ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Social media: Το ανώνυμο επιθετικό προφίλ είναι δειλό στην πραγματικότητα

Τα social media παρέχουν ένα εξαιρετικά πρόσφορο έδαφος σε όποιους φορούν τη μάσκα της ανωνυμίας προκειμένου να σπείρουν κακία και να εκτονώσουν τον αρνητισμό τους.
Social media: Το ανώνυμο επιθετικό προφίλ είναι δειλό στην πραγματικότητα

Τα social media παρέχουν ένα εξαιρετικά πρόσφορο έδαφος σε όποιους φορούν τη μάσκα της ανωνυμίας προκειμένου να σπείρουν κακία και να εκτονώσουν τον αρνητισμό τους.

Θα έλεγε κανείς ότι τα social media ευνόησαν σε απόλυτο βαθμό τα παραπάνω άτομα ώστε να νιώσουν κάτι. Κυρίως να γίνουν επιθετικοί καθώς έρευνες έχουν φανερώσει ότι στην πραγματική τους ζωή είναι μάλλον δειλοί κι άτολμοι. Με λίγα λόγια; Δε θα τολμούσαν ποτέ να προσβάλλουν κάποιον ή κάποια κατά πρόσωπο, όπως εύκολα κι ανενδοίαστα κάνουν στα social media.

Αυτή η συμπεριφορά έχει απασχολήσει τους ψυχολόγους που έχουν προχωρήσει σε ενδιαφέρουσες αναλύσεις. Μπορείτε άλλωστε να το παρατηρήσετε κι εσείς, ειδικά στο Twitter όπου για διάφορους λόγους στήνεται ένα πανηγύρι χυδαιότητας πολλές φορές. Για θέματα που αφορούν είτε στο πολιτικό, είτε στο αθλητικό, είτε στο κοινωνικό κομμάτι. Οτιδήποτε είναι ευπρόσδεκτο ώστε να αρχίσει η βουτιά στο «βούρκο».

Γιατί είναι ανώνυμος (σχεδόν πάντοτε) ο υβριστής; Μα δε θέλει και ιδιαίτερη ανάλυση το συγκεκριμένο θέμα. Διότι μπορεί τάχιστα να εκτονώσει το θυμό του και τον αρνητισμό του για όλα. Και τις περισσότερες φορές (ειδικά σε ό,τι αφορά στο οπαδικό κομμάτι) με κακόβουλα σχόλια και με ανάγκη να δείξει ότι γνωρίζει τα πάντα από inside information. Τη στιγμή που αισθάνεται κάποιος δεν είναι σε θέση να φανταστεί ότι με τον τρόπο που λειτουργεί, ούτε στο διάλογο προσφέρει ούτε φυσικά και καταλήγει κάπου. Δε μπορεί να σκεφτεί, προφανώς ούτε τον απασχολεί, ότι μέσα απ’ αυτό που κάνει δεν αναδεικνύεται η αλήθεια.

Παρά σε ένα βόθρο γεμάτο ύβρεις κι επιθετικότητα. Πολλές φορές και κατηγορίες για πρόσωπα που δε γνωρίζει αλλά δεν έχει σημασία.

Όπως προαναφέραμε τα social media του παρέχουν το κατάλληλο έδαφος προκειμένου να αισθανθεί κάποιος: Να φορέσει τη μάσκα της ανωνυμίας και να δείξει κάτι άλλο απ’ αυτό που είναι στην πραγματική του ζωή.

Από την οποία προφανώς δεν είναι ευχαριστημένος. Ή σίγουρα έχει κάποια παράπονα από τη στιγμή που αισθάνεται την ανάγκη να γίνει κάποιος άλλος. Και μάλιστα να παίρνει «πόντους» προσβάλλοντας διαρκώς ακόμα και άγνωστα πρόσωπα προς εκείνον.

Όμως εδώ υπάρχει κι ένα πολύ πιο σοβαρό ζήτημα.

Οι ψυχολόγοι ανά τον κόσμο μελέτησαν το συγκεκριμένο φαινόμενο. Κυρίως για το αν αυτοί οι τύποι σχετίζονται με σύνδρομα όπως σαδισμού, ναρκισσισμού, ψυχοπάθειας και παντελή έλλειψη μετάνοιας.

