ENGINE POWER

Το MotoGP γιορτάζει φέτος 75 χρόνια ιστορίας

Το παγκόσμιο πρωτάθλημα MotoGP γιορτάζει - αρχικά το παγκόσμιο πρωτάθλημα 500cc - γιορτάζει φέτος την 75η σεζόν του. Αυτή είναι η ιστορία της εναρκτήριας σεζόν του 1949
Το MotoGP γιορτάζει φέτος 75 χρόνια ιστορίας

Το MotoGP γιορτάζει φέτος 75 χρόνια ιστορίας και έτσι ξεκίνησε: Η εναρκτήρια σεζόν του  θυμήθηκε 75 χρόνια μετά

Το παγκόσμιο πρωτάθλημα MotoGP – αρχικά το παγκόσμιο πρωτάθλημα 500cc – γιορτάζει φέτος την 75η σεζόν του. Αυτή είναι η ιστορία της εναρκτήριας σεζόν του 1949

Η εναρκτήρια σεζόν MotoGP (αρχικά ονομαζόμενη παγκόσμιο πρωτάθλημα 500cc) του 1949 ήταν μια πολύ βρετανική υπόθεση. Ο πρώτος αγώνας του παγκόσμιου πρωταθλήματος και ο πρώτος παγκόσμιος τίτλος κέρδισαν και οι δύο Βρετανοί αναβάτες με βρετανικές μοτοσυκλέτες – οι Howard Daniell και Les Graham , οι οποίοι οδήγησαν για τα εργοστάσια Norton και AJS .

Οι κύριοι αντίπαλοί τους κατά τη διάρκεια της σεζόν των έξι αγώνων ήταν Ιταλοί αναβάτες με ιταλικές μοτοσυκλέτες, επειδή οι Γερμανοί αναβάτες και τα εργοστάσια δεν επιτρεπόταν να αγωνιστούν αμέσως μετά τον πόλεμο, λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το 1949 σημειώθηκαν 14 πόντους: έξι Βρετανοί, πέντε Ιταλοί, δύο Ιρλανδοί και ένας Νεοζηλανδός, που έκαναν ποδήλατα κατασκευασμένα από τις AJS, Gilera, Moto Guzzi, Norton, Triumph και Velocette.

 Θα δυσκολευόσουν να βρεις κάποιον λιγότερο σαν σύγχρονο αναβάτη MotoGP από τον 39χρονο Daniell, ο οποίος έμοιαζε περισσότερο με ιδιοκτήτη παμπ παρά με μοτοσικλετιστή: σωματώδης, ελαφρώς υπέρβαρος και πάντα φορώντας χοντρά γυαλιά, χωρίς τα οποία ήταν αβοήθητος.

Πράγματι ήταν τόσο μυωπικός που δεν του επέτρεψαν να πολεμήσει στον πόλεμο. Πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο διατηρούσε ένα κατάστημα μοτοσικλετών στο νότιο Λονδίνο, οπότε όταν απορρίφθηκε για στρατιωτική θητεία χρησιμοποίησε τις μηχανικές του γνώσεις στο Napier, το οποίο κατασκεύαζε αεροκινητήρες για το Hawker Typhoon and Tempest.

Ο Γκράχαμ ήταν κάτι πολύ διαφορετικό. Ένας αδύνατος, δεινός και τολμηρός πιλότος βομβαρδιστικών RAF που εξακολουθεί να είναι ο γηραιότερος νικητής του τίτλου MotoGP, στα 37 του.

Το Merseysider παρασημοφορήθηκε δύο φορές κατά τη διάρκεια του πολέμου. Έλαβε τον Διακεκριμένο Ιπτάμενο Σταυρό μετά από μια επιδρομή σε στιλό υποβρυχίων U-boat των Ναζί στη Γαλλία, όταν ένα Lancaster που πετούσε αμέσως κάτω από αυτόν ανατινάχθηκε. Η δύναμη της έκρηξης έριξε το αεροπλάνο του Γκράχαμ στην πλάτη του, πετώντας τον από τη θέση του πιλότου.

«Ξαφνικά ήμασταν ανάποδα και τρέχαμε προς το έδαφος», θυμάται ο πλοηγός του Graham, Bill Bissonnette. «Καθώς αναποδογυρίσαμε, ο Les χύθηκε στο κέντρο του σκάφους και νόμιζα ότι είχε φτάσει το τέλος μας. Ο Λες τσακωνόταν, τυλιγμένος πάνω από τα γκάζια και προσπαθούσε να φτάσει στο ραβδί. Τελικά πήρε το αριστερό του χέρι και κατάφερε με κάποιο τρόπο να μας τραβήξει έξω από αυτό».

Δεν είναι περίεργο που ο Γκράχαμ ήταν τόσο καλός στο χειρισμό μιας μοτοσικλέτας. Και θα κέρδιζε το στέμμα των 500cc του 1949 πολύ πιο εύκολα αλλά για καταστροφή στον εναρκτήριο αγώνα…

 

Πρώτος γύρος Isle of Man Senior TT Παρασκευή 17 Ιουνίου 1949

Harold-Daniell-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Ο Χάρολντ Ντάνιελ – πολύ κοντόφθαλμος για να αγωνιστεί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – γιορτάζει τη νίκη του στον πρώτο αγώνα πρωταθλήματος MotoGP, στο Isle of Man τον Ιούνιο του 1949 Ivar de Gier/Archives A Herl

Η νέα παγκόσμια τάξη των αγώνων ποδηλάτων ξεκίνησε την 1η Ιουνίου στις 4.45 π.μ., όταν ο Γκράχαμ ήταν μεταξύ των πρώτων που έπεσε στον λόφο Bray κατά τη διάρκεια της πρώτης πρακτικής άσκησης στο MotoGP, με τον εργοστασιακό αναβάτη του AJS E90 Porcupine twin.

