Το μεγάλο πρόβλημα με τις τράπεζες και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που δε θες να σου τύχει
Κάθε φορά που ένας milennian περιμένει υπομονετικά στο τηλέφωνο για να μιλήσει με έναν εκπρόσωπο, ένας συνταξιούχος χαμογελά.Μέχρι και πριν λίγο καιρό καταλάβαινες τον καινούργιο μήνα όταν έβλεπες ουρές μέσα στις τράπεζες. Άνθρωποι της τρίτης ηλικίας στήνονταν στον γκισέ για να σηκώσουν τη σύνταξή τους και να αρχίσουν υπολογισμούς για το πως θα βγάλουν το μήνα , λογαριάζοντας το κάθε λεπτό. Το πλαστικό χρήμα για αυτούς ήταν ο εφιάλτης. Οι ελληνικές τράπεζες έσπρωξαν αυτή την ηλικιακή ομαδα στα ΑΤΜ απαγορεύοντας στον γκισέ αναλήψεις κάτω των 400 ευρώ. Οι ουρές της πρωτομηνιάς μεταφέρθηκαν στα ΑΤΜ, για τον σύγχρονο άνθρωπο όμως αυτή η εικόνα είναι δυσνόητη. Γιατί να σηκώσεις χρήματα όταν υπάρχουν οι κάρτες, τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια, οι ανέπαφες και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές; Η τραπεζική τεχνολογία μπορεί να μας έχει λύσει τα χέρια, έχει δημιουργήσει όμως νέες μορφές άγχους, κινδύνων και ανασφάλειας. Εντάξαμε τόσο αβίαστα τα προβλήματα της νέας εποχής των συναλλαγών στην καθημερινότητά μας που πλέον τα θεωρούμε λογικά. Όταν το δεις αναλυτικά όμως μπορεί και να ζηλέψεις λίγο τον παππού και τη γιαγιά του ΑΤΜ.
Από τον ληστή και τον πορτοφολά, στους χάκερς ολου του κόσμου
Το να έχεις πάνω σου μετρητά πάντα συνοδευόταν από ένα ρίσκο. Το να σε κλέψουν. Ένα ρίσκο πολύ μικρό όμως αφου πέρα από τη δική σου απροσεξία πρέπει να συντρέχουν και χρονογεωγραφικές προϋποθέσεις (να συναντηθείς δηλαδή με τον άνθρωπο που θα σε κλέψει). Ευκολότεροι στόχοι ήταν πάντα οι ηλικιωμένοι, που είναι και οι λιγότερο δυνατοί στο να αντιδράσουν.
Στις σύγχρονες συναλλαγές τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ολοι μας μπαίνουμε σχεδόν καθημερινά στο στόχαστρο απατεώνων που με κάθε τρόπο προσπαθούν να βάλουν χέρι στην περιουσία μας. Πρέπει να είσαι σε κατάσταση alert συνεχώς. Είναι καλό το antivirus μου; Να κάνω τη συναλλαγή στον υπολογιστή αυτόν; Εκανα log out; Το έστειλε όντως το mail αυτό η τράπεζα; Αυτός με τα σπαστά ελληνικά στο τηλέφωνο είναι όντως από τη Microsoft; Το link που μου έστειλαν με το αστείο video μήπως είναι ιος; Να βάλω την πιστωτική μου σε αυτό το eshop; Είναι ασφαλές το κινητό του διανομέα για να περάσει την κάρτα μου; Ένα μόνιμο άγχος και μια μόνιμη ανασφάλεια δηλαδή
Η πολυπλοκότητα των συναλλαγών
