Οι προσφορές λόγω «Black Friday»… βομβάρδισαν τις προηγούμενες μέρες το αγοραστικό κοινό παγκοσμίως. Σήμερα όμως (Σάββατο 30 Νοεμβρίου), είναι μέρα… αποτοξίνωσης!
Συγκεκριμένα Ημέρα Αντικαταναλωτισμού (Παγκόσμια Ημέρα Αγοραστικής Αποχής ή Buy Nothing Day) γιορτάζεται την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών στη Βόρεια Αμερική και το τελευταίο Σάββατο του Νοεμβρίου στην Ευρώπη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ – Λονδίνο: Η στιγμή της επίθεσης νεαρών σε δύο γυναίκες επειδή δε φιλήθηκαν (vid)
Την πρωτοβουλία ανέλαβε to 1992 o Καναδός, με καταγωγή από την Εσθονία Κάλε Λασν τον Σεπτέμβριο του 1992. Ο Λασν, ήταν πρώην διαφημιστής και μετέπειτα εκδότης και διευθυντής του περιοδικού «Adbusters» με γενικότερη δράση κατά των καπιταλιστικών συνηθειών. Ετσι η πρώτη μέρα Αγοραστικής Αποχής πραγματοποιήθηκε στο Βανκούβερ.
«Η κατανάλωση από μόνη της δεν είναι κακό, αλλά το τι αγοράζουμε» συνήθιζε να λέει. Ο Λασν μας καλεί τον κόσμο να αντιληφθεί έστω και για μία μέρα τη σχέση της κατανάλωσης με την καταστροφή του περιβάλλοντος και τη φτώχεια. Οι πλούσιες χώρες της Δύσης, που αποτελούν το 20% του παγκόσμιου πληθυσμού, καταναλώνουν το 80% των πόρων της Γης, προκαλώντας δυσαναπλήρωτες καταστροφές στο περιβάλλον και άδικη διανομή του πλούτου.
Γενικότερα, στόχος ήταν να θεμελιωθεί μία υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά. Η Ημέρα αυτή αφορά θέματα που άπτονται πολλών τομέων, οι οποίοι σχετίζονται ωστόσο με άμεσα με τον καταναλωτή και την καταναλωτική αγορά.
Στη Βόρειο Αμερική οι εορτασμοί γίνονται σε μεγάλα εμπορικά κέντρα, όπου οι ακτιβιστές καταστρέφουν πιστωτικές κάρτες, αναρτούν συνθήματα για την Ημέρα, συζητούν με τον κόσμο, χορεύουν, τραγουδούν και στήνουν θεατρικές παραστάσεις δρόμου, προκαλώντας την οργή των καταστηματαρχών. Τα τρία μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα της Αμερικής, ABC, CBS και NBC, αρνούνται να προβάλλουν διαφημιστικά της Παγκόσμιας Ημέρας Αγοραστικής Αποχής.
Η Αγοραστική Αποχή στην Ελλάδα
Στην χώρα μας η συγκεκριμένη ημέρα δεν εφαρμόζεται με ιδιαίτερη ζέση. Μία αξιομνημόνευτη προσπάθεια είχε σημειωθεί στις 3 Σεπτεμβρίου 2002, όταν οι καταναλωτικές οργανώσεις είχαν καλέσει τον κόσμο να ξοδέψει λιγότερο από ένα ευρώ εκείνη την ημέρα. Στόχος τους ήταν να διαμαρτυρηθούν για την ακρίβεια. Ετσι οι εταιρείες λιανικής θα καταγράψουν εκείνη τη μέρα μείωση της αγοραστικής κίνησης έως και 70% .
Πάντως τα τελευταία χρόνια και με την εξάπλωση του ίντερνετ οι νέοι ενεργοποιούνται όλο και περισσότερο. Οι επαφές των νεαρών Ελλήνων (κυρίως) με το εξωτερικό μέσω μπλογκ, τσατ και φόρουμ τους κάνουν να αντιλαμβάνονται τα δεινά της υπερκατανάλωσης.
Δεινά που έχουν να κάνουν με την σπατάλη, την καταστροφή του περιβάλλοντος, την κακοποίηση των ζώων, τις μεταφορές, τις πηγές ενέργειες, τις μετακινήσεις και άλλα πολλά.
Υπάρχουν φυσικά και οι πολέμιοι της Ημέρας αυτής. Το επιχείρημά τους είναι ότι μία και μόνο ημέρα μακριά από τις αγορές δεν μπορεί να επιφέρει καμία αλλαγή στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού Τονίζουνε δεν ότι οι υπόλοιπες 364 είναι αυτές που επιβάλλουν τον κανόνα, ενώ η μέρα του «Λασν» αποτελεί μια απλή εξαίρεση.
Κάντε follow στο Sportime
Κάντε like στην σελίδα του Sportime στο Facebook
Aκολουθήστε το Sportime στο Instagram