ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ζαχαρίας Καρούνης: «Αν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, δεν υφίσταται Εκκλησία»

Ζαχαρίας Καρούνης: «Αν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, δεν υφίσταται Εκκλησία» - «Σύναξη ζωντανών και νεκρών» τελείται στην Εκκλησία
Ζαχαρίας Καρούνης: «Αν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, δεν υφίσταται Εκκλησία»

Ζαχαρίας Καρούνης: «Αν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, δεν υφίσταται Εκκλησία» – «Αυτό που τελείται στην εκκλησία είναι η σύναξη ζωντανών και νεκρών ταυτόχρονα».

Ο Ζαχαρίας Καρούνης σπούδασε στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς επίσης βυζαντινή μουσική και κλασικό τραγούδι.

Μίλησε στα ΝΕΑ για την πανδημία, την ψαλτική, την Μεγάλη Εβδομάδα, την σχέση που υπάρχει μεταξύ βυζαντινής και δημοτικής μουσικής.

«Η πορεία στο τραγούδι έχει πιο πολλά φώτα αλλά εγώ είμαι ιεροψάλτης από μικρός», ανέφερε.

«Η Θεία Λειτουργία είναι η Βασιλεία των Ουρανών. Αυτό βιώνει ο χριστιανός. Μια τέτοια απαγόρευση της κοινωνίας των ανθρώπων είναι μια καταστροφική συνθήκη», σημείωσε για τις συνθήκες που βιώνουμε.

Ακολουθεί η συνέντευξή του:

Κάντε μας ένα σχόλιο για τον Θεόδωρο Βασιλικό.

Οταν ο Βασιλικός ήταν στο απόγειό του, ήταν ο άνθρωπος που έβγαλε την ψαλτική έξω από τους ναούς. Πολύ σημαντικό. Δεν είναι τυχαίο πως τον αγάπησε τόσος κόσμος. Θυμάμαι στην Αγία Τριάδα Νεάπολης Λακωνίας, εγώ παιδί τότε, είχα πάει με προσμονή να δω έναν σταρ της ψαλτικής. Τον είδα και έψαλα δίπλα του. Μεγάλη τιμή.

Πώς βιώνετε αυτήν την περιπέτεια της πανδημίας;

Η πανδημία ανέδειξε υπάρχοντα συλλογικά προβλήματα. Το βιώνω μοναχικά αλλά και δημιουργικά. Οπως όλος ο κόσμος με δυσκολία. Γιατί, ξέρεις, η Εκκλησία είναι μια έννοια που μεγαλουργεί μέσα στην κοινωνία. Αν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, δεν υφίσταται. Αυτό που τελείται στην εκκλησία είναι η σύναξη ζωντανών και νεκρών ταυτόχρονα. Η Θεία Λειτουργία είναι η Βασιλεία των Ουρανών. Αυτό βιώνει ο χριστιανός. Μια τέτοια απαγόρευση της κοινωνίας των ανθρώπων είναι μια καταστροφική συνθήκη.

Πού ψάλλετε σταθερά;

Ψάλλω στην Παναγία Πρασίνου Λόφου στο Νέο Ηράκλειο (υπάγεται στη Μητρόπολη Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας) εδώ και δέκα χρόνια.

Επιμένετε στον δρόμο αυτό παρότι έχετε καριέρα στο τραγούδι. Σας τροφοδοτεί και την ευρύτερη πορεία σας;

Είναι η βάση μου. Εδώ ανακάλυψα το όποιο ταλέντο μου. Στο χωριό μου βγήκα στο αναλόγιο πέντε χρονών. Μετά σπούδασα Θεολογία, παράλληλα με την καλλιτεχνική μου δραστηριότητα στο Θέατρο. Πιο πολύ πια η πορεία μου ως τραγουδιστή είναι μέσα στο θέατρο αλλά και ως ιεροψάλτης στην εκκλησία. Η πορεία στο τραγούδι έχει πιο πολλά φώτα αλλά εγώ είμαι ιεροψάλτης από μικρός. Επέλεξα να σπουδάσω αυτή την τέχνη, γιατί μιλάμε για μια τέχνη που θέλει πολύ κόπο και εξειδίκευση. Τυπικά για να πάρεις πτυχίο θες πέντε χρόνια και για δίπλωμα επτά! Είναι άυλη τέχνη και στον πολύ κόσμο θεωρείται πως δεν είναι σπουδή. Ενώ είναι μεγάλη σπουδή και όχι μόνο πάνω στη μουσική αλλά και στον λόγο. Αφού η βυζαντινή μουσική αναπτύχθηκε και τελειώθηκε όχι μόνο μουσικά, αλλά και πάνω στον ελληνικό λόγο. Αυτό που λέμε αττική διάλεκτο.