Βρέθηκε μια… άκρη και πολλοί απ’ αυτούς απάντησαν ότι διασκεδάζουν με το να βασανίζουν και να προσβάλλουν ανθρώπους σε καθημερινό επίπεδο. Μέσω social media βέβαια.

Όμως εδώ υπάρχει ακόμα μια θλιβερή διαπίστωση στην οποία έχουν προχωρήσει οι ψυχολόγοι.

Ότι ενώ ο σκοπός των social media είναι να μας βοηθούν να συνδεθούμε με κόσμο (Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ονομάζονται άλλωστε) τελικά συμβαίνει το αντίθετο.

Οι ψυχολόγοι επιμένουν ότι είναι ακριβώς ίδια περίπτωση με τον οδηγό που ενώ είναι ήρεμος στη ζωή του, όταν μπαίνει στο αυτοκίνητο γίνεται επιθετικός. Απομονωμένος από τους άλλους οδηγούς, βγάζει μια επιθετικότητα. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση που εξετάζουμε.

Οι ψυχολόγοι στέκονται επίσης στην αναζήτηση ταυτότητας από προσωπικότητες ελλιπείς. Το διαδίκτυο τους προσφέρει μια «ταυτότητα» μέσα από την οποία αναζητούν αντίστοιχους «φίλους». Με κοινά ενδιαφέροντα, δηλαδή το μίσος αφού σε τελική ανάλυση καλοί είναι όσοι απαραιτήτως συμφωνούν μαζί τους. Και κακοί όσοι διαφωνούν.

Θα πρέπει να διαχωρίσουμε κάτι: Η κριτική διάθεση δεν είναι κακή. Το αντίθετο. Αρκεί να γίνεται με κανόνες που βοηθούν σ’ ένα γόνιμο διάλογο και κυρίως στην αναζήτηση της αλήθειας. Ο διαρκής αρνητισμός, συνδυαστικά με ακατάσχετο υβρεολόγιο, κενές εκφράσεις, στέρηση επιχειρημάτων παρά μόνο «εξυπνακισμούς» και δήθεν γνώση, δημιουργούν ένα τοξικό περιβάλλον.

Στο οποίο επιβιώνουν μηδενιστές αλλά και άνθρωποι με καταπιεσμένο κακό εαυτό. Όπου με την ανωνυμία και το ψεύτικο προφίλ βρίσκουν διέξοδο να εκτονωθούν. Κάτι που δε θα μπορούσε να γίνει στο χώρο εργασίας του ή και στο σπίτι τους ακόμα.

Παράλληλα, η επιθετικότητα στο διαδίκτυο δε θα πρέπει να συνδέεται με την ελεύθερη έκφραση. Είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα να εκφράζεσαι ελεύθερα με το να βρίζεις, να προσβάλεις, να διασπείρεις ψεύδη και συκοφαντίες. Ουσιαστικά αυτή η συμπεριφορά καταργεί την ελεύθερη έκφραση αφού παραβιάζει κανόνες. Και βέβαια κάπως έτσι ξεκινούν οι… πολεμικές στα social media, χωρίς ουσιαστικό διάλογο παρά μόνο με ρεσιτάλ χυδαιότητας.

Που δυστυχώς μεταφέρεται ακόμα και σε ανήλικους χρήστες. Που επίσης (και λόγω ηλικίας ώστε να είναι κρυφό από τους γονείς τους πολλές φορές) χρησιμοποιούν ψευδώνυμα και γίνονται επιθετικοί ή και απειλητικοί. Εκτοξεύουν κατάρες ή και απειλές χωρίς να γνωρίζουν τη βαρύτητα ή τη σημασία. Κάπως έτσι δημιουργείται ένα περιβάλλον μίσους, αρνητισμού, μηδενισμού, που δε βοηθά στην εξέλιξη και στην ανάπτυξη.

Εξίσου ανησυχητικό είναι και το φαινόμενο της μόνιμης αρνητικής κριτικής σε οτιδήποτε υπάρχει δημοσιευμένο στο διαδίκτυο. Μαζί με όλα τα παραπάνω, υπάρχει και μια άλλη εσωτερική ανάγκη, εκείνου που θέλει να ξέρει τα πάντα κι επιθυμεί να το δείξει. Ή ακόμα κι εκείνου που μονίμως εκτιμά ότι τον… κοροϊδεύουν αλλά και μιας άλλης κατηγορίας, των «αδικημένων ταλέντων». Όσων  δηλαδή δεν είναι ευχαριστημένοι από τη ζωή τους και πιστεύουν ότι η… κοινωνία τους καταδίωξε ανελέητα χωρίς να αναγνωρίζουν πιθανές δικές τους ευθύνες.