Ο Γκράχαμ ήταν σε μια αποστολή στον αγώνα των επτά γύρων, ο οποίος συνεχίστηκε για περισσότερες από τρεις ώρες. Οδήγησε μέχρι τη μισή απόσταση, όταν ο εργοστασιακός αναβάτης της Moto Guzzi, Μπομπ Φόστερ, πήρε το προβάδισμα. Ο Foster ήταν 57 δευτερόλεπτα μακριά από τον Graham όταν ο πολύ γρήγορος δίδυμος του έσπασε το κιβώτιο ταχυτήτων στον έκτο γύρο. Αυτό έφερε τον Graham στο προβάδισμα, πολύ μπροστά από τον Daniell, για έναν εύκολο τελευταίο γύρο.

Αλλά δεν ήταν να γίνει. Το AJS σταμάτησε στο Hillberry, με μόλις 1,75 μίλια από 264 να απομένουν. Ο άξονας του μαγνητοοπλισμού Lucas είχε σπάσει. ένα πρόβλημα που δεν λύθηκε για αρκετά χρόνια. Ο Γκράχαμ πίεσε για να τερματίσει δέκατος.

Έτσι ο Daniell κέρδισε τον πρώτο αγώνα του παγκόσμιου πρωταθλήματος 500cc, με ένα λεπτό και 33 δευτερόλεπτα, από τον συμπαίκτη του στο Norton, Johnny Lockett .

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΡΟΣ Βέρνη, Ελβετία Κυριακή 3 Ιουλίου 1949

Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Ο Carlo Bandaliro και η Gilera του τετ-α-τετ στην έναρξη του GP της Ελβετίας. Ο Ιταλός είχε το παρατσούκλι Bouncing Bandi γιατί τράκαρε πολύ Ivar de Gier/Archives A Herl

Όλα ήταν διαφορετικά στη Βέρνη. Το χτύπημα των σινγκλ του Norton και το γρύλισμα των δίδυμων AJS και Guzzi συνδυάστηκε με την κραυγή στακάτου των τεσσάρων Gilera και της υπερτροφοδοτούμενης V12 Ferrari .

Σωστά, αυτή ήταν μια συνδυασμένη συνάντηση αυτοκινήτου/ποδήλατο γύρω από την τρομακτική, γρήγορη, δεντρόφυτη πίστα Bremgarten (όπου ο θρυλικός αναβάτης της Guzzi Omobono Tenni είχε χάσει τη ζωή του τον προηγούμενο χρόνο), οπότε οι μοτοσυκλέτες μοιράστηκαν τη μάντρα με τη Ferrari και τη Maserati s. Τον αγώνα αυτοκινήτων κέρδισε ο Alberto Ascari , οδηγώντας το πρώτο μονοθέσιο F1 του Enzo Ferrari.

Το τετρακύλινδρο 500 της Gilera ήταν πολύ πιο γρήγορο από το single Norton. Ο εργοστασιακός αναβάτης Arciso Artesiani ηγήθηκε της επίθεσης και ο συμπαίκτης του Carlo Bandaliro μπορεί να είχε πάει μαζί του αν δεν είχε τρακάρει, αφήνοντας τον Graham να πάρει το προβάδισμα, κυνηγημένος από τον συμπαίκτη του Frend, ο οποίος επίσης έπεσε.

Ο Γκράχαμ αναπλήρωσε την απογοήτευσή του στο ΤΤ παίρνοντας τη νίκη, ένα λεπτό μπροστά από τον Αρτεσιάνι, με τον Ντάνιελ τρίτο. Έτσι ο Daniell οδήγησε το παγκόσμιο πρωτάθλημα από τους Graham και Artesiani. Η Gilera θα μετανιώσει που δεν έκανε το ταξίδι στο ΤΤ, για λόγους κόστους.

 

Γύρος τρίτος  Άσσεν, Ολλανδία Σάββατο 6 Ιουλίου 1949

Graham-leads-Bell-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Ο εργοστασιακός αναβάτης της AJS Graham οδηγεί το Ολλανδικό TT στο Assen, λίγο πριν από τον Artie Bell του Norton Ivar de Gier/Archives A Herl

Ο Nello Pagani είχε οδηγήσει ένα single Gilera Saturno στην τέταρτη θέση στη Βέρνη, αλλά αποφοίτησε σε Gilera τεσσάρων ετών στο Assen. Το εργοστάσιο Arcore σύντομα θα είχε κάτι άλλο να μετανιώσει – που η Pagani δεν είχε ανέβει νωρίτερα.

Τίποτα δεν μπορούσε να νικήσει τους Gileras μακριά από τη γραμμή, έτσι οι Artesiani και Pagani προηγήθηκαν, αλλά δεν άργησε ο Graham να ήταν μαζί τους, οδηγώντας τόσο επιθετικά όσο ποτέ. Στον 37χρονο άρεσε να χρησιμοποιεί μερικά κόλπα, συμπεριλαμβανομένου του σκόπιμου τρεξίματος από τις γωνίες για να ρίξει με πέτρες τον διώκτη του που φορούσε λεκάνη πουτίγκας.

Όταν ένας αντίπαλος παραπονέθηκε, ο Γκράχαμ απάντησε: «Σόνυ, όταν έχεις κάνει τόσους αγώνες όσο κι εγώ, θα καταλάβεις ότι δεν υπάρχει τίποτα κακό με την τακτική μου». Θυμηθείτε, πετούσε με Λάνκαστερ μόλις τέσσερα χρόνια νωρίτερα.

Ο Γκράχαμ έχασε τη μάχη του τελευταίου γύρου με την Pagani, αλλά πήρε το προβάδισμα στο πρωτάθλημα.

