Η απόφαση εξέπληξε περισσότερους από έναν. Αυτή την Τετάρτη, η Toyota αποφάσισε να παραγκωνίσει τον εσωτερικό οδηγό της, Takamoto Katsuta, για τον επόμενο ράλι, στη Χιλή (26-29 Σεπτεμβρίου) προκειμένου να τοποθετήσει τον Sami Pajari στο τιμόνι του τέταρτου Yaris που εισήλθε. Έκπληξη όχι στο επίπεδο των αποτελεσμάτων, αλλά περισσότερο στο επίπεδο του συμβολισμού. Είναι αρκετά σπάνιο για μια ιαπωνική επωνυμία να εγκρίνει δημόσια μια δική της, ειδικά όταν πρόκειται για οδηγό που έχει εκπαιδεύσει και υποστηρίξει στο υψηλότερο επίπεδο.
Αλίμονο, η υπομονή αρχίζει να φθείρεται στη φατρία της Toyota. Μετά από μια ακόμη αποτυχία στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Ράλι Ακρόπολις, όπου οι ελπίδες του Takamoto Katsuta διαψεύστηκαν γρήγορα στο SS3 με έναν σκισμένο τροχό, η ιαπωνική εταιρεία αποφάσισε να δώσει δύο νέες ευκαιρίες στο ψήγμα Sami Pajari, αφήνοντας το “Taka” στην άκρη για ένα σαββατοκύριακο. Ένα δυνατό μήνυμα δεδομένου ότι στην αρχή της σεζόν, οι Ιάπωνες είχαν προβιβαστεί – εξ ορισμού; – οδηγός πλήρους απασχόλησης και δικαιούχος πόντους Κατασκευαστών σε όλο το πρωτάθλημα, μετά τη μερική απόσυρση του Kalle Rovanperä.
«Για τον Τάκα, ήταν μια δύσκολη σεζόν, αλλά έχει την πλήρη υποστήριξη της ομάδας και όλοι γνωρίζουν ότι έχει τον ρυθμό », δήλωσε ο Jari-Matti Latvala, Διευθυντής της Ομάδας της Toyota, στο δελτίο τύπου που ανακοινώνει τον Sami Pajari στη θέση του Takamoto Katsuta. στη Χιλή . Με αυτό το διάλειμμα θα έχει την ευκαιρία να επαναφορτίσει τις μπαταρίες του και να προετοιμαστεί για τα δύο τελευταία γεγονότα που θα είναι σημαντικά – ιδιαίτερα το Ράλι Ιαπωνίας, φυσικά, όπου ελπίζουμε να μπορέσει και πάλι να αγωνιστεί για θέσεις στο βάθρο. »
Υπερβολική πίεση για τον Κατσούτα;
Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η σεζόν του Takamoto Katsuta δεν είναι εξαιρετική, μακριά από αυτήν: 80 πόντοι σκόραρε στα πρώτα δέκα ράλι και μόνο ένα βάθρο στην Κένυα. Το βράδυ του Ράλι Ακρόπολις βρέθηκε 7ος στη γενική κατάταξη πίσω από τον… ελεύθερο επαγγελματία Kalle Rovanperä, ο οποίος είχε αγωνιστεί σε πέντε λιγότερα ράλι. Ωχ.
Το 2024 έμελλε να σηματοδοτήσει ένα νέο στάδιο στην καριέρα του, για τη στιγμή που βράζει στο νερό, ή ακόμα και μια οπισθοδρόμηση μετά την παρουσία του Sami Pajari στη θέση του στη Χιλή. Έχει φτάσει στο όριο του ταλέντου του; Ήταν πολύ άτυχος; Για τον Jari-Matti Latvala, ήταν πάνω από όλα η πίεση του αποτελέσματος στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών που ενόχλησε όχι μόνο τον Takamoto Katsuta, αλλά και τον Elfyn Evans.
«Δεν λειτούργησε με τον Takamoto Katsuta και τον Έλφιν (Έβανς). Τους ζητούσαμε συνέχεια να σκεφτούν τους βαθμούς και το πρωτάθλημα και δεν πέτυχε. Ένας οδηγός χάνει τον φυσικό τρόπο οδήγησης όταν πρέπει να σκέφτεται συνεχώς αυτόν τον στόχο » , μας εξήγησε μετά το Ράλι Ακρόπολις , το απόγευμα της Κυριακής, αφού παραδέχτηκε ότι τα δύο πρωταθλήματα «τελείωσαν» κόντρα στη Hyundai .
