ENGINE POWER

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Σε ποιον ανήκουν η κάθε ομάδα;

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Στον απόηχο της οικονομικής άνθησης της Formula 1. ρίχνουμε μια ματιά στους ιδιοκτήτες και των δέκα αγωνιστικών ομάδων το 2024

idioktites-formula-1-2024-se-pion-anikoun-i-kathe-omada
idioktites-formula-1-2024-se-pion-anikoun-i-kathe-omada
Συντάκτης: Μιχάλης Κοντιζάς Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Toto Wolff, Lawrence Stroll & Co.

Τα οικονομικά της Formula 1 είναι πιο σταθερά από ποτέ, σε τελική ανάλυση, το τρέχον εισόδημα του κατόχου των δικαιωμάτων Liberty Media είναι πάνω από τρία δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό οδήγησε τις ομάδες της Formula 1 να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους, με τη Ferrari να είναι ο πολυτιμότερος κατασκευαστής του πρωταθλήματος με εκτιμώμενα 3,9 δισεκατομμύρια δολάρια, μπροστά από τη Mercedes στα 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αλλά ακόμη και οι λιγότερο πολύτιμες ομάδες εξακολουθούν να είναι ισχυρές οικονομικά, όπως η Williams, η οποία αξίζει περίπου 725 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό έρχεται εν μέσω της έκρηξης της δημοτικότητας της Formula 1, η οποία έχει δει πολλούς επενδυτές να μπαίνουν στη σειρά αγώνων στη δεκαετία του 2020 – λοιπόν σε ποιον ανήκει κάθε ομάδα;

Red Bull Racing – Red Bull GmbH

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Ο ιδιωτικός όμιλος Red Bull GmbH, γνωστός για την επωνυμία ενεργειακών ποτών του, προκάλεσε σάλο όταν αγόρασε την Jaguar Racing το 2005 για να δημιουργήσει μια ομάδα Formula 1 με το όνομά της. Η Red Bull Racing έχει εξελιχθεί από τότε σε μια από τις πιο επιτυχημένες ομάδες στην ιστορία της Formula 1 και έχει κερδίσει 13 παγκόσμια πρωταθλήματα (έξι πρωταθλήματα κατασκευαστών και επτά πρωταθλήματα οδηγών) με αστέρια οδηγούς όπως ο Sebastian Vettel και ο Max Verstappen.

Ο Mark Mateschitz στο Grand Prix της Αυστρίας 2023

Αν και ο Christian Horner είναι το αφεντικό της ομάδας από το ντεμπούτο της Red Bull, δεν κατέχει καμία μετοχή στη μάρκα. Αντίθετα, η Red Bull GmbH έχει δύο μετόχους: τον Chalerm Yoovidhya (51 τοις εκατό) και τον Mark Mateschitz (49 τοις εκατό), των οποίων οι αείμνηστοι πατέρες ίδρυσαν την Αυστρο-Ταϊλανδική εταιρεία το 1984.

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024:  Mercedes – Mercedes-Benz Group, Toto Wolff και INEOS

Η ομάδα της Mercedes Formula 1 ανήκει εξίσου σε τρία μέρη: τον Όμιλο Mercedes-Benz, τον CEO Toto Wolff και την INEOS. Η τρέχουσα ομάδα της Mercedes εντάχθηκε στη Formula 1 το 2010 όταν η Daimler, γνωστή πλέον ως όμιλος Mercedes-Benz, απέκτησε το 45,1 τοις εκατό των μετοχών της κυρίαρχης παγκόσμιας πρωταθλήτριας ομάδας Brawn GP, ​​ενώ η Aabar Investments αγόρασε το 30%.

Και οι δύο εταιρείες αγόρασαν το υπόλοιπο 24,9 τοις εκατό το 2011, το οποίο ανήκε τότε στη διοίκηση της ομάδας, προτού η Daimler αναλάβει τον πλήρη έλεγχο το 2012. Το 2013 υπήρξε μια περαιτέρω αναδιάρθρωση της ιδιοκτησίας όταν ο Wolff προήλθε από τη Williams και απέκτησε το 30% των μετοχών. Την ίδια στιγμή, ο μη εκτελεστικός πρόεδρος Niki Lauda αγόρασε το 10%, ενώ η μητρική εταιρεία κατείχε το υπόλοιπο 60%.

