Τουρκία: Και όμορφη και πετυχημένη! Ο λόγος για την νεαρή Τουρκάλα επιστήμονα Gökçin Çınar, της οποίας το έργο για την εφαρμογή υβριδικών ηλεκτρικών συστημάτων σε αεροσκάφη το οποίο χρηματοδοτήθηκε από τη NASA, έλαβε μάλιστα και το βραβείο «καλύτερου άρθρου».
Ουσιαστικά η έρευνά αφορά τον σχεδιασμό υβριδικών ηλεκτρικών αεροσκαφών, με τη NASA να ανακοινώνει την επιτυχία της Çınar μέσα από τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτει.
Όπως αναφέρει η τουρκική «haberler» το άρθρο αυτό περιγράφει τη δουλειά που έκανε η επιστήμονας από την Τουρκία για το πρόγραμμα της NASA, ενόσω εργαζόταν στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Τζόρτζια. Για την εμπειρία της η Çınar είπε: «Σε αυτό το άρθρο, αναλύω το πώς να ηλεκτροδοτήσουμε το σύστημα πρόωσης αεροσκαφών ικανών για πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων, που θα τεθούν σε χρήση το 2030 και πώς θα τροφοδοτούνται αυτά τα αεροσκάφη. Εξετάσαμε και παρουσιάσαμε λεπτομερώς πώς πρέπει να σχεδιαστεί και πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτό το σύστημα κατά τη διάρκεια της πτήσης. Εξετάσαμε επίσης τον αντίκτυπο αυτού του συστήματος σε διάφορα σχέδια αεροσκαφών και πώς και πόσο θα μπορούσε να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου. Αναπτύξαμε μια υπάρχουσα μέθοδο. Στόχος μας είναι να μειώσουμε την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων στα αεροπλάνα».
Για τη βράβευσή της η Çınar έδειξε να εκπλήσσεται απόλυτα: Το βραβείο ήταν μια μεγάλη έκπληξη, δεν το περίμενα καθόλου. Ποτέ δεν πίστευα ότι μια μέρα θα έβλεπα τον εαυτό μου στους λογαριασμούς κοινωνικής δικτύωσης της NASA. Έτσι έγινε πραγματικότητα το παιδικό μου όνειρο».
Εξηγώντας ότι οι σπουδές του θα συνεχιστούν ολοταχώς, η Çınar δήλωσε ότι θα συνεχίσει την έρευνά της με τους μαθητές της στο εργαστήριότης στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν. Στόχος να φτιάξει τις τεχνολογίες που απαιτούνται για βιώσιμη αεροπορία και να σχεδιάσει τα αεροσκάφη του μέλλοντος.
Μετά την αποφοίτησή της από το Πανεπιστήμιο METU (Τμήμα Μηχανικής Αεροπορίας και Διαστήματος) η Çınar ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό και το διδακτορικό του στο Georgia Institute of Technology (Georgia Tech), ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια στον κόσμο στη μηχανική και την πληροφορική.
Εξηγώντας ότι εξέτασαν ένα αεροπλάνο χωρητικότητας 50 επιβατών ως παράδειγμα σε αυτή τη μελέτη, η Cinar εξήγησε: «Στην πραγματικότητα, θέλουμε να μεταφέρουμε αυτή την τεχνολογία στα επιβατικά αεροσκάφη Boeing 737, τα οποία έχουν πολύ μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, αντί για αεροσκάφη μικρών αποστάσεων . Μετά την απόδειξη της ιδέας σε μικρά αεροπλάνα στο εγγύς μέλλον, ο κύριος στόχος μας μεταξύ 2035 και 2050 είναι να ηλεκτροδοτήσουμε αεροπλάνα που μπορούν να μεταφέρουν πάνω από 100 άτομα. Επειδή αυτά είναι τα πιο χρησιμοποιούμενα αεροπλάνα, αυτά τα αεροπλάνα παράγουν επίσης τις υψηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα».