Ποιος σκέφτηκε το πεντάγραμμο που έφερε την επανάσταση στη μουσική και τι υπήρχε πριν;
Η ιδέα του Guido d’Arezzo που έφερε επανάσταση στη μουσική γραφή.
Η μουσική υπήρχε πολύ πριν από τη γραφή. Πριν οι άνθρωποι αρχίσουν να χαράζουν σύμβολα σε πέτρες και παπύρους, οι μελωδίες ταξίδευαν από στόμα σε στόμα, γενιά με τη γενιά. Ο τρόπος να αποτυπωθεί η μουσική, ώστε να μην χαθεί στον χρόνο, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα ζητούμενα για τους μουσικούς του παρελθόντος. Έτσι γεννήθηκε η μουσική σημειογραφία. Αλλά δεν εμφανίστηκε ξαφνικά όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Το πεντάγραμμο ήταν το αποτέλεσμα μιας αργής εξέλιξης που διήρκεσε αιώνες.
Στην αρχαιότητα, οι πολιτισμοί χρησιμοποίησαν διαφορετικές μεθόδους για να καταγράψουν μουσικές νότες. Στην Αρχαία Ελλάδα, η μουσική αποτυπωνόταν με γράμματα και σύμβολα, ενώ οι Ρωμαίοι και οι Βυζαντινοί ανέπτυξαν νεύματα που έδειχναν τη μελωδική πορεία ενός τραγουδιού. Όμως, τίποτα από αυτά δεν μπορούσε να δείξει με ακρίβεια το ύψος των φθόγγων ή τη διάρκειά τους. Ήταν σαν να έχει κανείς έναν χάρτη χωρίς συντεταγμένες.
Η μεγάλη αλλαγή ήρθε τον 11ο αιώνα, όταν ένας Βενεδικτίνος μοναχός, ο Γκουίντο ντ’Αρέτσο, αναζητώντας έναν καλύτερο τρόπο να διδάξει τη μουσική στους μαθητές του, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει γραμμές και σημεία για να τοποθετήσει τις νότες σε ένα οπτικό πλαίσιο. Ξεκίνησε με τέσσερις γραμμές, οι οποίες ήταν αρκετές για τη χορωδιακή μουσική της εποχής, και χρησιμοποίησε γράμματα και σύμβολα για να δείξει τις νότες. Αυτό το σύστημα, αν και απλό, ήταν επαναστατικό. Για πρώτη φορά, οι μουσικοί μπορούσαν να «διαβάσουν» τη μουσική χωρίς να την έχουν ακούσει προηγουμένως.
Στους επόμενους αιώνες, το σύστημα αυτό εξελίχθηκε. Η τέταρτη γραμμή έγινε πέντε, προσθέτοντας μεγαλύτερη ακρίβεια. Οι νότες απέκτησαν σχήμα και συγκεκριμένη διάρκεια, ενώ η θέση τους στο πεντάγραμμο καθόριζε το τονικό ύψος. Έτσι, τον 13ο και 14ο αιώνα, το πεντάγραμμο είχε πλέον τη μορφή που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα.
Η εισαγωγή του πενταγράμμου δεν ήταν απλώς μια τεχνική αλλαγή. Μετέτρεψε τη μουσική σε μια παγκόσμια γλώσσα. Οι συνθέτες μπορούσαν να γράψουν τις ιδέες τους και να τις μεταδώσουν σε ανθρώπους που δεν είχαν ακούσει ποτέ το έργο τους. Οι μελωδίες μπορούσαν να ταξιδέψουν, να επαναλαμβάνονται με ακρίβεια, να εξελίσσονται. Χωρίς το πεντάγραμμο, πολλά από τα αριστουργήματα της κλασικής μουσικής πιθανότατα δεν θα είχαν φτάσει ποτέ ως τις μέρες μας.
Από τη σκοτεινή εποχή των προφορικών παραδόσεων, μέχρι τη σύγχρονη ψηφιακή εποχή όπου η μουσική καταγράφεται με ένα κλικ, η εξέλιξη της σημειογραφίας ήταν αναπόφευκτη. Και όλα ξεκίνησαν από έναν μοναχό που ήθελε να κάνει πιο εύκολη τη ζωή των μαθητών του.