Καταπέλτης είναι για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και τον ΟΣΕ το πόρισμα της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) που έστω και εξαιρετικά καθυστερημένα, επιβεβαίωσε το μπάχαλο που συμβαίνει στον ΟΣΕ, με απανωτά λάθη και παραλείψεις που οδήγησαν νομοτελειακά στο έγκλημα που συντελέστηκε στα Τέμπη.
Βέβαια, αυτές οι παθογένειες θα έπρεπε να αναδειχθούν πριν χάσουν την ζωή τους τουλάχιστον 57 άτομα, και όχι μετά.
Στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας που διεξήγαγε η ΡΑΣ, διαπιστώνεται ότι ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης της Λάρισας που ήταν στη βραδινή βάρδια το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, δεν είχε εκπαιδευτεί κατάλληλα για να διαχειριστεί τα καθήκοντα που απαιτούσε η θέση του.
Και φυσικά αυτή η τραγική κατάσταση που έβαζε σε καθημερινό ρίσκο τις ζωές χιλιάδων επιβατών, δεν περιορίζεται μόνο στον 59χρονο. Διαπιστώνοντας ότι πολλοί ακατάλληλοι άνθρωποι τοποθετήθηκαν σε ακατάλληλες θέσεις, η ΡΑΣ δίνει εντολή προς τον ΟΣΕ να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στο διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης.
Ως εκ τούτου, οι σταθμάρχες που είχαν προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών (με μόνο δύο εξ αυτών να έχουν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης), πρόκειται να «ξηλωθούν», ως μη καταρτισμένοι και με ανεπαρκή εκπαίδευση.
ALERT! ΗΡΘΕ ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΜΟΙΡΑΖΕΙ ΔΩΡΑ!
Όπως αναφέρει το πόρισμα: «H κατάρτιση που παρασχέθηκε από τον ΟΣΕ στο συγκεκριμένο ελεγχόμενο θεωρητικό και πρακτικό κύκλο εκπαίδευσης και αφορά σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας (σταθμάρχες) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής, δεδομένου, ότι δεν πιστοποιούνται με σχετικές βεβαιώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών».
Προφανώς αυτή την «αεριτζίδικη» εκπαίδευση πέρασε και ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας που με τα τραγικά λάθη του προκάλεσε τη φονική σύγκρουση στα Τέμπη, και γι’ αυτούς τους ανεκπαίδευτους και επικίνδυνους σταθμάρχες ο Κώστας Αχ. Καραμανλής μας διαβεβαίωνε από τη Βουλή πως… «διασφαλίζει την ασφάλεια» των επιβατών.
Ασφαλώς σε αυτή την εγκληματική διαχείριση της εκπαίδευσης των σταθμαρχών ο ΟΣΕ δεν είναι η κορυφή της πυραμίδας ευθυνών, αφού το υπουργείο Μεταφορών είναι που έχει την απόλυτη ευθύνη για το εκάστοτε πλαίσιο επιλογής, πρόσληψης και εκπαίδευσης των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το υπουργείο Μεταφορών και ασφαλώς ο ΟΣΕ θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να αποτρέψουν τον κίνδυνο που δημιουργούσε η ανεπαρκής εκπαίδευση των σταθμαρχών, κι όμως κάτι τέτοιο δεν έγινε.
Προφανώς αντί για την ασφάλεια των επιβατών, υπερίσχυσαν τα ρουσφέτια και τα «βύσματα» που έμπαιναν σε τόσο υπεύθυνα πόστα όπως να ‘ναι.
Και αυτές είναι σοβαρότατες ευθύνες που έχουν να κάνουν μόνο με τον ανθρώπινο παράγοντα. Γιατί αν πιάσουμε και την ανυπαρξία συστημάτων τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, άλλα και την συνολική υποβάθμιση των υποδομών, τότε αποκτούμε μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις συνθήκες που οδήγησαν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης για τους σταθμάρχες το οποίο σύμφωνα με την ΡΑΣ δεν εφαρμόστηκε όπως προβλεπόταν, ξεκίνησε από το 2021, και αν αναλογιστεί κανείς πως εδώ και 2 χρόνια ο σιδηρόδρομος λειτουργούσε με ελλιπώς εκπαιδευμένους σταθμάρχες καταλαβαίνει πως ήταν θέμα χρόνου να θρηνήσουμε θύματα.