ENGINE POWER

Ώρα να μιλήσουμε για τα πέναλτι στο MotoGP

Τα πέναλτι στο MotoGP τα παρατράγουδα, τα backstage, οι αδικίες και η μονομαχία στο ΕΛ Πάσο συνεχίζεται ώσπου να θρηνήσουμε θύματα

poini-penalti-Miguel-Oliveira-atychima-stretchered-to-ambulance-at-2023-MotoGP-Jerez-sprint-sigkrousi
Συντάκτης: Μιχάλης Κοντιζάς Χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά

MotorSport News Ώρα να μιλήσουμε για τα πέναλτι στο MotoGP: Το MotoGP είναι το αποκορύφωμα ενός επικίνδυνου αθλήματος, το οποίο διεκδικείται από εξαιρετικά ταλαντούχους, κυρίως έξυπνους μανιακούς αθλητές εθισμένους στην αδρεναλίνη και στα G. Τα άσχημα πράγματα συμβαίνουν αναπόφευκτα σε αυτό το γαϊτανάκι των εκατομμυρίων ευρώ που παίζονται πίσω από κάθε αγώνα. Ακόμη και οι μεγαλύτεροι από τους σπουδαίους μερικές φορές κάνουν τρελά πράγματα που θέτουν σε κίνδυνο ζωές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο υπάρχει ένα υποτιθέμενο ισχυρό σύστημα για την τιμωρία της κακής συμπεριφοράς, τα λεγόμενα πέναλτι στο MotoGP – ποινές τιμωρίας .

Τα τελευταία χρόνια και ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες και μήνες, έχουν γίνει μερικές πολύ περίεργες ανακοινώσεις από τους αγωνοδίκες του MotoGP, με επικεφαλής τον τρεις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Freddie Spencer , έναν από τους μεγαλύτερους και κορυφαίους όλων των εποχών. Όλα ξεκίνησαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Jerez, επειδή υπήρξαν δύο μεγάλες συγκρούσεις και εξόδους στο MotoGP, που αναπόφευκτα κάνουν τα μεγαλύτερα πρωτοσέλιδα και έτσι δημιουργούν το πιο δυνατό απόηχο. Οι πρώτοι γύροι κυριολεκτικά είναι σαν μια φιλονικία σε μπαρ αλά Western με τους αναβάτες που χρησιμοποιούν τις μοτοσυκλέτες τους ως όπλα, Dersperanto, μονομαχία στο Ελ Πάσο. Και τα δύο συνέβησαν λίγα δευτερόλεπτα μετά την έναρξη του σπριντ του Σαββάτου και του Γκραν Πρι της Κυριακής , καθώς κυνηγούσαν ένα πακέτο οδηγών μια θέση στη δεύτερη στροφή.

Η πρώτη σύγκρουση προκλήθηκε από τον Franco Morbidelli , ο οποίος είδε μια λάμψη ενός ανοίγματος μέσα στο τούνελ των οδηγών, και συγκεκριμένα στον Alex Márquez και το έκανε… Το αποτέλεσμα κόλλησε ετικέτα στον Márquez πως ήρθε πακέτο, ο οποίος ταρακουνήθηκε όρθιος και τράκαρε, με τα δύο πεσμένα μηχανάκια τους να μαζεύουν τον ηγέτη του πρωταθλήματος Marco Bezzecchi , ο οποίος ήταν τυχερός που δεν τραυματίστηκε άσχημα. Και οι τρεις έκαναν την επανεκκίνηση με ταις μηχανές τους. Το ατύχημα της Κυριακής συνέβη λίγα μέτρα νωρίτερα από το ίδιο σημείο. Ο Bezzecchi, ο Fabio Quartararo και ο Miguel Oliveira ήταν στη μέση του πακέτου και τρεις δίπλα του καθώς κατευθύνονταν προς τη στροφή 2. Ο Bezzecchi είχε λίγη καθυστέρηση ξεφλούδισμα στη φουρκέτα –χωρίς να είναι κάτι σπουδαίο– έτσι ο Quartararo βρέθηκε στρυμωγμένος ανάμεσα στον Ιταλό και τον Oliveira στα αριστερά του, χωρίς να έχει  πουθενά να πάει.

Το βράδυ του Σαββάτου ο Morbidelli έλαβε ποινή μεγάλου γύρου για να εκτελεστεί στο GP της Κυριακής, ενώ την επόμενη ημέρα ο Quartararo έλαβε την ίδια τιμωρία για να υπηρετήσει στον ίδιο αγώνα, ο οποίος είχε βραβευτεί με κόκκινη σημαία. Αλλά ήταν τέτοιος ο πανικός που είχε δημιουργηθεί για την επανεκκίνηση που ο πρωταθλητής του MotoGP του 2021 δεν έμαθε για την τιμωρία του παρά μόνο μετά την επανεκκίνηση. Υπάρχει λόγος που οι αγωνοδίκες υποτίθεται ότι δίνουν κάποιο περιθώριο για άσχημα πράγματα που συμβαίνουν στον πρώτο γύρο.

