Η αλήθεια φθάνει γρήγορα στο φως. Η Google, το Facebook και άλλοι μας χρησιμοποιούν με τρόπους που ίσως δεν γνωρίζουμε.
Αυτοί οι γίγαντες τεχνολογίας παρέχουν σίγουρα πολύτιμες υπηρεσίες για σύνδεση και συνεργασία, αλλά λόγω των πρόσφατων προβλημάτων ιδιωτικού απορρήτου της Google και του Facebook, αυστηρότερων κανονισμών και αυξημένης δυσπιστίας των εταιρειών της Silicon Valley, οι καταναλωτές αρχίζουν να καταλαβαίνουν την πραγματική τιμή του “ελεύθερου”.
Νωρίτερα φέτος, το Facebook μπήκε σε ένα μαζικό σκάνδαλο συγκομιδής δεδομένων. Η εταιρεία παρείχε στην πολιτική συμβουλευτική εταιρεία Cambridge Analytica πρόσβαση σε εκατομμύρια προσωπικά δεδομένα των χρηστών του Facebook κάτω από ψευδείς προθέσεις. Το φαινόμενο αυτό έπληξε το Facebook σκληρά, και πολλοί χρήστες αρχίζουν να επανεξετάζουν τη σχέση τους με την πλατφόρμα συνολικά.
Εδώ είναι τέσσερις λόγοι για τους οποίους πρέπει να είστε αυτός που κερδίζει από τα δεδομένα σας:
- Ιδιοκτησία. Εάν αφαιρούσατε την εξίσωση, θα υπήρχαν τα δεδομένα σας; Σίγουρα όχι. Οι καλλιτέχνες ζωγραφίζουν και εκτός αν έχουν δώσει συγκατάθεση διαφορετικά, το έργο τους ανήκει σε αυτούς. Δημιουργήσατε τα δεδομένα. Σας ανήκουν.
- Έλεγχος. Δεδομένου ότι είστε ο ιδιοκτήτης της περιουσίας σας, πρέπει επίσης να αποφασίσετε πώς χρησιμοποιείται. Εάν θέλετε να το κρατήσετε απόλυτα ιδιωτικό και να μην αφήσετε κανένα ψηφιακό αποτύπωμα, αυτό θα πρέπει να εξαρτάται από εσάς. Εάν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τα δεδομένα σας για να κάνετε κάποια επιπλέον μετρητά, αυτό θα πρέπει να είναι και η απόφασή σας.
- Χρήματα. Οι εταιρείες που δημιουργούν έσοδα από τα δεδομένα σας καταρτίζουν σαν ληστές. Η Google κέρδισε 31,2 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2018 και η προσωπική καθαρή αξία του Mark Zuckerberg είναι διπλάσια. Είστε το προϊόν που δημιουργούν τα χρήματα από το Google και το Facebook. Το ολόκληρο μοντέλο εσόδων τους καταρρέει αν δεν είναι σε θέση να πουλήσει τα δεδομένα σας στους διαφημιζόμενους.
- Ανεπάρκεια.Όχι μόνο τα δεδομένα σας λαμβάνονται από εσάς, τελικά χρησιμοποιούνται για να επηρεάσετε τη συμπεριφορά σας. Οι πρακτικές στόχευσης διαφημίσεων μπορεί να κυμαίνονται από ενοχλητικές – μια ασυνήθιστη αναζήτηση Google γίνεται μια επίθεση των διαφημίσεων που σας οδηγούν στο Διαδίκτυο – σε ύπουλη – ψεύτικα νέα και πλαστά λογαριασμούς που επηρεάζουν τις εκλογές. Όλες οι πτυχές της εμπειρίας των χρηστών σας περιορίζονται σε μηχανικούς αλγορίθμους που εστιάζονται στην “δέσμευση”, με ελάχιστη παρατήρηση για τις μεγαλύτερες συνέπειες και τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Αφήνετε να υποφέρετε τις διακλαδώσεις, ενώ μπορούν να ωφεληθούν.