EXTRATIME

Πήγαν τα έντομα στο δικαστήριο και η απόφαση έλεγε πως πρέπει να εγκαταλείψουν το χωράφι

Γουρούνια που καταδικάστηκαν σε θάνατο και έντομα που διώχθηκαν από το χωράφι με δικαστική απόφαση
Πήγαν τα έντομα στο δικαστήριο και η απόφαση έλεγε πως πρέπει να εγκαταλείψουν το χωράφι

Στις σκοτεινές και παράξενες γωνιές της ευρωπαϊκής Ιστορίας, υπάρχει ένα κεφάλαιο τόσο απίστευτο που μοιάζει βγαλμένο από σατιρικό παραμύθι. Κι όμως είναι απολύτως αληθινό. Στον Μεσαίωνα, τα ζώα – από γουρούνια και κατσίκες μέχρι ποντίκια και ακρίδες – δικάζονταν σε κανονικά δικαστήρια. Με εισαγγελέα, κατηγορητήριο, μάρτυρες και, φυσικά, ποινή. Ήταν η εποχή που η Δικαιοσύνη δεν σταματούσε στα σύνορα του ανθρώπινου είδους, αλλά επεκτεινόταν και στους τετράποδους, πτερωτούς και ερπόντες κατοίκους της γης.

Τα αρχεία των ευρωπαϊκών δικαστηρίων από τον 13ο έως και τον 18ο αιώνα είναι γεμάτα υποθέσεις όπου ζώα κατηγορήθηκαν για εγκλήματα. Στη Γαλλία, μια γουρούνα δικάστηκε και εκτελέστηκε διότι φέρεται να σκότωσε ένα παιδί. Στην Ελβετία, ένας τράγος κατηγορήθηκε για σύναψη συμφωνίας με τον διάβολο. Στην Ιταλία, ποντίκια που κατέστρεφαν σπαρτά έλαβαν… επίσημη δικαστική προειδοποίηση να εγκαταλείψουν το χωριό εντός ορισμένων ημερών. Οι διαδικασίες ήταν τόσο επίσημες, που ορίζονταν ακόμη και δικηγόροι υπεράσπισης για τα ζώα. Και αυτοί, πολλές φορές, εκφωνούσαν ρητορικούς λόγους υπέρ των «πελατών» τους.

Το πιο διάσημο περιστατικό σημειώθηκε το 1457 στο χωριό Σαβινί της Γαλλίας, όπου μια χοίρεια μάνα κατηγορήθηκε για τον θάνατο ενός παιδιού. Οι δικαστικές διαδικασίες διήρκεσαν ημέρες, με παρουσία τοπικών αρχόντων και πλήθους κόσμου. Το ζώο καταδικάστηκε σε θάνατο και απαγχονίστηκε δημόσια. Σε άλλη υπόθεση, το 1519, σμήνη εντόμων θεωρήθηκαν υπεύθυνα για την καταστροφή σοδειών και κλήθηκαν μέσω… εκκλησιαστικού διατάγματος να εγκαταλείψουν το χωράφι. Όταν δεν υπάκουσαν, δικάστηκαν και καταδικάστηκαν ερήμην.

Η βάση αυτών των δικών δεν ήταν μόνο θεολογική ή δεισιδαιμονική. Πίσω από την τελετουργική σοβαρότητα κρυβόταν μια ανάγκη για τάξη. Οι μεσαιωνικές κοινότητες λειτουργούσαν με αυστηρούς ηθικούς και θρησκευτικούς κώδικες. Ό,τι προκαλούσε αναστάτωση έπρεπε να εξηγηθεί, να ενταχθεί στο κοσμικό δίκαιο και να τιμωρηθεί. Τα ζώα δεν θεωρούνταν απλώς «κτήνη». Ήταν, για τους ανθρώπους του Μεσαίωνα, μέλη της θεϊκής τάξης – ικανά για καλό ή κακό, άξια προστασίας αλλά και καταδίκης.