Τι σας συγκινεί;

Υπάρχουν δύο διαστάσεις. Η καθαρά καλλιτεχνική και η θεολογική. Αν καταφέρει κανείς να συνδυάσει αυτά τα δύο…

Πώς το εννοείτε;

Τη βυζαντινή μουσική δεν μπορείς να την αφαιρέσεις από τη συνθήκη όπου πραγματώνεται. Είναι μια τέχνη που αν τη δεις μέσα στη συνθήκη όπου βρίσκεται, είναι μια λειτουργική – τελετουργική πράξη αιώνων που δημιουργήθηκε από τους Πατέρες της Εκκλησίας με σκοπό τη θέωση του ανθρώπου. Τη μετάνοια, την αλλαγή του νοός, τον φωτισμό και τη θέωση. Αν το δούμε ως πορεία ενός ανθρώπου, εκεί τα πράγματα αλλάζουν. Εχουμε ένα τελετουργικό, άρα μέσα σε αυτό το σύστημα έβαλαν για να βοηθήσουν την κατάσταση την Τέχνη. Στην αρχή τη δανείστηκαν, μετά έφτιαξαν δική τους. Μουσική, λόγος, ποίηση, αρχιτεκτονική. Ακόμη και δραματουργία. Οχι υποκριτική βέβαια. Αν δούμε τη βυζαντινή μουσική ως βοηθητική τέχνη, αυτός που καλείται να αποδώσει αυτά τα κείμενα δεν συγκινείται απλώς, αλλά συν-κινείται με ένα ολόκληρο σύνολο ανθρώπων μέσα στον ναό. Αυτό το ομαδικό είναι πολύ πιο δυνατό από οτιδήποτε άλλο ατομικό.

Σας ρώτησα, γιατί υπάρχει η παγίδα, ένας καλός τραγουδιστής όταν ψάλλει να παρασύρεται από την ερμηνεία και να αφήνει πίσω το θεολογικό μέρος.

Οπως σε όλες τις τέχνες υπάρχουν πολλές αναγνώσεις. Με τη βυζαντινή μουσική όμως έχουμε μια δικλίδα ασφαλείας που είναι το συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Μουσικές δημιουργίες συγκεκριμένων ανθρώπων. Κανονικά, αυτός που καλείται να ερμηνεύσει καλείται να είναι πιστός στη μελωδική γραμμή του εκάστοτε συνθέτη. Ως τραγουδιστής που είχα την τύχη να έχω συνυπάρξει με μεγάλους συνθέτες, ευτύχησα για την ακρίβεια, έμαθα να είμαι πιστός σε αυτό που μου δίνουν κάθε φορά να ερμηνεύσω. Το πρόβλημα είναι στον αυτοσχεδιασμό. Η βυζαντινή μουσική, παρότι έχει παρτιτούρα, είναι μια τέχνη που κάποιος αν έχει ταλέντο μπορεί να αυτοσχεδιάσει. Το θέμα είναι πόσο το επιλέγεις. Αν την δεις μέσα στη συνθήκη όπου πραγματώνεται δεν θα έχεις καμία όρεξη να αυτοσχεδιάσεις, θα σου φαίνεται πάρα πολύ μάταιο.

Πείτε μας βασικές επιρροές σας.

