Αισχροκέρδεια: Παρά τα πολλά επικοινωνιακά «πυροτεχνήματα» της κυβέρνησης Μητσοτάκη για δήθεν καταπολέμηση της αισχροκέρδειας, η «ασφυξία» των καταναλωτών συνεχίζεται κανονικότατα, γιατί ο «νόμος» των καρτέλ εξακολουθεί να κυριαρχεί στην ελληνική αγορά. Παραπάνω από δύο χρόνια πέρασαν από τότε που οι τιμές σε ενέργεια και είδη πρώτης ανάγκης ξεκίνησαν να παίρνουν την ανιούσα. Πριν καν ξεσπάσει ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας και χωρίς καμία «εξωτερική» αιτία.
Αφότου ξεκίνησε αυτός ο πόλεμος, οι κυβερνητικοί άρχισαν να τον χρησιμοποιούν ως βολικό αφήγημα μιλώντας πλέον για… «εισαγόμενη» ακρίβεια, μόνο και μόνο για να καλύψουν πλήρως την ασυδοσία των μεσαζόντων, των παραγωγών και των ομίλων σούπερ μάρκετ που βρήκαν έδαφος για να ξεκινήσουν ένα ανελέητο ράλι ανατιμήσεων.
Πολέμους είχαμε πάντοτε στο διεθνές στερέωμα, άλλα η ακρίβεια που υπάρχει σήμερα στην ελληνική αγορά δεν έχει προηγούμενο, και αυτό δείχνει πολλά. Φυσικά η σημερινή ακρίβεια είναι ένα διεθνές φαινόμενο, ωστόσο στην Ελλάδα έχουμε το έξτρα επιβαρυντικό στοιχείο ότι η κυβέρνηση ούτε μειώνει τους φόρους σε καύσιμα και τρόφιμα, ούτε ελέγχει ουσιαστικά την αισχροκέρδεια, αλλά αντιθέτως κλείνει και το μάτι στους μεγάλους «παίκτες» της αγοράς με την ανεκτικότητα που δείχνει απέναντί τους.
Εδώ και δύο χρόνια η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει εφαρμόσει μόνο μέτρα επικοινωνιακής κοροϊδίας με καλάθια του νοικοκυριού που χάνονται στα κόλπα του marketing και ταμπελάκια μείωσης τιμών κατά 5%, ενώ τα προϊόντα έχουν αυξηθεί έως και 50 -60% από το 2021. Το αποτέλεσμα είναι ότι η άνοδος των τιμών δεν έχει σταματήσει καθόλου γιατί δεν υπάρχει πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο, ενώ η Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε ξεκάθαρα ότι αυτό που έχουμε να ελπίζουμε στην καλύτερη περίπτωση είναι να σταθεροποιηθούν οι εκτοξευμένες τιμές (αποκλείοντας το ενδεχόμενο να μειωθούν).
Πρόστιμα «βιτρίνας»…
Σαν κερασάκι στην τούρτα σε αυτόν τον εμπαιγμό που υφίσταται ο ελληνικός λαός, ήρθαν να προστεθούν και οι λεονταρισμοί του Κυριάκου Μητσοτάκη που… φοβέρισε τις πολυεθνικές, λέγοντας σε τηλεοπτική του συνέντευξη στις αρχές Οκτωβρίου ότι «αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι καμία μπανανία στην οποία μπορούν να πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε πολύ ακριβότερες τιμές, χωρίς να μας δικαιολογούν την αύξηση του κόστους, είναι βαθιά νυχτωμένοι. Αν χρειαστεί να τα βάλουμε και με πολυεθνικούς κολοσσούς, θα το κάνουμε, γιατί αυτοί ουσιαστικά πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε άλλες αγορές».
Λίγες μέρες μετά κατέφθασε και το επικοινωνιακό «πυροτέχνημα» για να δώσει εγκυρότητα στα λόγια του Κυριάκου Μητσοτάκη: Ανακοινώθηκε το πρόστιμο συνολικά 2.000.000 ευρώ στις πολυεθνικές εταιρίες ΕΛΑΪΣ UNILEVER HELLAS και Procter & Gamble Ελλάς. Έπρεπε δηλαδή να περάσουν δύο ολόκληρα χρόνια ενός ανεξέλεγκτου πάρτι αισχροκέρδειας σε όλα τα καταναλωτικά αγαθά, για να αποφασίσει ο πρωθυπουργός να επιβάλλει ένα πρόστιμο – χάδι σε πολυεθνικές που εντωμεταξύ έχουν κερδίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αδειάζοντας τις τσέπες των καταναλωτών.
Τα πρόστιμα αυτά, όσο και αν προβάλλονται από την κυβέρνηση ως προθυμία… σύγκρουσης με τους κολοσσούς, δεν είναι τίποτε άλλο παρά σταγόνα στον ωκεανό των εξωφρενικών κερδών που αποκομίζουν οι πολυεθνικές από την ελληνική αγορά.
Για την Procter & Gamble Ελλάς, όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρίας, στη χρήση 2021-2022 (01/07/2021 έως 30/06/2022) οι καθαρές πωλήσεις ανήλθαν σε 276.000.000 ευρώ, παρουσιάζοντας βελτίωση κατά 8,4%. Σε ό,τι αφορά την ΕΛΑΪΣ UNILEVER HELLAS, τον περασμένο Ιανουάριο δημοσίευσε τα στοιχεία για τη χρήση του 2021, τα οποία επίσης… ζαλίζουν: ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 352.700.000 ευρώ, αυξημένος κατά 6,35% σε σχέση με τα 331.600.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης.
Τι ακριβώς να καταφέρει 1.000.000 εκατομμύριο ευρώ πρόστιμο, μπροστά στα γιγαντιαία έσοδα που έχει η καθεμία από αυτές τις πολυεθνικές; Και ακόμα και αυτά τα πρόστιμα δεν εισπράττονται ή εισπράττονται πολύ μεταγενέστερα και «κουτσουρεμένα», αφού οι εταιρείες προσφεύγουν στα δικαστήρια και κάνουν εφέσεις επί εφέσεων για να αποφύγουν να πληρώσουν.
Επομένως οι παλικαρισμοί του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι μια ακόμα κοροϊδία που έρχεται να επιστεγάσει όλες τις προηγούμενες. Αν υπήρχε πραγματική πρόθεση να καταπολεμηθεί η αισχροκέρδεια, τα πρόστιμα θα ήταν ανάλογου μεγέθους με τα υπερκέρδη των εταιρειών και η αποπληρωμή τους δεν θα χανόταν στον… δρόμο.