Για εμάς τους καταναλωτές μια επίσκεψη στο supermarket είναι μια απλή – για πολλούς βαρετή και κουραστική αλλά απαραίτητη – διαδικασία. Από τη στιγμή που θα μπούμε όμως στο κατάστημα μέχρι και τη στιγμή που θα αφήσουμε το καρότσι για να πάρουμε πίσω το ευρώ μας, κάθε κίνηση μας έχει μελετηθεί και έχει σχεδιαστεί. Το marketing ενός supermarket είναι πολλά χρόνια τώρα σημαντικό για την κερδοφορία του. Σε αυτό ήρθε να προστεθεί τις τελευταίες μέρες το κόλπο με τα άδεια ράφια. Διαβάστε ακριβώς τι συμβαίνει
Μέχρι στιγμής ξέραμε ότι η θέση που θα μπει το κάθε προϊόν στα ράφια (αν θα είναι ψηλά ή χαμηλά), η μουσική που ακούγεται, τα προϊόντα που βρίσκεις δίπλα στο ταμείο και άλλα πολλά έχουν μελετηθεί ετσι ώστε όταν θα φύγεις από εκεί να έχεις ξοδέψει όσα περισσότερα χρήματα γίνεται, συνήθως πάντα περισσότερα από αυτά που είχες υπολογίσει.
Κάθε φορά όμως που μια παγκόσμια – ή και τοπική – ανατάραξη προκαλεί ανησυχία και το θέμα της επάρκειας τροφίμων έρχεται στην επιφάνεια, τα άδεια ράφια στα supermaket κάνουν την εμφάνιση τους. Κατα πόσο όμως τα άδεια ράφια σημαίνουν και άδειες αποθήκες και πραγματική έλλειψη;
Σύμφωνα με μια μελέτη των πανεπιστημίων του Εδιμβούργου και του Σαουθάμπτον που δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο του 2020, οι φωτογραφίες και μόνο άδειων ραφιών από ένα supermarket οδηγούν τον κόσμο σε αγορές πανικού. Αυτό εξηγείται και επιστημονικά. Όταν ένας άνθρωπος βλέπει φωτογραφίες και ειδήσεις από άδεια ράφια αντιλαμβάνεται ότι ο υπόλοιπος κόσμος αγοράζει πράγματα έξτρα για ώρα ανάγκης ενώ αυτός έχει μείνει πίσω. Θα είναι ο μόνος δηλαδή, αυτός και η οικογένεια του, που δε θα έχει ούτε τα απαραίτητα την κρίσιμη στιγμή. Για αυτό και σπεύδει να ψωνίσει. Στη μελέτη το 88% των ανθρώπων που είδαν φωτογραφίες με άδεια ράφια δήλωσαν ότι θα πάνε να ψωνίσουν
Αντίστοιχα μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι και οι ανακοινώσεις για περιορισμούς στις αγορές έχουν ένα παρόμοιο αντίκτυπο. Γενικά ένας περιορισμός αμέσως γεννά την ανάγκη σε έναν άνθρωπο να βρει τρόπο να τον ξεπεράσει. Ειδικά αν φοβάται για την επιβίωση του. Ποιος είναι ο τρόπος να ξεγελάσεις το όριο των 3 τεμαχίων ανα αγορά/επίσκεψη; Μα φυσικά οι παραπάνω επισκέψεις άρα και οι παραπάνω αγορές (γιατί όπως είπαμε πιο πάνω σε κάθε σου επίσκεψη συνήθως φεύγεις με παραπάνω πράγματα από τα προγραμματισμένα).
Κανείς δε μπορεί να είναι σίγουρος για το τι ακριβώς συμβαίνει στις αποθήκες των supermarket αλλά και τις αποθήκες κάθε εταιρείας. Είναι βέβαιο ότι κάποιοι με αφορμή τις εξελίξεις στην Ουκρανία και τη Ρωσία παίζουν με το μυαλό μας για να βγάλουν περισσότερα χρήματα. Το ξέρουμε, το βλέπουμε, το αντιλαμβανόμαστε. Ο πανικός δεν ωφελεί πουθενά. Οι εικόνες από την Ουκρανία δεν πρέπει να είναι παρότρυνση για ανούσιες αγορές. 50 πακέτα μακαρόνια δεν έσωσαν ποτέ κανέναν. Όπως έγραψε και ο Ελευθέριος Ανδρώνης : Το ποσό που καθ’ υπερβολήν δίνεις για να «διακοσμήσεις» τα ράφια της αποθήκης σου, θα μπορούσες να το δώσεις για ελεημοσύνη σε φτωχούς. Σε ανθρώπους που δεν έχουν την πολυτέλεια να κρατούν τρόφιμα εκατοντάδων ευρώ να σαπίζουν στα ντουλάπια τους.