Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε «υποκριτή» τον Αλέξη Τσίπρα, κατά τη δευτερολογία του στην Ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη (11/2).
Η συζήτηση περί νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είχε ένταση.
Αρχικά, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι στα πανεπιστήμια δεν θα μπαίνει η αστυνομία, αλλά η δημοκρατία.
Στη δευτερολογία του, μεταξύ άλλων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε τα εξής:
«Διέκρινα έναν εκνευρισμό στον τόνο σας, ασυνήθιστο θα έλεγα σε σχέση με τις τελευταίες σας εμφανίσεις.
Ενοχληθήκατε κατάλαβα, κύριε Τσίπρα, από την αναφορά που έκανα στη νεολαία Λαμπράκη. Αντιλαμβάνομαι ότι κάποια από τα συνθήματα εκείνων των ημερών “πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στους αγώνες”, δεν σας εκφράζουν πια πολιτικά και επεσήμανα το γεγονός ότι μια άλλη γενιά Αριστερών προέτασσαν την ακαδημαϊκή αριστεία ως στόχο, ο οποίος δεν συγκρούεται επί της αρχής με το δικαίωμα στον αγώνα.
Εσείς προφανώς δεν εκφράζεστε πια από αυτήν την την άποψη εξ ου και επιμένετε να πυροβολείτε συστηματικά και ιδεολογικά την έννοια της αριστείας.
Σας εγκαλώ για ανακρίβεια, επειδή επικαλέστηκε τον στίχο του Ελύτη για τους «νέους με τα πρησμένα πόδια» που όπως είπε τον έγραψε για τους νέους της Κατοχής και όχι για τους νέους της νεολαίας Λαμπράκη.
Πέσατε λίγες δεκαετίες έξω, αλλά δεν πειράζει, μας έχετε συνηθίσει σε τέτοιες ανιστόρητες αναφορές από το βήμα της Βουλής.
Θα ήθελα να αναθεωρήσετε την άποψή σας περί αποχαυνωμένων πολιτών. Αποχαυνωμένος είναι αυτός που βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους αδράνειας και νωθρότητας, ή αλλιώς αποβλακωμένος.
Φαντάζομαι ότι το είπατε εν τη ρύμη του λόγου σας και δεν το εννοείτε ότι οι πολίτες που μας ακούν δεν έχουν κρίση να κρίνουν αυτά που καούν στη Βουλή και να αντιμετωπίζουν την πολιτική αντιπαράθεση με καθαρότητα πνεύματος.
Αναφορικά με τη δημόσια τηλεόραση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Κατά γενική ομολογία, η δημόσια τηλεόραση τους τελευταίους 18 μήνες έχει βελτιώσει την εικόνα της. Γίνεται προσπάθεια να προσφέρει ποιοτικό περιεχόμενο και έχει κερδίσει με τις παραγωγές της πολλούς καινούργιους θεατές.
Βρίσκω ενδιαφέρον ότι την κριτική για τη δημόσια τηλεόραση και την κατηγορία ότι είναι κομματικό φερέφωνο την εκτοξεύετε εσείς.
Ποιον κοροϊδεύετε; Σταματήστε πια την υποκρισία, εσείς που είχατε την ΕΡΤ της Ακριβοπούλου και του Καψώχα όργανο στυγνής κομματικής προπαγάνδας, για το ζήτημα αυτό δεν έχετε καμία πολιτική νομιμοποίηση να ασκείτε κριτική σ’ αυτήν την κυβέρνηση».
Για τα θέματα της Παιδείας αναρωτήθηκε: «Πώς έρχεστε και σπέρνετε τον πανικό όταν είναι μαθηματικώς αδύνατον να υπολογιστεί τι βάσεις θα βάλουν τα Πανεπιστήμια και τι βαθμούς θα γράψουν τα παιδιά;
Από τη στιγμή που το ελληνικό Δημόσιο προσφέρει στους Έλληνες φοιτητές τη δυνατότητα να φοιτούν δωρεάν, δεν πιστεύετε εσείς ότι ο φοιτητής ο οποίος απολαμβάνει αυτού του δικαιώματος -το οποίο χρηματοδοτείται από τον Έλληνα φορολογούμενο- πιστεύετε ή δεν πιστεύετε ότι ο φοιτητής αυτός πρέπει να έχει κάποιες υποχρεώσεις απέναντι στην πολιτεία;
Και ποιες μπορεί να είναι οι υποχρεώσεις ενός φοιτητή απέναντι στο κράτος που του προσφέρει -και καλά κάνει- αυτή τη δυνατότητα στη δωρεάν Παιδεία;
Δύο υποχρεώσεις βλέπω. Η πρώτη -και νομίζω ότι εδώ το ζήτημα δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό, είναι αξιακό- είναι τουλάχιστον να καταβάλει μία ελάχιστη προσπάθεια ώστε να μπορεί να εισέλθει σε ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Διότι ο φοιτητής ο οποίος ουσιαστικά δίνει λευκή κόλλα και μπαίνει σε ένα τμήμα επί της ουσίας περιφρονεί ολόκληρη τη διαδικασία.
Έρχεται και λέει: “Δεν με νοιάζει εμένα, υπάρχουν τμήματα για τα οποία ούτως ή αλλιώς υπάρχει χαμηλή ζήτηση, και με λευκή κόλλα θα μπω”. Αυτό για εμάς επί της αρχής δεν είναι αποδεκτό.