Στα ψαλτικά, υπάρχει μια διαμάχη χρόνων μεταξύ των σχολών. Εχω δει μπροστά μου τον Ταλιαδώρο να τσακώνεται με τον Καραμάνη, δύο τεράστιοι, σε συνέδριο, να διαφωνούν για το ύφος της βυζαντινής μουσικής. Πώς να αποδίδουμε τα έργα. Ως άνθρωπος της νέας γενιάς θεωρώ πως πρέπει να εκλείψουν αυτά. Δεν υπάρχει αυτή η διαμάχη. Θα πω λοιπόν τρία ονόματα που είναι εκ διαμέτρου αντίθετα. Ο Σπύρος Περιστέρης που ανέβηκα δίπλα του στο αναλόγιο της Μητρόπολης Αθηνών όταν σπούδαζα στο Ωδείο Αθηνών. Ο Χαρίλαος Ταλιαδώρος στη Θεσσαλονίκη. Και ο Λεωνίδας Αστέρης από το Πατριαρχείο. Εκ διαμέτρου αντίθετες φωνές. Τους ένωνε η σοβαρότητα και το δόσιμο. Αφιέρωσαν τη ζωή τους στο αναλόγιο. Εγώ δεν είμαι αυτό. Αυτό το δόσιμο δεν το έχω. Μπορεί να φταίει η εποχή μας. Θαυμάζω αυτό που είχαν οι τρεις. Το ίδιο είχε και η Δόμνα Σαμίου.

Εχουν συγγένειες οι μουσικές αυτές περιοχές (δημοτικό – βυζαντινή); Επειδή αναφέρατε τη Δόμνα.

Τώρα που κάνω μεταπτυχιακό στην Υμνολογία διαπιστώνω: Η ελληνική μουσική έχει μεγάλη σχέση με τον λόγο. Ενα χορικό του Ευριπίδη όταν το διάβαζε κανείς τού σήμαινε και τον ρυθμό. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Αυτή η σχέση έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να βλέπουμε τη συνέχεια που υπάρχει και σήμερα, είτε υπογείως, είτε εμφανώς. Ο Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός γράφει κανόνες. Την ίδια στιγμή που γράφει τον λόγο γράφει και τη μελωδία. Το ίδιο κάνει και ο Μάρκος Βαμβακάρης. Οι πρώτοι υμνογράφοι της Εκκλησίας ήταν και μελοποιοί. Μετά βέβαια υπήρξαν συνθέτες που έπαιρναν κείμενα υμνογράφων και κάνανε συνθέσεις.

Τι είναι η Μεγάλη Εβδομάδα;

Μια πορεία συμπυκνωμένη. Η πορεία του χριστιανού είναι ανάμεσα στο τώρα και στο μετά και είναι μια πορεία στην οποία δεν γνωρίζει τόπο και χρόνο. Στην Επιστολή προς Διόγνητον λέει: ο χριστιανός δεν έχει πατρίδα.

Πώς είναι το εργασιακό καθεστώς των ψαλτών σήμερα;

Εχουμε συνηθίσει μέσα στους ναούς να γίνονται όλα συλλογικά. Με τον χρόνο όμως κάποια πράγματα εξειδικεύθηκαν. Ο ιεροψάλτης σπούδασε. Οταν ανεβαίνει στο αναλόγιο, αναβιώνει τέχνη δεκαπέντε αιώνων. Πρέπει να έχει ανταμοιβή και έχει. Υπάρχει μια κατάσταση με την πανδημία όμως που δεν πληρώνονται. Μιλώ για αυτούς που έχουν σπουδάσει. Δημιουργείται μια σχέση επαγγελματική. Με την Ομοσπονδία Ιεροψαλτών Ελλάδος αναζητούμε μια βάση να χτιστεί ένα καλό εργασιακό καθεστώς.

Ζαχαρίας Καρούνης: «Αν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, δεν υφίσταται Εκκλησία»

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Κοινωνία: Πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων για την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

Πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων για την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

Δείτε αναλυτικά τι αναφέρουν τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων για την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025.

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: Η ασυδοσία της «τέχνης» στο μεγαλείο της

Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: Η ασυδοσία της «τέχνης» στο μεγαλείο της

«Δεν έχει ανάγκη υπερασπίσεως ο Κύριος μας, η η Παναγία μας και οι Άγιοί μας, αλλά εμείς έχομε χρέος να εκφράσωμε την αντίθεσή μας».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Ας σοβαρευτούν οι καλλιτέχνες και όλοι αυτοί που τους υποστηρίζουν γιατί οι καιροί δεν ενδείκνυνται

Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Ας σοβαρευτούν οι καλλιτέχνες και όλοι αυτοί που τους υποστηρίζουν γιατί οι καιροί δεν ενδείκνυνται

«Εύλογα το λαϊκό θρησκευτικό αίσθημα ρωτά: Εάν θα μπορούσαν κάποιοι καλλιτέχνες να δημιουργήσουν αντίστοιχες παραμορφωτικές εκφράσεις προσώπων ή θεμάτων, τα οποία αφορούν το Κοράνι».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Καρπενησίου Γεώργιος: Γιατί πάντα επιλέγουν να μειώνουν μορφές αγίων, της Παναγίας και του Χριστού μας;

