«Κόφτης» ακόμα και στα τρόφιμα: Σε συνθήκες ανασφάλειας, λιτότητας και ραγδαίας πτώσης του βιοτικού τους επιπέδου, εγκλωβίζονται ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες πολίτες, δεχόμενοι τις συνέπειες των πολιτικών του πρωθυπουργού που αποφάσισε μόνος του πως η «σωστή πλευρά της ιστορίας» είναι το να επιστρέψει οικειοθελώς η χώρα σε συνθήκες του περασμένου αιώνα.
Αυτό φανερώνεται από σχετική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που καταγράφει την επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας, στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, δύο στους τρεις πολίτες έχουν μειώσει τις αγορές τροφίμων και την κατανάλωση ρεύματος, ενώ περισσότεροι από οκτώ στους 10 αναγκάζονται πλέον να επιδίδονται σε μόνιμο «σαφάρι» προσφορών και εκπτώσεων.
Σημαντικός παράγοντας πως η τιμή αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή προϊόντων, και όχι η ποιότητα. Κάτι που σημαίνει πως οι πολίτες αναγκάζονται όλο και περισσότερο να τρέφονται με προϊόντα «B’» και «Γ’» διαλογής ώστε να καλύψουν τις διατροφικές τους ανάγκες, άλλα και να αντέξει η τσέπη τους στην «καταιγίδα» των ανατιμήσεων.
Μπορεί η κυβέρνηση με όσα απολυταρχικά μέτρα εφάρμοσε στον καιρό της πανδημίας να ισχυρίζεται πως εφαρμόστηκαν για το… καλό της δημόσιας υγείας, όμως είναι κοινή παραδοχή πως η μεγαλύτερη «νόσος» είναι η φτώχεια, η οποία ξεκινά την καταστροφική της «αλυσίδα» από το άδειο πορτοφόλι και επεκτείνεται στην κακή διατροφή και την υποβαθμισμένη ποιότητα ζωής.
Στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 84% του κοινού δηλώνει πως ψάχνει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022), ενώ το 75% δηλώνει ότι επιλέγει φθηνότερα προϊόντα, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η οποία πλησιάζει το 10% για το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Η πιο ανησυχητική διαπίστωση που φανερώνει την χειρότερη πτυχή της σημερινής κατάστασης, είναι πως το 67% δηλώνει πως έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου). Απόδειξη πως πλέον οι πολίτες σφίγγουν το «ζωνάρι» για τα καλά και αναγκάζονται να «κόβουν» δαπάνες ακόμα και από τα απολύτως βασικά, προετοιμαζόμενοι για έναν μακρύ και δύσκολο χειμώνα.
«Κατεβάζουν» τους διακόπτες και ψωνίζουν μόνο τα βασικά
Η ίδια καταναλωτική συμπεριφορά παρατηρείται και στην τάση εξοικονόμησης στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ το 63% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος το τελευταίο διάστημα, προσπαθώντας να διαχειριστούν τις υπέρογκες αυξήσεις σε ένα δημόσιο αγαθό που έχει καταντήσει ελεύθερο «εμπόρευμα» στα χέρια των κερδοσκόπων, με τις πλάτες της κυβέρνησης.
Όσον αφορά τις δευτερεύουσες αγορές που δεν είναι άμεσα σημαντικές για την επιβίωση ενός νοικοκυριού, εκεί επικρατεί η απόλυτη λογική λιτότητας. Συγκεκριμένα, το 83% (έναντι 75% στη μέτρηση του Απριλίου) δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, είδη προσωπικής φροντίδας, είδη σπιτιού, ρούχα κ.α., και το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές, ώστε να αποταμιεύσει χρήματα για περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Με την κυβέρνηση να μην έχει προχωρήσει σε ριζοσπαστικά μέτρα συγκράτησης των τιμών σε ενέργεια και τρόφιμα, και τον πληθωρισμό να παίρνει την ανιούσα, οι Έλληνες στρέφονται όλο και περισσότερο σε μια εσωστρεφή διαχείριση της κρίσης, αφού βλέπουν το κράτος να μην στέκεται ως αρωγός τους απέναντι στο «τέρας» της ακρίβειας, άλλα μάλλον ως «τροχονόμος» που επιβλέπει την καταστροφή του οικογενειακού προϋπολογισμού…