ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανδρέας Βορύλλας: «Ναι» επί της αρχής για το νομοσχέδιο ενίσχυσης εισοδημάτων, άλλα η ΝΙΚΗ ζητά βελτιώσεις σε σειρά διατάξεων

«Η ΝΙΚΗ δεν μπήκε στη Βουλή για να ασκήσει στείρα αντιπολίτευση», υπογράμμισε κ. Βορύλλας - Παρεμβάσεις για οικογένεια, δημογραφικό, ΕΝΦΙΑ και νεαρά ζευγάρια
Ανδρέας Βορύλλας: «Ναι» επί της αρχής για το νομοσχέδιο ενίσχυσης εισοδημάτων, άλλα η ΝΙΚΗ ζητά βελτιώσεις σε σειρά διατάξεων

Μια σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις έκανε ο ειδικός αγορητής της ΝΙΚΗΣ, Ανδρέας Βορύλλας, πάνω στη συζήτηση του οικονομικού νομοσχεδίου για την ενίσχυση των εισοδημάτων.

Ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ ζήτησε βελτιώσεις σε σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου και είπε ότι το κόμμα του θα δηλώσει «ναι» επί της αρχής, καθότι η ΝΙΚΗ έχει δεσμευτεί πως δεν θα ξοδέψει τις δυνάμεις της σε «τυφλές» κόντρες εντός της Βουλής και θα στηρίξει οποιοδήποτε μέτρο δίνει έστω και μια μικρή ανάσα στον Έλληνα πολίτη.

«Η ΝΙΚΗ δεν μπήκε στο ελληνικό Κοινοβούλιο για να ασκήσει μια στείρα αντιπολίτευση. Έχουμε έρθει στη Βουλή για να μπορέσουμε να δώσουμε το κάτι παραπάνω στους Έλληνες πολίτες», είπε ο Ανδρέας Βορύλλας.

Με αφορμή την ολοένα και αυξανόμενη διόγκωση του δημόσιου χρέους, ο κ. Βορύλλας έθεσε τις ανησυχίες του πάνω στην πολιτική λιτότητας που θα αναγκαστεί να ακολουθήσει η κυβέρνηση, παρότι το κρύβει για επικοινωνιακούς λόγους.

«Το στοίχημα για την ελληνική κοινωνία είναι εάν η κυβέρνηση με στόχο την μείωση του χρέους, θα οδηγηθεί την επόμενη χρονιά σε πολιτικές λιτότητας που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσουν μεγάλο μέρος των πολιτών στο περιθώριο και στην διόγκωση των κοινωνικών ανισοτήτων και της φτώχειας», σημείωσε ο βουλευτής.

Εκφράζοντας μια πάγια και βασική θέση της ΝΙΚΗΣ, ο κ. Βορύλλας είπε ουσιαστικά ότι οποιαδήποτε πολιτική στήριξης της οικονομίας και αν εφαρμόσει η κυβέρνηση, δεν θα αποφέρει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα αν δεν επενδύσει στο βασικό κύτταρο της κοινωνίας που είναι η οικογένεια. Αν δηλαδή δεν υπάρξει μέριμνα για το δημογραφικό πρόβλημα, τα προβλήματα της οικονομίας θα ανακυκλώνονται και θα επανεμφανίζονται συνεχώς μπροστά μας:

«Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει κατ’ αρχή να αναπτυχθούν στην κοινωνία οι κατάλληλες συνθήκες που να επιτρέπουν την στήριξη του θεσμού της οικογένειας  που αποτελεί τον βασικό πυλώνα ευημερίας ενός κράτους», είπε.

Φυσικά η στήριξη του θεσμού της οικογένειας, συνδέεται άμεσα με την ποιότητα της παιδείας μας που σήμερα είναι χειρότερη από ποτέ. Η καλύτερη ποιότητα παιδείας θα δημιουργήσει πιο συγκροτημένες οικογένειες, και οι υγιείς οικογένειες θα βγάλουν στην κοινωνία νομιμόφρονες πολίτες. Αυτό ακριβώς εννοούσε και ο πρόεδρος της ΝΙΚΗΣ, Δημήτρης Νατσιός, όταν έλεγε πως «κοιτάμε την πατρίδα μας με όρους ιστορικού μέλλοντος και όχι με όρους τετραετίας».

