Σαν σήμερα, 26 Σεπτεμβρίου, πριν από 19 χρόνια σημειώθηκε μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στη χώρα μας. Η Ελλάδα, μια χώρα που η θάλασσα ακουμπάει σχεδόν κάθε άκρη της, είδε 81 ανθρώπους να να χάνουν τη ζωή τους σε αυτή.
Το όνομα του «Εξπρές Σάμινα» φέρνει σε όλους τραγικές μνήμες. Οι ούτε δύο δεκαετίες, άλλωστε που έχουν περάσει δεν είναι ικανές να σβήσουν της θύμησες, τις άσχημες μνήμες.
81 ψυχές θα το θυμίζουν πάντα, εκεί ανοικτά της Πάρου, στις νησίδες «Πόρτες».
Το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Εξπρές Σάμινα» εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος, με τελικό προορισμό τους Λειψούς. Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Σάμινα» αναχωρεί από τον λιμένα του Πειραιά με 533 άτομα (472 επιβάτες και 61 πλήρωμα).
Λίγο μετά τις 10 το βράδυ, με ανέμους 8 μποφόρ, δύο μίλια ανοικτά του νησιού, προσέκρουσε με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλα, μήκους περίπου τριών μέτρων, και στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευστάθειας με αποτέλεσμα το νερό να πλημμυρίσει το μηχανοστάσιο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Εορτολόγιο Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα
Μεγάλος πανικός προκλήθηκε στους επιβαίνοντες λόγω της συσκότισης που προκλήθηκε στο πλοίο από ηλεκτρική βλάβη, καθώς δεν λειτούργησε ούτε η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια αλλά και από την απουσία ειδοποίησης της σειρήνας έκτακτης ανάγκης αλλά και της σχετικής ενημέρωσης από τα φορητά μεγάφωνα του πλοίου, με πολλούς από αυτούς να πηδούν στη θάλασσα.
Μέσα σε 25 λεπτά βυθίζεται στα νερά του Αιγαίου, παρασύροντας στο θάνατο 81 ανθρώπους.
Μετά από αρκετή ώρα το Λιμεναρχείο Πάρου διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο του ναυαγίου με πρώτους να φτάνουν στο σημείο του ναυαγίου οι ψαράδες, ενώ στην συνέχεια και σκάφη του Λιμενικού.
Μέρος των διασωθέντων μεταφέρθηκαν στο Κέντρο Υγείας της Πάρου. Ο λιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, έχασε τη ζωή του το ίδιο βράδυ από το άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια της επιχείρησης για τη διάσωση των ναυαγών.
Το ναυάγιο του Σάμινα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία μετά τη βύθση του οχηματαγωγού «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα το Δεκέμβριο του 1966 με 247 νεκρούς.
Οι κατηγορίες
Το δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι οι βάρκες ήταν σε καλή κατάσταση κι ότι η πρόσκρουση οφειλόταν σε κακή διακυβέρνηση κυρίως από τον υποπλοίαρχο, ενώ η γρήγορη βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι δεν ήταν κλειστές οι υδατοστεγείς θύρες.
Επιβλήθηκαν ποινές φυλάκισης στον πλοίαρχο, τον υποπλοίαρχο, τον ύπαρχο, στον Α’ Μηχανικό και τον ασυρματιστή.