Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Την ώρα που η κυβέρνηση ασχολείται μόνο με την κορυφή του παγόβουνου της ακρίβειας και εμπαίζει τον λαό με το καλάθι του νοικοκυριού, οι Έλληνες καταναλωτές οδηγούνται ολοταχώς σε συνθήκες εκτεταμένης φτωχοποίησης και διατροφικής κρίσης.
Τα ήδη «γονατισμένα» νοικοκυριά προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα βασικά έξοδα του μήνα, κόβουν δαπάνες από όπου μπορούν και μάλιστα ρίχνουν την ποιότητα της διατροφής τους οικειοθελώς, για να μπορέσουν να βγάλουν τον μήνα. Συνήθειες που μέχρι πριν λίγο καιρό θεωρούνταν δεδομένες για μια αξιοπρεπή ζωή, τείνουν πλέον να γίνουν «πολυτέλεια».
Η τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) η οποία πραγματοποιήθηκε από τις 9 έως τις 11 Νοεμβρίου, αναδεικνύει συνταρακτικά στοιχεία που φανερώνουν το μέγεθος της πρωτοφανούς πίεσης που υφίστανται οι πολίτες.
Ενώ έως τον Νοέμβριο του 2021 ο παράγοντας της ποιότητας των τροφίμων προτασσόταν ως πρωταρχικό κριτήριο στο 28% των ερωτηθέντων, πλέον μόνο το 18% έχει ως προτεραιότητα του την ποιότητα. Ένα τεράστιο ποσοστό της τάξεως του 65% έχει ως πρώτη έγνοια τα χρήματα που δίνει για τα τρόφιμα (τον Νοέμβριο του 2021 βρισκόταν στο 34%).
Κάτι που σημαίνει πως 2 στους 3 καταναλωτές στρέφονται ακόμα και σε τρόφιμα δεύτερης ποιότητας προκειμένου να συμπληρώσουν το καλάθι, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την διατροφή τους και την υγεία τους. Μετά τα δυόμισι χρόνια επιβολής αυταρχικών μέτρων που δημιούργησαν τραγικό αντίκτυπο στην υγεία του πληθυσμού, έρχεται να αποτελειώσει την καταστροφή της υγείας μια αναγκαστική «στροφή» του κόσμου προς τα διατροφικά «σκουπίδια» προκειμένου να περιοριστεί η οικονομική αιμορραγία των νοικοκυριών.
Η ανακοίνωση του ΙΕΛΚΑ αναφέρει ξεκάθαρα «το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων … τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά».
Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως η ελληνική προέλευση των τροφίμων δεν υπάρχει καν ως κριτήριο για την αγορά τροφίμων, κάτι που υποδηλώνει πως η στήριξη στους Έλληνες παραγωγούς κατακρημνίζεται μαζί με την αδυναμία των καταναλωτών να αγοράζουν ποιοτικά προϊόντα. Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος στην αγορά που βοηθά στην πλήρη επικράτηση ξένων προϊόντων, με πολλά από αυτά να είναι αμφίβολης ποιότητας.
Τραγική εντύπωση προκαλεί και η τάση περικοπής δαπανών των νοικοκυριών, από διάφορους τομείς της καθημερινότητας. Οι καταναλωτές κυριολεκτικά «κόβουν» από παντού, για να εξασφαλίσουν τις βασικές ανάγκες, ενώ οι ποιοτικές συνθήκες διαβίωσης μετατρέπονται σε άπιαστο όνειρο.
Σύμφωνα με την έρευνα της ΙΕΛΚΑ λοιπόν:
- 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν πως έχουν ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
- 2 στους 3 πολίτες (το 66%) δηλώνουν ότι έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος.
- Σχεδόν 2 στους 3 πολίτες (το 62%) δηλώνουν ότι έχουν αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
- Περισσότερο από 1 στους 2 πολίτες δηλώνουν ότι έχουν μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
- 2 στους 10 πολίτες δεν πληρώνουν λογαριασμούς ή αναβάλλουν την πληρωμή τους, προκειμένου να καλύψουν με αυτά τα χρήματα τις απολύτως βασικές ανάγκες
Ενώ μόλις 9%, ο 1 στους 10 πολίτες δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Συγκεντρώνοντας όλα τα παραπάνω στοιχεία, συμπεραίνει κανείς πως στις μέρες μας διαμορφώνεται η τάση να «κανονικοποιηθεί» ένας κόσμος που δεν τρέφεται όσο σωστά θα έπρεπε, δεν διασκεδάζει, δεν ψυχαγωγείται, δεν φροντίζει για τις ανάγκες του σπιτιού ή του αυτοκινήτου όσο θα έπρεπε και φοβάται να καταναλώσει ρεύμα. Αν δεν είναι αυτές συνθήκες φτωχοποίησης και καταστροφής του βιοτικού επιπέδου, τότε ποιες είναι;
Δείτε ολόκληρη την έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις καταναλωτικές τάσεις