 

Γύρος τέταρτος Spa, Βέλγιο Κυριακή 17 Ιουλίου 1949

Gilera-500-Quattro-engine-1949-Oxley-5-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Το Gilera four, η ταχύτερη μοτοσυκλέτα της σεζόν του 1949. Σημειώστε το ελατήριο του καθίσματος και την πίσω ανάρτηση αποσβεστήρα τριβής

Αυτό ήταν το πρώτο GP που ξεκίνησε με σύστημα φαναριών: κόκκινο με ένα λεπτό για να τελειώσει, πορτοκαλί με δέκα δευτερόλεπτα πριν, μετά πράσινο. Η αρχική πίστα Spa μήκους εννέα μιλίων ήταν πολύ γρήγορη, αλλά ηγέτης του πρώτου γύρου ήταν ο Bell στο Norton του, τον οποίο κυνηγούσαν σκληρά οι Graham και Artesiano.

Ο Γκράχαμ έχασε την ευκαιρία να επεκτείνει το προβάδισμά του στον τίτλο όταν έτρεξε σε έναν ολισθηρό δρόμο και μετά αποσύρθηκε με ένα σπαστό ρεζερβουάρ καυσίμου. Αυτό άφησε τον συμπαίκτη του στην AJS, Bill Doran, να εμπλακεί σε μια συναρπαστική μάχη slipstreaming με τον Artesiani και την εργοστασιακή Guzzi του Enrico Lorenzetti.

Και οι τρεις πήραν τη σειρά τους μπροστά, ο Doran τελικά πέρασε τη γραμμή δύο δέκατα μπροστά από τον Artesiani, το πιο κοντινό τέρμα της χρονιάς, με τον Lorenzetti ένα δεύτερο πιο πίσω στην τρίτη. Ο Pagani τερμάτισε πέμπτος για να τον οδηγήσει στο προβάδισμα της σειράς, δύο βαθμούς μπροστά από τον άτυχο Graham.

 

Γύρος πέντε Clady, Ulster Σάββατο, 20 Αυγούστου 1949

Oxley-9-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Το δίδυμο AJS Porcupine του Graham – και τώρα ξέρετε γιατί του δόθηκε το παρατσούκλι από το πιο αιχμηρό τρωκτικό της φύσης Ivar de Gier/Archives A Herl

Αυτός ήταν ο αγώνας του Γκράχαμ από τον πρώτο γύρο και η νίκη του σε φυγή έγραψε το όνομά του στα βιβλία της ιστορίας ως ο πρώτος παγκόσμιος πρωταθλητής 500 κ.εκ. Ο Bell και η Pagani ήταν δεύτεροι και τρίτοι, σχεδόν δύο λεπτά πίσω από τον νικητή.

Οι ελπίδες του Guzzi για έναν άλλο δυνατό αγώνα καταστράφηκαν όταν ο Lorenzetti χρειάστηκε να χάσει τον αγώνα λόγω τραυματισμών στη σπονδυλική στήλη και ο Foster έμεινε από καύσιμα, αφού δεν είδε το πλήρωμά του να τον καλεί για pit stop, επειδή τα γυαλιά του είχαν ραγίσει από πέτρες που πετούσαν.

Γύρος έκτος Μόντσα, Ιταλία Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 1949

GP-of-Nations-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Ο Γκράχαμ ηγείται του ιταλικού GP σαρώνοντας την Parabolica της Monza, μπροστά από τους αναβάτες της Gilera Artesiani και Pagani

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Gilera ήταν εκτός ισχύος για τον μεγάλο τελικό. Από την άλλη πλευρά, ο Norton δεν μπήκε καν στον κόπο να εμφανιστεί, έχοντας πλήρη επίγνωση ότι δεν θα είχε καμία ευκαιρία κόντρα στους τέσσερις στην υπερταχεία Monza.

Ο αγώνας ήταν ένας κλασικός καβγάς της Monza slipstreaming, με τον Graham να αγωνίζεται με τους Gileras των Pagani, Artesiani και Bandirola, με το παρατσούκλι Bouncing Bandi. Για άλλη μια φορά ο Bandirola έπεσε έξω, ενώ προσπαθούσε μια τρελή κίνηση στον ηγέτη Graham, τον οποίο πήρε μαζί του. Εν τω μεταξύ, ο Pagani επιχείρησε να κερδίσει, οκτώ δέκατα μπροστά από τον Artesiani. Ο Ντόραν ολοκλήρωσε το βάθρο σε μακρινό τρίτο. Η τελική καταμέτρηση πόντων είχε τον Graham μπροστά από τον Pagani με έναν βαθμό στο πρωτάθλημα αναβατών και τον AJS έναν βαθμό μπροστά από τον Gilera στους κατασκευαστές.

Τα πρώτα ποδήλατα που κέρδισαν MotoGP AJS E90 Porcupine

GP-of-Nations-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Το δίδυμο AJS αρχικά χρησιμοποιούσε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, αλλά η υπερτροφοδότηση απαγορεύτηκε μετά τον πόλεμο, προκαλώντας μεγάλα προβλήματα στην AJS

Το 120 mph Porcupine – που βαφτίστηκε για το αιχμηρό πτερύγιο στους οριζόντιους κυλίνδρους και τις κεφαλές – σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου ως υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας από τους Joe Craig, Phil Irving, Matt Wright και άλλους. Ωστόσο, η μεταπολεμική απαγόρευση της υπερτροφοδότησης απαιτούσε έναν πλήρη επανασχεδιασμό, κάτι που δεν συνέβη ποτέ, οπότε το «Porc» δεν ήταν καθόλου έτοιμο για τη σεζόν του 1949.