Υπήρχε, μάλιστα, διαχωρισμός ανάμεσα σε εκκλησιαστικά και πολιτικά δικαστήρια. Τα πρώτα δίκαζαν συνήθως έντομα και μικρά ζώα, τα οποία αντιμετωπίζονταν ως δαιμονικά όργανα ή ως φορείς θεϊκής τιμωρίας. Τα δεύτερα αναλάμβαναν τις πιο «κοσμικές» υποθέσεις – επιθέσεις από ζώα, φόνους, ή διατάραξη της τάξης. Η τελετουργία είχε σημασία: τα ζώα μεταφέρονταν στο δικαστήριο, συνήθως με αλυσίδες, παρουσιαζόταν το κατηγορητήριο, και σε πολλές περιπτώσεις, το αποτέλεσμα ήταν η εκτέλεση, εξορία ή τελετουργική κατάρα.

Στο φόντο όλων αυτών διαφαίνεται και η ανθρώπινη ανάγκη να βρει νόημα σε ό,τι δεν καταλαβαίνει. Ο Μεσαίωνας ήταν γεμάτος απειλές: ασθένειες, λιμούς, πόλεμοι, και θρησκευτική ανασφάλεια. Όταν η καθημερινότητα γινόταν αφόρητη, έπρεπε να εντοπιστεί ο ένοχος – ακόμη κι αν αυτός φορούσε οπλές ή είχε φτερά. Η δικαστική δίωξη των ζώων ήταν μια κοινωνική βαλβίδα, ένας τρόπος να εκτονωθεί η ένταση και να αποκατασταθεί η ηθική ισορροπία.

Το τέλος αυτών των δικών ήρθε σιγά-σιγά με τον Διαφωτισμό. Οι πρώτοι λόγιοι του 17ου και 18ου αιώνα άρχισαν να γελοιοποιούν την πρακτική. Με τον καιρό, η δικαιοσύνη περιορίστηκε στους ανθρώπους, και τα ζώα ξαναπήραν τη θέση τους έξω από τα εδώλια. Όμως, για τουλάχιστον τέσσερις αιώνες, ήταν πολύ πιθανό ένα γουρούνι να δικάζεται με περισσότερη σοβαρότητα απ’ ό,τι ένας χωρικός. Και η Δικαιοσύνη, όσο τυφλή κι αν ήταν, φρόντιζε να φορά τις παρωπίδες της και στις πιο παράξενες υποθέσεις.

#Tags

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία
Κοινωνία: Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Οι χρεώσεις κατανάλωσης παραμένουν - για την ώρα ίδιες - αλλά αυξάνεται το πάγιο ύδρευσης και προστίθεται νέο πάγιο αποχέτευσης

Κοινωνία
ExtraTime: Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

(PHOTOS) Πορτρέτα Ελλήνων και ξένων δημιουργών που έχουν σημαδέψει την πολιτιστική ζωή της σύγχρονης Ελλάδας.

ExtraTime
Κοινωνία: Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Μετά το φιάσκο του ΕΛΓΑ, «σύνθημα» για συνέχιση του αγώνα - Ανοιχτοί δρόμοι τα Χριστούγεννα, αλλά τα τρακτέρ θα παραμείνουν

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Ο Αρχιπλοίαρχος ε.α. του Λιμενικού, Κωνσταντίνος Καραγάτσος, εξήγησε με στοιχεία το φιάσκο διαχείρισης σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Οι συντάκτες του κοινοβουλευτικού ρεπορτάζ έμαθαν τι είπε ο κ. Παπασταύρου πριν καν τα πει- Η Μιλένα Αποστολάκη κατήγγειλε το απίστευτο περιστατικό

Κοινωνία
ExtraTime: Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Το διαστρικό αντικείμενο 3I ATLAS φτάνει στο πιο κοντινό του πέρασμα από τη Γη και παρακολουθείται στενά.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

Από την «κατήχηση» του διαδικτύου στα σκαλοπάτια της ενορίας - Η Associated Press μιλά για «δεύτερο κύμα» Αμερικανών που γεμίζει τους ναούς

Ελευθέριος Ανδρώνης