Η ανωνυμία χαρίζει την πολυτέλεια δημιουργίας ενός άλλου μοντέλου που τον παρουσιάζει ως ανώτερο, καλύτερο και απόλυτο γνώστη αλλά κι εξυπνότερο απ΄εκείνον που σχολιάζει.

Η ουσία ποια είναι; Ότι τα social media δεν πρέπει να δαιμονοποιηθούν, για να μην παρεξηγηθούμε. Ίσα- ίσα που θα πρέπει να τα χειριζόμαστε όπως πρέπει. Αυτή ακριβώς η λογική της ορθής χρήσης είναι που λείπει. Κάτι που εκμεταλλεύονται οι πολιτικές παρατάξεις, οι πολιτικοί οι ίδιοι και φυσικά οι ομάδες προκειμένου να εντείνουν το οπαδικό ένστικτο.

Δεν είναι άγνωστο ότι πολλές από τις παραπάνω κατηγορίες χρησιμοποιούν τέτοια προφίλ προκειμένου να παίξουν το παιχνίδι τους. Το επικοινωνιακό… Μόνο που γίνεται με ένα τρόπο που υποβαθμίζει όλες τις αξίες της συμπεριφοράς και της ζωής και οδηγεί σε χάος.

Υπάρχει πάντα η λύση να τους αγνοείς. Πρώτον γιατί δε ξέρεις ποιος κρύβεται από πίσω. Και δεύτερον επειδή προφανώς και δεν αξίζει να ασχολείσαι με βιωματικούς, συμπλεγματικούς ανθρώπους που δεν αγαπούν τον ίδιο τους τον εαυτό. Άρα δεν είναι δυνατό να αγαπούν κάποιον άλλον…

Ούτως ή άλλως ακόμα κι αν προσφερθείς να τους βοηθήσεις (έστω κι αν δεν είσαι υποχρεωμένος) δε θα βρεις άκρη.

Κι από τη στιγμή που γνωρίζεις ότι δεν έχουν το θάρρος, με το πραγματικό τους προφίλ, να λειτουργήσουν όπως με το ψευδώνυμο και την πλήρη απόκρυψη στοιχείων, ίσως και να μην έχει νόημα να ασχολείσαι.

Ακόμα κι αν σε προκαλούν… Με μοναδική εξαίρεση, φυσικά, τις απειλές (συμβαίνουν μεταξύ ανηλίκων κυρίως) όπου σίγουρα θα πρέπει να πηγαίνεις στον Εισαγγελέα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

SUPER LEAGUE: Γεμάτα γήπεδα αλλά μόνο με εμβολιασμένους

Καιρός: «Κόκκινο» Σάββατο από τον καύσωνα – Καμίνι όλη η Ελλάδα

Έγκλημα στα Γλυκά Νερά: Εικόνα του Μπάμπη Αναγνωστόπουλου από τις φυλακές (pic)

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Κοινωνία: Ορκωμοσία ΠτΔ – Κωνσταντίνος Τασούλας: Η κυβέρνηση φώναξε «άξιος» ενώ ο λαός έχει φωνάξει ήδη «ανάξιος»

Ορκωμοσία ΠτΔ – Κωνσταντίνος Τασούλας: Η κυβέρνηση φώναξε «άξιος» ενώ ο λαός έχει φωνάξει ήδη «ανάξιος»

Ξεπεσμός για την ποιότητα της δημοκρατίας, η ορκωμοσία ενός ΠτΔ που εκφράζει μόνο το κόμμα του και συνέβαλε στη συγκάλυψη των Τεμπών

Κοινωνία
Κοινωνία: Νικόλαος Παπαδόπουλος: «Να πάνε να δούνε πώς φυλάττουν τον τόπο του “εγκλήματος” όταν γίνεται έγκλημα σε ακαθαρσίες και πώς φυλάττουν τον τόπο του εγκλήματος όταν σκοτώνουν ελληνόπουλα»

Νικόλαος Παπαδόπουλος: «Να πάνε να δούνε πώς φυλάττουν τον τόπο του “εγκλήματος” όταν γίνεται έγκλημα σε ακαθαρσίες και πώς φυλάττουν τον τόπο του εγκλήματος όταν σκοτώνουν ελληνόπουλα»

