Καλάθι κοροϊδίας, καλάθι εμπαιγμού, καλάθι κανονικοποίησης της φτώχειας, πολλά ονόματα μπορεί να δώσει κανείς στο νέο ημίμετρο της κυβέρνησης, πάντως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ονομαστεί απλά «καλάθι του νοικοκυριού» που αντιμετωπίζει την ακρίβεια.
Και αυτό διότι πρόκειται για μια ψευδο – παρέμβαση του υπουργείου Ανάπτυξης, δήθεν υπέρ των πολιτών, που σε τελική ανάλυση αποδεικνύεται μια σταγόνα στον ωκεανό της κερδοσκοπίας.
Τα όσα είπε στον ANT1 ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, φανερώνουν το μέγεθος της παραπλάνησης των καταναλωτών. Ενώ το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν καλύπτει πολλά βασικά προϊόντα, ο κ. Αναγνωστόπουλος υπερασπίστηκε το μέτρο λέγοντας πως «για να είναι αποτελεσματικό ένα τέτοιο καλάθι, θα πρέπει να είναι αρκετά περιορισμένο, μικρό. Αν το ανοίξουμε υπερβολικά, θα μειωθεί η αποτελεσματικότητά του».
Ασφαλώς αυτή η… «αποτελεσματικότητα» δεν αφορά το συμφέρον του καταναλωτή, άλλα το να μείνει όσο το δυνατόν άθικτο το περιθώριο κερδοσκοπίας των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Ο κ. Αναγνωστόπουλος, διευκρίνισε μάλιστα ότι τα προϊόντα που θα περιλαμβάνει το καλάθι θα… ακριβαίνουν μεν, άλλα πιο… «συγκρατημένα» από τα υπόλοιπα προϊόντα! Όπως είπε: «ο σκοπός είναι το καλάθι αυτό να ανατιμάται με πιο αργό ρυθμό από όσο συμβαίνει σε άλλα προϊόντα».
«Το κράτος δεν μπορεί να δώσει εντολή σε επιχειρήσεις να κρατήσουν τις τιμές χαμηλά ή να τις μειώσουν. Ειδικά η μείωση εξαρτάται πρωτίστως από το πόσο το αγοράζουν, δεν μπορούν να πωλούν με ζημιά, θα ήταν προβληματικό … στο καλάθι του νοικοκυριού θα προσπαθήσουν να συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις με ιδιωτική πρωτοβουλία και στο επίπεδο του ανταγωνισμού», είπε ακόμα.
Ουσιαστικά δηλαδή ο κ. Αναγνωστόπουλος ομολογεί πως η κυβέρνηση δίνει το απόλυτο ελεύθερο στις επιχειρήσεις να σέρνουν τον χορό της ακρίβειας κατά πώς θέλουν. Ούτε μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, ούτε έστω μια χειροπιαστή συμφωνία κράτους με τους επιχειρηματίες για μια αποτελεσματική ανάσχεση του κύματος ακρίβειας.
Τη ίδια στιγμή το «αεριτζίδικο» μέτρο του καλαθιού του καταναλωτή, ευνοεί πλήρως τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και αφήνει σε τελευταία μοίρα τα συνοικιακά καταστήματα τροφίμων, αφού το μέτρο θα αφορά τα καταστήματα που είναι αλυσίδες και έχουν τζίρο άνω των 70 εκατομμυρίων ευρώ. Έτσι, οι φτωχοποιημένοι καταναλωτές θα στρέφονται όλο και περισσότερο στα – υποτιθέμενα – φθηνά πακέτα προϊόντων που θα προτείνουν οι αλυσίδες, και τα μικρομεσαία καταστήματα θα λειτουργούν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας.
Η κοροϊδία φαίνεται όμως και στην επιλογή προϊόντων που συνιστούν την λίστα με τις 31 κατηγορίες για τα 50 βασικά προϊόντα στο «καλάθι του φτωχού». Ενδεικτικά, η λίστα περιέχει μόνο μακαρόνια νο6 (!) και ρύζι μόνο τύπου «Καρολίνα», σα να πρόκειται για κατάρτιση λίστας συσσιτίου! Επίσης από αλλαντικά, οι τιμές «φρενάρουν» μόνο σε γαλοπούλα και πάριζα (το πιο φθηνιάρικο και «εργοστασιακό» αλλαντικό). Κρέατα και ψαρικά, μόνο σε κατεψυγμένη μορφή. Λαχανικά το ίδιο. Από ελαιόλαδο μόνο παρθένο (και όχι έξτρα παρθένο) και από χυμούς μόνο… πορτοκάλι.
Καταλαβαίνει κανείς πως μιλάμε για ένα πραγματικό «καλάθι του φτωχού», στο οποίο θα αρκούνται οι εξαθλιωμένοι πολίτες, με τα σούπερ μάρκετ να προσαρμόζουν την διατροφή τους, στα διατροφικά στάνταρτ ενός συσσιτίου. Μόνο που αυτό το «συσσίτιο» δεν θα είναι δωρεάν, ούτε θα έχει «παγωμένες» τιμές, άλλα απλά θα «δεσμεύεται» από την… καλή θέληση των επιχειρηματιών και των πολυεθνικών…
Αυτή είναι η λίστα
1 PYZI
* Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο
2 ΨΩΜΙ
* Ψωμί για τοστ
* Ψωμί φραντζόλα
* Φρυγανιές
3 ΖΥΜΑΡΙΚΑ
* Μακαρόνια Νο 6
4 XOIPINO
* Συσκευασμένα
5 ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ
* Συσκευασμένα
6 ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ
* Γαλοπούλα ή/και πάριζα
7 ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
* Ένα τουλάχιστον προϊόν
ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ
* Γάλα φρέσκο πλήρες
9 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ
* Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%
ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ
* Γάλα εβαπορέ
11 ΓIAOYPTΙ
* Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
* Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)
12 TYPIA
* Φέτα
* Γκούντα
* Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά
13 ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
* Χυμός τομάτας διατηρημένος
14 AYΓA
* Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα
15 ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ
* Μαργαρίνες
16 ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
* Παρθένο ελαιόλαδο
* Ηλιέλαιο
18 ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
* Τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα
19 ZAXAPH
* Λευκή ζάχαρη
20 ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ
* Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών)
* Παιδικές τροφές (γάλα βρεφικής ηλικίας)
21 ΚΑΦΕΣ
* Ελληνικός καφές
* Στιγμιαίος καφές
* Γαλλικός καφές
23 ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ
* Τσάι ή Χαμομήλι
24 KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ
* Κακάο σε σκόνη
25 ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ)
* Εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό (500 ml ή 1lt)
26 ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ
* Χυμός πορτοκάλι
27 ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
* Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
* Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
* Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
* Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
* Χαρτί κουζίνας
28 ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
* Οδοντόκρεμες
* Χαρτί υγείας
* Σερβιέτες
* Ταμπόν
* Σαμπουάν
* Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
* Πάνες ακράτειας
29 ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ
* Πάνες για μωρά
* Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
* Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)
30 ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ
* Τροφή για σκύλους
* Τροφή για γάτες
31 ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ
* Ένα τουλάχιστον είδος αναψυκτικού