Σοκαριστικά στοιχεία για την υπόθεση των Τεμπών έρχονται στο φως από τα στοιχεία της επικαιροποιημένης έκθεσης που παρέδωσαν πραγματογνώμονες και κατατέθηκε από συγγενείς θυμάτων σήμερα στον ειδικό εφέτη ανακριτή για να αξιολογηθεί και να παράσχει τα απαραίτητα στοιχεία στην ανακριτική διαδικασία.
Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη μέσα από το πόρισμα της «φορτώνει» όλες τις ευθύνες στους μηχανοδηγούς, οι εκτιμήσεις των ειδικών μιλάνε για μια ηρωική ύστατη προσπάθεια των μηχανοδηγών της εμπορικής αμαξοστοιχίας, ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν τη μοιραία σύγκρουση.
Συγκεκριμένα οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι μηχανοδηγοί φρέναραν την τελευταία στιγμή και εκτροχίασαν τις ηλεκτρομηχανές, μειώνοντας έτσι τη δυναμική ενέργεια και σώζοντας ανθρώπινες ζωές, καθώς εκτιμάται ότι αν η μετωπική σύγκρουση γινόταν με την πλήρη ταχύτητα των 2 αμαξοστοιχιών, οι θάνατοι θα ήταν πολύ περισσότεροι.
Όσον αφορά το παράνομο φορτίο της εμπορικής για το οποίο η κυβέρνηση κάνει σαν να μην υπήρχε, οι πραγματογνώμονες έχουν διαπιστώσει ότι μεταφερόταν μια τεράστια ποσότητα της τάξεως των 12 έως 15 τόνων από εύφλεκτους διαλύτες.
Ο πραγματογνώμονας Βασίλης Κοκοτσάκης, χαρακτηρίζει «ανόητες» τις ερμηνείες για έλαια σιλικόνης που δήθεν προκάλεσαν την έκρηξη, αφού «δεν έχουν ούτε την δυνατότητα να δημιουργήσουν το νέφος ατμών, αναγκαίο για το φαινόμενο του VCE ούτε και την συμπεριφορά ανάφλεξης και καύσης αυτού του μεγέθους αλλά και της βίαιης καύσης στα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας».
Η κύρια φονική αιτία για τους δεκάδες θανάτους ίσως ήταν η ίδια η μετωπική σύγκρουση, αλλά αμέσως μετά εξαπολύθηκε ο δεύτερος μαζικός «δολοφόνος» που ήταν η έκρηξη των εύφλεκτων ουσιών και το κύμα φωτιάς που κατέκαψε τα πρώτα βαγόνια του Intercity. Ο πραγματογνώμονας βασιζόμενος στις νεκροψίες – νεκροτομές που διενήργησε η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας διαπιστώνει πως για 16 επιβάτες η αιτία θανάτου ήταν η καθολική απανθράκωση, για 12 επιβάτες η προχωρημένη απανθράκωση για ένα θύμα η καθολική απανθράκωση χωρίς άλλες παρατηρήσεις , ενώ για δύο ακόμα επιβάτες αναφέρεται πως έχασαν την ζωή τους ως συνεπεία των τραυμάτων τους, έχοντας όμως και καθολικά εγκαύματα.
Δεν αποκλείεται δηλαδή η φωτιά να ήταν η κύρια αιτία θανάτου για περίπου τα μισά θύματα από τα 57!
Από τους 12 επιβάτες με προχωρημένη απανθράκωση ένα θύμα είχε αιθάλη στην τραχεία, απόδειξη ζωής την στιγμή που εκτέθηκε στις φλόγες ή καύση ενώ πέντε θύματα βρέθηκαν σε στάση «πυγμάχου», ένδειξη ότι την στιγμή έκθεσης σε φλόγες ήταν ζωντανοί. Φρικτές διαπιστώσεις που δείχνουν τα μαρτυρικά δευτερόλεπτα που έζησαν όσοι επιβάτες είχαν ακόμη τις αισθήσεις τους μετά την τρομερή σύγκρουση.
Εκτός από τα εγκλήματα που οδήγησαν στη σύγκρουση αυτή καθαυτή, τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι εάν στον σιδηρόδρομο δεν γινόταν διακίνηση παράνομων υλικών με ευθύνες Καραμανλή – ΟΣΕ – Hellenic Train, η έκρηξη δεν θα είχε γίνει ποτέ και κάμποσοι από τους ανθρώπους που κάηκαν, σήμερα θα ήταν ζωντανοί.
Το ξυλόλιο, το βενζόλιο και το τολουόλιο που βρέθηκε στις έρευνες και εξακριβώθηκε από το Γενικό Χημείο του Κράτους, αποτελούν τρεις ουσίες που χρησιμοποιούνται στη νόθευση της βενζίνης, ως υποκατάστατα.