Ο επικεφαλής του έργου Wright ήξερε πώς να μετατρέψει το «Porc» 68 x 68,5 mm από έναν κινητήρα χαμηλών στροφών, χαμηλής συμπίεσης, υψηλής ώθησης με γωνία βαλβίδας 90 μοιρών σε έναν κινητήρα υψηλότερης περιστροφής, μηδενικής ώθησης με μικρότερες γωνίες βαλβίδων και υψηλότερη συμπίεση. Ωστόσο, το αφεντικό της AJS, Ντόναλντ Χέδερ, αρνήθηκε να βήξει, οπότε ο Ράιτ αναγκάστηκε να συμβιβαστεί, προσπαθώντας να μειώσει το βάθος της κυλινδροκεφαλής και τη γωνία της βαλβίδας χωρίς να ρίξει ολοκαίνουργιες κεφαλές.

Η ψύξη ήταν ένα τεράστιο πρόβλημα, τόσο που η AJS σκέφτηκε να χυθεί μια κυλινδροκεφαλή σε ασήμι για καλύτερη διάχυση της θερμότητας. Αναπόφευκτα, ο προϋπολογισμός δεν επεκτάθηκε τόσο μακριά. Η ενανθράκωση ήταν επίσης ένα πρόβλημα, λόγω των μακριών επαγωγικών οδών, που αρχικά απαιτούνταν για την απόσβεση των διακυμάνσεων της πίεσης ενός φουσκωμένου κινητήρα.

Ο πρώτος κινητήρας Porcupine απέδιδε μια απογοητευτική ισχύ 30 ίππων, λιγότερο από ένα Norton single, αλλά μέχρι το 1949 ο Wright είχε ξεκλειδώσει επιπλέον 20 άλογα, αρκετά για τον Les Graham –σχεδόν σίγουρα τον καλύτερο αναβάτη στο grid– να αγωνιστεί με τα τέσσερα Gilera. Το Porcupine συνέχισε να αγωνίζεται μετά το 1949. Τα προβλήματα τελικά λύθηκαν όταν ο Jack Williams ανέλαβε την ανάπτυξη το 1954, μόνο για να διαλύσει η AJS την εργοστασιακή της ομάδα στο τέλος του ίδιου έτους.

Κάποια καλή σκέψη μπήκε στο σασί: ένα πλαίσιο διπλού βρόχου κατασκευασμένο με μείγμα στρογγυλών και ωοειδών σωλήνων από χάλυβα για καλύτερη αναλογία ακαμψίας/ελαφρότητας, συν τηλεσκοπικά πιρούνια και υδραυλικά αμορτισέρ «jam-pot». Αλλά η σκληρότητα της Heather – αρνήθηκε να πληρώσει για ανταλλακτικά καλύτερης ποιότητας – ήταν ένα μόνιμο εμπόδιο.

 

Gilera Four

GP-of-Nations-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Ο κινητήρας του Gilera four – το σχέδιο όλων των ενσωματωμένων τεσσάρων πρωτοτύπων δημιουργήθηκε στη Ρώμη το 1923 Ivar de Gier/Archives A Herl

Το Gilera four κέρδισε το τελευταίο προπολεμικό ευρωπαϊκό πρωτάθλημα 500cc με τον Dorino Serafini επί του σκάφους, αλλά αυτό ήταν σε υπερτροφοδοτούμενη μορφή. Όπως και η AJS, η Gilera έπρεπε να επανασχεδιάσει τον κινητήρα της για το 1949, αλλά προχώρησαν πολύ πιο μακριά και έκαναν τόσο καλή δουλειά που ο κινητήρας τους έγινε το σχέδιο για την ενσωματωμένη τετράδα, η οποία συνεχίζει να κυριαρχεί στη σημερινή αγορά μοτοσυκλετών.

Ο Piero Remor, ο οποίος είχε σχεδιάσει το πρώτο του inline four το 1923, δημιούργησε έναν ολοκαίνουργιο αερόψυκτο κινητήρα 52 x 58 mm (η υπερτροφοδοτούμενη έκδοση ήταν υδρόψυκτη), με κυλίνδρους κεκλιμένους προς τα εμπρός 30 μοίρες (οι κύλινδροι του προπολεμικού κινητήρα είχαν περιστραφεί σχεδόν 60 μοίρες). Οι κύλινδροι, οι κεφαλές και ο άνω στροφαλοθάλαμος χυτεύτηκαν ως μία μονάδα και τα έμβολα κατασκευάστηκαν από μπιγιέτες από κράμα αλουμινίου Duralite.

Ο κινητήρας απέδιδε 55 ίππους στις 8500 σ.α.λ., 25 λιγότερους από τον προκάτοχό του, αλλά η εκτεταμένη χρήση ελαφρών υλικών διατήρησε το βάρος χαμηλά, επομένως τα τέσσερα ήταν ελαφρύτερα από το δίδυμο AJS και μόλις βαρύτερα από το single του Norton.

Ωστόσο, οι αναβάτες της Gilera πλήρωσαν ένα τίμημα για την ελαφρότητα. Το σασί δεν ήταν αρκετά άκαμπτο, οπότε η μοτοσυκλέτα χειρίστηκε πολύ άσχημα, γι’ αυτό ο Nello Pagani ξεκίνησε τη σεζόν του 1949 με το εύκολο σινγκλ της εταιρείας Saturno.

Τα τέσσερα ήταν τόσο λίγα σε υψηλή ταχύτητα που οι αναβάτες δεν μπορούσαν να κρατήσουν τον κινητήρα σε επίπεδο κάτω από την ανώμαλη ευθεία των επτά μιλίων που κυριαρχούσε στην πίστα Clady του Ulster GP, ακυρώνοντας έτσι το πλεονέκτημά τους στην ιπποδύναμη. Υπήρχαν και άλλοι λόγοι για αυτή την παράξενη συμπεριφορά. Ενώ οι βρετανικές μοτοσυκλέτες διέθεταν υδραυλικά πιρούνια και αμορτισέρ, το Gilera αρκέστηκε σε μπροστινά πιρούνια δοκών και αποσβεστήρες τριβής στο πίσω μέρος.