Όσον αφορά τα μέτρα στήριξης των πολιτών για την ακρίβεια που έχει αποφασίσει έως τώρα η κυβέρνηση, ο κ. Βορύλλας με τα λόγια του ξεκαθάρισε ότι αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό.

«Τα μέτρα που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορούν να καλύψουν τις μεγάλες απώλειες εισοδημάτων που βιώνουν οι Έλληνες πολίτες εξαιτίας της τεράστιας και ανεξέλεγκτης ακρίβειας».

Από τη μία ο υψηλός πληθωρισμός και από την άλλη η δραματική πτώση της αγοραστικής δύναμης του Έλληνα πολίτη, εξανεμίζει τα πενιχρά οικονομικά βοηθήματα που παρέχει η κυβέρνηση. Και σαν να μην έφτανε αυτό, η αισχροκέρδεια συνεχίζει να κυριαρχεί στην αγορά με ευθύνη της κυβέρνησης.

«Καλό θα ήταν να σταματήσουμε να μιλάμε για εισαγόμενη ακρίβεια, δημιουργώντας ελεγκτικούς μηχανισμούς, που θα σπάσουν τα καρτέλ γύρω από τα είδη πρώτης ανάγκης στο ελληνικό νοικοκυριό», είπε ο Ανδρέας Βορύλλας.

Όπως σημείωσε ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ, ο πληθωρισμός «κατατρώει» και τις αυξήσεις που θα δοθούν μετά από 14 χρόνια στους δημοσίους υπαλλήλους:

«Πρόκειται για αυξήσεις κατώτερες αναλογικά του πληθωρισμού και την εποχή που θα έρθουν στην καλύτερη περίπτωση ο πληθωρισμός θα κυμαίνεται περίπου στο 10,5%» και συνέχισε λέγοντας ότι : «με δεδομένη την ακρίβεια των προϊόντων, τα 70 ευρώ που θα λάβει ο κάθε δημόσιος υπάλληλος, δεν θα καλύπτουν καμία επιπρόσθετη ανάγκη»

Ο κ. Βορύλλας τόνισε ακόμα πως από τον καιρό που η χώρα μας μπήκε στα μνημόνια, ο δημόσιος υπάλληλος έχει χάσει περίπου το 40% του μισθού του λόγω περικοπών, επομένως χαρακτήρισε ως «ψίχουλα» τη συγκεκριμένη αύξηση, ωστόσο όπως είπε: «η ΝΙΚΗ θα ψηφίσει το άρθρο αυτό, όπως θα ψηφίσουμε και το αφορολόγητο, καταθέτοντας ωστόσο σχετική βελτιωτική πρόταση που θα αφορά τις πολύτεκνες οικογένειες και τα νέα ζευγάρια».

Σχετικά με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% εάν η οικία ασφαλιστεί, ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ σημείωσε πως το κόστος των ασφαλίστρων είναι πολύ μεγαλύτερο από την αντίστοιχη «έκπτωση» στον φόρο, με αποτέλεσμα να πρόκειται για ένα άδικο και προσχηματικό μέτρο που η ΝΙΚΗ δεν θα ψηφίσει εάν δεν εισακουστεί η βελτιωτική της πρόταση.

Ακόμα, ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ άσκησε κρητική για το πρόγραμμα «Το σπίτι μου», λέγοντας πως υπάρχουν χιλιάδες αιτήσεις που δεν καλύπτονται από τα ποσά κάλυψης του προγράμματος και δεν φαίνεται να έχουν καμία προοπτική έγκρισης, και συν τοις άλλοις δεν υπάρχουν αρκετά προσφερόμενα ακίνητα για να καλύψουν τις ανάγκες της ζήτησης.