Η δική μου άποψη, είναι ότι ο Morbidelli δεν άξιζε ένα πέναλτι. Έσπρωξε έναν άλλο αναβάτη στη δεύτερη στροφή. Δεν τον χτύπησε. Αυτό συμβαίνει συνέχεια και κανείς δεν το προσέχει – υπάρχουν κομμάτια από ανθρακονήματα που πετούν παντού, καθώς οι αναβάτες έρχονται σε επαφή μεταξύ τους και έτσι είναι. Η συσσώρευση που ακολούθησε ήταν άσχετη με το παράπτωμα του Morbidelli.Η γνώμη μου είναι περίπου η ίδια. το πέναλτι του Κουαρταράρο. Πού αλλού θα πήγαινε; Τι άλλο να έκανε; Αν είχε φρενάρει ξαφνικά για να ξεφύγει από αυτόν τον εφιάλτη των τριών σημείων, θα είχε μαζέψει κάποιον πίσω του. Για μένα, αυτό ακριβώς συμβαίνει.

Λίγους γύρους μετά την επανεκκίνηση, ο παγκόσμιος πρωταθλητής Pecco Bagnaia πάλευε για το προβάδισμα με τους KTM του Jack Miller και του Brad Binder στην καλύτερη εμφάνιση νίκης που έχουμε δει από το Phillip Island πέρυσι . Τα KTM έφτιαχναν όλα τα είδη των σχημάτων χρησιμοποιώντας την εκπληκτική τους απόδοση πέδησης στη στροφή 6, όταν ο Miller έφυγε ελαφρώς και ο Bagnaia μπήκε κρυφά στο εσωτερικό, σηκώνοντας τον Miller, με το ζευγάρι να κάνει τις πιο απαλές επαφές. Λίγους γύρους αργότερα είπαν στον Bagnaia να αφήσει μια θέση για την κίνησή του. Και πάλι, το πέναλτι στο MotoGP φάνηκε παράλογο. Δεν επιτρέπεται πλέον στους αναβάτες να τρίβονται; Και οι δύο αναβάτες αγκάλιασαν ο ένας τον άλλον στο parc fermé , αποδεικνύοντας ότι και οι δύο καταλαβαίνουν ότι όλα είναι δίκαια στον έρωτα και στον πόλεμο.

Ο καθένας έχει τις δικές του απόψεις για αυτά τα περιστατικά, συμπεριλαμβανομένων των αγωνοδικών του MotoGP. Μερικοί αναβάτες συμφώνησαν με τις κυρώσεις, οι περισσότεροι όχι. Αλλά εγγυώμαι ότι οποιοσδήποτε αναβάτης συμφωνούσε με οποιαδήποτε από τις κυρώσεις θα ένιωθε διαφορετικά αν τον χτυπούσαν οι αγωνοδίκες. Έτσι είναι οι δρομείς. Γνώμες, απόψεις… Όπως είπε ο Μίλερ στον Χόρχε Λορέντζο κατά τη διάρκεια μιας οργισμένης συνεδρίασης της επιτροπής ασφάλειας του 2017 στο Λε Μαν: «Οι απόψεις είναι σαν μαλάκες – όλοι έχουν ένα». Ωστόσο, δεν είναι όλα άποψη. Κάποια πράγματα είναι γεγονότα, άλλα είναι γραμμένα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο δικαστήριο εναντίον σου.

Ο Fabio Quartararo στο GP της Ισπανίας στο MotoGP 2023 Τόσο ο Quartararo όσο και ο Morbidelli τιμωρήθηκαν για αυτό που πολλοί νόμιζαν ότι ήταν αγωνιστικά επεισόδια στη Jerez, ενώ ο Nakagami έμεινε ατιμώρητος για εμβολιασμό του Quartararo στην Αργεντινή. Ας δούμε την περίπτωση του πέναλτι του Morbidelli, που εξέδωσαν οι αγωνοδίκες το Σάββατο στις 17.24. Κάπως έτσι πήγε… «Αγαπητέ κύριε… στη στροφή 2 βρέθηκε να οδηγείτε με ανεύθυνο τρόπο, προκαλώντας σύγκρουση με τον αναβάτη Νο 73. «Αυτό αντίκειται στις συγκεκριμένες οδηγίες που δίνονται στους αγωνιζόμενους του MotoGP…» μπλα μπλα μπλα… «Για τους παραπάνω λόγους, η επιτροπή αγωνοδικών της FIM MotoGP επέβαλε ποινή μεγάλου γύρου…» Ο Morbidelli ένοχος γιατί ήταν «φιλόδοξος»! Είναι ό,τι πιο γελοίο έχω ακούσει εδώ και 4 δεκαετίες στο MotoGP. Εάν η φιλοδοξία δεν επιτρέπεται πλέον, τότε είναι καιρός να κλείσει ολόκληρο το τσίρκο και όλοι να πάνε σπίτι τους, γιατί κυριολεκτικά το όλο νόημα του κάθε αγώνα MotoGP είναι η φιλοδοξία.