Στα τέλη του 1949 ο Remor εγκατέλειψε το εργοστάσιο μετά από μια διαμάχη με τον Giuseppe Gilera (ο Remor ήταν τόσο σκληρός όσο και έξυπνος) και εντάχθηκε στην MV Agusta, όπου σχεδίασε τον πρώτο κινητήρα 500 της MV, που έμοιαζε πολύ με τις προηγούμενες δημιουργίες του. Ο Gilera εγκατέστησε τον εξαιρετικά ταλαντούχο μηχανικό και πρώην δρομέα Piero Taruffi ως αφεντικό της ομάδας. Ο Taruffi έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του τίτλου του εργοστασίου το 1950. Η Gilera κυριάρχησε τη δεκαετία του 1950 έως ότου η MV ανέβασε ταχύτητα στο τέλος της δεκαετίας.

Norton single

GP-of-Nations-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

Ο Χάρολντ Ντάνιελ με το εργοστάσιο του Norton του 1949 – όχι πολύ ισχύ και πολύ βασική ανάρτηση. Το σασί Featherbed εμφανίστηκε το 1950 – Ivar de Gier/Archives A Herl

Το Norton κυριάρχησε στην κατηγορία των 500 καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 μέχρι που εμφανίστηκαν τα φουσκωμένα δίδυμα BMW και Gilera fours. Με την απαγόρευση της υπερφόρτισης, θα μπορούσε το σεβαστό single να επιβεβαιώσει ξανά την κυριαρχία του;

Θεωρητικά, ένα single δεν θα έπρεπε να είχε μια ευκαιρία απέναντι στα δίδυμα και τα τέσσερα, αλλά ούτε το AJS ούτε το Gilera ήταν σχεδόν πλήρως ανεπτυγμένα, ενώ ο κινητήρας Norton ήταν σχεδόν στο απόγειό του, 32 χρόνια μετά τον κινητήρα που σχεδίασε ο Walter Moore κέρδισε το Senior TT για πρώτη φορά το 1927.

Ο τεχνικός διευθυντής της Norton, Joe Craig, ηγήθηκε της προσπάθειας του Μπέρμιγχαμ κατά τη διάρκεια των μεγαλύτερων χρόνων της, εξάγοντας επιμελώς περισσότερη ιπποδύναμη από τον διπλό έκκεντρο κινητήρα 82 x 94,3 mm μέσω της επίπονης μεθόδου δοκιμής και λάθους του.

«Ο Τζο δεν ήταν σχεδιαστής», θυμάται ο μηχανικός του εργοστασίου Τσάρλι Έντουαρντς. «Είχε μείνει με έναν πολύ καλό κινητήρα και τον ανέπτυξε υπομονετικά και λογικά».

Τα εργοστασιακά 500 της Norton του 1949 ήταν στην πραγματικότητα 11 ετών, για τελευταία φορά αγωνίστηκαν στο TT του 1938, αλλά ενώ είχαν μειωμένη ισχύ και ταχύτητα ενάντια στα multis, η διαφορά δεν ήταν τόσο μεγάλη όσο θα μπορούσε να ήταν επειδή το single είχε τα πλεονεκτήματά του . Κατά τη διάρκεια της εξάσκησης σε κάθε πίστα, ο Craig και οι μηχανικοί του πήραν θέση σε ένα γρήγορο τμήμα, όπου οι αναβάτες του εργοστασίου σταμάτησαν, η κυλινδροκεφαλή αφαιρέθηκε και οι ακριβείς ενδείξεις καύσης λήφθηκαν από την κεφαλή, έτσι ώστε τα ποδήλατα να ξεκινήσουν τον αγώνα τέλεια εκτοξευόμενα. Αυτό δεν συνέβαινε συνήθως με το AJS και το Gilera.

Όπως όλοι οι άλλοι, ο Craig χρειάστηκε να μειώσει δραστικά τον λόγο συμπίεσης – από 11:1 σε 7:1 – για να ταιριάζει στη μοναδική διαθέσιμη βενζίνη «πισίνας» 75 οκτανίων. «Λίγο καλύτερο από την παραφίνη», είπε.

Το Norton έφτασε στο απόγειό του τα επόμενα δύο χρόνια, κυρίως χάρη στη συμβολή του Πολωνού ειδικού κινητήρων Leo Kuzmicki και της Ιρλανδής ιδιοφυΐας σασί, Rex McCandless. Ο Kuzmicki χρησιμοποίησε τη νέα ιδέα του squish για να αυξήσει τη συμπίεση και επομένως την ισχύ και την ελκτικότητα, παρά το καύσιμο χαμηλών οκτανίων.

Ο McCandless δημιούργησε το σημαίνον, αποκαλούμενο σασί Featherbed, το οποίο ο Norton αγόρασε από τον Ιρλανδό το 1950, επιτρέποντας στο εργοστάσιο να χάσει το απαρχαιωμένο πλαίσιο της «πύλης κήπου». Ήταν ο Daniell που έδωσε το παρατσούκλι του στο seminal σασί επειδή έδινε μια βόλτα σαν πουπουλένιο κρεβάτι.

Με το νέο αγόρι Geoff Duke επί του σκάφους το 1950, ο Norton θα είχε κερδίσει τον παγκόσμιο τίτλο 500 αλλά για προβλήματα ελαστικών. Αναπλήρωσαν αυτή την απογοήτευση κερδίζοντας το στέμμα του 1951: το πρώτο και το τελευταίο του Norton. Και σημειώστε, μόνο στα ποδήλατα παραγωγής δόθηκε η ετικέτα Manx. όχι τα εργοστασιακά ποδήλατα!