«Να πάνε να δούνε πώς φυλάττουν τον τόπο του "εγκλήματος" όταν γίνεται έγκλημα σε ακαθαρσίες και πώς φυλάττουν τον τόπο του εγκλήματος όταν σκοτώνουν ελληνόπουλα».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Γλυφάδας Αντώνιος: Να απομακρυνθούν άμεσα οι βλάσφημες κακοτεχνίες του Χριστόφορου Κατσαδιώτη που προσβάλλουν την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη

Μητροπολίτης Γλυφάδας Αντώνιος: Να απομακρυνθούν άμεσα οι βλάσφημες κακοτεχνίες του Χριστόφορου Κατσαδιώτη που προσβάλλουν την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη

Ότι «ο κατασκευαστής ενήργησε δήθεν μέσα στα όρια της ελευθερίας της τέχνης δεν ευσταθεί».

Κοινωνία
Κοινωνία: Πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων για την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

Πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων για την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

Δείτε αναλυτικά τι αναφέρουν τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων για την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025.

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: Η ασυδοσία της «τέχνης» στο μεγαλείο της

Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: Η ασυδοσία της «τέχνης» στο μεγαλείο της

«Δεν έχει ανάγκη υπερασπίσεως ο Κύριος μας, η η Παναγία μας και οι Άγιοί μας, αλλά εμείς έχομε χρέος να εκφράσωμε την αντίθεσή μας».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Ας σοβαρευτούν οι καλλιτέχνες και όλοι αυτοί που τους υποστηρίζουν γιατί οι καιροί δεν ενδείκνυνται

Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Ας σοβαρευτούν οι καλλιτέχνες και όλοι αυτοί που τους υποστηρίζουν γιατί οι καιροί δεν ενδείκνυνται

«Εύλογα το λαϊκό θρησκευτικό αίσθημα ρωτά: Εάν θα μπορούσαν κάποιοι καλλιτέχνες να δημιουργήσουν αντίστοιχες παραμορφωτικές εκφράσεις προσώπων ή θεμάτων, τα οποία αφορούν το Κοράνι».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Καρπενησίου Γεώργιος: Γιατί πάντα επιλέγουν να μειώνουν μορφές αγίων, της Παναγίας και του Χριστού μας;

Μητροπολίτης Καρπενησίου Γεώργιος: Γιατί πάντα επιλέγουν να μειώνουν μορφές αγίων, της Παναγίας και του Χριστού μας;

«Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις και στο παρελθόν που κάποιοι εκθέτουν έργα τους προσβλητικά για την πίστη μας».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολιτης Πειραιώς Σεραφείμ: Προσβολή του άρθρου 3 του Συντάγματος από την Εθνική Πινακοθήκη

Μητροπολιτης Πειραιώς Σεραφείμ: Προσβολή του άρθρου 3 του Συντάγματος από την Εθνική Πινακοθήκη

«Ασφαλώς, ο Θεός δεν έχει ανάγκη νομικής προστασίας, αλλά έχει ο πιστός».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: Οι εικόνες δείχνουν συγκεκριμένα πρόσωπα και όχι νοήματα ή έννοιες, συνεπώς δεν επιδέχονται ερμηνεία

Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: Οι εικόνες δείχνουν συγκεκριμένα πρόσωπα και όχι νοήματα ή έννοιες, συνεπώς δεν επιδέχονται ερμηνεία

«Εν προκειμένω, ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης δεν ερμηνεύει απλώς ορισμένα σύμβολα, αλλά αποδομεί πρόσωπα».

Κοινωνία
Κοινωνία: Καλαβρύτων Ιερώνυμος: Γιατί πρέπει η Ορθοδοξία να μετατραπεί σε αντικείμενο αισθητικής διαστροφής;

Καλαβρύτων Ιερώνυμος: Γιατί πρέπει η Ορθοδοξία να μετατραπεί σε αντικείμενο αισθητικής διαστροφής;

«Εάν σήμερα επιτρέπεται και προβάλλεται το "αλλόκοτο" και το "παραμορφωμένο" ως ιδεώδες, ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;»

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Βλασφημία στην Εθνική Πινακοθήκη: Περί τέχνης, ορίων και άλλων «δαιμονίων»

