EXTRATIME

Έχει κάνει τον Έλληνα σε πολλές ελληνικές ταινίες αλλά δεν μίλαγε αυτός ελληνικά γιατί δεν ήταν Έλληνας αλλά Ισπανός

Ήταν ο Έλληνας που δεν μιλούσε ελληνικά.
Έχει κάνει τον Έλληνα σε πολλές ελληνικές ταινίες αλλά δεν μίλαγε αυτός ελληνικά γιατί δεν ήταν Έλληνας αλλά Ισπανός

Ήταν πάντα εκεί. Με το πλατύ του χαμόγελο, τα πονηρά του μάτια, τη βροντερή φωνή —τουλάχιστον στην ελληνική μεταγλώττιση— και το εντελώς αυθεντικό παρουσιαστικό του, που έμοιαζε βγαλμένο από τα βάθη της ηπειρώτικης ή της ρουμελιώτικης γης. Ήταν ο αψύς αγωνιστής του ’21, ο ευφυής αντάρτης του πολέμου, ο λαϊκός ήρωας που σήκωνε το τουφέκι ή χτυπούσε τη γροθιά στο τραπέζι και φώναζε «σήκω καημένε Έλληνα». Ήταν όλα αυτά, αλλά δεν ήταν Έλληνας. Ήταν Ισπανός. Και δεν μιλούσε ούτε λέξη ελληνικά.

Ο Φερνάντο Σάντσο, γεννημένος το 1916 στη Σαραγόσα, δεν είχε καμία σχέση με τα βουνά της Ηπείρου ή τα στενά των Δερβενακίων. Ήταν ένας σκληραγωγημένος Ισπανός ηθοποιός, με μεγάλη πείρα στα γουέστερν, κυρίως στις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Έγινε παγκοσμίως γνωστός από τις συμμετοχές του σε ισπανικές και ιταλικές ταινίες ως ο χαρακτηριστικός «κακός» ή «ήρωας» των σπαγγέτι γουέστερν. Όμως στην Ελλάδα, έγινε κάτι άλλο. Έγινε ο Έλληνας. Και αυτό, χωρίς καν να ανοίξει το στόμα του στα ελληνικά.

Οι ελληνικές ταινίες εποχής και πολέμου, ειδικά τη δεκαετία του ’70, χρειάζονταν πρόσωπα στιβαρά, χαρακτήρες που να πείθουν ότι είναι βγαλμένοι απευθείας από το ’21 ή από το ’40. Ο Σάντσο είχε ακριβώς αυτό: την παρουσία, το σώμα, τη μορφή, ακόμα και το βλέμμα του ανθρώπου που θα μπορούσες να φανταστείς ως Κολοκοτρώνη, Σουλιώτη, αντάρτη ή χωρικό που σηκώνει το κεφάλι στον κατακτητή. Δεν χρειαζόταν να πει κάτι. Μιλούσαν τα φρύδια του, οι ώμοι του, το βλέμμα του. Και μιλούσαν για αυτόν οι ηθοποιοί της μεταγλώττισης.

Στην ταινία «Παπαφλέσσας», ήταν ο Δράμαλης. Στους «Σουλιώτες», πήρε τον ρόλο του Αλή Πασά. Στην «28η Οκτωβρίου, ώρα 5:30», έγινε ένας παθιασμένος Έλληνας που καλεί τους συγχωριανούς του σε αντίσταση. Το κοινό δεν γνώριζε ότι πίσω από εκείνη τη φωνή δεν υπήρχε ελληνική άρθρωση. Το στήσιμο, το ντύσιμο, το κάδρο, όλα ήταν τέτοια ώστε ο θεατής να μη χρειάζεται να ξέρει τίποτα άλλο πέρα από αυτό που έβλεπε. Έναν Έλληνα που πολεμάει, αγωνίζεται, θυμώνει και νικάει.

Και αν το καλοσκεφτείς, αυτό ήταν ίσως το πιο μαγικό κομμάτι της κινηματογραφικής ψευδαίσθησης. Ο Φερνάντο Σάντσο δεν προσποιούνταν πως είναι Έλληνας. Οι ταινίες απλώς τον έντυναν έτσι. Δεν προσπαθούσε να μιλήσει ελληνικά. Η φωνή του δεν ακουγόταν ποτέ. Όμως η παρουσία του είχε τόση αυθεντικότητα, που έκανε την καταγωγή του ασήμαντη. Έγινε το σύμβολο του «λαϊκού Έλληνα» όπως τον φανταζόταν το ελληνικό σινεμά των δεκαετιών εκείνων. Και αυτό από μόνο του είναι σχεδόν ποιητικό.