Norton-500-Oxley-motogp-1949-75-chronia-agones-500cc-giortazei-moto-gp

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Mat Oxley 

Σας ευχαριστούμε που αφιερώσατε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το άρθρο. Πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και τα παρακάτω θέματα:

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Engine Power: Ο Γκάμπριελ Μπορτολέτο εξηγεί τη μεγάλη σημασία του Φερνάντο Αλόνσο στην καριέρα του

Ο Γκάμπριελ Μπορτολέτο εξηγεί τη μεγάλη σημασία του Φερνάντο Αλόνσο στην καριέρα του

Ο διπλός παγκόσμιος πρωταθλητής διαχειρίζεται τα συμφέροντα του Gabriel Bortoleto, τον οποίο βοήθησε να βρει μια θέση στη Formula 3 το 2023. Παρών στη Formula 1 μόλις δύο χρόνια αργότερα, ο Βραζιλιάνος θα βρει τον μάνατζέρ του στο grid.

Engine Power
Engine Power: Έπαθλο Trail Ride 2025 | 1ος γύρος | Αναγγελία

Έπαθλο Trail Ride 2025 | 1ος γύρος | Αναγγελία

Έχεις αυτοκίνητο SUV ή 4Χ4; Θες να δοκιμάσεις τη χαρά της χωμάτινης οδήγησης σε ένα ασφαλές περιβάλλον και με καλή παρέα; Έλα στο Trail Ride

Engine Power
Engine Power: Επιστροφή του WRC στη Μεγάλη Βρετανία χάρη στη Σκωτία;

Επιστροφή του WRC στη Μεγάλη Βρετανία χάρη στη Σκωτία;

Απουσία από το 2019, η Μεγάλη Βρετανία θα μπορούσε να επιστρέψει στο WRC, ενώ η Σκωτία έχει εκφράσει την επιθυμία της να φιλοξενήσει έναν γύρο.

Engine Power
Engine Power: Τι να περιμένετε από τη διαδρομή 2025 Tour de Corse Historique;

Τι να περιμένετε από τη διαδρομή 2025 Tour de Corse Historique;

Οι διοργανωτές αποκάλυψαν τις πόλεις ενδιάμεσων σταθμών για αυτήν την 25η έκδοση του Tour de Corse Historique, ανάμεσα στις παραδόσεις και τις καινοτομίες.

Engine Power
Engine Power: Η Michelin αντιδρά στην προώθηση της Pirelli ως επίσημου κατασκευαστή ελαστικών MotoGP

Η Michelin αντιδρά στην προώθηση της Pirelli ως επίσημου κατασκευαστή ελαστικών MotoGP

Η Michelin αντιδρά στην ανακοίνωση του MotoGP σχετικά με την αλλαγή του επίσημου κατασκευαστή του κλάδου από το 2027.

Engine Power
Engine Power: Πυρκαγιά και μεγάλες ζημιές σε Alpine A424 στο Κατάρ

Πυρκαγιά και μεγάλες ζημιές σε Alpine A424 στο Κατάρ

Ένα Alpine A424 έπιασε φωτιά στο Losail κατά τη διάρκεια δοκιμαστικής συνεδρίας που διοργανώθηκε μετά τα 1812 χλμ του Κατάρ.

Engine Power
Engine Power: Aprilia, ένα ξεκίνημα της σεζόν γεμάτο ελπίδες παρά την απουσία του Jorge Martin

Aprilia, ένα ξεκίνημα της σεζόν γεμάτο ελπίδες παρά την απουσία του Jorge Martin

Στέρηση του παγκόσμιου πρωταθλητή της, η Aprilia ξεκίνησε καλά τη σεζόν στην Ταϊλάνδη χάρη στις εξαιρετικές εμφανίσεις των Marco Bezzecchi (Aprilia) και Ai Ogura (Trackhouse Aprilia), και οι δύο στην πρώτη εξάδα.

Engine Power
Engine Power: Πώς μοιάζουν τα πλέγματα της Formula 2 και Formula 3 για το 2025;

Πώς μοιάζουν τα πλέγματα της Formula 2 και Formula 3 για το 2025;

Μεταξύ μεταγραφών, αναχωρήσεων και αφίξεων νέων οδηγών, το Engine Power κάνει απολογισμό των οδηγών που επιβεβαιώθηκαν για τη σεζόν 2025 στη Formula 2 και τη Formula 3.

Engine Power
Engine Power: Ράλλυ Σπριντ Μπράλος «Τάσος Κορμαζόπουλος» 2025 | Αναγγελία

Ράλλυ Σπριντ Μπράλος «Τάσος Κορμαζόπουλος» 2025 | Αναγγελία

Το Ράλλυ Σπριντ Μπράλος «Τάσος Κορμαζόπουλος» διεξάγεται από την Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου Λαμίας (Α.Λ.Α.Λ.) και αποτελεί τον πρώτο γύρο του Κυπέλλου Ράλλυ Ασφάλτου Νοτίου Ελλάδος και του Κυπέλλου Ράλλυ Ασφάλτου Ιστορικών αυτοκινήτων για το 2025

Engine Power
Engine Power: Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις επιστρέφει δυναμικά, με νέες ειδικές διαδρομές, διευρυμένο πρόγραμμα και προκλήσεις για τους κορυφαίους οδηγούς του WRC.

Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις επιστρέφει δυναμικά, με νέες ειδικές διαδρομές, διευρυμένο πρόγραμμα και προκλήσεις για τους κορυφαίους οδηγούς του WRC.

Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις επιστρέφει στην παραδοσιακή καλοκαιρινή ημερομηνία του, με τον αγώνα να διεξάγεται από τις 26 έως τις 29 Ιουνίου 2025

Engine Power
Engine Power: Η Williams και η Alpine επεκτείνουν τις δοκιμές στο Μπαχρέιν

Η Williams και η Alpine επεκτείνουν τις δοκιμές στο Μπαχρέιν

Και οι δύο ομάδες παρέμειναν στο Μπαχρέιν για δύο ακόμη ημέρες δοκιμών ως μέρος των δοκιμών ελαστικών της Pirelli το 2026.