Βλασφημία στην Εθνική Πινακοθήκη: Περί τέχνης, ορίων και άλλων «δαιμονίων»

Απαντήσεις για τις πιο χιλιοειπωμένες ανοησίες που ακούστηκαν προς υπεράσπιση των βλάσφημων έργων στην Εθνική Πινακοθήκη

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αν το έκανε ο καλλιτέχνης για το σπίτι του ή μία γκαλερί Κολοπετινίτσης θα συμφωνούσαμε για την ελευθερία της τέχνης

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αν το έκανε ο καλλιτέχνης για το σπίτι του ή μία γκαλερί Κολοπετινίτσης θα συμφωνούσαμε για την ελευθερία της τέχνης

«Σίγουρα ήταν μία εν θερμώ αντίδραση αλλά δεν είμαι ο Κόναν ο Βάρβαρος, έτσι που με παρουσιάζουν, ότι μπήκα και τα έκανα λίμπα».

Κοινωνία
Κοινωνία: Αισχρή απόφαση Βουλής: Μείωσαν τον μισθό του πολύτεκνου Ν.Παπαδόπουλου που υπερασπίστηκε την πίστη, και τον Καραμανλή τον χειροκροτούν 2 χρόνια

Αισχρή απόφαση Βουλής: Μείωσαν τον μισθό του πολύτεκνου Ν.Παπαδόπουλου που υπερασπίστηκε την πίστη, και τον Καραμανλή τον χειροκροτούν 2 χρόνια

Υπολογίζουν περισσότερο τα... τζάμια από τα τερατουργήματα της Εθνικής Πινακοθήκης, απ' ότι τους 57 νεκρούς των Τεμπών που προσβάλλουν συνεχώς με τη συμπεριφορά τους

Κοινωνία
Κοινωνία: Ο Παντελής Περιβολάρης παρουσιάζει το νέο του βιβλίο «Η αδελφότητα της ασημένιας σκόνης»

Ο Παντελής Περιβολάρης παρουσιάζει το νέο του βιβλίο «Η αδελφότητα της ασημένιας σκόνης»

Η παρουσίαση του νέου βιβλίου «Η αδελφότητα της ασημένιας σκόνης» του Παντελή Περιβολάρη!

Κοινωνία
Κοινωνία: Μάτι: Αυτή η οργή δεν μπορεί να μείνει αναπάντητη – «Καιγόμαστε» φωνάζουν οι οικογένειες και ο λαός, 7 χρόνια μετά

Μάτι: Αυτή η οργή δεν μπορεί να μείνει αναπάντητη – «Καιγόμαστε» φωνάζουν οι οικογένειες και ο λαός, 7 χρόνια μετά

Οι οικογένειες των θυμάτων από το Μάτι, ζητούν κι εκείνες «οξυγόνο» δικαίωσης - Κοινή η εγκληματική πολιτική σε Μάτι και Τέμπη

Κοινωνία
Κοινωνία: Ταξχος (ε.α.) Παναγιώτης Σπυρόπουλος: Η Μάχη στο Ύψωμα 731- Οι Θερμοπύλες της Ηπείρου [9 – 24 Μαρτίου 1941]

Ταξχος (ε.α.) Παναγιώτης Σπυρόπουλος: Η Μάχη στο Ύψωμα 731- Οι Θερμοπύλες της Ηπείρου [9 – 24 Μαρτίου 1941]

Η ιστορία του Ταξχου (ε.α.) Παναγιώτη Σπυρόπουλου!

Κοινωνία
Κοινωνία: Κόβουν το 1/4 του μισθού του Παπαδόπουλου επειδή κατέβασε τις βέβηλες εικόνες;

Κόβουν το 1/4 του μισθού του Παπαδόπουλου επειδή κατέβασε τις βέβηλες εικόνες;

Ο Νικόλαος Παπαδόπουλος θα δεχθεί μομφή.

Κοινωνία
Κοινωνία: Η Ιερά Σύνοδος αναλαμβάνει δράση για τις βέβηλες εικόνες στην Εθνική Πινακοθήκη – Αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση

Η Ιερά Σύνοδος αναλαμβάνει δράση για τις βέβηλες εικόνες στην Εθνική Πινακοθήκη – Αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση

Η ΔΙΣ εξέφρασε την λύπη της για το περιεχόμενο συγκεκριμένων έργων της εν λόγω εκθέσεως.

Κοινωνία