Μητροπολίτης Καρπενησίου Γεώργιος: Γιατί πάντα επιλέγουν να μειώνουν μορφές αγίων, της Παναγίας και του Χριστού μας;

«Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις και στο παρελθόν που κάποιοι εκθέτουν έργα τους προσβλητικά για την πίστη μας».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολιτης Πειραιώς Σεραφείμ: Προσβολή του άρθρου 3 του Συντάγματος από την Εθνική Πινακοθήκη

Μητροπολιτης Πειραιώς Σεραφείμ: Προσβολή του άρθρου 3 του Συντάγματος από την Εθνική Πινακοθήκη

«Ασφαλώς, ο Θεός δεν έχει ανάγκη νομικής προστασίας, αλλά έχει ο πιστός».

Κοινωνία
Κοινωνία: Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: Οι εικόνες δείχνουν συγκεκριμένα πρόσωπα και όχι νοήματα ή έννοιες, συνεπώς δεν επιδέχονται ερμηνεία

Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: Οι εικόνες δείχνουν συγκεκριμένα πρόσωπα και όχι νοήματα ή έννοιες, συνεπώς δεν επιδέχονται ερμηνεία

«Εν προκειμένω, ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης δεν ερμηνεύει απλώς ορισμένα σύμβολα, αλλά αποδομεί πρόσωπα».

Κοινωνία
Κοινωνία: Καλαβρύτων Ιερώνυμος: Γιατί πρέπει η Ορθοδοξία να μετατραπεί σε αντικείμενο αισθητικής διαστροφής;

Καλαβρύτων Ιερώνυμος: Γιατί πρέπει η Ορθοδοξία να μετατραπεί σε αντικείμενο αισθητικής διαστροφής;

«Εάν σήμερα επιτρέπεται και προβάλλεται το "αλλόκοτο" και το "παραμορφωμένο" ως ιδεώδες, ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;»

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Βλασφημία στην Εθνική Πινακοθήκη: Περί τέχνης, ορίων και άλλων «δαιμονίων»

Βλασφημία στην Εθνική Πινακοθήκη: Περί τέχνης, ορίων και άλλων «δαιμονίων»

Απαντήσεις για τις πιο χιλιοειπωμένες ανοησίες που ακούστηκαν προς υπεράσπιση των βλάσφημων έργων στην Εθνική Πινακοθήκη

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αν το έκανε ο καλλιτέχνης για το σπίτι του ή μία γκαλερί Κολοπετινίτσης θα συμφωνούσαμε για την ελευθερία της τέχνης

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αν το έκανε ο καλλιτέχνης για το σπίτι του ή μία γκαλερί Κολοπετινίτσης θα συμφωνούσαμε για την ελευθερία της τέχνης

«Σίγουρα ήταν μία εν θερμώ αντίδραση αλλά δεν είμαι ο Κόναν ο Βάρβαρος, έτσι που με παρουσιάζουν, ότι μπήκα και τα έκανα λίμπα».

Κοινωνία
Κοινωνία: Αισχρή απόφαση Βουλής: Μείωσαν τον μισθό του πολύτεκνου Ν.Παπαδόπουλου που υπερασπίστηκε την πίστη, και τον Καραμανλή τον χειροκροτούν 2 χρόνια

Αισχρή απόφαση Βουλής: Μείωσαν τον μισθό του πολύτεκνου Ν.Παπαδόπουλου που υπερασπίστηκε την πίστη, και τον Καραμανλή τον χειροκροτούν 2 χρόνια

Υπολογίζουν περισσότερο τα... τζάμια από τα τερατουργήματα της Εθνικής Πινακοθήκης, απ' ότι τους 57 νεκρούς των Τεμπών που προσβάλλουν συνεχώς με τη συμπεριφορά τους

Κοινωνία
Κοινωνία: Ο Παντελής Περιβολάρης παρουσιάζει το νέο του βιβλίο «Η αδελφότητα της ασημένιας σκόνης»

Ο Παντελής Περιβολάρης παρουσιάζει το νέο του βιβλίο «Η αδελφότητα της ασημένιας σκόνης»

Η παρουσίαση του νέου βιβλίου «Η αδελφότητα της ασημένιας σκόνης» του Παντελή Περιβολάρη!