Από τις πληροφορίες που διασώζονται, δεν υπάρχουν μαρτυρίες για το πώς ο Σάντσο αισθανόταν για αυτές τις συμμετοχές του στον ελληνικό κινηματογράφο. Δεν έδωσε συνεντεύξεις στην Ελλάδα, ούτε είχε κάποια δημόσια σύνδεση με τη χώρα πέρα από τις ταινίες. Ωστόσο, το ελληνικό κοινό τον αγάπησε. Τον θυμάται. Ακόμα και σήμερα, πολλοί αγνοούν ότι αυτός ο άνθρωπος δεν ήταν Έλληνας. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι είχε Ελληνίδα μητέρα ή κάποια μακρινή ελληνική ρίζα, χωρίς αυτό να έχει ποτέ αποδειχτεί.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Κοινωνία: Άργος: Στημένο το σόου Μενδώνη; – Το κτίριο ήταν γκρεμισμένο εδώ και χρόνια κι εκείνη ενοχλήθηκε από τα… γκράφιτι

Άργος: Στημένο το σόου Μενδώνη; – Το κτίριο ήταν γκρεμισμένο εδώ και χρόνια κι εκείνη ενοχλήθηκε από τα… γκράφιτι

Έξι χρόνια είναι υπουργός Πολιτισμού η Λίνα Μενδώνη και ξαφνικά θυμήθηκε ένα «γιαπί» στο Άργος - Ήθελε να πάρει πόντους μετά το φιάσκο της Πινακοθήκης;

Κοινωνία
Κοινωνία: «Επανάσταση» κοινής λογικής από τον Τραμπ: «Τα φύλα είναι 2 – Όσες επεμβάσεις και να κάνει κάποιος, δεν θα γίνει ποτέ γυναίκα»

«Επανάσταση» κοινής λογικής από τον Τραμπ: «Τα φύλα είναι 2 – Όσες επεμβάσεις και να κάνει κάποιος, δεν θα γίνει ποτέ γυναίκα»

«Για 4 χρόνια προσπαθούσαν να καταστρέψουν την όλη έννοια της θηλυκότητας - Ακόμα και να αντικαταστήσουν τον όρο “μητέρα” με τον όρο “άτομο που γεννά”…»

Κοινωνία
ExtraTime: Γιατί υπάρχουν τόσα πολλά διαφορετικά είδη πρίζας στον κόσμο, τόσο δύσκολο είναι να συνεννοηθούμε μεταξύ μας;

Γιατί υπάρχουν τόσα πολλά διαφορετικά είδη πρίζας στον κόσμο, τόσο δύσκολο είναι να συνεννοηθούμε μεταξύ μας;

Ποιος αποφάσισε ότι η πρίζα στην Αγγλία πρέπει να είναι διαφορετική από της Ελλάδας;

ExtraTime
ExtraTime: Το ποδοσφαιρικό ματς που έληξε 149-0

Το ποδοσφαιρικό ματς που έληξε 149-0

Ένας αγώνας που έμεινε στην ιστορία. Το 149-0 δεν μπήκε από αντίπαλο, αλλά από την ίδια την ομάδα που διαμαρτυρόταν.

ExtraTime
ExtraTime: Πώς εκατοντάδες παιδιά κατέληξαν στο νοσοκομείο έπειτα από ένα επεισόδιο Pokémon που είδαν

Πώς εκατοντάδες παιδιά κατέληξαν στο νοσοκομείο έπειτα από ένα επεισόδιο Pokémon που είδαν

Ένα επεισόδιο Pokémon έστειλε εκατοντάδες παιδιά στο νοσοκομείο και προκάλεσε παγκόσμια ανησυχία

ExtraTime
ExtraTime: Πήγε ο ίδιος σε διαγωνισμό με σωσίες του, για να κάνει και αυτός τον σωσία του και δεν πέρασε καν στον τελικό

Πήγε ο ίδιος σε διαγωνισμό με σωσίες του, για να κάνει και αυτός τον σωσία του και δεν πέρασε καν στον τελικό

Πήγε ο ίδιος σε διαγωνισμό σωσίας του, για να παίξει τον εαυτό του – και δεν πέρασε καν στον τελικό

ExtraTime
ExtraTime: Πώς οι Φινλανδοί εξαφάνισαν τους άστεγους

Πώς οι Φινλανδοί εξαφάνισαν τους άστεγους

Η Φινλανδία σχεδόν εξαφάνισε την αστεγία, εφαρμόζοντας μια ριζοσπαστική αλλά αποτελεσματική πολιτική που αλλάζει τα δεδομένα στην Ευρώπη.

