Το πολύπαθο Μετρό της Θεσσαλονίκης που σχεδόν 20 χρόνια «σέρνεται» προς την ολοκλήρωσή του, φαίνεται ότι ακόμα και στο παρά πέντε της λειτουργίας του, ταλαιπωρείται από την ίδια «κατάρα». Την «κατάρα» της κακοδιαχείρισης και του «άρπα κόλλα».
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη που καταρρέει δημοσκοπικά και εσωκομματικά, έχει επενδύσει πολλά στην επικοινωνιακή φιέστα της παράδοσης του Μετρό στο κοινό. Θα είναι μια στιγμή που ο πρωθυπουργός θα την «πουλήσει» ως επιτυχία της κυβέρνησης. Και έχει επιπλέον σημασία για τον Κ.Μητσοτάκη, μιας και η ΝΔ καταρρέει δημοσκοπικά στη Βόρεια Ελλάδα και ο πρωθυπουργός θεωρεί ότι με το Μετρό θα κερδίσει πολλούς πόντους επικοινωνιακά.
Το χρονοδιάγραμμα του Μαξίμου όριζε ότι «βρέξει – χιονίσει», το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα ανοίξει τις πόρτες του για τους πολίτες στις 30 Νοεμβρίου, μετά από 19 χρόνια υποσχέσεων, αναβολών και ταλαιπωρίας.
Και ενώ οι ιθύνοντες είχαν άφθονο χρόνο για να λειτουργήσουν όλα άψογα, υπερίσχυσε και πάλι ο άγραφος πολιτικός νόμος της αρπαχτής και της κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν μπορεί να παραδώσει ούτε ένα έργο χωρίς να ξεφτιλίσει τα χρήματα των φορολογουμένων πολιτών. Αυτό ακριβώς έγινε και τώρα με το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το μεγάλο φιάσκο
Όπως αποκάλυψε χθες η εφημερίδα Μακεδονία, στις 30 Νοεμβρίου είναι μάλλον απίθανο να μπορούν οι επιβάτες να προμηθευτούν τα «έξυπνα» ηλεκτρονικά εισιτήρια και τις κάρτες που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για το Μετρό και θα ήταν κοινά με αυτά του λεωφορείου.
Ο απίστευτος λόγος, είναι ότι τα μεν ηλεκτρονικά εισιτήρια δεν είναι συμβατά με τα μηχανήματα που έχουν τοποθετηθεί στο Μετρό, οι δε 200.000 επαναφορτιζόμενες κάρτες που έχει παραλάβει ο ΟΣΕΘ, κρίνονται ως ακατάλληλες γιατί η ψηφιακή μνήμη τους είναι μικρότερη απ’ όσο χρειάζεται για να επαναφορτίζονται!
Πιο συγκεκριμένα, αυτό που κάνει ασύμβατα τα εισιτήρια, είναι ο τρόπος με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα. Τα εισιτήρια που διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε μορφή ρολού, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα).
Εύλογα απορεί κανείς πώς γίνεται σε ένα τόσο μεγάλο έργο που απασχολεί πλήθος αρμοδίων, να μην αντιληφθεί κανείς αυτές τις κωμικοτραγικές αστοχίες! Σε σημείο που πρώτα παρέλαβε ο ΟΣΕΘ το υλικό εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, και μετά διαπιστώθηκαν τα λάθη που είχαν γίνει!
Το θέμα γίνεται ακόμα πιο εξοργιστικό, αφού ο σχετικός διαγωνισμός για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ έχει εκπονηθεί από το 2017, και η υλοποίηση του γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια. Επομένως υπήρχε πάρα πολύς χρόνος για να λειτουργήσουν όλα στην εντέλεια, όμως η προχειρότητα νίκησε και πάλι.
Τώρα οι υπεύθυνοι του Μετρό τρέχουν και δεν φτάνουν για να προλάβουν την ημερομηνία λειτουργίας και να διαχειριστούν επικοινωνιακά το φιάσκο, σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητείται πελάτης, πάροχος συγκοινωνίας σε κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας ή και του εξωτερικού για να αγοράσει τις – ακατάλληλες για τον ΟΣΕΘ – κάρτες, προκειμένου να μην πάνε πεταμένα τα περίπου 300.000 ευρώ που κόστισαν!
Επιπλέον εξετάζεται να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την κατασκευή εισιτηρίων με βάση της προδιαγραφές, ωστόσο, φαντάζει σχεδόν αδύνατο να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία τόσο γρήγορα, ώστε να κυκλοφορήσουν σε μόλις ένα μήνα.
Αυτό που προκρίνεται ως λύση ανάγκης, είναι είτε να ξεκινήσει το Μετρό με δωρεάν μετακινήσεις μέχρι να διευθετηθεί το πρόβλημα, είτε να χρησιμοποιηθούν για αρχή απλά χάρτινα εισιτήρια.
Σε κάθε περίπτωση, το Μετρό της Θεσσαλονίκης συνεχίζει να είναι… «γεφύρι της Άρτας» και οι πολίτες βλέπουν με αγανάκτηση να ξοδεύονται τεράστια ποσά στα… «κουτουρού»…