Κοινωνία
Κοινωνία: Μάτι: Αυτή η οργή δεν μπορεί να μείνει αναπάντητη – «Καιγόμαστε» φωνάζουν οι οικογένειες και ο λαός, 7 χρόνια μετά

Μάτι: Αυτή η οργή δεν μπορεί να μείνει αναπάντητη – «Καιγόμαστε» φωνάζουν οι οικογένειες και ο λαός, 7 χρόνια μετά

Οι οικογένειες των θυμάτων από το Μάτι, ζητούν κι εκείνες «οξυγόνο» δικαίωσης - Κοινή η εγκληματική πολιτική σε Μάτι και Τέμπη

Κοινωνία
Κοινωνία: Ταξχος (ε.α.) Παναγιώτης Σπυρόπουλος: Η Μάχη στο Ύψωμα 731- Οι Θερμοπύλες της Ηπείρου [9 – 24 Μαρτίου 1941]

Ταξχος (ε.α.) Παναγιώτης Σπυρόπουλος: Η Μάχη στο Ύψωμα 731- Οι Θερμοπύλες της Ηπείρου [9 – 24 Μαρτίου 1941]

Η ιστορία του Ταξχου (ε.α.) Παναγιώτη Σπυρόπουλου!

Κοινωνία
Κοινωνία: Κόβουν το 1/4 του μισθού του Παπαδόπουλου επειδή κατέβασε τις βέβηλες εικόνες;

Κόβουν το 1/4 του μισθού του Παπαδόπουλου επειδή κατέβασε τις βέβηλες εικόνες;

Ο Νικόλαος Παπαδόπουλος θα δεχθεί μομφή.

Κοινωνία
Κοινωνία: Η Ιερά Σύνοδος αναλαμβάνει δράση για τις βέβηλες εικόνες στην Εθνική Πινακοθήκη – Αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση

Η Ιερά Σύνοδος αναλαμβάνει δράση για τις βέβηλες εικόνες στην Εθνική Πινακοθήκη – Αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση

Η ΔΙΣ εξέφρασε την λύπη της για το περιεχόμενο συγκεκριμένων έργων της εν λόγω εκθέσεως.

Κοινωνία
Κοινωνία: ΣΚΑΪ: Αηδίασε το πανελλήνιο με τα ρατσιστικά σχόλια Οικονόμου – Παυλόπουλου για τους ΑμΕΑ – Έρχονται καταγγελίες στο ΕΣΡ

ΣΚΑΪ: Αηδίασε το πανελλήνιο με τα ρατσιστικά σχόλια Οικονόμου – Παυλόπουλου για τους ΑμΕΑ – Έρχονται καταγγελίες στο ΕΣΡ

Σφοδρές αντιδράσεις για τους απαράδεκτους δημοσιογράφους του ΣΚΑΪ που είπαν σε ζωντανή μετάδοση ότι ο θάνατος είναι προτιμότερος από την αναπηρία!

Κοινωνία
Κοινωνία: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Απασφάλισε για τους υπόλοιπους βουλευτές της ΝΙΚΗΣ που δεν υπερασπίστηκαν τα Ιερα Πρόσωπα της Πίστης μας

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Απασφάλισε για τους υπόλοιπους βουλευτές της ΝΙΚΗΣ που δεν υπερασπίστηκαν τα Ιερα Πρόσωπα της Πίστης μας

«Στέκομαι ιδιαίτερα προβληματισμένος απέναντι σε τέτοιες "διπλωματικές" συμπεριφορές».

Κοινωνία
Κοινωνία: Χυδαίο σχόλιο για Παπαδόπουλο: «Τα δαιμόνια έφυγαν μετά τον βουλευτή»; – Μιλάει για βία ο Πρετεντέρης, που πέταγε μπουκάλια στο ΟΑΚΑ!

Χυδαίο σχόλιο για Παπαδόπουλο: «Τα δαιμόνια έφυγαν μετά τον βουλευτή»; – Μιλάει για βία ο Πρετεντέρης, που πέταγε μπουκάλια στο ΟΑΚΑ!

Άθλιο χριστιανοφοβικό σχόλιο από τον Γ.Πρετεντέρη, που κάποτε πετούσε μπουκάλια σε διαιτητές επειδή δεν του άρεσαν τα σφυρίγματά τους!

Κοινωνία