Πάσχα: Ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ αναφορικά με τον τρόπο που το γιορτάζουν οι Έλληνες στην Κωνσταντινούπολη, ετοίμασε σήμερα (14/4) η ΕΡΤ.
Ο δημοσιογράφος Γιάννης Μανδαλίδης μετέφερε με κάθε λεπτομέρεια από το Φανάρι και το Οικουμενικό Πατριαρχείο τι συμβαίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα.
«Η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα έχουν μία ιδιαίτερη πνευματικότητα εδώ στο Φανάρι, εδώ στην Κωνσταντινούπολη. Έχουν έναν ιδιαίτερο συμβολισμό.
Να σας πω το εξής που είναι παράδοση εδώ στο φανάρι. Αυτή τη στιγμή τελείται η Ακολουθία της Αποκαθήλωσης. Έχει όμως μία διαφορά ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η Αποκαθήλωση εδώ στο Φανάρι.
Στην Ελλάδα συνήθως αποκαθηλώνεται από τον σταυρό η εικόνα του Ιησού Χριστού, ενώ εδώ στο Φανάρι η εικόνα είναι ζωγραφισμένη πάνω στον σταυρό. Μένει πάνω στον σταυρό και αυτό συμβολίζει τη διαρκή σταυρική πορεία της μεγάλης του Ιησού εκκλησίας εδώ στο Φανάρι.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν οι παραδόσεις. Στην Κωνσταντινούπολη το ξεχωριστό στον εορτασμό είναι ότι το αρνί δεν συνηθίζεται, υπάρχει όμως η οικογενειακή συγκέντρωση, το τραπέζι.
Τη Μεγάλη Παρασκευή υπάρχει η παράδοση να πηγαίνουν να προσκυνούν επτά εκκλησίες εδώ στην Κωνσταντινούπολη και να περνούν κάτω από τον Επιτάφιο. Το βράδυ η ατμόσφαιρα είναι ιδιαίτερα κατανυκτική, με τον Επιτάφιο Θρήνο και φυσικά η καθιερωμένη επίσκεψη στους νεκρούς στα δύο μεγαλύτερα νεκροταφεία, στη Χαλκηδόνα και στο Σισλί. Ο Επιτάφιος Θρήνος ψάλλεται το μεσημέρι».
Να προσθέσουμε ότι το πρωί του Πάσχα ξεκινά, σχετικά αργά μετά το ξενύχτι της προηγουμένης, με τον εσπερινό της αγάπης, τη δεύτερη Ανάσταση, όπως λέγεται συνήθως, όπου διαβάζεται και το Ευαγγέλιο της ημέρας σε 7 γλώσσες.
Στη συνέχεια ο Πατριάρχης μοιράζει κόκκινα αυγά και δίνει ευχές σε όλους τους προσελθόντες, οι οποίοι ανέρχονται σε πολλές εκατοντάδες ίσως και χιλιάδες.
Την Ημέρα του Πάσχα έρχονται στο Φανάρι για να γιορτάσουν όλοι οι αλλοεθνείς ορθόδοξοι της Κωνσταντινούπολης (Ρώσοι, Ουκρανοί, Ρουμάνοι, Σέρβοι, Μολδαβοί, Αλβανοί, Γεωργιανοί, Αιθίοπες κ.ά).
Ήδη από το βράδυ της Ανάστασης ξεχωρίζουν, ειδικά οι γυναίκες, καθώς στη σλαβική παράδοση καλύπτουν το κεφάλι τους στην Εκκλησία.