Νέος ΚΟΚ: Δεν θα σβήνονται οι κλήσεις πλέον – Έτσι θα γίνεται η καταχώρηση παραβάσεων
Αλλάζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο την μείωση κατά 50% των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών το 2020.Νέος ΚΟΚ: Αλλάζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο την μείωση κατά 50% των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών, με έτος αναφοράς το 2020. Τι περιλαμβάνει το Στρατηγικό Σχέδιο, που καταρτίζει το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για τα μέτρα και τις δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα για την οδική ασφάλεια.
Η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου περιλαμβάνει μέτρα θεσμικού χαρακτήρα, όπως η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος θα προβλέπει μεταξύ άλλων: υποχρεωτική χρήση κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών, δυνατότητα online ενημέρωσης των οδηγών για τους βαθμούς τους στο point system και δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής των προστίμων μέσω e banking ή ATM.
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις στον ΚΟΚ αφορούν:
Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις παραβάσεις που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.
Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.
Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις κατοικημένες περιοχές.
Την ενσωμάτωση νέων κατηγοριών οχημάτων όπως αυτό της μικροκινητικότητας. Ρυθμίζουμε το πλαίσιο ασφαλούς κυκλοφορίας για τα πατίνια, τα αυτοπροωθούμενα οχήματα τύπου Segway ή τα ηλεκτρικά ποδήλατα.
Την υποχρεωτική χρήση προστατευτικού κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.
Η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Επίσης, τα βασικά σημεία παρέμβασης του νέου ΚΟΚ θα προβλέπουν:
– Βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα.
– Ενημέρωση του παραβάτη-οδηγού με ηλεκτρονικά μέσα για την τέλεση της παράβασης, ιδίως εάν ο οδηγός δεν ήταν παρών (π.χ παράβαση παράνομης στάθμευσης, υπερβολική ταχύτητα).
– Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM.
Οι επιδιωκόμενοι στόχοι είναι:
– Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ πρέπει να γνωρίζει ότι θα καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο από την παράβαση που έχει τελέσει.
– Ο παραβάτης που δεν καταβάλει το πρόστιμο εμπροθέσμως, θα το βλέπει να βεβαιώνεται στο TAXIS.
– Η εγκαθίδρυση μηχανισμού ώστε τα πρόστιμα να επενδύονται σε έργα ενίσχυσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, στον ίδιο Δήμο μέσω ενός Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αξιοποιήσει αυτούς τους πόρους και μέσα από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Eπίσης, το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθιερώνει ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου των παραβάσεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ΄ έξιν παραβατών οδηγών.
Τα βασικά σημεία της συνεργασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προβλέπουν:
– Τη δυνατότητα online ενημέρωσης των πολιτών για τους βαθμούς τους στο point system.
– Εξοπλισμό των υπηρεσιών τροχονομικού ελέγχου με συσκευές για την επί τόπου παρακολούθηση της υποτροπής των οδηγών.
– Δημιουργία εθνικού μητρώου οδηγών/παραβατών.
– Εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού / πόρων μέσω διαλειτουργικότητας όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο.
Με τις παρεμβάσεις αυτές:
-Ο παραβάτης θα γνωρίζει ότι οι πόντοι θα καταγράφονται μέσα σε εύλογο χρόνο.
-Θα επιτρέπεται η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για τις παραβάσεις και τους πόντους που έχουν στο point system.
– Το νέο point system θα αποτελεί μέρος του ευρύτερου μηχανισμού αντιμετώπισης των παραβατών οδηγών, με διαδικασίες επαναξιολόγησης της ικανότητας οδήγησης, εναλλακτικές μορφές κυρώσεων: υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων οδήγησης κ.λπ.)
Τους κεντρικούς άξονες του σχεδίου, έχει ήδη παρουσιάσει ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, σε εκδήλωση για το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ΗΟRΙΖΟΝ 2020 «SAFE STRIP – Safe and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive».