EXTRATIME

Η ανατριχιαστική περιγραφή από το Γεφύρι της Άρτας με τα ανθρώπινα κεφάλια και τα άψυχα κορμιά

Το Γεφύρι της Άρτας δεν ήταν πάντα σύμβολο ομορφιάς και τέχνης. Σε σκοτεινές εποχές, οι καμάρες του στολίζονταν με τα κεφάλια εκτελεσμένων
Η ανατριχιαστική περιγραφή από το Γεφύρι της Άρτας με τα ανθρώπινα κεφάλια και τα άψυχα κορμιά

Το Γεφύρι της Άρτας στέκει αγέρωχο πάνω από τα νερά του Αράχθου, ένα αριστούργημα λιθοδομής που έχει συνδεθεί με μύθους, θρύλους και σκοτεινές αφηγήσεις. Όμως, πέρα από τον γνωστό θρύλο της γυναίκας του πρωτομάστορα, υπάρχουν άλλες, πιο ανατριχιαστικές περιγραφές για το γεφύρι—περιγραφές που στοιχειώνουν την ιστορία του και μετατρέπουν τα καλοσχηματισμένα του τόξα σε σκηνικό τρόμου.

Η πιο συγκλονιστική αφήγηση προέρχεται από τα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας. Στην εποχή των αιματηρών συγκρούσεων και των αντιποίνων, το γεφύρι έγινε τόπος μαρτυρίου. Όταν οι επαναστατημένοι Έλληνες της περιοχής βρέθηκαν αντιμέτωποι με τα αντίποινα των Οθωμανών, το γεφύρι μετατράπηκε σε ένα σκηνικό φρίκης που δεν είχε όμοιό του.

Εκεί, στις καμάρες του γεφυριού, τοποθετούνταν τα κεφάλια των εξεγερμένων, ένα μακάβριο θέαμα για όποιον πλησίαζε. Η γέφυρα γέμιζε με τα αποκεφαλισμένα σώματα των επαναστατών, τα οποία ρίχνονταν χωρίς οίκτο στο νερό του ποταμού. Ο ποταμός Άραχθος, που συνήθως κυλούσε αργά και ήρεμα, τις μέρες εκείνες βάφτηκε κόκκινος από το αίμα.

Ένας ξένος περιηγητής που πέρασε από την Άρτα σε εκείνη τη σκοτεινή περίοδο περιέγραψε τη φρίκη που αντίκρισε: «Αι εκτελέσεις ελάμβανον χώραν εις την πλατείαν, την καλουμένην Μονοπωλειό… Η πέτρινη γέφυρα της Αρτας ήτο στολισμένη με ανθρωπίνους κεφαλάς και άπειρα κορμιά έκειντο άνευ κεφαλής επί της γεφύρας…»

Οι ντόπιοι, ανήμποροι να αντιδράσουν, περνούσαν σκυφτοί, αποφεύγοντας να κοιτάξουν το μακάβριο θέαμα. Το γεφύρι, που χτίστηκε για να ενώνει τις δύο πλευρές του ποταμού, έγινε σύνορο ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο. Οι γυναίκες που πήγαιναν να γεμίσουν νερό από τις όχθες του Αράχθου ψιθύριζαν μεταξύ τους ότι τα βράδια άκουγαν κλάματα να έρχονται από τις πέτρες, σαν οι ψυχές των εκτελεσμένων να είχαν στοιχειώσει το μέρος.

Με τα χρόνια, η μνήμη αυτών των γεγονότων ξεθώριασε, και το γεφύρι επέστρεψε στον ρόλο του ως περάσματος και ορόσημου της Άρτας. Όμως, για όσους γνωρίζουν την ιστορία του, οι καμάρες του δεν είναι μόνο πέτρα και σμιλευμένη τέχνη—είναι μάρτυρες μιας σκοτεινής περιόδου, όπου η ζωή και ο θάνατος συναντήθηκαν πάνω από τα νερά του Αράχθου.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία
Κοινωνία: Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Οι χρεώσεις κατανάλωσης παραμένουν - για την ώρα ίδιες - αλλά αυξάνεται το πάγιο ύδρευσης και προστίθεται νέο πάγιο αποχέτευσης

Κοινωνία
ExtraTime: Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

(PHOTOS) Πορτρέτα Ελλήνων και ξένων δημιουργών που έχουν σημαδέψει την πολιτιστική ζωή της σύγχρονης Ελλάδας.

ExtraTime
Κοινωνία: Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Μετά το φιάσκο του ΕΛΓΑ, «σύνθημα» για συνέχιση του αγώνα - Ανοιχτοί δρόμοι τα Χριστούγεννα, αλλά τα τρακτέρ θα παραμείνουν

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Ο Αρχιπλοίαρχος ε.α. του Λιμενικού, Κωνσταντίνος Καραγάτσος, εξήγησε με στοιχεία το φιάσκο διαχείρισης σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Οι συντάκτες του κοινοβουλευτικού ρεπορτάζ έμαθαν τι είπε ο κ. Παπασταύρου πριν καν τα πει- Η Μιλένα Αποστολάκη κατήγγειλε το απίστευτο περιστατικό

Κοινωνία
ExtraTime: Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Το διαστρικό αντικείμενο 3I ATLAS φτάνει στο πιο κοντινό του πέρασμα από τη Γη και παρακολουθείται στενά.

ExtraTime