Engine Power
Engine Power: Ο Álex Palou κερδίζει για πρώτη φορά της χρονιάς στην Αγία Πετρούπολη

Ο Álex Palou κερδίζει για πρώτη φορά της χρονιάς στην Αγία Πετρούπολη

Ο δύο φορές βασιλεύων πρωταθλητής IndyCar Álex Palou (Chip Ganassi Racing) ξεκίνησε τη σεζόν του 2025 με τέλειο τρόπο κερδίζοντας τον εναρκτήριο γύρο του πρωταθλήματος στην Αγία Πετρούπολη της Φλόριντα.

Engine Power
Engine Power: Προσόν και ήδη pole, γιατί ο Hauger πήρε το στοίχημα στο Indy NXT;

Προσόν και ήδη pole, γιατί ο Hauger πήρε το στοίχημα στο Indy NXT;

Αν και θα μπορούσε να είχε συνεχίσει την περιπέτειά του στη Formula 2, ο Dennis Hauger αποφάσισε να εξοριστεί στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μια στοχαστική επιλογή από οικονομικής πλευράς αλλά και για το υπόλοιπο της καριέρας του.

Engine Power
Engine Power: Παρά τον ταχύτερο χρόνο στο Μπαχρέιν, ο Sainz μειώνει τις προσδοκίες με την Williams

Παρά τον ταχύτερο χρόνο στο Μπαχρέιν, ο Sainz μειώνει τις προσδοκίες με την Williams

Ενώ ο Carlos Sainz έχει τακτοποιήσει καλά με τη βρετανική ομάδα κατά τη διάρκεια του χειμώνα και σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στις χειμερινές δοκιμές στο Μπαχρέιν, ο Ισπανός πιστεύει ότι έχει ακόμη πολλή δουλειά να κάνει για να επαναφέρει τον Williams στην κορυφή.

Engine Power
Engine Power: MotoGP Ταϊλάνδης – Αγώνας: Οι αδερφοί Marquez διπλασιάζουν το στοίχημα

MotoGP Ταϊλάνδης – Αγώνας: Οι αδερφοί Marquez διπλασιάζουν το στοίχημα

Ο Marc Marquez χειρίζεται έναν δύσκολο αγώνα με ψυχραιμία για να κερδίσει το MotoGP Grand Prix της Ταϊλάνδης μπροστά από τον αδελφό του, Alex.

Engine Power
Engine Power: Για την Alpine, κανένα θαύμα δεν φαίνεται: «Θα είναι δύσκολο να φτάσουμε στην κορυφή 4»

Για την Alpine, κανένα θαύμα δεν φαίνεται: «Θα είναι δύσκολο να φτάσουμε στην κορυφή 4»

Το αφεντικό των Άλπεων Oliver Oakes είναι ευχαριστημένο με την εκτός σεζόν της γαλλικής ομάδας και τους πρώτους γύρους στο Μπαχρέιν. Το A525 είναι μια βελτίωση σε σχέση με τον προκάτοχό του, αλλά δεν πρέπει να περιμένουμε επανάσταση, προειδοποιεί ο Βρετανός.

Engine Power
Engine Power: Ο Sébastien Loeb αναγκάστηκε να συνταξιοδοτηθεί στο Άμπου Ντάμπι

Ο Sébastien Loeb αναγκάστηκε να συνταξιοδοτηθεί στο Άμπου Ντάμπι

Σταματημένος στα km 42 του σημερινού σταδίου, ο Sébastien Loeb περιμένει τη βοήθειά του και δεν θα πάει άλλο σήμερα, επομένως ο Γάλλος δεν θα κερδίσει το Abu Dhabi Desert Challenge.

Engine Power
Engine Power: 1812 χλμ Κατάρ – EL1: Ferrari μπροστά από Cadillac, πρόβλημα στην Aston Martin

1812 χλμ Κατάρ – EL1: Ferrari μπροστά από Cadillac, πρόβλημα στην Aston Martin

Η Ferrari σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο σε Free Practice 1 από τα 1.812 km στο Κατάρ μέσω του James Calado. Η Aston Martin Valkyrie #009 αντιμετώπισε πρόβλημα.

Engine Power
Engine Power: Η σύγκριση μεταξύ του Red Bull RB20 και του Red Bull RB21

Η σύγκριση μεταξύ του Red Bull RB20 και του Red Bull RB21

Συγκρίνετε τις διαφορές μεταξύ του Red Bull RB20 που χρησιμοποιήθηκε την περασμένη σεζόν και του Red Bull RB21 που θα χρησιμοποιηθεί το 2025 από την αυστριακή ομάδα.

Engine Power
Engine Power: Nicolas Lapierre (Αθλητικός διευθυντής των Άλπεων): «Αυτός ο ρόλος μου ταιριάζει πολύ»

Nicolas Lapierre (Αθλητικός διευθυντής των Άλπεων): «Αυτός ο ρόλος μου ταιριάζει πολύ»

Εν όψει των 1812 χιλιομέτρων του Κατάρ, την έναρξη της σεζόν του 2025 WEC, ο Nicolas Lapierre μιλά για το νέο του ρόλο ως αθλητικός διευθυντής στην Ομάδα Αντοχής των Άλπεων.

Engine Power
Engine Power: Το πρόγραμμα χειμερινών δοκιμών της Formula 1 2025

Το πρόγραμμα χειμερινών δοκιμών της Formula 1 2025

Εδώ είναι το πλήρες πρόγραμμα για τις χειμερινές δοκιμές της Formula 1 του 2025, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν από τις 26 έως τις 28 Φεβρουαρίου στην πίστα Sakhir στο Μπαχρέιν.

