EXTRATIME

Πόσες ώρες, ή καλύτερα μέρες, ήθελε το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ για να κάνει τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη;

Αν το πρώτο αυτοκίνητο της ιστορίας επιχειρούσε να διανύσει την απόσταση Αθήνα - Θεσσαλονίκη, θα χρειαζόταν πάνω από 104 ώρες!
Πόσες ώρες, ή καλύτερα μέρες, ήθελε το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ για να κάνει τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη;

Η σημερινή διαδρομή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη είναι υπόθεση λίγων ωρών. Ένας σύγχρονος οδηγός με ένα καλό αυτοκίνητο μπορεί να καλύψει την απόσταση των περίπου 500 χιλιομέτρων σε 4,5 με 5 ώρες, εκμεταλλευόμενος την Εθνική Οδό και τα σύγχρονα οδικά δίκτυα. Όμως, τι θα συνέβαινε αν επιχειρούσε κανείς να κάνει αυτή τη διαδρομή με το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ; Η απάντηση είναι σχεδόν σουρεαλιστική.

Το πρώτο μηχανοκίνητο όχημα που μπορεί να θεωρηθεί «αυτοκίνητο» ήταν το Fardier à vapeur, που σχεδιάστηκε το 1769 από τον Γάλλο Νικολά-Ζοζέφ Κυνιό. Αυτό το τεράστιο, ατμοκίνητο τρίκυκλο μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα μόλις 4,8 χιλιόμετρα την ώρα. Με αυτή την ταχύτητα, αν επιχειρούσε να διανύσει την απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη, θα χρειαζόταν περίπου 104 ώρες συνεχούς πορείας, δηλαδή πάνω από 4 ημέρες χωρίς στάση. Αν λάβουμε υπόψη και τις συχνές μηχανικές βλάβες που παρουσίαζε, καθώς και το γεγονός ότι ο ατμοκινητήρας χρειαζόταν ώρες για να αναπτύξει πίεση, η πραγματική διάρκεια του ταξιδιού θα μπορούσε να ξεπεράσει τη μία εβδομάδα.

Όμως, αυτό το όχημα δεν είχε σχεδιαστεί για μακρινές διαδρομές. Ήταν πολύ βαρύ, ασταθές και σχεδόν αδύνατο να στρίψει σωστά. Επιπλέον, δεν υπήρχαν δρόμοι κατάλληλοι για να υποστηρίξουν ένα τέτοιο μηχάνημα. Το πρώτο αυτοκίνητο που θα μπορούσε θεωρητικά να επιχειρήσει ένα τόσο μεγάλο ταξίδι ήταν το Benz Patent-Motorwagen, που κατασκευάστηκε το 1886 από τον Καρλ Μπεντς.

Το Motorwagen είχε έναν βενζινοκινητήρα 0,75 ίππων και μέγιστη ταχύτητα 16 χιλιόμετρα την ώρα. Με αυτή την ταχύτητα, η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαρκούσε περίπου 31 ώρες συνεχούς κίνησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπήρχαν βλάβες ή μηχανικές καθυστερήσεις. Στην πραγματικότητα, όμως, ένα τέτοιο ταξίδι θα ήταν ακόμη πιο δύσκολο, αφού το όχημα είχε πολύ μικρή αυτονομία και θα χρειαζόταν συνεχείς ανεφοδιασμούς καυσίμου και μηχανικές επισκευές.

Για να καταλάβουμε πόσο δύσκολο ήταν το ταξίδι με τα πρώτα αυτοκίνητα, αξίζει να αναφέρουμε την ιστορία της Μπέρτα Μπεντς, της συζύγου του Καρλ Μπεντς, η οποία το 1888 έκανε την πρώτη μεγάλη διαδρομή με αυτοκίνητο, οδηγώντας 106 χιλιόμετρα από το Μάνχαϊμ στο Πφόρτσχαϊμ της Γερμανίας. Η διαδρομή της διήρκεσε σχεδόν 12 ώρες, καθώς έπρεπε να κάνει πολλές στάσεις για ανεφοδιασμό και επισκευές.

Αντίστοιχα, η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με το Motorwagen δεν θα μπορούσε να διαρκέσει λιγότερο από δύο ημέρες, υπό ιδανικές συνθήκες. Οι ανώμαλοι δρόμοι, η έλλειψη βενζινάδικων και η χαμηλή αξιοπιστία του κινητήρα θα καθιστούσαν το ταξίδι εξαιρετικά δύσκολο.

Σήμερα, τα αυτοκίνητα έχουν φτάσει σε επίπεδα τεχνολογίας που επιτρέπουν ακόμα και ηλεκτρικά οχήματα να κάνουν την ίδια διαδρομή σε μερικές ώρες, χωρίς καν την ανάγκη ανεφοδιασμού. Όμως, η σκέψη ότι κάποτε ένα τέτοιο ταξίδι θα διαρκούσε μια ολόκληρη εβδομάδα δείχνει πόσο δραματικά έχει εξελιχθεί η αυτοκίνηση μέσα σε δύο αιώνες.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία
Κοινωνία: Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Οι χρεώσεις κατανάλωσης παραμένουν - για την ώρα ίδιες - αλλά αυξάνεται το πάγιο ύδρευσης και προστίθεται νέο πάγιο αποχέτευσης

Κοινωνία
ExtraTime: Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

(PHOTOS) Πορτρέτα Ελλήνων και ξένων δημιουργών που έχουν σημαδέψει την πολιτιστική ζωή της σύγχρονης Ελλάδας.

ExtraTime
Κοινωνία: Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Μετά το φιάσκο του ΕΛΓΑ, «σύνθημα» για συνέχιση του αγώνα - Ανοιχτοί δρόμοι τα Χριστούγεννα, αλλά τα τρακτέρ θα παραμείνουν

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Ο Αρχιπλοίαρχος ε.α. του Λιμενικού, Κωνσταντίνος Καραγάτσος, εξήγησε με στοιχεία το φιάσκο διαχείρισης σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Οι συντάκτες του κοινοβουλευτικού ρεπορτάζ έμαθαν τι είπε ο κ. Παπασταύρου πριν καν τα πει- Η Μιλένα Αποστολάκη κατήγγειλε το απίστευτο περιστατικό

Κοινωνία
ExtraTime: Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Το διαστρικό αντικείμενο 3I ATLAS φτάνει στο πιο κοντινό του πέρασμα από τη Γη και παρακολουθείται στενά.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

Από την «κατήχηση» του διαδικτύου στα σκαλοπάτια της ενορίας - Η Associated Press μιλά για «δεύτερο κύμα» Αμερικανών που γεμίζει τους ναούς

Ελευθέριος Ανδρώνης