Ολόκληρη η τοποθέτηση του βουλευτή της ΝΙΚΗΣ, Ανδρέα Βορύλλα:

Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών και θα ήθελα κατ’ αρχή να εκφράσω την ικανοποίηση του κόμματός μου, διότι το εν λόγω νομοσχέδιο εισάγει προς ψήφιση αρκετές ευεργετικές διατάξεις που δίνουν μία μικρή ανάσα στους δοκιμαζόμενους πολίτες αυτής της χώρας.

Επομένως μένοντες πιστοί στις αρχές και στις αξίες του κινήματός μας, ότι θα είμαστε κοντά στους Έλληνες πολίτες και θα στηρίζουμε τα μέτρα εκείνα που βελτιώνουν τις οικονομικές δυνατότητες τους, λέμε «Ναι» επί της Αρχής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.

Όπως ανέφερε και ο Πρόεδρός μας στις προγραμματιστικές δηλώσεις, η ΝΙΚΗ δεν μπήκε στο ελληνικό Κοινοβούλιο για να ασκήσει μια στείρα αντιπολίτευση. Έχουμε έρθει στη Βουλή για να μπορέσουμε να δώσουμε το κάτι παραπάνω στους Έλληνες πολίτες.

Στην τετραετία που πέρασε, η ελληνική οικονομία ευνοήθηκε από εξωγενείς παράγοντες και συγκεκριμένα

α) από την χαλάρωση του ασφυκτικού οικονομικού πλαισίου που υιοθετήθηκε από την Ε.Ε η οποία προχώρησε σε αναστολή των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας σχετικά με το ύψος του δημόσιου χρέους και του ελλείμματος,
β) από την μείωση της κατανάλωσης που οφείλονταν στον περιορισμό λόγω covid, σε συνδυασμό με την υπερείσπραξη έμμεσων φόρων (φπα και ειδικού φόρου κατανάλωσης) λόγω της υπερβολικής ανόδου των καυσίμων, με αποτέλεσμα να δοθεί η δυνατότητα επιδοματικής πολιτικής που άγγιξε ποσό ρεκόρ.

Όμως η οικονομική χαλαρότητα φαίνεται ότι τελειώνει αφού στις προθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να ενεργοποιήσει από το 2024 την διαδικασία υπερβολικού ελλείματος, με αποτέλεσμα να καθιστά πολύ δύσκολη την υλοποίηση νέων δεσμεύσεων υπέρ του πολίτη. Είναι ένα σημαντικό ζήτημα που θα βρούμε πολύ σύντομα μπροστά μας.

Την τελευταία τετραετία αυξήθηκε το Δημόσιο Χρέος κατά 50 δις ευρώ. Eίναι αβέβαιο εάν το Μεσοπρόθεσμο σχέδιο που θα κατατεθεί το 2024, θα τύχει έγκρισης ως προς το ύψος των προτεινόμενων δαπανών, σε σχέση με την εξυπηρέτηση του χρέους. Προφανώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει την επιτάχυνση μείωσης του χρέους, μέσω μείωσης των πρωτογενών δαπανών, που θα συνδέεται με την εφαρμογή προγράμματος μεταρρυθμίσεων, γεγονός που σημαίνει ότι το επόμενο έτος θα κριθούν οι αντοχές της ελληνικής οικονομίας και οι δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά.

Επομένως το στοίχημα για την ελληνική κοινωνία είναι εάν η κυβέρνηση με στόχο την μείωση του χρέους, θα οδηγηθεί την επόμενη χρονιά σε πολιτικές λιτότητας που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσουν μεγάλο μέρος των πολιτών στο περιθώριο και στην διόγκωση των κοινωνικών ανισοτήτων και της φτώχειας.

Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει κατ’ αρχή να αναπτυχθούν στην κοινωνία οι κατάλληλες συνθήκες που να επιτρέπουν την στήριξη του θεσμού της οικογένειας που αποτελεί τον βασικό πυλώνα ευημερίας ενός κράτους. 

