Εικόνα ραγδαίας φτωχοποίησης από έρευνα του ΙΕΛΚΑ: Οι Έλληνες μειώνουν τρόφιμα, κόβουν διακοπές και «τρώνε» τις αποταμιεύσεις τους
Σοκάρουν τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ: 1 στους 2 δεν θα πάει διακοπές – Το 54% αγοράζει λιγότερα τρόφιμα - 1 στους 3 αφήνει απλήρωτους λογαρισμούςΡαγδαία πτώση του βιοτικού επιπέδου, μείωση της προμήθειας τροφίμων, άδειασμα των αποταμιεύσεων, αδυναμία πληρωμής λογαριασμών, αναγκαστική παραμέληση εργασιών συντήρησης και επισκευής και διακοπές με το «σταγονόμετρο». Αυτό είναι το τραγικό τοπίο που διαμορφώνεται στους έλληνες πολίτες, με φόντο την εξωφρενική ακρίβεια και την ανυπαρξία μέτρων για ουσιαστική στήριξη στα νοικοκυριά, όπως αποτυπώνεται από τελευταία έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Ήδη μπήκαμε στο καλοκαίρι και 1 στους 2 δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Σε μία χώρα που θεωρείται από τους κορυφαίους τουριστικούς πόλους έλξης σε παγκόσμιο επίπεδο, οι έλληνες πολίτες έχουν φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που τους είναι ασύμφορο να περάσουν λίγες διακοπές ξεκούρασης στην ίδια τη χώρα τους.
Αλλά πέρα από τις διακοπές που αποτελούν τη μεγαλύτερη ανάπαυλα εντός του έτους για τον μέσο πολίτη, οι Έλληνες σε μεγάλο ποσοστό δείχνουν πως έχει καταντήσει πολυτέλεια γι’ αυτούς το να πραγματοποιούν ακόμα και ευκαιριακές «αποδράσεις», όπως εκδρομές και βόλτες σε καταστήματα εστίασης και διασκέδασης. Όπως αποτυπώνεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
Και σαν να μην έφτανε το γεγονός ότι οι Έλληνες δεν μπορούν ούτε να… ξεμυτίσουν για να ζήσουν λίγο ανθρώπινα, η ακρίβεια επηρεάζει άμεσα και τη διαβίωση στο σπίτι, όπως εξίσου και τη διατροφή. Συγκεκριμένα, το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Ακόμα, το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος, προφανώς προτιμώντας κάποιο φθηνότερο προϊόν.
Αυτό σημαίνει πως οι πολίτες αναγκαστικά ακολουθούν τον δρόμο της διατροφικής υποβάθμισης του διαιτολογίου τους, επιλέγοντας να ψωνίζουν λιγότερα τρόφιμα ή και φθηνότερα τρόφιμα δεύτερη ποιότητας. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που μόνο σε φτωχοποιημένες χώρες παρατηρείται, κι όμως η πρώην κυβέρνηση συμπεριφέρεται σαν να μην συμβαίνει και αρκείται στο να περιαυτολογεί για τα food pass κοροϊδίας.
Εξάλλου από την έρευνα προκύπτει ότι το πολυδιαφημισμένο market pass δεν έχει βοηθήσει, καθώς το 72% δηλώνει ότι ξοδεύει τα ίδια χρήματα σε σχέση με πριν, ενώ μόλις το 8% λέει ότι δαπανά λιγότερα χρήματα.
Επίσης, το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του, με ότι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την επιβίωση ενός νοικοκυριού. Επιπλέον, η ακρίβεια και η ραγδαία πτώση της αγοραστικής δύναμης έχει επηρεάσει ακόμα και τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης που κάθε σπίτι χρειάζεται, αφού το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Τον Μάρτιο του 2022, πριν μεγιστοποιηθεί το τσουνάμι ακρίβειας που πλήττει σήμερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, είχε δηλώσει… «προφητικά» πως οι Έλληνες δεν πρέπει να περιμένουν ισχυρά μέτρα στήριξης, άλλα θα πρέπει να «φάνε» από τις αποταμιεύσεις τους! Προφανώς ο κ. Στουρνάρας δεν είχε κάποια… μαντική ικανότητα, άλλα ήξερε τι έρχεται, και ποιες είναι οι επιδιώξεις του συστήματος για τη σταδιακή φτωχοποίηση των Ελλήνων.
Σήμερα, η «γραμμή» Στουρνάρα φαίνεται πως εφαρμόζεται στην εντέλεια, αφού σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.