Προφανώς, αυτή η «κύρωση» –αν μπορούμε να την πούμε έτσι– του παραγκωνισμού του Takamoto Katsuta για να τοποθετήσει τον Sami Pajari στο τέταρτο Yaris στη Χιλή προκλήσεις και ερωτήσεις. Μήπως ο 31χρονος οδηγός, ο οποίος δεν έχει κερδίσει ακόμα ένα ράλι WRC , πρέπει να ανησυχεί για το μέλλον του;
Υπάρχουν λίγες πιθανότητες γιατί, στην καθαρή φιλοσοφία των Ιάπωνων κατασκευαστών να τοποθετούν εθνικούς οδηγούς στις ομάδες τους, η Toyota δεν πρέπει να κάνει χωρίς τον Takamoto Katsuta, ειδικά αφού έχει επενδύσει σε αυτόν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ειδικά από τη στιγμή που απολαμβάνει μια καλή βαθμολογία δημοτικότητας στην Ιαπωνία: υποβιβασμός στο Rally2 ή χειρότερο, ένα ευχαριστώ σίγουρα δεν θα εκτιμούσε στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου…
Ειδικά από τη στιγμή που ο Jari-Matti Latvala επιβεβαίωσε την περασμένη Κυριακή ότι η προσπάθεια της Toyota θα αυξηθεί το 2025 για να αγωνιστεί επί ίσοις όροις εναντίον της Hyundai και να δώσει στον εαυτό της τις μέγιστες πιθανότητες για τον τίτλο. «Αυτό που έμαθα φέτος είναι ότι για το 2025, πρέπει να αγωνιστούμε με τρεις οδηγούς που θα αγωνιστούν σε όλους τους γύρους του ημερολογίου. Το να έχεις μόνο δύο (Έβανς και Κατσούτα. Σημείωση του συντάκτη) δεν λειτουργεί για να κερδίσεις τον τίτλο. Μπορούμε τότε να έχουμε ένα 4ο αυτοκίνητο για κάποιον που δεν θα αγωνιζόταν όλη τη χρονιά. »
Πέντε οδηγοί για τρεις θέσεις
Με τρεις οδηγούς πλήρους απασχόλησης και ένα πιθανό τέταρτο αυτοκίνητο, η κατάσταση του Takamoto Katsuta θα μπορούσε κάλλιστα να αλλάξει στην Toyota Gazoo Racing, ειδικά με τον Sami Pajari να χτυπά την πόρτα του Rally1 και τον οποίο η ιαπωνική ομάδα δεν θέλει να χάσει απολύτως. Με την αναμενόμενη επιστροφή του Kalle Rovanperä για την πλήρη σεζόν του επόμενου έτους, πολλές υποθέσεις είναι πιθανές.
Το πρώτο, αυτό ενός ορισμένου «status quo» σε σύγκριση με το 2024: εκτός από τον Kalle Rovanperä, η Toyota θα συνέχιζε να εμπιστεύεται τους Elfyn Evans και Takamoto Katsuta για να ολοκληρώσουν όλα τα ράλι της χρονιάς και να κερδίσουν βαθμούς στο πρωτάθλημα, ενώ το 4ο μονοθέσιο θα μοιραζόταν μεταξύ του Sébastien Ogier και του Sami Pajari.
Το δεύτερο, πιο τολμηρό, θα ήταν να ξεκινήσει ο Sami Pajari στα 14 ράλι του καλεντάρι με το τρίτο αυτοκίνητο με πλήρη απασχόληση. Αυτό θα σήμαινε ότι ο Sébastien Ogier και ο Takamoto Katsuta θα μοιράζονταν ένα 4ο αυτοκίνητο και ότι αυτοί οι τρεις οδηγοί θα εναλλάσσονταν, ανάλογα με τα ράλι, για να είναι επιλέξιμοι για πόντους κατασκευαστών. Ο Τακαμότο Κατσούτα, για παράδειγμα, θα μπορούσε στη συνέχεια να είναι επιλέξιμος για λόγους που του αρέσει, όπως στην Κένυα ή την Ιαπωνία.
Το τρίτο, τέλος, θα ήταν αντίθετο με τις πρόσφατες δηλώσεις του Jari-Matti Latvala που ελπίζει να έχει τρεις οδηγούς πλήρους απασχόλησης το 2025: αυτό θα συνίστατο, όπως το 2022, στην κοινή χρήση του τρίτου αυτοκινήτου μεταξύ Sébastien Ogier και Sami Pajari ανάλογα με τα ράλι, ενώ το 4ο αυτοκίνητο θα προορίζεται για τον Τακαμότο Κατσούτα με ένα είδος «δεύτερης ομάδας», που θα σήμαινε ότι οι Ιάπωνες δεν θα ήταν πλέον επιλέξιμοι για πόντους κατασκευαστών για το TGR.
Πέντε οδηγοί για τρία (ή και τέσσερα;) αυτοκίνητα, δύο εκ των οποίων είναι ήδη δεσμευμένα για τους Kalle Rovanperä και Elfyn Evans: αυτός είναι ο πονοκέφαλος που πρέπει να αντιμετωπίσει η Toyota τις επόμενες εβδομάδες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι εμφανίσεις του Sami Pajari στη Χιλή, και η απευθείας σύγκρουση μεταξύ του Φινλανδού και του Takamoto Katsuta στο Ράλι Κεντρικής Ευρώπης, θα είναι καθοριστικές για τον Jari-Matti Latvala και την ομάδα του προκειμένου να αξιολογήσουν ποια ενδεκάδα θα είναι. το πιο αποτελεσματικό –ή ελλείψει αυτού, το πιο υποσχόμενο– για το 2025.
Δες πρώτος όλη την επικαιρότητα της μηχανοκίνησης στο Engine Power