Στο όνομα της ασφάλειας οι συναλλαγές γίνονται ολοένα και πιο δύσκολες. Παλιότερα με τον αριμό της κάρτας σου, το ονομα, την ημερομηνία λήξης και τον κωδικό CCV έκανες μια συναλλαγή. Πλέον δεν αρκούν. Μετά την οδηγία 2015/2366 της ΕΕ για τις υπηρεσίες πληρωμών, γνωστή και ως PSD2, χρειάζει ισχυρή ταυτοποίηση σε κάθε ηλεκτρονική συναλλαγή. Η ταυτοποίηση αυτή γίνεται μόνο με το κινητό σου, είτε με βιομετρικά στοιχεία είτε με Κωδικό μιας Χρήσης (OTP). Εχεις μετρήσει πόσες φορές πήγες να βρεις το κινητό σου για να ολοκληρώσεις μια αγορά; Πόσες φορές σιχτίρησες που είχε κλείσει από μπαταρία; Πόσες φορές έχασες την υπομονή σου γιατί η εφαρμογή είχε κολλήσει και δε σου ερχόταν το μήνυμα της ταυτοποίησης;
Η ασφάλεια πάνω από όλα, πάνω και από σένα
Τα τραπεζικά ιδρύματα κάνουν τα πάντα στο όνομα της ασφάλειας ώστε να μπορούν να ισχυριστούν πως κάθε ηλεκτρονική απάτη γίνεται με δική σου κυρίως υπαιτιότητα. Ο παππούς του γκισέ ήξερε πως έχει στο συρτάρι του ακόμα 300 ευρώ από τη σύνταξη που σήκωσε στο γκισέ. Εσύ νομίζεις ότι γνωρίζεις πόσα χρήματα έχεις στην τράπεζα, στην πραγματικότητα όμως δε ξέρεις πότε θα βρεθείς ξεκρέμαστος. Από τη μια στιγμή στην άλλη μπορεί να βρεθείς χωρίς πρόσβαση στα χρήματα σου για λόγους ασφαλείας ή για τεχνικούς λόγους. Εχουμε συνηθίσει ολοι μηνύματα προσωρινού τεχνικού λάθους και πολλοί από εμάς έχουν έρθει αντιμέτωποι με αδυναμία συναλλαγών λόγω ασφάλειας. Είναι θέμα τύχης το που θα σε βρει αυτή η στιγμή. Θα το πάθεις πχ όταν θες να πάρεις το airfryer που βγήκε σε προσφορά ή σε μια στιγμή έκτακτης ανάγκης; Και τι κάνεις σε αυτή τη περίπτωση; Μα φυσικά επικοινωνείς με την τράπεζα.
Για να σας συνδέσω με έναν εκπρόσωπο παρακαλώ πείτε μου περισσότερα
Ο εφιάλτης μας. Τα νέα τηλεφωνικά κέντρα με τις δεκάδες αυτοματοποιημένες διαδικασίες στο βωμό του κέρδους. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να καλεί μια τηλεφωνική εξυπηρέτηση και να θέλει να μιλήσει με ένα «ρομπότ». Ολοι ξέρουμε ότι με τα αυτόματα μηνύματα ποτέ δε θα βγει άκρη για αυτό και το πρώτο που ζητάμε είναι να μιλήσουμε με έναν εκπρόσωπο της τράπεζας.
– Λυπάμαι, για να σας συνδέσω με έναν εκπρόσωπο θα πρέπει να μου πείτε το πρόβλημα σας
Λες το πρόβλημα σου αλλά τζίφος. Καταλήγεις σα μανιακός να λες «εκπρόσωπος, εκπρόσωπος, εκπρόσωπος μέχρι το σύστημα να σε συνδέσει. Αν στο τέλος είσαι τυχερός και δε σου κλείσει το σύστημα το τηλέφωνο στα μούτρα τότε χαλαρώνεις. Ξέρεις ότι απλά περιμένεις. Ηρεμία. Κανένας λόγος για άλλα νεύρα, σε λίγο θα μιλήσεις με έναν εκπρόσωπο. Το πολύ πολύ μετά από λίγο να σου πουν «λυπάμαι , ολοι οι εκπρόσωποι μας είναι κατειλημμένοι, δοκιμάστε αργότερα». Χαλάλι, θα ξαναπάρεις, ξέρεις τα βήματα πλέον για να σε συνδέσει με εκπρόσωπο. Πόσο. 20; 30 λεπτά; Οσο και αν χρειαστεί είσαι κοντά στη λύση.
Κάθε φορά που ένας milennian περιμένει υπομονετικά στο τηλέφωνο για να μιλήσει με έναν εκπρόσωπο, ένας συνταξιούχος χαμογελά.