Engine Power
Engine Power: Ο Χάμιλτον αφηγείται τις πρώτες του μέρες με τα κόκκινα: «Νιώθοντας τη δόνηση του κινητήρα της Ferrari για πρώτη φορά… ουάου!» »

Ο Χάμιλτον αφηγείται τις πρώτες του μέρες με τα κόκκινα: «Νιώθοντας τη δόνηση του κινητήρα της Ferrari για πρώτη φορά… ουάου!» »

Σε μια πρώτη συνέντευξη που δημοσίευσε η Scuderia, ο Λιούις Χάμιλτον αναπολούσε τις πρώτες του μέρες ως οδηγός της Ferrari, μεταξύ της άφιξής του στο Μαρανέλο και των πρώτων του γύρων στο Φιοράνο.

Engine Power
Engine Power: Ο Antonelli αρνείται να κατονομαστεί ως ο αντικαταστάτης του Χάμιλτον: «Θέλω να δημιουργήσω τη δική μου ιστορία»

Ο Antonelli αρνείται να κατονομαστεί ως ο αντικαταστάτης του Χάμιλτον: «Θέλω να δημιουργήσω τη δική μου ιστορία»

Σε ηλικία μόλις 18 ετών, ο Andrea Kimi Antonelli θα έχει το δύσκολο έργο να αναλάβει τον Lewis Hamilton στη Mercedes. Ωστόσο, ο Ιταλός θέλει να απελευθερωθεί από αυτό το καθεστώς «αντικαταστάτη» και να κάνει τη θέση του στη Formula 1.

Engine Power
Engine Power: Πελοποννησιακό Classic Rally 2025 | Αναγγελία

Πελοποννησιακό Classic Rally 2025 | Αναγγελία

Πλέον το 2025 περνά σε επόμενο στάδιο, με διήμερες εκδηλώσεις και ακόμα περισσότερη όρεξη για επιπλέον συγκινήσεις. Έτσι ξεκινάμε με το διήμερο Πελοποννησιακό Classic Rally 2025: 8 και 9 Μαρτίου με διαδρομή αντάξια του ονόματος του αγώνα. Σάββατο: Κόρινθος, Αγ. Ιωάννης, Νεμέα, Στυμφαλία, Κανδήλα, Αρτεμίσιο, Αεροδρόμιο Τρίπολης (Circuit), διανυκτέρευση Βυτίνα. Κυριακή: Βυτίνα, Λίμνες, Φενεός, Καρυά, Τρίκαλα, Κιάτο.

Engine Power
Engine Power: Ο Flavio Briatore ονειρεύεται την επιστροφή του Γαλλικού Grand Prix… αλλά στο Παρίσι

Ο Flavio Briatore ονειρεύεται την επιστροφή του Γαλλικού Grand Prix… αλλά στο Παρίσι

Για τον Flavio Briatore, τον εκτελεστικό σύμβουλο της Alpine, η Γαλλία πρέπει να ανακτήσει τη θέση της στο ημερολόγιο της Formula 1, ωστόσο, ο Ιταλός πιστεύει ότι ούτε το Magny-Cours ούτε το Le Castellet είναι κατάλληλα.

Engine Power
Engine Power: Ο Tsunoda «δεν ένιωσε πραγματικά θυμό» για την επιλογή της Red Bull να προωθήσει τον Lawson

Ο Tsunoda «δεν ένιωσε πραγματικά θυμό» για την επιλογή της Red Bull να προωθήσει τον Lawson

Καθώς μπαίνει στην πέμπτη σεζόν του με την ομάδα της Faenza, ο Yuki Tsunoda λέει ότι δεν απογοητεύτηκε από την προώθηση του Liam Lawson στη Red Bull για το 2025.

Engine Power
Engine Power: 7ο MEGA FOUR 4×4 Πάτρας: Στις 28-29-30 Μαρτίου 2025 με επιστροφή στο Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας!

7ο MEGA FOUR 4×4 Πάτρας: Στις 28-29-30 Μαρτίου 2025 με επιστροφή στο Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας!

Η Λέσχη 4x4 Πάτρας “Skarta Ekato” μετά την απαραίτητη έγκριση της ΟΜΑΕ (Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος) και της Επιτροπής 4x4 της ΕΠΑ θα διοργανώσει τον Αγώνα «7ο MEGA FOUR 4Χ4 Πάτρας» την Παρασκευή 28, το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Μαρτίου 2025.

Engine Power
Engine Power: Formula 1: Δείτε σε Live streaming την παρουσίαση των μονοθεσίων όλων των ομάδων

Formula 1: Δείτε σε Live streaming την παρουσίαση των μονοθεσίων όλων των ομάδων

Με μία μεγαλοπρεπής εκδήλωση στην O2 Arena στο Λονδίνο θα γίνουν τα αποκαλυπτήρια όλων των ομάδων της F1.

Engine Power
Engine Power: Ο Mathieu Baumel δίνει νέα μετά το ατύχημα του: «Είμαι σίγουρος, δουλεύω σκληρά»

Ο Mathieu Baumel δίνει νέα μετά το ατύχημα του: «Είμαι σίγουρος, δουλεύω σκληρά»

Ο τέσσερις φορές νικητής του Ντακάρ δημοσίευσε ένα βίντεο στα κοινωνικά του δίκτυα, δύο εβδομάδες αφότου έπεσε θύμα σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Αν και έχει ακρωτηριαστεί το δεξί του πόδι, σκέφτεται ήδη να επιστρέψει στους αγώνες το συντομότερο δυνατό.

Engine Power
Engine Power: Ο Elfyn Evans συγκρατεί τον Κατσούτα για να κερδίσει στη Σουηδία

Ο Elfyn Evans συγκρατεί τον Κατσούτα για να κερδίσει στη Σουηδία

Ο Έλφιν Έβανς παίρνει την πρώτη του νίκη για τη σεζόν 2025 και παίρνει το προβάδισμα στο πρωτάθλημα στο τέλος αυτού του Ράλι Σουηδίας.

Engine Power