Αυτή η δομή βοήθησε τη Mercedes να κερδίσει ένα ρεκόρ έξι συνεχόμενων διπλών παγκόσμιων πρωταθλημάτων από το 2014 έως το 2019, τη χρονιά που πέθανε ο Lauda, ​​που σημαίνει ότι το 10% της επιστράφηκε στη Mercedes. Το 2020, η χημική εταιρεία INEOS αγόρασε το ένα τρίτο της εταιρείας, με αποτέλεσμα ο Wolff να αυξήσει το μερίδιό του και η Daimler να μειώσει το μερίδιο ελέγχου της, προτού η Mercedes κερδίσει τον όγδοο συνεχόμενο τίτλο κατασκευαστών την επόμενη χρονιά.

Ο ιδρυτής της INEOS Jim Ratcliffe και η εταιρεία του κατέχουν το ένα τρίτο των μετοχών στην ομάδα Mercedes Formula 1 από το 2020

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Scuderia Ferrari – Public, Exor NV και Piero Ferrari

Η Ferrari SpA λειτουργεί τη δική της ομάδα Formula 1, η οποία είναι ο μόνος κατασκευαστής που έχει αγωνιστεί σε κάθε σεζόν από τότε που κυκλοφόρησε η σειρά αγώνων το 1950. Η ιδιοκτησία της Ferrari χωρίζεται σε τρία μέρη: δημόσιο (67,09 τοις εκατό), Exor NV (22,91 τοις εκατό) και Piero Ferrari (10 τοις εκατό).

Ο Ιταλός κατασκευαστής είναι μια δημόσια εμπορική εταιρεία από το 2015 με εισαγωγές στο χρηματιστήριο στη Νέα Υόρκη και το Μιλάνο. Ως μέρος αυτών των εισαγωγών, η Exor NV, η εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Agnelli, των ιδρυτών της Fiat, απέκτησε μερίδιο, με τον πρόεδρο της Ferrari, John Elkann, να είναι επίσης Διευθύνων Σύμβουλος. Όταν ο Enzo Ferrari πέθανε το 1988, μεταβίβασε το 10 τοις εκατό της εταιρείας στον δεύτερο και μοναδικό εν ζωή γιο του Piero, ο οποίος υπηρετεί και ως αντιπρόεδρος.

Ο Piero Ferrari και ο John Elkann στην παρουσίαση του μονοθεσίου Ferrari Formula 1 2014

McLaren Racing – McLaren Group και MSP Sports Capital

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Η McLaren Racing ανήκει κατά 67% στον Όμιλο McLaren, την εταιρεία χαρτοφυλακίου που ιδρύθηκε από τον Ρον Ντένις το 1985 και διαχειρίζεται τόσο τον μηχανοκίνητο αθλητισμό όσο και την αυτοκινητοβιομηχανία της οικογένειας McLaren.

Ο όμιλος έκανε μια αλλαγή ηγεσίας τον Μάρτιο του 2024, όταν η Mumtalakat, το κρατικό επενδυτικό ταμείο του Μπαχρέιν, ανέλαβε την πλήρη ιδιοκτησία αφού αρχικά κατείχε μερίδιο 30 τοις εκατό το 2007. Ο Mumtalakat έγινε πλειοψηφικός ιδιοκτήτης όταν ο Ντένις πούλησε το υπόλοιπο 25% του το 2017 προτού αναλάβει την πλήρη ιδιοκτησία «αφού μετατρέψει όλες τις προνομιούχες μετοχές σε κοινές μετοχές».

Η αμερικανική επενδυτική εταιρεία MSP Sports Capital έχει επίσης μειοψηφικό μερίδιο στην ομάδα της Formula 1, έχοντας επενδύσει 185 εκατομμύρια £ για 15 τοις εκατό το 2020, αυξάνοντας στη συνέχεια στο 33 τοις εκατό μέχρι το τέλος του 2022.

Ο Lawrence Stroll στη μάντρα του Μαϊάμι 2024

Aston Martin – AMR Holdings GP Limited και Arctos Partners

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Η ομάδα που εδρεύει στο Silverstone έχει βιώσει αρκετές αλλαγές ιδιοκτησίας όλα αυτά τα χρόνια. Ξεκίνησε με τον Jordan το 1991, πριν ο ιδρυτής της ομάδας Eddie Jordan πουλήσει την ομάδα του στο Midland Group το 2005, το οποίο με τη σειρά του τη μεταβίβασε στην Spyker Cars την επόμενη χρονιά.

