Αυτό είναι το ελληνικό ηλεκτρονικό αυτοκίνητο που έφτιαξε η Ελλάδα πριν καν γεννηθεί ο Ελον Μάσκ
Πώς η Ελλάδα έβαλε... τα γυαλιά στον παγκμοσμίου φήμης επιχειρηματία και εφευρέτη Έλον Μασκ από τη δεκαετία του '70Ένα ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στη Σύρο τη δεκαετία του 1970 ήταν ένα από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής στον κόσμο. Τι σχέση έχει όμως με τον διάσημο επιχειρηματία, μηχανικό και εφευρέτη Έλον Μασκ;
Οπως αναφέρει η σελίδα «Greekreporter.com με βάση το Λονδίνο, στα τέλη της 10ετίας του ’60 ο Γιάννης Γουλανδρής (της γνωστικής εφοπλιστικής οικογένειας) είχε αποκτήσει απέκτησε το τμήμα θαλάσσιων κινητήρων της Βρετανικής κατασκευαστικής μοτοσυκλετών Enfield. Ίδρυσε την Enfield Marine για να κατασκευάσει σκάφη από αλουμίνιο. Πριν το κλείσιμό της το 1973, η εταιρία απέκτησε φήμη για τα ανταγωνιστικά της ταχύπλοα σκάφη.
Εν τω μεταξύ η «Enfield Αυτοκινητιστική» παρήγαγε το παγκοσμίως πρώτο ηλεκτροκινούμενο αυτοκίνητο, το Enfield 8000, από το οποίο είχαν κατασκευαστεί περισσότερα από 100 πριν ο Γουλανδρής μεταφέρει την παραγωγή στο Νεώριο. Άλλα 120 Ε8000 κατασκευάστηκαν στην Σύρο.
Δυστυχώς άκαμπτοι δασμολογικοί νόμοι παρατίθενται να εξηγήσουν για ποιόν λόγο δεν πουλήθηκε ποτέ κανένα στην Ελλάδα. Η παραγωγή ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων και η προσωπική ιδέα του Γιάννη Γουλανδρή για ένα πολυτελές 4Χ4 σταμάτησαν το 1976 στο Νεώριο.
Αυτό ήταν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που παρήχθη στην Ελλάδα δεκαετίες πριν από το Tesla του Έλον Μασκ…
Το ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατασκευάστηκε αρχικά στο Ηνωμένο Βασίλειο
Το αυτοκίνητο είχε περάσει όλες τις απαραίτητες δοκιμές για παραγωγή στο Ηνωμένο Βασίλειο και βρισκόταν στο δρόμο για παραγωγή στις ΗΠΑ.
Λέγεται ότι ο τότε κυβερνήτης της Καλιφόρνια Ρόναλντ Ρίγκαν έστειλε ένα αεροπλάνο μεταφοράς φορτίου για να μεταφερθούν τρία Enfield 8000 στην Καλιφόρνια για να υποστηρίξουν τη νομοθεσία του για τον Καθαρό Αέρα.
Ωστόσο, δεν παρήχθη ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Κατασκευάστηκαν συνολικά 120 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 65 χρησιμοποιήθηκαν από το Συμβούλιο Ηλεκτρισμού και τους πίνακες ηλεκτρισμού στη νότια Αγγλία.
Ακόμη και σήμερα, ορισμένα από αυτά τα οχήματα εξακολουθούν να διαφημίζονται προς πώληση στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το ένα φυλάσσεται ως έκθεμα στο East Anglian Transport Museum στο Carlton Colville στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η μοναδική αεροδυναμική του βασίστηκε σε σχέδια που έκανε ένας άλλος Έλληνας, ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο οποίος ήταν Πρόεδρος και Διευθύνων Τεχνικός Διευθυντής της Enfield.
Η παραγωγή του Enfield 8000 μεταφέρθηκε στην Ελλάδα
Το αυτοκίνητο τελικά παρήχθη στην Ελλάδα μετά την ενσωμάτωση της εταιρείας στο Νεώριο (ανήκε επίσης στον Γουλανδρή) και μετονομάστηκε σε Enfield-Neorion.
Υπήρξαν πολλά επιχειρήματα σχετικά με τον λόγο για τον οποίο ο Γουλανδρής αποφάσισε να παράγει το αυτοκίνητο στη Σύρο στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των θεωριών συνωμοσίας. Ο Θάνος Λεμπέσης, τότε Γενικός Διευθυντής της Enfield-Neorion, υποστήριξε ότι ο κ. Γουλανδρής είχε σκεφτεί ότι «η εταιρεία ανήκει σε Έλληνες, το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε από Έλληνες, άρα θα έπρεπε να παράγεται και από Έλληνες».
Το αυτοκίνητο θεωρήθηκε ότι είχε μεγάλες δυνατότητες στις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα, μια εποχή που υπήρχε μια παγκόσμια κρίση πετρελαίου.
Οπως όμως αναφέρουμε και πιο πάνω, η παραγωγή του σταμάτησε το 1977 γιατί τα ζητήματα φορολογικής κατηγοριοποίησης με την ηλεκτρική ισχύ της στην Ελλάδα την κατέστησαν ασύμφορη.
Όσον αφορά τις επιδόσεις του δεν ήταν προφανώς σπουδαίες. Μπορούσε να κάνει 0-50χλμ σε 12,5 δευτερόλεπτα, η τελική του ταχύτητα ήταν περίπου 77χλμ και η αυτονομία της μπαταρίας του επέτρεπε στους αυτοκινητιστές να διανύσουν μόνο 80χλμ – και μάλιστα με χαμηλή ταχύτητα!