Εάν ένας φοιτητής θέλει να απολαμβάνει των προνομίων της δημόσιας εκπαίδευσης θα πρέπει να καταβάλλει την απαραίτητη προσπάθεια ώστε να εισέλθει στο πανεπιστήμιο.
Και, βέβαια, υπάρχει και ένα αντικειμενικό ζήτημα: Αν κάποιος ο οποίος γράφει αυτά τα πολύ χαμηλά αποτελέσματα, τα οποία έχουμε δει, έχει τις δυνατότητες αυτή τη στιγμή να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις μιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
Επειδή άκουσα πολλή συζήτηση να γίνεται για τους αιώνιους φοιτητές, ξέρετε και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου φοιτητές σπουδάζουν και δουλεύουν ταυτόχρονα.
Σας διαβεβαιώνω ότι και στη χώρα μας υπάρχουν πάρα πολλοί φοιτητές οι οποίοι δουλεύουν, σπουδάζουν και τελειώνουν στην ώρα τους τα πανεπιστήμια. Τελειώνουν στα τέσσερα ή στα πέντε χρόνια.
Από πού και ως πού κάποιος φοιτητής, επικαλούμενος γενικά την επιχειρηματολογία ότι μπορεί να έχει άλλα ενδιαφέροντα, να πρέπει να παραμένει μονίμως εγγεγραμμένος και να απολαμβάνει τα προνόμια της αιώνιας φοίτησης;»
Για την ποιότητα σπουδών των κολλεγίων, αναρωτήθηκε: «Αναρωτιέμαι όλα αυτά τα τμήματα τα οποία φτιάχνατε βράδυ, με βουλευτικές τροπολογίες, πού είναι στις διεθνείς αξιολογήσεις όλα αυτά τα τμήματα τα οποία φτιάχνατε μόνο και μόνο για να υπακούσετε σε τοπικές πιέσεις των δικών σας βουλευτών;
Όταν σε όλη την Ελλάδα μοιράζατε τμήματα χωρίς προγραμματισμό, χωρίς χρηματοδότηση, χωρίς ενιαίο σχέδιο. Όλα αυτά τα τμήματα βρίσκονται ψηλά ή χαμηλά στις αξιολογήσεις;
Γιατί η δική σας κυβέρνηση όταν έκανε πρόσκληση υποψήφιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έδινε τη δυνατότητα και σε αποφοίτους κολλεγίων να πάνε να κάνουν αίτηση, αν οι απόφοιτοι των κολλεγίων είναι τόσο κακοί; Γιατί; Και το πήρατε πίσω δύο μήνες πριν από τις εκλογές.
Γιατί είστε υποκριτής, κ. Τσίπρα. Είστε υποκριτής και από αυτήν την ασθένεια δεν πρόκειται να ξεφύγετε. Και, δυστυχώς, για την υποκρισία δεν υπάρχει εμβόλιο και δεν πρόκειται ποτέ να βρεθεί εμβόλιο για την υποκρισία σας και για τον λαϊκισμό σας».
Για τα ζητήματα ανομίας και βίας στα πανεπιστήμια ο Πρωθυπουργός ανέφερε: «Έχω διακρίνει αλλαγή στάσης από την πλευρά του κ. Τσίπρα αλλά πρέπει κάτι να κάνουμε γι’ αυτή την πραγματικότητα που αδικεί τα πανεπιστήμια και υπονομεύει τον χώρο στον οποίο διεξάγεται δημοκρατικός διάλογος. Δεν μπορούμε μόνο να την κοιτάμε.
Και το τελευταίο το οποίο κάνουμε είναι να μπορούμε, με κάποιο τρόπο, να διαχειριζόμαστε και την οπτική εικόνα μέσω ενός συστήματος ελέγχου, χρησιμοποιώντας κάμερες για το τι συμβαίνει μέσα στα πανεπιστήμια.
Και φυσικά μας είπατε ότι αυτό είναι περίπου κάτι το οποίο προσομοιάζει με το Big Brother και δεν μπορούμε να έχουμε τέτοιου είδους πρακτικές στα πανεπιστήμιά μας. Θέλω να σας δείξω, λοιπόν, κλείνοντας δυο φωτογραφίες.
Λοιπόν, δεν ξέρω πόσο φαίνονται αλλά εάν μπορείτε να τις δείτε είναι δύο κέντρα ελέγχου. Τα είδατε. Είναι δύο κέντρα ελέγχου εικόνας και πληροφορίας. Να τα ξαναδείτε, λοιπόν. Πού είναι αυτά, κ. Τσίπρα; Πού είναι αυτά; Ξέρετε πού είναι; Στο Κέιμπριτζ και στην Οξφόρδη. Αυτή είναι η εικόνα όλων των σύγχρονων, σοβαρών Πανεπιστημίων.
Αστυνομία πανεπιστημιακή υπάρχει σε πολλά… Πείτε μου σε ποια χώρα του κόσμου υπάρχει η εικόνα που υπάρχει σήμερα σε ελληνικό πανεπιστήμιο.
Και όταν μου βρείτε μία, να έρθετε να μου ζητήσετε λογαριασμό γιατί αυτή η κυβέρνηση, πιστή στην προεκλογική της δέσμευση, έρχεται να βάλει τάξη σε αυτό το χάος το οποίο εσείς δημιουργήσατε και εσείς συντηρήσατε».