Μια κοινοπραξία με επικεφαλής τους επιχειρηματίες Vijay Mallya και Michiel Mol αγόρασε την ομάδα Spyker το 2007 και ίδρυσε τη Force India, αλλά τέθηκε στη διοίκηση 11 χρόνια αργότερα. Αυτό οδήγησε σε μια κοινοπραξία επενδυτών που ονομάζεται Racing Point UK, με επικεφαλής τον Lawrence Stroll, να αποκτήσει τα περιουσιακά στοιχεία και να μετονομάσει την ομάδα Racing Point Force India προτού εγκαταλείψει το όνομα “Force India” το 2019.

Το Racing Point UK μετονομάστηκε ως AMR Holdings GP Limited το 2021 για να συμπέσει με τη μεταμόρφωση του κατασκευαστή στην ομάδα της Aston Martin Formula 1, αφού ο Stroll έγινε διευθύνων σύμβουλος του κατασκευαστή. Αυτό σημαίνει ότι η ομάδα της Formula 1 παραμένει υπό αυτήν την ιδιοκτησία από το 2018, αν και τον Νοέμβριο του 2023 η εταιρεία ιδιωτικών μετοχών Arctos Partners απέκτησε ένα άγνωστο μειοψηφικό μερίδιο στην εταιρεία χαρτοφυλακίου της ομάδας.

Alpine – Renault Group και Otro Capital

Όπως η ομάδα του Silverstone, έτσι και η ομάδα του Enstone έχει επίσης περάσει από διάφορες αλλαγές ιδιοκτησίας. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό τη διαχείριση του Ομίλου Renault, από το οποίο ονομαζόταν η ομάδα μέχρι το 2021, πριν μεταβεί στην Alpine, τη μάρκα σπορ αυτοκινήτων της εταιρείας.

Ωστόσο, δεν είναι πλήρης ιδιοκτησία. Τον Ιούνιο του 2023, η ομάδα πούλησε το 24 τοις εκατό των μετοχών της στον αμερικανικό επενδυτικό όμιλο Otro Capital, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης RedBird Capital Partners και Maximum Effort Investments, για λίγο περισσότερα από 200 εκατομμύρια ευρώ.

 

Ο παγκόσμιος πρωταθλητής πυγμαχίας Anthony Joshua (αριστερά) και ο επαγγελματίας παίκτης γκολφ Rory McIlroy (δεξιά) είναι οι ιδιοκτήτες της ομάδας Alpine Formula 1 από το 2023

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Η συμφωνία προκάλεσε τεράστια ανταπόκριση, επειδή η ομάδα των επενδυτών περιλαμβάνει μια σειρά από αθλητές υψηλού προφίλ, όπως ο παγκόσμιος πρωταθλητής πυγμαχίας Άντονι Τζόσουα, ο Άγγλος ποδοσφαιριστής Τρεντ Αλεξάντερ-Άρνολντ, ο πρωταθλητής του γκολφ Ρόρι ΜακΙλρόι και ο βραβευμένος με το Super Bowl στρατηγός Πάτρικ Μαχόμες. καθώς και οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ και οι ιδιοκτήτες της Wrexham FC Ryan Reynolds και Rob McElhenney.

Racing Bulls – Red Bull GmbH

Η Racing Bulls είναι ο δεύτερος κατασκευαστής της Formula 1 που ανήκει στη Red Bull GmbH, η οποία αγόρασε την ομάδα από τη Minardi για τη σεζόν του 2006 και την μετονόμασε σε Toro Rosso – που σημαίνει απλά “Red Bull” στα ιταλικά, όπου εδρεύει η ομάδα.

Η Toro Rosso ιδρύθηκε ως νεανική ομάδα από τη Red Bull, πράγμα που σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια των ετών επτά οδηγοί έχουν αγωνιστεί για την ομάδα της Faenza προτού «προβιβαστούν» στη Red Bull – αυτοί οι επτά είναι οι Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Daniil Kwjat. , Πιερ Γκασλί, Αλεξάντερ Αλμπόν και Ρόμπερτ Ντόρνμπος, αν και υπέγραψε ο Μινάρντι.

Το γεγονός ότι η Red Bull GmbH λειτουργεί και τις δύο ομάδες είναι αρκετά αμφιλεγόμενο, καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος της McLaren, Zak Brown, έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για μια τόσο στενή συνεργασία μεταξύ δύο ομάδων. Αν και η ομάδα Α ονομάζεται Red Bull από το ντεμπούτο της, η Toro Rosso μετονομάστηκε σε AlphaTauri για το 2020 πριν γίνει Racing Bulls το 2024.

Williams Racing – Dorilton Capital

Η Williams Racing ήταν κάποτε η κυρίαρχη ομάδα στη Formula 1, κερδίζοντας 16 παγκόσμια πρωταθλήματα (εννιά κατασκευαστών και επτά οδηγών) τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, αφού ο Frank Williams και ο Patrick Head συνίδρυσαν την ομάδα το 1977, με τον πρώτο να κατέχει την πλειοψηφία των μερίδια.