Εμείς πιστεύουμε ότι η οικονομική ανάπτυξη που βασίζεται στις αρχές και τους κανόνες της ισονομίας και της δικαιοσύνης, πρέπει να είναι ο πρωταρχικός στόχος της Ελληνικής Οικονομίας. Διότι αυτή θα οδηγήσει στην βελτίωση των εισοδημάτων των πολιτών και στην γενικότερη ευημερία της Ελληνικής κοινωνίας.

Η ανάπτυξη αυτή πρέπει να εξασφαλίζεται μέσα από την ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης και την θεσμοθέτηση κανόνων που θα δίνουν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Φυσικά κομβικό σημείο αναφοράς στην προσπάθεια αυτή αποτελεί η σωστή αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.

Πρέπει όμως να έχουμε την προσοχή μας στην ανησυχητική και μεγάλη απόκλιση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, γιατί δείχνει τις πραγματικές αδυναμίες της Ελληνικής Οικονομίας, αφού η απόκτηση αγαθών μέσω του εξωτερικού εμπορίου δεν αντισταθμίζεται με τα παραγόμενα εγχώρια αγαθά, με αποτέλεσμα τη συνεχή αύξηση του δανεισμού και του Δημόσιου Χρέους.

Τα μέτρα που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορούν να καλύψουν τις μεγάλες απώλειες εισοδημάτων που βιώνουν οι Έλληνες πολίτες εξαιτίας της τεράστιας και ανεξέλεγκτης ακρίβειας. Καλό θα ήταν να σταματήσουμε να μιλάμε για εισαγόμενη ακρίβεια, δημιουργώντας ελεγκτικούς μηχανισμούς, που θα σπάσουν τα καρτέλ γύρω από τα είδη πρώτης ανάγκης στο ελληνικό νοικοκυριό.

Όσον αφορά τις αυξήσεις που θα δοθούν μετά από 14 χρόνια στους δημοσίους υπαλλήλους:
Πρώτο και κυριότερο, πρόκειται για αυξήσεις κατώτερες αναλογικά του πληθωρισμού και την εποχή που θα έρθουν στην καλύτερη περίπτωση ο πληθωρισμός θα κυμαίνεται περίπου στο 10,5%, αν λάβουμε υπόψη τις εκθέσεις των ειδικών μετά την απόφαση της Ρωσίας για το μπλοκάρισμα εξαγωγής δημητριακών από την Ουκρανία. Και με δεδομένη την ακρίβεια των προϊόντων, τα 70 ευρώ που θα λάβει ο κάθε δημόσιος υπάλληλος, δεν θα καλύπτουν καμία επιπρόσθετη ανάγκη.
Δεύτερον, στα 13 αυτά χρόνια Μνημονίων, από το 2010 και μετά, ο κάθε δημόσιος υπάλληλος έχει χάσει περίπου το 40% του μισθού του λόγω των μνημονιακών δεσμεύσεων και των πολιτικών που εφαρμόστηκαν. Παρόλα αυτά, στα ελάχιστα αυτά ψιχία η ΝΙΚΗ θα ψηφίσει το άρθρο αυτό, όπως θα ψηφίσουμε και το αφορολόγητο, καταθέτοντας ωστόσο σχετική βελτιωτική πρόταση που θα αφορά τις πολύτεκνες οικογένειες και τα νέα ζευγάρια.

Επιφυλασσόμεθα για τον ΕΝΦΙΑ, καθότι θεωρούμε ότι η μείωση του ποσοστού κατά 10% δεν ισοσκελίζεται σε καμία περίπτωση με το κόστος του ασφαλιστηρίου συμβολαίου, όπως αυτό προβλέπεται από τα ψιλά γράμματα του νομοσχεδίου. Για παράδειγμα μία οικία 150 τ.μ. πληρώνει ΕΝΦΙΑ, λόγω παλαιότητας και γεωγραφικού διαμερίσματος, 296 ευρώ. Το αντίστοιχο ασφαλιστήριο συμβολαίου κοστίζει 204 ευρώ. Άρα, σε καμία περίπτωση το 10%, δηλαδή 30 ευρώ, δεν φτάνουν να καλύψουν τα 204 ευρώ. Και για αυτό θα καταθέσουμε βελτιωτική πρόταση. Σε διαφορετική περίπτωση δεν θα το ψηφίσουμε.