ExtraTime
Κοινωνία: Ο Καθηγητής Νέων Τεχνολογιών Μάριος Παπαευσταθίου στην οικονομική εκπομπή «Limit Up» του OPEN TV: «Ακριβές οι τηλεπικοινωνίες & αργό το ίντερνετ στην Ελλάδα – Τι πρέπει να αλλάξει;»

Ο Καθηγητής Νέων Τεχνολογιών Μάριος Παπαευσταθίου στην οικονομική εκπομπή «Limit Up» του OPEN TV: «Ακριβές οι τηλεπικοινωνίες & αργό το ίντερνετ στην Ελλάδα – Τι πρέπει να αλλάξει;»

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Eurostat, η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης όσον αφορά τη μέση ταχύτητα σύνδεσης στο διαδίκτυο

Κοινωνία
ExtraTime: Πως μπορείς να καταλάβεις αν το κλάμα του μωρού σημαίνει πείνα, πόνο ή νύστα

Πως μπορείς να καταλάβεις αν το κλάμα του μωρού σημαίνει πείνα, πόνο ή νύστα

Το κλάμα του μωρού είναι γλώσσα. Άλλοτε δείχνει πείνα, άλλοτε πόνο ή ανάγκη για ύπνο.

ExtraTime
ExtraTime: Ήξερες ότι το φάντασμα της Όπερας ήταν περίπου αληθινή ιστορία;

Ήξερες ότι το φάντασμα της Όπερας ήταν περίπου αληθινή ιστορία;

Το «Φάντασμα της Όπερας» δεν είναι απλώς μια ιστορία τρόμου. Είναι εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα

ExtraTime
ExtraTime: Τις χώριζαν, τις έδεναν και τις πήγαιναν στο παζάρι για να τις πουλήσουν σε άλλον άντρα

Τις χώριζαν, τις έδεναν και τις πήγαιναν στο παζάρι για να τις πουλήσουν σε άλλον άντρα

Μέχρι τον 19ο αιώνα στην Αγγλία, η πώληση συζύγου σε δημόσιο παζάρι αποτελούσε έναν ανεπίσημο αλλά αποδεκτό τρόπο χωρισμού

ExtraTime
ExtraTime: Το σπούκυ έθιμο που φωτογράφιζαν τους νεκρούς συγγενείς τους σα ζωντανούς

Το σπούκυ έθιμο που φωτογράφιζαν τους νεκρούς συγγενείς τους σα ζωντανούς

Στη βικτωριανή εποχή, η φωτογραφία του θανάτου δεν ήταν μακάβριο θέαμα, αλλά μια πράξη αγάπης

ExtraTime
ExtraTime: 27 Μαρτίου: Γιορτάζει το πιο «άρρωστο» μυαλό

27 Μαρτίου: Γιορτάζει το πιο «άρρωστο» μυαλό

Αποτελεί σημείο αναφοράς και μίμησης στο σύγχρονο σινεμά

ExtraTime
ExtraTime: 27 Μαρτίου: Γιορτάζει Μία και Μοναδική

27 Μαρτίου: Γιορτάζει Μία και Μοναδική

Πολυτραγουδισμένη και απόλυτα… Ελληνική Πολυτραγουδισμένη και απόλυτα… Ελληνική

ExtraTime
ExtraTime: Πήγαν τα έντομα στο δικαστήριο και η απόφαση έλεγε πως πρέπει να εγκαταλείψουν το χωράφι

Πήγαν τα έντομα στο δικαστήριο και η απόφαση έλεγε πως πρέπει να εγκαταλείψουν το χωράφι

Γουρούνια που καταδικάστηκαν σε θάνατο και έντομα που διώχθηκαν από το χωράφι με δικαστική απόφαση

ExtraTime
ExtraTime: Έσπασαν γιγάντια βαρέλια σε ζυθοποιία και ποτάμια μπύρας κατέκλυσαν τους δρόμους

Έσπασαν γιγάντια βαρέλια σε ζυθοποιία και ποτάμια μπύρας κατέκλυσαν τους δρόμους

Όταν μια μπυραρία στο Λονδίνο κατέρρευσε το 1814, η πόλη πνίγηκε – κυριολεκτικά – στη μπύρα.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί κοκκινίζουμε όταν ντρεπόμαστε και δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι ντρεπόμαστε;

Γιατί κοκκινίζουμε όταν ντρεπόμαστε και δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι ντρεπόμαστε;

Κανένα άλλο πλάσμα δεν κοκκινίζει όπως ο άνθρωπος.

ExtraTime
ExtraTime: Πώς διατηρούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες το φαγητό τους χωρίς ψυγείο;

Πώς διατηρούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες το φαγητό τους χωρίς ψυγείο;

Οι Αρχαίοι Έλληνες δεν είχαν ψυγεία, είχαν όμως φαντασία

ExtraTime