Ίσως η διατύπωση ήταν λάθος, χάνοντας το επίρρημα «υπερβολικά». Αλλά αυτό δεν έχει σημασία, γιατί είναι η δεύτερη φορά μέσα σε δύο μήνες που οι αγωνοδίκες κοροϊδεύουν τους εαυτούς τους διατυπώνοντας λανθασμένα τις αποφάσεις τους. Η πρώτη φορά, φυσικά, ήταν όταν έκαναν κατακερματισμό της κύρωσης του Marc Márquez για το Portimao.Όταν επενδύονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε ένα άθλημα, τα λόγια έχουν σημασία. Και έχουν ακόμα μεγαλύτερη σημασία όταν προσφεύγουν σε δικαστήριο. Είμαι έκπληκτος που η Yamaha δεν λαμβάνει την απόφαση έφεσης σε ανώτερο δικαστήριο, όπως κάνει η Honda με το θέμα του Márquez, επειδή αυτά τα λάθη πρέπει να τιμωρηθούν έως ότου η Dorna και η FIM καταλάβουν ότι πρέπει να προσλάβουν κάποιον στην Race Direction. αθλητικές και νομικές γνώσεις, για να διασφαλιστεί ότι το MotoGP ελέγχεται σαν επαγγελματικό άθλημα παγκοσμίου επιπέδου, και όχι σαν παιχνίδι γειτονικού γκολφ.

Είναι γεγονός πως οι αναβάτες και οι μοτοσυκλέτες τρέχουν τώρα πολύ πιο κοντά, συν είναι πιο δύσκολο να προσπεράσεις, γιατί όλοι είναι στα ίδια ελαστικά και ούτω καθεξής, οπότε η εκκίνηση γίνεται όλο και πιο σημαντική, επομένως οι αναβάτες πρέπει να είναι όλο και πιο επιθετικοί, τόσο για να κερδίσουν θέσεις όσο και να μην χάσουν δευτερόλεπτα από τους πρώτους, γιατί ό,τι και να χάσεις στον πρώτο γύρο θα είναι πολύ, πολύ δύσκολο να το αναπληρώσεις αργότερα. Και επειδή οι εκκινήσεις είναι τόσο σημαντικές, έξυπνοι μηχανικοί έχουν βοηθήσει τους αναβάτες τους παρουσιάζοντας συσκευές holeshot , για να εγγυηθούν την ταχύτερη δυνατή εκτόξευση προς τη στροφή 1. Και τώρα που όλα τα ποδήλατα είναι εξοπλισμένα με την ίδια τεχνολογία, το πακέτο  των οδηγών φτάνει στις πρώτες στροφές όλο μαζί, οπότε οι επαφές είναι αναπόφευκτες. Και δεν υπάρχει πουθενά πιο επικίνδυνο να τρακάρεις απο την εκκίνηση, μια μεγάλη εφιαλτική πιθανότητα να σε χτυπήσει μια μοτοσυκλέτα 160 κιλών με έναν αναβάτη 70 κιλών από πάνω.

Με άλλα λόγια, είναι απίστευτα επικίνδυνο. Φυσικά, οι αναβάτες πρέπει να αστυνομεύονται( ποινές- πέναλτι) για να διασφαλιστεί ότι δεν θα οδηγούν σαν μανιακοί. Αλλά ερωτώ αφού υπάρχει ένας πολύ απλός τρόπος για να μειώσετε τον κίνδυνο των πρώτων στροφών: οι παράνομες συσκευές holeshot γιατί δεν τις καταργείτε; Στη συνέχεια, το γκρουπ των οδηγών  θα είναι ελαφρώς πιο απλωμένο στις πρώτες στροφές, γιατί εξαρτάται από τις ικανότητες του μεμονωμένου αναβάτη – με το γκάζι, τον συμπλέκτη, το πίσω φρένο και τη θέση του σώματος – να κάνει το holeshot. Η KTM έχει αυτήν τη στιγμή την καλύτερη συσκευή holeshot – το RC16 επιταχύνει από τη σχάρα της εκκίνησης  σαν σφαίρα από όπλο – γι’ αυτό και τα δύο πρώτα μηχανάκια στη στροφή 1 το Σάββατο και την Κυριακή ήταν RC16. Ακόμα κι έτσι, η KTM θέλει να απαγορευτούν οι συσκευές holeshot…

Το MotoGP μπορεί να απαγορεύσει οτιδήποτε αμέσως αφού η ασφάλεια είναι το ζήτημα, οπότε γιατί να περιμένουμε μέχρι να τραυματιστεί σοβαρά ένας αναβάτης;

Σας ευχαριστούμε που αφιερώσατε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το άρθρο. Πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και τα παρακάτω θέματα:
Exit mobile version