Επιπλέον, βασική πρότασή μας είναι να παραταθεί το market pass, όχι ως τον Οκτώβριο όπως προβλέπει το νομοσχέδιο, αλλά μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2023 κα στη συνέχεια να επανεξεταστεί με τα νέα δεδομένα του 2024. Παράλληλα, θα πρέπει να εισαχθούν βελτιωμένα εισοδηματικά κριτήρια, γιατί τα τωρινά δεν καλύπτουν μεγάλη μερίδα του πληθυσμού.

Επίσης, παρότι διπλασιάζεται το ύψος χρηματοδότησης της ΔΥΠΑ κατά 375 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα «Σπίτι μου», γνωρίζετε ότι έχουν υποβληθεί τουλάχιστον 14.000 αιτήσεις, δηλαδή υπερδιπλάσιες από τα προβλεπόμενα ποσά κάλυψης του προγράμματος, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα αξιοπιστίας, δεν μπορούμε ως Κράτος να κοροϊδεύουμε τα νέα ζευγάρια που συνεχίζουν να υποβάλλουν αιτήσεις, χωρίς καμία προοπτική έγκρισης. Επομένως πρέπει να πάρετε θέση και να μας πείτε εάν μπορείτε να εξασφαλίσετε ευρωπαϊκά κονδύλια, ώστε να τύχουν δυνατότητας έγκρισης όλες οι υποβαλλόμενες αιτήσεις, εφόσον πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν ελάχιστα σπίτια που ανταποκρίνονται στο πρόγραμμα. Εξ’ όσων γνωρίζουμε από την αγορά, να σας ενημερώσουμε ότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες είναι διστακτικοί να ενταχθούν στο εν λόγω πρόγραμμα, και οι περισσότεροι ζητούν χρήματα κάτω από το τραπέζι. Αυτό είναι ένα ακόμα θέμα που θα μας απασχολήσει όμψς στο νομοσχέδιο για τη φοροδιαφυγή, το οποίο ελπίζουμε να φέρετε σύντομα στη Βουλή.

Επίσης, στο άρθρο που αναφέρεται για τις ρυθμίσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για την
περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας, νομίζω πως πρέπει να μπει ένας τέλος
στον εμπαιγμό. Κάποια στιγμή σε αυτό το περιβόητο «Καλάθι του Νοικοκυριού» ας
μπουν και προϊόντα που προορίζονται για ανθρώπους.

Καμία ρύθμιση δεν διαβάσαμε επίσης για το μείζον ζήτημα της υπογεννητικότητας. Εκτός και αν το μόνο ευοίωνο σενάριο είναι πως το Youth Pass για παράδειγμα, το επίδομα για τα παιδιά που είναι 18 και 19 ετών σήμερα, σε 15 χρόνια από τώρα αντί για 30 εκατομμύρια ευρώ που στοιχίζει σήμερα, θα έχει μια μείωση της τάξεως του 20%, δηλαδή περίπου 24 εκατομμύρια ευρώ, επειδή οι νέοι σε αυτές τις ηλικίες θα είναι λιγότεροι…

Μια πρόβλεψη που η ΝΙΚΗ θα κάνει ότι περνάει από το χέρι της για να ανατρέψει…

Σας ευχαριστώ πολύ.

Διαβάσατε το άρθρο με τίτλο «Ανδρέας Βορύλλας: «Ναι» επί της αρχής για το νομοσχέδιο ενίσχυσης εισοδημάτων, άλλα η ΝΙΚΗ ζητά βελτιώσεις σε σειρά διατάξεων», όπου αναφέρθηκαν τα παρακάτω #tags (ετικέτες). Για σχετικά άρθρα επιλέξτε #tag.
Post on Facebook Post on X (Twitter) Post on LinkEdin Send this post with WhatsApp Send this post with Viber E-mail Post
Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Πέτρος Δημόπουλος

Αρθρογραφεί στο Sportime.GR και είναι συντάκτης του άρθρου αυτού.