Ακρίβεια: Αδικαιολόγητες οι αυξήσεις ενώ πέφτει η ενέργεια – Απροστάτευτοι οι καταναλωτές, λέει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών
Ακρίβεια: Αδικαιολόγητα υψηλές οι τιμές - Ο κόσμος «σπρώχτηκε» προς τα σούπερ μάρκετ με το «καλάθι του νοικοκυριού», άλλα δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοίΣε μια εποχή που οι πολίτες στενάζουν από την ακρίβεια και η αισχροκέρδεια κάνει θραύση στην Ελληνική αγορά, όχι μόνο οι ενώσεις καταναλωτών, άλλα ακόμα και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (που δεν πρεσβεύει τους καταναλωτές, άλλα τις επιχειρήσεις) «φωτογραφίζει» την κυβέρνηση και τον Άδωνι Γεωργιάδη, ως κύριους υπεύθυνους για τα φαινόμενα ασύδοτης κερδοσκοπίας.
Παρά την μείωση του ενεργειακού κόστους και παρά το «φρενάρισμα» του πληθωρισμού, οι τιμές των προϊόντων συνεχίζουν να ακολουθούν την ανιούσα και το καλάθι των πολιτών ολοένα και αδειάζει. Και αυτό συμβαίνει κυρίως διότι η αισχροκέρδεια παραμένει ανεξέλεγκτη, αφού η κυβέρνηση δεν πραγματοποιεί κανένα ουσιαστικό έλεγχο στους μεσάζοντες των προϊόντων, άλλα αρκείται στο να διαπραγματεύεται «φραγκοδίφραγκα» στα ράφια, αφότου τα προϊόντα έχουν φτάσει πανάκριβα ως εκεί.
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση κρατά τους ομίλους των σούπερ μάρκετ στο απυρόβλητο αφού δεν προβλέπεται καν πρόστιμο εντός των εξαιρετικά χαλαρών ορίων που έχουν τεθεί για να κερδοσκοπούν οι όμιλοι, ενώ ακόμα και για την παραπλάνηση των καταναλωτών που γίνεται από εταιρείες οι οποίες μειώνουν τις ποσότητες σε συσκευασίες που παραμένουν ίδιες, ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε πως αυτή η τακτική είναι «μάρκετινγκ» και δεν έχει τίποτα το μεμπτό.
Μιλώντας στο Open, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου μίλησε για την αποτυχία του «καλαθιού του νοικοκυριού» στην καταπολέμηση της ακρίβειας, για την απουσία ελεγκτικών μηχανισμών και για την αδικαιολόγητη – πλέον – αύξηση των τιμών.
«Ακόμη κι εγώ που εκπροσωπώ τις επιχειρήσεις θεωρώ ότι πολλές φορές αυτή η τεράστια αύξηση των τιμών δεν δικαιολογείται. Έχουμε το τελευταίο διάστημα μείωση στο ενεργειακό κόστος, αλλά αύξηση τιμών. Οι ενώσεις των καταναλωτών βλέπουν ότι πλέον 55% δεν εμπιστεύεται το “καλάθι του νοικοκυριού”, το 65% αρνείται να ψωνίσει αυτά τα είδη και κατευθύνεται κυρίως στις προσφορές.
Αυτό αποδεικνύει ότι δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Το λέγαμε, όσο δεν μπορείς να χτυπήσεις την πηγή του προβλήματος, το ενεργειακό, όσο δεν έχεις εποπτικούς μηχανισμούς για να δεις αν δικαιολογούνται οι αυξήσεις των τιμών, όλα αυτά είναι επόμενο να συμβαίνουν… Είναι παράλογο παρά την μείωση του ενεργειακού κόστους να έχουμε αυξήσεις τιμών, ουσιαστικά φαίνεται ότι υπάρχει απουσία ελεγκτικών μηχανισμών. Θα μπορούσαμε να δούμε γιατί συμβαίνει αυτό», είπε αρχικά ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Θύμισε ακόμη πως, με βάση έρευνα στις χώρες μέλη της ΕΕ, οι Έλληνες χρειάζονται το 50% ενός βασικού μισθού για τα κύρια καταναλωτικά αγαθά, όταν οι Ρουμάνοι θέλουν 40%, ενώ Γάλλοι ή Γερμανοί μόλις το 19%.
Αν προσθέσουμε σε αυτό το τραγικό ποσοστό και το γεγονός ότι σύμφωνα με εξαμηνιαία έρευνα που εκπόνησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) η οποία διαπίστωσε πως οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος, καταλαβαίνει κανείς το πόσο «βουλιάζουν» πλέον τα νοικοκυριά για να ανταπεξέλθουν στην αγορά ειδών πρώτης ανάγκης, άλλα και τις πάγιες οφειλές!
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου υπογράμμισε επίσης ότι σε «750 προϊόντα όπου το ΙΝΚΑ εντοπίζει μειώσεις ποσοτήτων, μια απάτη σε βάρος του κοινού να ξέρεις ότι μια συσκευασία έχει π.χ. 500 γραμμάρια και τώρα να αγοράζεις 300-350 γραμμάρια … είναι ανήθικο. Δεν είναι παράνομο αλλά είναι ανήθικο».
«Πέντε αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν το 86% του τζίρου, 50.000 μικρά μαγαζιά έχουν όλο το υπόλοιπο. Όταν σπρώχνεις τον καταναλωτή στις αλυσίδες, θα πρέπει να το συνοδεύσεις με αναγκαίους εποπτικούς μηχανισμούς. Σε καμία περίπτωση δεν νομιμοποιούμε οποιονδήποτε εκμεταλλεύεται αυτή την συγκυρία και αισχροκερδεί. Του υπουργείου θέμα είναι να ελέγξει τα ζητήματα, αυτό υπάρχει στο δικό μας καθεστώς και την “νομιμότητα”. Και το υπουργείο αδυνατεί. Δεν υπάρχουν αυτοί οι μηχανισμοί. Και δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Αν ο επιχειρηματίας αισχροκερδεί, πρέπει να έχει τις ανάλογες ποινές. Δεν νομιμοποιούμε συμπεριφορές εις βάρος του καταναλωτή αλλά και των άλλων επιχειρήσεων. Η επιχείρηση πρέπει να εγγυάται στον καταναλωτή ότι λειτουργεί με λογικό κέρδος. Η Πολιτεία είναι αυτή που θα παρέμβει», κατέληξε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ουσιαστικά διαπιστώνει πως η κυβέρνηση με το μέτρο του καλαθιού «τράβηξε» τον κόσμο προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στις οποίες αδικούνται δεκάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν είχαν τον τζίρο και την επιχειρηματική ευελιξία να ακολουθήσουν. Την ίδια στιγμή οι καταναλωτές αφέθηκαν απροστάτευτοι μπροστά στις «μαρκετίστικες» τακτικές κερδοσκοπίας, ενώ τα σούπερ μάρκετ αποκομίζουν τεράστια έσοδα με το να προωθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μέσω του «καλαθιού».