Ο Dr. Will Roper βοηθός γραμματέα της Διεύθυνσης προμηθειών, τεχνολογίας και λογιστικής υποστήριξης της Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), στις 14 Σεπτεμβρίου έκανε γνωστό πως πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία η παρθενική πτήση ενός πρωτοτύπου μαχητικού επίδειξης τεχνολογίας. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος NGAD (Next generation Air Dominance) και αποτελεί εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη για τους λόγους που εξηγούμε παρακάτω.
Πέρα από τις υψηλές επιδόσεις και τα πρωτοποριακά του χαρακτηριστικά, το νέο αυτό πρωτότυπο επίδειξης τεχνολογίας της USAF εισάγει καινούρια δεδομένα στην σχεδιαστική, αναπτυξιακή και παραγωγική διαδικασία των μελλοντικών αεροπλάνων. Επανδρωμένων και μη. Αυτό αποκάλυψε ο Dr. Roper σε σχετική έκθεση που έχει συντάξει με τον τίτλο «Take the Red Pill: The New Digital Acquisition Reality».
Σε ό,τι αφορά στο πρωτότυπου επίδειξης τεχνολογίας δήλωσε χαρακτηριστικά: «Κατά την παρθενική πτήση του πρωτοτύπου μαχητικού, επίδειξης τεχνολογίας, καταρρίψαμε αρκετά ρεκόρ επιδόσεων. Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την παραγωγή του με τρόπους που δεν έχουν ποτέ στο παρελθόν εφαρμοστεί». Αυτό που δεν διευκρίνισε φυσικά, ήταν το αν το αεροσκάφος ήταν επανδρωμένο ή όχι.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ελληνικά F16 μαζί ένα αμερικανικό B-52H στην Ανατολική Μεσόγειο – Μουδιασμένη η Άγκυρα
Πρόκειται για το πρώτο νέο μαχητικό, υπό τη μορφή πρωτοτύπου επίδειξης τεχνολογίας, που κατασκευάζεται και πετά στις ΗΠΑ, μετά από 20 ολόκληρα χρόνια. Από την περίοδο δηλαδή των πτητικών δοκιμών των X-32 (Boeing) και X-35 (Lockheed Martin).
Σημαντική καινοτομία που για πρώτη φορά εφαρμόστηκε στη σχεδίαση του νέου εκπαιδευτικού προκεχωρημένης και επιχειρησιακής εκπαίδευσης Τ-7Α Red Hawk της USAF, ήταν η ολοκλήρωση της ίδιας διαδικασίας για το πρωτότυπο μαχητικού επίδειξης τεχνολογίας εξ ολοκλήρου μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών (CAE – Computer Aided Engineering).
H συγκεκριμένη διαδικασία θα υιοθετηθεί πλήρως από ότι όλα δείχνουν, καθώς περιορίζει τον χρόνο σχεδίασης, το κόστος ανάπτυξης και τα τεχνικά ρίσκα. Η κατασκευή του πρωτοτύπου έγινε χωρίς την παραμικρή τροποποίηση των σχεδίων. Σημαντικό πλεονέκτημα της νέας διαδικασίας, όπως τονίστηκε, πέρα από τη μείωση χρόνου, κόστους και ρίσκων, είναι η μείωση του κόστους κύκλου ζωής (Life Cycle Cost) κατά 10% σε βάθος χρόνου 30 ετών.
Ο Dr. Roper αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε άλλο σχόλιο σχετικά με το εάν το νέο υπό ανάπτυξη μαχητικό θα αξιοποιηθεί σε επανδρωμένη και μη επανδρωμένη μορφή, ποια ή ποιες θα είναι οι κύριες αποστολές του και ποιες θα είναι οι πραγματικές του επιδόσεις και τα χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) που θα ενσωματώνει.
Έδωσε όμως σημαντικές πληροφορίες σχετικές με υπολογισμούς κόστους που έχουν ολοκληρωθεί, αλλά και σχετικές με νέες διαδικασίες προμήθειας και υποστήριξης – αναβάθμισης μαχητικών, στο μέλλον.
Με βάση τους υπολογισμούς αυτούς, της Διεύθυνσης προμηθειών, τεχνολογίας και λογιστικής υποστήριξης (ανήκει στην Διοίκηση Υλικού – Material Command) της USAF, μετά τα 15 πρώτα χρόνια υπηρεσίας ενός τύπου μαχητικού, το κόστος υποστήριξης του αυξάνεται κατά 3% έως 7% κάθε χρόνο, μέχρι να συμπληρώσει την επιχειρησιακή του ζωή στα 30 χρόνια!
Αυτό που προτείνεται μέσω της νέας διαδικασίας σχεδίασης και παραγωγής, είναι η προμήθεια νέων μαχητικών αναβαθμισμένης έκδοσης κάθε οκτώ χρόνια και η αντικατάσταση των παλαιότερων κάθε 16 χρόνια κατά μέσο όρο!
Κατά τον τρόπο αυτό θα καταργηθούν τα προγράμματα δομικής αναβάθμισης (SLEP – Service Life Extension Programs) και εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών και του εξοπλισμού αποστολής (MLU – Mid Life Update), με συνεπαγόμενη εξοικονόμηση 79% από τα συνολικά κόστη εκσυγχρονισμών και δομικών αναβαθμίσεων και 50% από τα σημερινά κόστη υποστήριξης.
Από την άλλη πλευρά έχει υπολογιστεί ότι μέσω της νέας αυτής διαδικασίας, που θα περιλαμβάνει συνεχείς αναβαθμίσεις λογισμικού, ενσωμάτωση συστημάτων ανοικτής αρχιτεκτονικής που θα αντικαθίστανται και θα αναβαθμίζονται εύκολα, το κόστος ανάπτυξης θα ανέλθει κατά 25% κατά προσέγγιση και το κόστος κατασκευής κατά 18%.
Η αύξηση αυτή όμως συνολικά, υπολογίζεται ότι θα είναι σε απόλυτους αριθμούς σημαντικά χαμηλότερη από τη συνολική μείωση που θα επέλθει στα κόστη εκσυγχρονισμού και δομικών αναβαθμίσεων, αλλά και τα κόστη υποστήριξης!
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι ο χρόνος σχεδίασης του εκπαιδευτικού T-7A Red Hawk, που όπως προαναφέραμε προέκυψε σχεδιαστικά μέσω της διαδικασίας CAE, μειώθηκε κατά 80% (!), ενώ και ο χρόνος ανάπτυξης του λογισμικού συρρικνώθηκε κατά 50%!
Πρόκειται για νούμερα ασύλληπτα, δεδομένου ότι το πρώτο πρωτότυπο πέταξε 36 μόλις μήνες από την έναρξη της σχεδίασής του! Στο ίδιο θέμα θα επανέλθουμε με ένα αφιέρωμα στις ενέργειες του Ναυτικού των ΗΠΑ για την ανάπτυξη του δικού του μαχητικού νέας γενιάς (6ης), που προορίζεται να αντικαταστήσει το Super Hornet μετά το 2030. Κύρια χαρακτηριστικά του θα είναι η μεγάλη του ακτίνα και το ότι θα είναι επανδρωμένο.
Πηγή: defence-point.gr