Αλλά ο 21ος αιώνας έφερε οικονομικές προκλήσεις που η Williams δυσκολεύτηκε να ξεπεράσει, καθώς μεγάλες εταιρείες όπως η Mercedes και η Red Bull μπήκαν στη Formula 1, ενώ κατασκευαστές όπως η Ferrari είχαν ήδη μεγαλύτερους προϋπολογισμούς.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Williams να γίνει η λιγότερο ανταγωνιστική ομάδα της Formula 1 όταν η οικογένεια Williams παραιτήθηκε από τον έλεγχο το 2020 και η Dorilton Capital ανέλαβε την πλήρη ιδιοκτησία. Η Dorilton είναι μια ιδιωτική επενδυτική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ που επενδύει σε εταιρείες σε μια σειρά βιομηχανιών και της οποίας προεδρεύει ο Matthew Savage.

Ο πρόεδρος του Dorliton, Matthew Savage (αριστερά) στο Ιαπωνικό Grand Prix του 2024

Ιδιοκτήτες Formula 1 2024: Clean – Longbow Finance SA και Audi

Ο Peter Sauber ίδρυσε την PP Sauber AG το 1970, η οποία αργότερα έγινε γνωστή ως Sauber Motorsport, αρχικά για να αγωνιστεί σε σπορ αυτοκίνητα πριν μεταβεί στη Formula 1 το 1993. Μόλις δύο χρόνια μετά το ντεμπούτο της, ο συνιδρυτής της Red Bull GmbH Dietrich Mateschitz απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών και η επωνυμία ενεργειακών ποτών έγινε ο χορηγός τίτλου της Sauber.

Στη συνέχεια, όμως, υπήρξε μια διαμάχη μεταξύ των δύο μερών όταν η ομάδα υπέγραψε τον άπειρο Kimi Räikkönen το 2001 αντί του Enrique Bernoldi που υποστηρίζεται από τη Red Bull. Αυτό οδήγησε τον Mateschitz να πουλήσει το μερίδιό του στην παγκόσμια επενδυτική τράπεζα Credit Suisse το 2002, η οποία πούλησε το μερίδιό της στην BMW τρία χρόνια αργότερα, ενώ ο Peter Sauber διατήρησε το 20% της εταιρείας του.

Μετά την αποχώρησή του από τη BMW στα τέλη του 2009, ο Peter αγόρασε την ομάδα του πίσω πριν παραδώσει το ένα τρίτο της εταιρείας στη διευθύνουσα σύμβουλο Monisha Kaltenborn το 2012. Μόλις τέσσερα χρόνια αργότερα, συνέβη μια άλλη αλλαγή ιδιοκτησίας: η εταιρεία πουλήθηκε στην ελβετική επενδυτική εταιρεία Longbow Finance SA και η πώληση συνέπεσε με την παραίτηση του Peter.

Στη συνέχεια, ο γερμανικός κατασκευαστής Audi απέκτησε μερίδιο 25 τοις εκατό στις αρχές του 2023 στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την πλήρη εξαγορά το 2026, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα η ομάδα να πάρει το όνομα της μάρκας που ανήκει στη Volkswagen.

Haas – Haas Automation

Η ομάδα της Haas Formula 1 διοικείται από τη Haas Automation, η οποία έχει την πλήρη ιδιοκτησία της ομάδας. Η Haas Automation είναι ένας κατασκευαστής εργαλειομηχανών που ιδρύθηκε από τον Αμερικανό επιχειρηματία Gene Haas, ο οποίος ίδρυσε αρχικά μια ομάδα NASCAR το 2002 πριν προσθέσει τη Formula 1 στο χαρτοφυλάκιό του το 2016.

Επομένως, η Haas δεν έχει την ίδια υποστήριξη με τη Ferrari ή τη Mercedes, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να είναι μία από τις λιγότερο ανταγωνιστικές ομάδες στη Formula 1 από το ντεμπούτο τους. Ωστόσο, η ομάδα εξακολουθεί να λαμβάνει αρκετές επενδύσεις με την εταιρεία μεταφοράς χρημάτων MoneyGram να λειτουργεί ως χορηγός τίτλου.

Ο Gene Haas στο κουτί της Haas στο Grand Prix του Μπαχρέιν 2024

Δες πρώτος όλη την επικαιρότητα της μηχανοκίνησης στο Engine Power

Exit mobile version