Η εφιαλτική ακρίβεια που έχει χτυπήσει τα νοικοκυριά τα τελευταία 2 χρόνια έχει δημιουργήσει μια παγιωμένη πραγματικότητα: Στο σούπερ μάρκετ οι πολίτες ξοδεύουν πολλά περισσότερα και στο καλάθι μπαίνουν όλο και λιγότερα. Και οι μεγάλοι κερδισμένοι αυτής της υπόθεσης είναι οι όμιλοι των σούπερ μάρκετ που με τις ευλογίες της κυβέρνησης έχουν επιδοθεί σε ένα όργιο κερδοσκοπίας, με πάρα πολλά προϊόντα στη χώρα μας να πωλούνται πολύ ακριβότερα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι Έλληνες βρίσκονται στην «πρέσα» μιας ανεξέλεγκτης ακρίβειας που συνθλίβει το μισθό τους και την αγοραστική τους δύναμη, και τίποτα δεν γίνεται για τον απεγκλωβισμό τους από αυτήν την κατάσταση, πέρα από κάποια ημίμετρα που αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί στη συνέντευξή του να διαμήνυσε προς τους πάσης φύσεως κερδοσκόπους ότι η αγορά στην Ελλάδα δεν λειτουργεί υπό συνθήκες… μπανανίας, άλλα η πραγματικότητα δείχνει ακριβώς αυτό, ότι η χώρα μας είναι η χαρά της αισχροκέρδειας.
Τα στοιχεία της Circana έρχονται να επιβεβαιώσουν τα παραπάνω, δείχνοντας ότι ενώ δεν αγοράσαμε περισσότερα, πληρώσαμε πολλά περισσότερα το τελευταίο οκτάμηνο και συγκεκριμένα πάνω από μισό δισεκατομμύριο!
Αναλυτικότερα, στο οκτάμηνο η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 5,85 δισ. ευρώ έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, αυξημένη κατά 9,8%, εκ των οποίων 4,457 δισ. ευρώ αφορούν την κατηγορία των τροφίμων.
Την ίδια χρονική περίοδο ο όγκος των πωλήσεων μπορεί να ενισχύθηκε κατά 1% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή, αλλά εδώ πρέπει να συνεκτιμήσουμε ότι ένα μεγάλο μέρος αυτής της κατανάλωσης έγινε από τους τουρίστες, στη φετινή τουριστική σεζόν που ήταν πολύ πιο «ανοιχτή» σε σχέση με του 2022 όπου ακόμα η χώρα δεν είχε ξεμπερδέψει με την πανδημία.
Το θέμα είναι ότι από 5,326 δις. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, φέτος έκαναν «φτερά» από τα πορτοφόλια 5,85 δισ. ευρώ ή 524 εκατ. ευρώ παραπάνω, με ένα μεγάλο μέρος αυτού του ποσού να έχει ξοδευτεί από Έλληνες πολίτες. Ένα τεράστιο ποσό που βγήκε εν πολλοίς από το υστέρημα του ελληνικού λαού και κατέληξε στα ταμεία των σούπερ μάρκετ που συνεχίζουν να θησαυρίζουν με τις πλάτες της κυβέρνησης.
Και φυσικά ο λαός σε καμία περίπτωση δεν είχε περισσότερη οικονομική άνεση φέτος σε σχέση με το 2022, αλλά απλά έσφιξε κι άλλο το ζωνάρι. Ίσα – ίσα που σε σχέση με πέρυσι έχουν ακριβύνει τα ενοίκια, το ρεύμα και τα καύσιμα, άρα έχει δυσκολέψει ακόμα περισσότερο η εξασφάλιση των απαραίτητων προϊόντων από το σούπερ μάρκετ.
Άλλο ένα στοιχείο που δείχνει τις τρελές πωλήσεις που κάνουν τα σούπερ μάρκετ ενώ ο ελληνικός λαός στενάζει, είναι ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κάνουν θραύση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana πάντα. Συγκεκριμένα, στο οκτάμηνο του 2023, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,2% με τα προϊόντα private label να γνωρίζουν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης (12,9%).
Την ίδια στιγμή που τα ελληνικά νοικοκυριά υφίστανται μια κανονική «αφαίμαξη» από τα σούπερ μάρκετ, η κυβέρνηση περιορίζεται ακόμα στις δικαιολογίες περί «διεθνούς προβλήματος» και στα ευχολόγια, ενώ το περισσότερο που μπόρεσε να κάνει ως τώρα είναι να κρεμαστούν στα ράφια κάποια καρτελάκια με έκπτωση 5%, τη στιγμή που τα προϊόντα έχουν πάρει αύξηση έως και 50%…