν είναι και λίγο ένας νυκτερινός αγώνας F1 και όλοι, πέρα από το ξεχωριστό θέαμα ήθελαν να δουν πώς θα ανταποκρίνονταν οδηγοί και μονοθέσια σε αυτήν την πρωτόγνωρη για το σπορ δοκιμασία.
Στη Renault την εποχή εκείνη πρωταγωνιστούσαν δύο πιλότοι, ο Fernando Alonso και ο Νelson Piquet Jr, γιος του παλιού γνωστού πιλότου και τρεις φορές παγκόσμιου πρωταθλητή Nelson Piquet.
Όμως το μεγάλο αστέρι της ομάδας ήταν ο Flavio Briatore, με ή χωρίς τη «μαύρη γαζέλα» Naomi Cambell στο πλευρό του.
Στην pole position βρισκόταν ο Felipe Massa, με την ομάδα του Flavio να μην περνά και την καλύτερη περίοδό της, όμως ο πολύς Briatore για λόγους που μόνον εκείνος ξέρει, ήθελε όσο τίποτα τη νίκη στο συγκεκριμένο αγώνα. Ίσως διότι θα ανέβαζε πολύ ψηλά τις μετοχές του, λόγω της τεράστιας δημοσιότητας που είχε πάρει το συγκεκριμένο Grand Prix, λόγω νύχτας.
Formula 1 Crashgate: Όλα κυλούσαν ομαλά, ή όσο ομαλά μπορούν να κυλήσουν σε έναν αγώνα F1 τα πράγματα, ο Massa είχε πέσει αρκετά πίσω και ο Alonso είχε ήδη κάνει ανεφοδιασμό σε καύσιμα (τότε επιτρεπόταν) οπότε δεν θα χρειαζόταν να ξαναμπεί στα πιτ σε αντίθεση με τους αντιπάλους του, όταν από το πουθενά ο Νelson Piquet Jr που οδηγούσε τη δεύτερη Renault , χάνει τον έλεγχο του μονοθεσίου και προσκρούει με δύναμη πάνω στον προστατευτικό τοίχο. Το μονοθέσιο σχεδόν διαλύεται, ο «μικρός» βγαίνει αλώβητος και το αυτοκίνητο ασφαλείας μπαίνει στην πίστα.
Να μην πολυλογούμε: Από όλο αυτό το τουρλουμπούκι, κερδισμένος βγαίνει ο Ισπανός που έχει κάνει ήδη ανεφοδιασμό και ο οποίος στο τέλος βλέπει πρώτος την καρό σημαία μπροστά από τους Nico Rosberg και Lewis Hamilton. Στο βάθρο οι πανηγυρισμοί του Flavio είναι δικαιολογημένοι και όλοι μιλούν για μια ανέλπιστη νίκη της Renault στο πρώτο νυκτερινό Grand Prix της F1.
Ένα χρόνο αργότερα, οι μάσκες πέφτουν: Ο Νelson Piquet Jr, δυσαρεστημένος από τη συμπεριφορά του Flavio, αποκαλύπτει ότι το ατύχημα ήταν «στημένο», προσχεδιασμένο και έγινε κατόπιν εντολής της ομάδας για να αποκτήσει ο Alonso το συγκριτικό πλεονέκτημα που προαναφέραμε έναντι των αντιπάλων του. Στην αρχή, η ομάδα προσπάθησε να τον βγάλει τρελό και όλoι έλεγαν ότι δεν ήταν δυνατόν γίνει κάτι τέτοιο διότι η πρόσκρουση ήταν πολύ δυνατή και η ζωή του «μικρού» μπήκε σε κίνδυνο.
Ωστόσο, η FIA διέταξε έρευνα και το αποτέλεσμά της το έστειλε στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Κάπου εκεί τα πράγματα άρχισαν να παίρνουν την πραγματική τους διάσταση και η Renault αναγκάστηκε να βγάλει ανακοίνωση λέγοντας πως δεν αμφισβητεί τις κατηγορίες, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα την απομάκρυνση από την ομάδα του Flavio Briatore και του επικεφαλής μηχανικού Pat Symonds.
Λίγες μέρες μετά το Συμβούλιο δημοσιοποιεί την απόφασή του που είναι αποκλεισμός της Renaut από τη F1 με διετή αναστολή, αποκλεισμός του Briatore απ’ όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με το σπορ, αλλά και όλους τους θεσμούς που γίνονται υπό την αιγίδα της FIA επ’ αόριστον, και πέντε χρόνια αποκλεισμός για τον Symonds.
Οι δυο τους αναζήτησαν δικαίωση στα γαλλικά δικαστήρια τα οποία αποφάσισαν να άρουν τις ποινές που τους είχαν επιβληθεί. Όμως, σε συνεννόηση με τη FIA και ως ένδειξη καλής θελήσεως και οι δύο υποσχέθηκαν να μην εργαστούν ή εμπλακούν με οποιοδήποτε τρόπο στο Σπορ για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.
Formula 1 Crashgate: Το γαλλικό δικαστήριο τελικά αποφάσισε την άρση των αποκλεισμών που τους είχαν αρχικώς υποβληθεί. Ωστόσο και οι δύο συμφώνησαν να μην εργαστούν στη Formula 1 ή σε κάποιο άλλο Πρωτάθλημα της FIA για ένα μεγάλο διάστημα, έπειτα από διακανονισμό που έκαναν με την Παγκόσμια Ομοσπονδία.
Ο Briatore έκτοτε δεν επέστρεψε στην F1, καθώς ασχολήθηκε με τις… εξωαγωνιστικές του επιχειρήσεις (night club κ.τ.λ.), ο δε Symonds το 2011 ανέλαβε ρόλο συμβούλου στην Virgin Racing, ενώ από τον Ιούλιο του 2013 ανήκει στο δυναμικό της Williams ως επικεφαλής του τεχνικού τμήματος.
Η όλη υπόθεση έμεινε στην ιστορία σαν το “crashgate”, αλλά επί της ουσίας ουδείς μπήκε στο βάθος της υπόθεσης για να ερευνήσει αν υπήρχαν και στο παρελθόν αντιστοίχου αποτελέσματος συμβάντα.
Το σίγουρο είναι στα κεντρικά της FIA πολύ θα ήθελαν η υπόθεση να μην είχε βγει ποτέ στην επιφάνεια, καθώς έπληξε καίρια το κύρος του αθλήματος και γι’ αυτό από τότε κανείς δεν μιλά γι’ αυτήν, ενώ όλοι οι τότε εμπλεκόμενοι συμπεριφέρονται σαν να μην συνέβη ποτέ…
Όσο για τον Piquet, αφού κέρδισε στα δικαστήρια και τη συγνώμη της Renault («Η ομάδα δέχεται ότι οι ισχυρισμοί του Nelson Piquet Jr δεν ήταν ψευδείς” , τόνιζε η ανακοίνωση) αναζήτησε τη συνέχεια της καριέρας του στα Nascar… Ο Alonso μάλλον δεν θα θέλει να θυμάται εκείνο το βράδυ στη Σιγκαπούρη…