Σάπια τα τρένα που έφεραν οι Ιταλοί στην Ελλάδα – «Καλή τύχη» είπαν οι Ελβετοί που τα είχαν μόλις έμαθαν πως έρχονται εδώ
Καθυστερήσεις, βλάβες, ακυρώσεις. Τα τρένα ETR 470 - που αποτελούσαν τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο των ελβετικών σιδηροδρόμων - παρουσιάστηκαν ως... υπερσύγχρονα στην Ελλάδα!Πολλά ερωτηματικά, οργή και θλίψη προκαλούν οι εικόνες αποκάλυψης στα Τέμπη μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους, με την αγωνία για τους αγνοούμενους να μεγαλώνει.
Όλο και περισσότερες είναι οι πληροφορίες για καταγγελίες που είχαν γίνει στην Hellenic Train και όχι μόνο, την ώρα που δημοσίευμα «φωτιά» στον ξένο Τύπο ένα χρόνο πριν ενδεχομένως να αποδεικνύεται προφητικό, δυστυχώς.
Τότε, λίγες ώρες μετά την έγκριση που έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στην εταιρεία Trenitalia SpA μητρική εταιρεία της TΡΑΙΝΟΣΕ για την πιστοποίηση της αμαξοστοιχίας ETR470, έρευνα του Investigate Europe με τίτλο: «”Το μόνο που μπορώ να πω είναι καλή τύχη”: Πώς επιστρέφουν στην Ελλάδα τα τρένα που καταργήθηκαν από την Ελβετία», τα έλεγε… όλα.
Στο άρθρο αναλύονται οι παθογένειες που κουβαλούν στην πλάτη τους οι εν λόγω με το βεβαρυμένο ιστορικό βλαβών, ενώ ο συντάκτης διερωτάται πώς γίνεται τα τρένα αυτά να μπορούν ακόμα να κάνουν επιβατικά δρομολόγια.
Πριν από είκοσι χρόνια, ο ελβετικός Τύπος ονόμασε το τρένο ETR 470 -που εξυπηρετούσε τη διαδρομή Μιλάνο-Ελβετία- «Pannenzug», που σημαίνει «τρένο βλάβης».
Δύο πρώην αξιωματούχοι εξοικειωμένοι με αυτό το τρένο, με τους οποίους επικοινώνησε η Investigate Europe και η Reporters United, δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι τα πέντε εναπομείναντα ETR 470 που δεν στάλθηκαν στο διαλυτήριο διαφημίζονται τώρα ως το μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Την πιο σημαντική διαδρομή στη χώρα.
«Αγοράστε δοκιμασμένα τρένα ή νέα τρένα. Δεν υπάρχει τίποτα δωρεάν στη ζωή» λέει ο Walter Finkbohner, πρώην γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου της Cisalpino AG, της θυγατρικής των ιταλικών και ελβετικών σιδηροδρόμων που αγόρασε το ETR 470 από τον κατασκευαστή Fiat Ferroviaria τη δεκαετία του 1990.
Τρένα που μπορούν εύκολα να ανατραπούν
Το βασικό χαρακτηριστικό του ETR 470 είναι ο μηχανισμός ανατροπής του, ο οποίος του έδωσε το όνομα «Pendolino» (που σημαίνει μικρό εκκρεμές). Όταν μπαίνει σε καμπύλες, το τρένο ανυψώνεται από ένα υδραυλικό σύστημα εξωτερικά και «βυθίζεται» στο εσωτερικό, αποκτώντας κλίση 8 μοιρών, που του επιτρέπει να πιάνει μεγαλύτερες ταχύτητες.
Η κλίση θεωρούνταν το μέλλον των σιδηροδρόμων πριν από 30 χρόνια, και σήμερα, ορισμένα ανακλινόμενα τρένα εξακολουθούν να λειτουργούν στην Ευρώπη.
Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο λόγος που η τεχνολογία κλίσης δεν έχει «πιάσει» ήταν ότι αυτά τα τρένα ήταν πολύ περίπλοκα και επομένως δεν ήταν αρκετά στιβαρά. Η Alstom, η οποία απορρόφησε τη Fiat Ferroviaria, κατασκευαστή του ETR 470, έχει διατηρήσει το δημοφιλές όνομα «Pendolino», αλλά τώρα πολλά νέα μοντέλα που φέρουν αυτό το όνομα δεν διαθέτουν μηχανισμό ανατροπής.