Μεγάλη κουβέντα έχει ξεκινήσει τον τελευταίο καιρό για τη Nielsen, την εταιρεία που μετρά την τηλεθέαση στην Ελλάδα με την παροχή ειδικού εξοπλισμού σε συγκεκριμένα νοικοκυριά.
Από σήμερα στο Sportime θα αναλύσουμε ένα πολύ σημαντικό παράγοντα που δεν έχουν αναλύσει οι τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι και όσοι ζουν από την ελληνική τηλεόραση που θα συζητηθεί.
Αρχικά, ας εξηγήσουμε πως γίνεται η μέτρηση της τηλεθέασης στην Ελλάδα, πως δηλαδή αποφασίζεται το μοίρασμα της διαφημιστικής πίτας και το προφίλ της ελληνικής τηλεόρασης, καθώς εκπομπές και σειρές χωρίς νούμερα κόβονται σε μικρό χρονικό διάστημα..
Μέσα από μηχανήματα εγκατεστημένα σε κάτι παραπάνω από 1300 σπίτια η Nielsen παρακολουθεί την τηλεοπτική συμπεριφορά αυτών των ανθρώπων-δειγμάτων και μέσα από
αυτή τη διαδικασία υπολογίζεται τι βλέπει όλη η Ελλάδα, κάτι περισσότερο από 10 εκατομμύρια άτομα που είναι επισήμως ο πληθυσμός της χώρας.
Να σημειωθεί πως ανάλογα με το προφίλ κάθε μέλους της οικογένειας στην οποία έχει εγκατασταθεί μηχανάκι, αποτυπώνονται και τα χαρακτηριστικά της μέτρησης για το συγκεκριμένο άτομο.
Δηλαδή αν βλέπει ο πατέρας ενημερώνει το μηχάνημα (με τηλεκοντρόλ) πως βλέπει αυτός, αν η μητέρα το ίδιο, αν τα παιδιά το ίδιο, ενημερώνουν δηλαδή ότι βλέπουν τα παιδιά τα αγαπημένα τους τηλεοπτικά προγράμματα.
Έτσι λοιπόν ενημερώνεται η μέτρηση για τα ηλικιακά κοινά, τα φύλα και τα χαρακτηριστικά εκείνων που βλέπουν τηλεόραση.
Ναι, σωστά διαβάσατε. Αυτά τα κάτι παραπάνω από 1300 μηχανάκια που έχουν εγκατασταθεί σε συγκεκριμένα νοικοκυριά της Ελλάδας βγάζουν τα νούμερα τηλεθέασης, για τα οποία τόσος λόγος γίνεται στις μέρες μας.
Νielsen τηλεθεάσεις: Η βασική παθογένεια
Αλλά ας δούμε τώρα μία από τις βασικές παθογένειες που δημιουργούνται από τον συγκεκριμένο τρόπο μέτρησης.
Η Nielsen θεωρείται σταθερά εδώ και δεκαετίες η κυρίαρχη εταιρεία στις τηλεθεάσεις, όμως ο κόσμος έχει αλλάξει δραστικά. Το 2001 το 80% των τηλεθεατών είδαν τον τελικό του Big Brother. Σήμερα 80% φαίνεται να είναι το ποσοστό εκείνων που αγχώνονται για το «big brother». Cookies, GDPR, παρακολουθήσεις κλπ είναι έννοιες που πλέον απασχολούν όλους.
Με άλλα λόγια ενώ οι τηλεθεάσεις της Nielsen θεωρητικά δείχνουν τις προτιμήσεις του συνόλου των Ελλήνων τηλεθεατών, πρακτικά είναι άνθρωποι που δέχονται ένα μηχάνημα να καταγράφει κάθε αλλαγή καναλιού, πόση ώρα βλέπουν, ποιοι βλέπουν κλπ;
Όσοι δέχονται να μπουν στην έρευνα της Nielsen δεν μπορεί να είναι απλά ένα τυχαίο δείγμα του πληθυσμού. Πρέπει να είναι άνθρωποι με συγκεκριμένο κοινωνικό-οικονομικό υπόβαθρο, μορφωτικό επίπεδο ή άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας που μεγάλωσαν χωρίς τις ανησυχίες του Big Brother.
Για να καταλάβει κάποιος πως οι άνθρωποι που έχουν μηχανάκια Nielsen δεν είναι απλά κάποιοι από εμάς, αν αναρωτηθεί αν θα έβαζε ο ίδιος ένα μηχάνημα που θα κατέγραφε τι ακριβώς βλέπει αυτός, η γυναίκα του και τα ανήλικα παιδιά του.
Σε αυτό το τεράστιο κενό έρχεται να προστεθεί και ένα ακόμα πολύ σημαντικό στοιχείο. Ένας σύγχρονος πολίτης, με όλες τις ανησυχίες που έχουμε οι περισσότεροι σχετικά με τη διαφύλαξη των προσωπικών του στοιχείων, συνηθειών και επιλογών, γιατί να βάλει μηχανάκι της Nielsen;
Μήπως γιατί έχει κάποιο συμφέρον;
Μπορεί η Nielsen να διαφυλάξει ότι στις μετρήσεις της δεν είναι συγγενείς, φίλοι, συνεργάτες στελεχών τηλεοπτικών καναλιών, μέλη σε εταιρείες παραγωγής τηλεοπτικών σειρών, ηθοποιοί;.
Πως μπορεί να αποκτήσει κάποιος μηχανάκι τηλεθέασης
Ας δούμε λίγο τη διαδικασία για να αποκτήσει κάποιος μηχανάκι της Nielsen.
Δηλαδή, χτυπάει το τηλέφωνο σας και ακούτε στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής σας γραμμής πως σας καλούν για μία δημογραφική έρευνα (σ.σ. Η Nielsen δεν κάνει δημογραφική έρευνα). Εσείς τι απαντάτε; Ναι, έχω άπλετο χρόνο, βεβαίως να απαντήσω στις ερωτήσεις σας; Ναι, απλά λίγο σύντομα γιατί είμαι στη δουλεία; Όχι ευχαριστώ;
Μετά λοιπόν από τη δημογραφική αυτή έρευνα, αν καλύπτετε τις προϋποθέσεις του κοινού που ψάχνουν, θα σας ξανακαλέσουν για να γίνουν πιο συγκεκριμένοι και να σας μιλήσουν για τη Nielsen και την τηλεθέαση.
Άρα, μέχρι τώρα, σας έχουν πάρει μία φορά για τη δημογραφική έρευνα και σας παίρνουν και άλλη μία φορά για να σας μιλήσουν για τις τηλεθεάσεις της Nielsen και θα ακολουθήσει και το ραντεβού, αυτή τη φορά στο σπίτι σας για να εγκατασταθεί το μηχανάκι της Nielsen, όπου και θα σας εξηγήσουν τη διαδικασία καταγραφής της τηλεοπτικής συμπεριφοράς όλης σας της οικογένειας.
Θα είχε τεράστιο ενδιαφέρον αν η Nielsen έδινε στη δημοσιότητα το ποσοστό των ανθρώπων που αρχικά απαντούν στις γενικές δημογραφικές ερωτήσεις και τελικά αυτών που δέχονται να μπουν και παραμένουν στην έρευνα.
Αυτό θα ήταν και το ποσοστό του πληθυσμού που εκπροσωπούν τα νούμερα της. Η τεχνητή νοημοσύνη που ρωτήσαμε εκτίμησε αυτό το ποσοστό μεταξύ 1 και 10% με πιθανή κλίση προς το χαμηλότερο άκρο. Αλλά δεν υπάρχει λόγος να ρωτάμε για αυτά τα πράγματα. Ας δώσει η Nielsen στη δημοσιότητα αυτά τα στοιχεία.